@article { author = {Karimi, Fatemh and Jafari Harandi, Mohammad}, title = {A Comparative Study of Reason in Islamic Education with Emphasis on Imami and Sunni Jurisprudence}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {1}, pages = {1047-1063}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.233757.1165}, abstract = {Although Iran is a religiously pluralistic society, but given the sovereignty of the political system of the Islamic Republic, it seems there is a need to know principles of Islamic education. One of the important issues that has a long history among the philosophers of the Islamic world is the concept and role of reason in jurisprudential sources and its impact on education of young generation. The purpose of this research was to explain the role and position of reason in Islamic education with emphasis on comparing Imami and Sunni jurisprudence. In terms of method, the present study is a hermeneutical research using author-centered type. Researchers have used the documentary and sequential analysis methods for collection and analysis of data respectively. Findings show that Imami and Sunni jurisprudence are similar in accepting reason as one of the most important means for understanding religious subjects, while there is disagreement between these two schools of thought about the scope and position of reason. Also, the findings of research indicated that in Sunni jurisprudence, there were jurists who believed in the role of reason, although Imami jurists mainly reject both extremist and extremist rationalism. In addition, the research findings showed that while Imami jurisprudence places special emphasis on the role of reason, the prevailing atmosphere in the Iran’s educational system and the current interpretation of Islamic education is mainly based on the following principles such as ignoring individual differences of learners, emphasizing imitation, denial of questioning and lack of a creative and rational role in the process of teaching and learning. Given these findings, the need for educational policymakers to coordinate the process of Islamic education with Imami jurisprudence - with a focus on the role of reason - seems necessary.}, keywords = {Imami Jurisprudence,Islamic education,reason,Sunni jurisprudence}, title_fa = {کاربرد تطبیقی عقل در تربیت اسلامی با تاکید بر فقه امامیه و اهل سنت}, abstract_fa = {در حالی که جامعه ایران از لحاظ مذهبی ، جامعه ای متکثر است بررسی و شناخت مبانی و اصول تربیت اسلامی با توجه به حاکمیت نظام سیاسی اسلامی در ایران ضروری به نظر می رسد. یکی از مباحث مهم مذهبی که دارای سابقه تاریخی دیرینه است ، مفهوم و نقش عقل در منابع فقهی و تاثیر آن بر چالش های جدید تربیتی نسل جوان است. هدف  مقاله حاضر ، تبیین کاربرد تطبیقی عقل در تربیت اسلامی با تاکید بر مقایسه فقه امامیه و اهل سنت است. تحقیق حاضر از لحاظ روش جزو پژوهش های هرمنوتیک از نوع مولف محوری است. محققان برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل متوالی سود جسته اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که فقه امامیه و اهل سنت در پذیرش عقل به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای در اختیار فقها برای شناخت و آموزش دین با یکدیگر شباهت دارند ، در حالی که بین این دونحله فکری در خصوص حیطه عمل عقل اختلاف نظر وجود دارد. هم چنین ، یافته های تحقیق نشانگر آن است که می توان در فقه اهل تسنن فقیهانی یافت که به نقش عقل اعتقاد دارند ، اگرچه فقهای امامیه عمدتا هم ظاهر گرایی افراطی و هم عقل گرایی افراطی را نفی می کنند. علاوه بر این ، یافته های تحقیق مشخص ساخت در حالی که فقه امامیه بر نقش عقل تاکید ویژه دارد ، فضای حاکم بر نظام آموزشی ایران و تفسیر رایج از تربیت اسلامی عمدتا متکی بر پیروی از اصولی همچون نادیده گرفتن تفاوت های فردی فراگیران ، تاکید بر تقلید ، نفی پرسشگری و فقدان نقش خلاقانه و عقلانی در فراگرد یاددهی و یادگیری است. با توجه به این یافته ها ، لزوم توجه سیاست گزاران آموزشی به هماهنگی روند تربیت اسلامی با فقه امامیه - با محوریت نقش عقل - ضروری به نظر می رسد. }, keywords_fa = {تربیت اسلامی,عقل,فقه امامیه,فقه اهل تسنن}, url = {https://journal.cesir.ir/article_128253.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_128253_c7fe5c29465f924081d63137a246a1e0.pdf} }