@article { author = {Madandar arani, Abbas and Navid, Mehdi and Ranaei, Majid}, title = {A Comparative Study on the Position of Formal Education System of Islamic Republic of Iran among its Neighboring Countries}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-35}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2019.194969.1031}, abstract = {This study aims to compare the position of the formal education system of the Islamic Republic of Iran with those of neighboring countries. This is a comparative quantitative study, in which the statistical population was analyzed at the world regions/continents level based on the Bray and Thomas cube. The research sample consisted of Iran and 13 neighboring countries. There were six education indices classified generally as student, human resources, environment and equipment, financial, outcome, and qualitative groups with 20 micro indices. The information was collected by analyzing documents, contents of reports, and citable references such as international data-banks, official websites of the Ministry of Education, and governmental sources and reports as well as those of research institutions and the mass media. Regarding the fulfillment percentage of education indices, the research findings indicate that Iran was ranked seventh among neighboring countries. Among seven Arab countries except for Iraq, countries on the southern border of the Persian Gulf were ranked from first to six; thus, they outstripped Iran and other neighboring countries. According to other research findings, Iran was ranked below fifth in seven indices, compared with 13 neighboring countries, and between sixth and tenth in 11 indices. Iran was ranked third in apparent intake ratio, first in actual intake ratio, and second in the ratio of technical and vocational students to the entire students.}, keywords = {Position,formal education system,neighboring countries,education index,Iran}, title_fa = {بررسی جایگاه نظام آموزش وپرورش رسمی ایران در بین کشورهای همسایه با توجه به نشانگرهای آموزشی}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه ، تطبیق جایگاه نظام آموزش رسمی جمهوری اسلامی ایران با جایگاه کشورهای همسایه است. جامعه آماری پژوهش در سطح مناطق/ قاره های جهان بر اساس مکعب بری و توماس و نمونه شامل ایران و 13 کشور همسایه می گردد. برای تعیین جایگاه کشورهای مورد مطالعه از شش گروه کلی نشانگرهای آموزشی تحت عنوان نشانگرهای دانش آموزی ، نیروی انسانی ، محیط و تجهیزات ، مالی ، برون دادی و کیفی با 20 خرده شاخص استفاده شد. اطلاعات لازم ازطریق تحلیل اسناد ، گزارش منابع رسمی از قبیل بانک های اطلاعاتی بین المللی ، وب سایت های رسمی وزارت آموزش و پرورش ، گزارش های دولتی و همچنین پژوهش های مؤسسات تحقیقاتی و رسانه های جمعی جمع آوری شده است. با توجه به درصد تحقق کلیه نشانگرهای آموزشی ، یافته های تحقیق نشان می دهند که ایران در بین کشورهای همسایه در رتبه هفتم قرار گرفته است. در بین هفت کشور عربی به جز عراق ، کشورهایی که در مرز جنوبی خلیج فارس قرار دارند رتبه های اول تا ششم را کسب و از ایران و سایر کشورهای همسایه پیشی گرفته اند. براساس سایر یافته های تحقیق ، ایران در مقایسه با 13 کشور همسایه در 7 نشانگر رتبه کمتر از 5 و در 11 نشانگر رتبه بین ششم تا دهم را کسب کرده است. ایران در نشانگر پوشش تحصیلی ظاهری حائز رتبه سوم ، در نشانگر پوشش تحصیلی واقعی رتبه اول و در نسبت دانش آموزان فنی و حرفه ای به کل دانش آموزان حائز رتبه دوم شد. همچنین از لحاظ تعداد معلمان دارای صلاحیت به کل معلمان با آذربایجان و امارات متحده عربی به طور مشترک حائز مقام اول ، از لحاظ سهم بودجه آموزش از بودجه عمومی در رده چهارم و از بعُد نشانگر میزان فارغ التحصیلی دانش آموزان دوره ابتدائی در بین کشورهای همسایه ، حائز رتبه پنجم شده است.}, keywords_fa = {نظام آموزشی رسمی,نشانگر های آموزشی,کشورهای همسایه}, url = {https://journal.cesir.ir/article_91862.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_91862_ae9efb00fb5d18a5e031f6c5fc51605c.pdf} }