@article { author = {Mahrouzadeh, Tayebeh}, title = {Tertiary Education of Women in Islamic Countries (OIC) and the Status of Balanced Approach}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {1}, pages = {23-39}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2019.193844.1026}, abstract = {Tertiary education of women is one of the most important investments a country can make in its people and its future because women form almost half of the population of each country. The present research reports the tertiary education of women in Islamic countries. It demonstrates that in two third of the Islamic countries there are fewer women in tertiary education in comparison with men. Although, comparing with the past, more women are majoring in academic fields related to Welfare and Health, the Humanities, and Natural Sciences, and there is even a gender imbalance in favor of women at the tertiary level overall, the significant reduction in the number of female researchers to less than 30% globally indicates that there are serious barriers impeding the full participation of women in Science and Engineering. During the period of transition from Master’s to PhD, the number of women decreases significantly. Therefore, gender parity should be considered a priority by all if the global community is determined to achieve the next set of development goals.}, keywords = {tertiary education,gender parity,Women,Islamic countries,enrollment}, title_fa = {آموزش عالی زنان در کشورهای اسلامی و وضعیت رویکرد تعادل جنسیتی}, abstract_fa = {از آنجا که زنان تقریبا نیمی از جمعیت هر کشور را تشکیل می دهند، آموزش عالی زنان یکی از مهمترین سرمایه گذاری هایی است که یک کشور می تواند در مردم و آینده آن کشور داشته باشد. تحقیق حاضر گزارشی از آموزش عالی زنان در کشورهای اسلامی است. نتایج نشان می دهد که در 3/2 از کشورهای اسلامی زنان در مقایسه با مردان کمتر در آموزش عالی شرکت دارند. اگر چه در مقایسه با گذشته، بیشتر زنان در رشته های تحصیلی مربوط به رفاه و سلامت، علوم انسانی و علوم طبیعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند و حتی عدم برابری جنسیتی به نفع زنان در سطح آموزش عالی وجود دارد، اما کاهش چشمگیر زنان محقق به 30% در سطح جهان نشان میدهد که موانعی جدی وجود دارند که مانع از مشارکت زنان دررشته های علوم پایه و مهندسی می شوند. در بازه زمانی ارتقا از سطح کارشناسی ارشد به دکترا، تعداد زنان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و این به خاطر تلاش آنها برای صعود از پله های نردبان شغلی است. برابری جنسیتی فراتر از یک پرسش در مورد عدالت یا برابری است. کشورها، شرکت ها و موسساتی که زمینه های مناسب برای رشد زنان را فراهم می کنند، ظرفیت نوآوری و رقابت را افزایش می دهند. نوآوری و تعامل دیدگاه ها و تخصص های مختلف موجب بهره مندی تلاش های علمی می شوند. برابری جنسیتی راه حل های جدیدی را یشرو قرار می دهد و محدوده پژوهش را گسترش می دهد. این امر باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود، اگر جامعه جهانی مصمم به دستیابی به مجموعه بعدی اهداف توسعه باشد.}, keywords_fa = {زنان,آموزش عالی,کشوهای اسلامی,ثبت نام,شاخص جنسیتی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_93708.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_93708_bdfea992383593af26e9ad48ea2dc178.pdf} }