@article { author = {Gohari, Abbas and Tadayon, Abbas and Zargooshi Nasab, Abdoljabar}, title = {A Comparative Study of Principles of Citizenship Law with Criminal Law in Iran and International Conventions with Emphasis on Citizenship Education}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {1}, pages = {1078-1095}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.233715.1164}, abstract = {The realization of citizenship rights requires training of citizens to be aware of their rights and responsibilities. The proper implementation of judicial law is an essential step in protecting rights of citizens, which requires trained people who can help balance between these two rights. Accordingly, the purpose of this article is to compare principles of civil law with criminal law in Iran and international conventions. The research method is comparative-analytical and method of data collection is documentary. The present article has four sections: The first section contains an introduction and necessity of research. The second part describes research method. In third section, the research results are presented. The article ends with a conclusion. Findings show that there are similarities between many principles of civil law and criminal law in Iran and international conventions. Also, many of the principles contained in the Constitution of the Islamic Republic of Iran emphasize the observance of citizenship rights. Of course, the ambiguity in some principles of criminal law or the lack of practical guarantees for their strict implementation can be considered as one of the major differences between the Iranian legal system and international conventions. Based on these findings, it is suggested that educational policy makers and curriculum planners of Iran devote part of secondary education curricula to civil rights and its relationship with criminal law.}, keywords = {citizenship education,citizenship law,Criminal law,International Conventions,Iran}, title_fa = {بررسی مقایسه ای اصول حقوق شهروندی با اصول حقوق کیفری در ایران و قوانین بین المللی با تاکید بر تربیت شهروندی}, abstract_fa = {لازمه تحقق حقوق شهروندی ، تربیت شهروندانی آگاه از حقوق و مسئولیت های خود است. اجرای درست حقوق قضائی گامی اساسی برای حمایت از حقوق شهروندی ازطریق تربیت شهروندانی است که به توازن این دو کمک می کنند. بر این اساس ، هدف مقاله حاضر بررسی مقایسه ای اصول حقوق شهروندی با اصول حقوق کیفری در ایران و قوانین بین المللی است. روش تحقیق حاضر، تطبیقی تحلیلی و روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای است. مقاله حاضر در چهار بخش ارائه می گردد: بخش اول حاوی مقدمه است که در آن به ضرورت تحقیق اشاره می شود. بخش دوم، دربردارنده روش تحقیق است. در بخش سوم ، نتایج تحقیق ارائه می گردد. مقاله با جمع بندی و نتیجه گیری به پایان می رسد. یافته های تحقیق نشان می دهد که در بسیاری از اصول حقوق شهروندی و اصول حقوق کیفری بین ایران با کنوانسیون های بین المللی مشابهت وجود دارد. هم چنین بخش زیادی از اصول مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رعایت حقوق شهروندی تاکید می ورزند. از سوی دیگر ابهام در بعضی از اصول حقوق کیفری یا فقدان ضمانت عملی برای اجرای دقیق این اصول را می توان یکی از تفاوت های عمده نظام حقوقی ایران با کنوانسیون های بین المللی دانست. با توجه به این یافته ها پیشنهاد می گردد دست اندرکاران نظام آموزشی بخشی از آموزشهای دوره متوسطه اول و دوم را به آموزش حقوق شهروندی و رابطه آن با حقوق کیفری اختصاص دهند.}, keywords_fa = {تربیت شهروندی,حقوق شهروندی,حقوق کیفری,کنوانسیون های بین المللی,ایران}, url = {https://journal.cesir.ir/article_128255.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_128255_bc95012bb10235782dcf5c14822d33eb.pdf} }