@article { author = {Safarbaglou, Seyedeh Azadeh and Mohhamadkhanei, Kamran and Gharaghanei, Babak and Mosleh, Maryam}, title = {A Comparative Study of the Staff's Psychological Empowerment in the Iranian Islamic Azad Universities and Universities of Canada}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {1}, pages = {65-78}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2019.189948.1009}, abstract = {The present study identifies the empowerment dimensions of the staff of the Islamic Azad University of Iran and Canadian universities through understanding the key role of staff in the success of universities. The method used in this research was comparative with a mixed approach (quantitative-qualitative) and the required data were collected through in-deep interview and a researcher-made questionnaire. The statistical sample of the qualitative section consisted of 18 experts and that of the quantitative section included all staff of the selected branches of Islamic Azad University and selected universities of Canada. For qualitative data analysis in content analysis we used Delphi technique, and the inferential statistics were used for quantitative data analysis. In the first step, through a secondary analysis of theoretical foundations and interviews with experts, a model of psychological empowerment with 14 components was identified. First-order and second-order confirmatory factor analysis was used to investigate the ideal relationship between the 14 components with the psychological empowerment construct. Based on the confirmatory factor analysis, the model for assessing the staff's psychological empowerment constructs of the studied universities had an appropriate fit (proper desirability) and the components covered the psychological empowerment construct. One-sample t-test was used to investigate the level of attention paid by the university to the staffs' psychological empowerment components. Based on the findings, both universities resemble each other in terms of the components of "effectiveness, significance, and feeling of competence, proper appreciation, job enrichment, and effective organizational communication, optimization of processes and methods, and educational processes". The research findings also explain the difference between the two universities, such that the level of attention to the components of "right to choose, organizational commitment, transparency in goals and knowledge and job experiences" at Islamic Azad University of Iran and the level of attention to the component of "work environment revitalization" in Canadian universities are poor and lower than the test value for the staff's psychological empowerment.}, keywords = {Empowerment,Islamic Azad University of Iran,Universities of Canada}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاداسلامی ایران و دانشگاه های کانادا}, abstract_fa = {هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی مولفه های تـوانـمنـدسـازی کـارکنـان دانـشگاه های آزاد ایران و دانشگاه های کانادا بوده است. این پژوهش تطبیقی بوده و از نظر روش آمیخته(کیفی-کمی) می باشد. ابزار پیمایش در این تحقیق مصاحبه و پرسشنامه بوده است.برای جمع آوری اطلاعات، از مصاحبه با خبرگان که هیت علمی دانشگاه های آزاد ایران و دانشگاه های کانادا بوده اند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.جامعه آماری بخش کمی شامل کارکنان دانشگاه آزاد ایران و دانشگاه های کانادا بوده است. با توجه به بررسی پیشینه تحقیق و استفاده از روش دلفی مؤلفه های اصلی توانمندسازی کارکنان عبارتند از: مؤثر بودن، معنی داری، احساس شایستگی، پاداش و قدردانی متناسب، غنی سازی شغلی، احیای محیط کار، مشارکت و کار گروهی، ارتباطات مؤثر سازمانی، بهینه سازی فرآیندها و روش ها، حق انتخاب، دانش و تجارب شغلی، شفافیت در اهداف، فرآیندهای آموزشی و تعهد سازمانی می باشند. یافته ها نشان داد که برای دانشگاه آزاد ایران ترتیب شاخص ها عبارتند از: مؤثربودن که در رتبه اول جای گرفت و احیاء محیط کاری و سپس معنی داری در اولویت های بعدی قرار داشتند. این شاخص ها در کانادا به ترتیب عبارتند از: موثربودن،ارتباطات موثر سازمانی و احیای محیط کاری}, keywords_fa = {توانمندسازی کارکنان,دانشگاه آزاد اسلامی ایران,دانشگاه های کانادا}, url = {https://journal.cesir.ir/article_94152.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_94152_b74acb3e517411a865a6f96fb19a318a.pdf} }