@article { author = {m.suleiman, Ali and s.s, Bichi and Mari, J.S and Lakpini, M.A}, title = {The Efficacy of Jigsaw-Learning Model on Academic Performance of Polytechnic Students with Varied Learning Abilities in Kano, Nigeria}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {1}, number = {2}, pages = {110-126}, year = {2018}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2018.87727}, abstract = {The Efficacy of jigsaw-learning model on students’ academic performance in chemistry at the polytechnic level in Nigeria has not been not been adequately investigated. This study therefore investigates such effect by comparing the academic performance of higher ability, average ability and low ability students exposed to the jigsaw-learning model and those exposed to the traditional method. Two groups of students were randomly selected for the study. One group was exposed to the Jigsaw-learning model of cooperative learning (experimental group) while the other group was exposed to the traditional method (Control group). Variable investigated was effect of the strategy on academic performance of high ability, average and low abilities students. The data generated was subjected to Scheffs’ test of multiple comparisons at p ≤0.05 level of significance. Result obtained revealed that: v  The use of jigsaw-learning model can be in tertiary institutes v  It has significant effect on the academic performance of students of all ability levels. v  It can be used to improve the performance of low abilities students v  It is a suitable method of teaching students of heterogeneous grouping. This paper therefore recommends that chemistry teachers in polytechnics and other tertiary institutes need to have a clear understanding of the abilities level of their students to enable them tailor their teaching to meet the students’ learning abilities and need of their students.}, keywords = {Jigsaw-learning model,high abilities,average abilities and low abilities,traditional method}, title_fa = {اثربخشی مدل یادگیری جیگ ساو برعملکرد علمی دانشجویان پلی تکنیک با توانمندی های یادگیری متنوع در کانو نیجریه}, abstract_fa = {اثربخشی مدل یادگیری جیگ ساو برعملکرد علمی دانشجویان پلی تکنیک با توانمندی های یادگیری متنوع در کانو نیجریه به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. در نتیجه این مطالعه عملکرد تحصیلی اثر آن را ازطریق توانایی بالا، متوسط ​​و کم در دوگروه دانشجویان در معرض مدل جیگ ساو و سنتی مورد بررسی قرار می دهد. دو گروه از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شدند: گروه تجربی و گروه کنترل .  داده های ازطریق آزمون شفر در سطح معنی داری 0.05 مورد سنجش قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که مدل یادگیری جیگ ساو تاثیر قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان با سطوح توانایی متفاوت دارد. این مدل می تواند باعث بهبود عملکرد توانایی های دانشجویان با عملکرد ضعیف شود. هم چنین این روش برای آموزش دانشجویان با گروه بندی ناهمگون مفید می باشد. به این ترتیب مقاله حاضر پیشنهاد می کند که معلمان شیمی در صنایع پلی تکنیک و سایر موسسات عالی، باید درک روشنی از سطح توانایی دانشجویان خود داشته باشند تا بتوانند تدریس خود را با توانایی ها و نیازهای یادگیری آنان انطباق دهند.}, keywords_fa = {اثربخشی : مدل یادگیری جیگ ساو :عملکرد علمی :نیجریه}, url = {https://journal.cesir.ir/article_87727.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_87727_f371214bfa9d3ddb79c326f5ac6a712a.pdf} }