@article { author = {Rahimipour, Saeid}, title = {A Comparative Study of the Educational Perspective of Charles Dickens and Houshang Moradi Kermani on Child Rights: A Case Study of Oliver Twist and the Children of the Carpet Weaving House}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {3}, number = {4}, pages = {944-957}, year = {2020}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.232865.1161}, abstract = {The word "child" indicates a new concept and one of the achievements of the new civilization, while the concept of the rights of the child is more recent. For this reason, ignoring the rights of the child has become a global challenge recently that has had its impact on art and literature. Iranian society is no exception and child rights have been approached from different angles. Since the power of literary forms such as poetry, short stories, and novels on educating people and increasing their awareness of children's rights is great, the purpose of this article is the comparative analysis of two works by Charles Dickens and Iranian writer Houshang Moradi Kermani from the perspective of children's rights. The research method is analytical-inferential and the statistical population includes all the works of the two selected authors. The research sample is limited to two books, "Oliver Twist" by Charles Dickens and Bachehaye Qalibafkhaneh [The Children of the Carpet Weaving House] by Houshang Moradi Kermani, which have been purposefully selected. The method of data collection is documentary and the method of data analysis is thematic content analysis. The research findings indicate the commonalities of the two novels in revealing children's living conditions as the main and central theme of the stories. Another common denominator of the two novels is the concern of both authors about children's rights and the identification and explanation of their problems. While Dickens's goal is to reform society in favor of child rights, Kermani has tried to awaken the conscience of the people - without creating tension - by using language of humor against exploitation of children.}, keywords = {Child,Educational Perspective,Law,story,Dickens,Kermani}, title_fa = {مطالعه تطبیقی نگاه تربیتی چارلز دیکنز و هوشنگ مرادی کرمانی به حقوق کودک : مطالعه موردی داستان الیورتویست و بچه های قالیباف خانه}, abstract_fa = {واژه کودکی مبین مفهومی نو و یکی از دستاوردهای تمدن جدید است در حالی که مفهوم حقوق کودک از آن هم تازگی بیشتری دارد. به همین علت ، نادیده گرفتن حقوق کودک امروزه به چالشی جهانی مبدل شده است. جامعه ایران نیز استثنا نبوده و حقوق کودکان از زاویای مختلف در آن مورد هجمه قرار دارد. از آنجایی که قدرت اثر گذاری اشکال ادبی همچون شعر ، داستان کوتاه و رمان بر تربیت مردم و افزایش آگاهی آنان در باره حقوق کودک بسیار است ، هدف مقاله حاضر تحلیل تطبیقی دو اثر مشهور چارلز دیکنز و هوشنگ مرادی کرمانی از منظر حقوق کودک است. روش پژوهش ، تحلیلی-استنتاجی و جامعه آماری شامل کلیه آثار دونویسنده منتخب می باشد. نمونه تحقیق محدود به دو کتاب الیور تویست چارلز دیکنز و بچه های قالیباف هوشنگ مرادی کرمانی است که به شیوه هدفمند انتخاب شده اند. روش جمع آوری داده ها ، اسنادی و روش تحلیل داده ها ، تحلیل محتوی مضمونی است. یافته های تحقیق نشانگر این شباهت است که در هر دو رمان، شرایط زندگی کودکان تم اصلی و محوری داستان ها را تشکیل می دهد. وجه اشتراک دیگر دو رمان ، دغدغه نویسندگان در باره حقوق کودکان و شناسائی و تبیین مشکلات آنان است. یافته های تحقیق هم چنین نشانگر تفاوت هایی بین نگاه دونویسنده به حقوق کودک می باشد. در حالی که هدف دیکنز اصلاح جامعه به نفع حقوق کودکان است ، کرمانی تلاش می نماید مردم را - در روندی بدون تنش و با بهره گیری از طنز تلخ - به واکنش بر علیه استثمار کودکان وادارد.  }, keywords_fa = {کودک,حقوق,داستان,دیکنز,کرمانی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_119279.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_119279_cdc20b5b115955635665dbafc6fb62f8.pdf} }