@article { author = {Kian, Maryam and Danaei Zarchi, Reyhaneh and Zandvanian Naeini, Ahmad}, title = {Comparative Analysis of Math Curriculum in 4th Grade of Primary Education in Iran with the Pioneer Countries of TIMSS}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {2}, pages = {207-229}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.103670}, abstract = {Performance of primary students in mathematics among the countries participating in TIMSS is different. The purpose of this study is to compare the math curriculum of Iran with the five countries which were the pioneers in TIMSS 2015 (Singapore, Hong Kong, South Korea, Taiwan, and Japan). The research method was comparative and the statistical population consisted of all math books of the fourth grade in Iran and the leading countries. The findings showed that some elements are similar among the countries, such as the concepts of numbers, calculation, measurement, and geometry. However, the studied curricula are different from each other, regarding skill of math problem solving, analysis and application of mathematical topics, interesting statistics and algebra topics, and positive attitude to math learning, so that in Iran these areas have been somewhat neglected. At the end, some suggestions were offered based on the findings.}, keywords = {comparative study,Math Curriculum,Primary Education,TIMSS}, title_fa = {تحلیل تطبیقی برنامه‌درسی ریاضیات پایه چهارم ابتدایی ایران با کشورهای پیشگام در آزمون بین‌المللی تیمز}, abstract_fa = {عملکرد دانش­آموزان دوره ابتدایی کشورهای شرکت­کننده در درس ریاضیات آزمون بین المللی تیمز (TIMSS)، با یکدیگر متفاوت است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، تحلیل تطبیقی برنامه­درسی ریاضیات پایه چهارم ابتدایی ایران با پنج کشور پیشگام در آزمون تیمز سال 2015 (سنگاپور، هنگ­کنگ، کره­جنوبی، تایوان و ژاپن) می باشد. روش پژوهش، تطبیقی و جامعه آماری شامل  کتاب­های درسی ریاضی پایه چهارم ابتدایی ایران و کشورهای پیشگام  و تحلیل محتوی آنها از جنبه اهداف و محتوا بود. یافته­ها نشان داد که برنامه­درسی ریاضیات ایران با کشورهای پیشگام از جنبه توجه به اهداف یادگیری اعداد و محاسبات، اندازه­گیری و اشکال هندسی شباهت دارد اما از بعُد محتوی وتوجه به مباحثی همچون مهارت حل مسئله ریاضی، تحلیل و کاربردی بودن مباحث ، توجه به مباحث جذاب جبر و آمار و همچنین ارتقای نگرش مثبت به ریاضیات، با هر پنج کشور تفاوت دارد به گونه­ای که در برنامه­درسی ایران اینگونه مباحث کمتر مورد­ توجه  قرار گرفته ­اند.}, keywords_fa = {برنامه درسی ریاضی,مطالعه تطبیقی,آزمون بین‌المللی تیمز,دوره تحصیلی ابتدایی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_103670.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_103670_4dd7f1ef96bfd19a8744be96c4f38543.pdf} }