@article { author = {HosseinPanah, Ali and Famil Rohani, Seyed Ali Akbar and Alipour Hafezi, Mehdi}, title = {An Appraisal of Pricing Criteria by Information Producers in Iranian Scientific Research Centers}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {3}, number = {2}, pages = {671-680}, year = {2020}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.228151.1135}, abstract = {The emergence of knowledge economy has increased diversity of intellectual services and prepared new opportunities in business for scientific research centers. The purpose of this paper is to examine the pricing criteria for information goods by Iranian scientific research centers. The research method was descriptive and statistical population included all experts of these centers in Tehran. Cluster Sampling Method was used in order to select research sample and in addition to reviewing books, journals and websites, a researcher-made questionnaire was provided. Structural equation analysis and Friedman's analysis of variance were used to analyze the data. Findings of factor analysis showed that information producers in Iran scientific and research centers mostly use the components of market structure, competition, cost, cultural and time factors as criteria for information pricing. Information producers also pay more attention to cost-oriented, competitive-oriented, marketing and sales promotion variables in pricing goals.}, keywords = {Knowledge Economy,Information Goods,price,Scientific research centers,Iran}, title_fa = {بررسی معیارهای قیمت گذاری تولیدکنندگان اطلاعات در مراکز علمی پژوهشی ایران}, abstract_fa = {ظهور اقتصاد دانش ، تنوع در خدمات فکری را افزایش و مراکز علمی پژوهشی را با فرصت های جدیدی در حوزه کسب وکار روبرو ساخته است. هدف مقاله حاضر بررسی معیارهای قیمت گذاری کالاهای اطلاعاتی توسط مراکز علمی و پژوهشی ایران است. روش تحقیق ، پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان قیمت گذاری این مراکز در شهر تهران می گردید. برای انتخاب نمونه تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و برای جمع آوری داده ها ، علاوه بر  بررسی کتب ، نشریات و  پایگاه های اینترنتی ، پرسش نامه محقق ساخته در اختیار نمونه تحقیق قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل واریانس فریدمن استفاده شد. یافته های تحلیل عاملی نشان داد که تولید کنندگان اطلاعات در مراکز علمی و پژوهشی ایران بیشتر از مولفه های ساختاربازار و رقابت، هزینه، عوامل فرهنگی و عوامل زمانی به عنوان معیار قیمت گذاری اطلاعات استفاده می نمایند. همچنین تولید کنندگان اطلاعات در اهداف قیمت گذاری، بیشتر به متغیرهایی همچون هزینه محور، رقابت محور، تحقیقات بازار یابی و پیشبرد فروش توجه دارند.}, keywords_fa = {اقتصاد دانش,قیمت,کالای اطلاعاتی,مراکز علمی پژوهشی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_108101.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_108101_b0e413ad6c0a87d227aac4a07a4ca298.pdf} }