eng
Comparative Education Society of Iran ( CESIR)
Iranian Journal of Comparative Education
2588-7270
2676-4989
2020-02-01
3
1
533
559
10.22034/ijce.2020.106839
106839
Original Article
Comparing Representations of 'Self" and "Other" in Iranian and Indian English School Books: A Critical Discourse Analysis
مقایسه بازنمود "خود" و "دیگری" در کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران و هند از دیدگاه تحلیل انتقادی کلام
Mojtaba Maghsoudi
maghsudi@cfu.ac.ir
1
Department of English Language, Farhangian University, Tehran, Iran
English language course books written by local writers are officially prescribed textbooks widely used in Iran and India. Although there is a valuable body of research about these course books, further studies may be needed to comparatively assess their quality as an educational material. This study limits its scope to two textbooks series, namely, the Prospect, and English Standard since both of them are nation-wide textbooks which fully play the roles of course books described in the related literature. The method of analysis was based on a critical discourse analysis framework inspired by Van Dijk's (1998, 2001) socio-cognitive model and Kress and Van Leeuwen's (1996) multi-functional model to facilitate investigation of both textual and meta-textual aspects of the textbooks. The results showed that both textbook series follow similar ideological foundations in terms of promoting a product-based prescriptive and static approach to socio-cultural values through investing on stereotypical "Self" while ignoring otherness. The findings implied that lack of a process-oriented approach to ideological underpinnings of socio-cultural values and codes is a threat to raising inter-cultural understanding in terms of using English as an international language and inter-ethnic awareness of the students who live in multi-ethnic and religiously, culturally, linguistically diverse communities in India and Iran.
کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران وهند که توسط نویسندگان داخلی تهیه و تالیف می شوند، بطور رسمی و سراسری در مدارس مورد استفاده قرار میگیرند. اگرچه پژوهش هایی درباره این کتاب ها صورت گرفته است اما همچنان جای ارزیابی کیفیت آنها به صورت تطبیقی خالی است. در مقاله حاضر و با توجه به هدف تحقیق ، دو مجموعه پراسپکت (Prospect) و انگلیش استاندارد (English Standard)مورد بررسی قرار می گیرند . روش تحلیل داده ها، مبتنی بر چارچوب تحلیل انتقادی کلام بود که بر اساس اصول الگوی اجتماعی-شناختی ون دایک (1998، 2001) و الگوی چند کارکردی کرس و ون لیون (1996) تدوین شده اند. یافته های تحقیق نشان داد که هر دومجموعه کتب درسی از مبنای ایدئولوژیکی مشابه در زمینه تبیین رویکردی ایستا، محصول محور و تجویزی به ارزش های فرهنگی و اجتماعی پیروی می کنند که پیوسته بر "خود" تاکید ورزیده و "دیگری" را نادیده می گیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فقدان یک رویکرد فرایندمدار در خصوص استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی ، به بنیان ایدئولوژیکی ارزش ها و عرف های فرهنگی و اجتماعی، به منزله تهدیدی برای پرورش درک بین فرهنگی و آگاهی بین قومی فراگیرانی محسوب می شود که در کشورهای ایران و هند با تنوع قومی، نژادی، فرهنگی، مذهبی و زبانی زندگی می کنند.
https://journal.cesir.ir/article_106839_1413eebb4f181df745e57a7b700bf5d4.pdf
critical discourse analysis
English School Textbooks
India
Iran
other
self
تحلیل انتقادی کلام
خود
دیگری
کتب درسی آموزش زبان انگلیسی
eng
Comparative Education Society of Iran ( CESIR)
Iranian Journal of Comparative Education
2588-7270
2676-4989
2020-02-01
3
1
560
579
10.22034/ijce.2020.106848
106848
Original Article
A Comparative Study of Reflective Experiences of Primary School Specialist Teachers in Iran and Iraq to Explain and Identify Reflective Topics
بررسی تطبیقی تجارب ژرف نگری ( تاملی ) معلمان متخصص دوره ابتدایی در ایران و عراق به منظور شناسایی وتبیین موضوعات ژرف نگری
Shahrokh Mohammadi
amin_mohammadi1389@yahoo.com
1
Mahmud Mehrmohammadi
mehrmohammadi_tmu@hotmail.com
2
Mostafa Ghaderi
m.ghaderi@atu.ac.ir
3
Majed Aliasgari
aliasgari2002@gmail.com
4
PhD Student of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences , Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Professor of Curriculum Studies, Department of Educational Sciences ,Tarbiat Modares University,Tehran,Iran
Associate Prof. Faculty Member of Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
Associate Prof. Faculty Member of Kharazmi University,Tehran, Iran
< p>The purpose of this study is to investigate reflective experiences of primary school specialist teachers in two Kurdish cities of Paveh (Iran) and Sulaymaniyah (Iraq) in order to identify and explain reflective topics. The research method is qualitative comparative using narrative approach, the level of analysis is “district “and the level of observation is “individual”. The strategy of "similar systems, similar outputs" was used to select countries under study and sampling method was convenience sampling. Data collection tool was in-depth interview and data analysis method is thematic analysis. This article is divided into several sections: In the Introduction section, past and current situation of the Iranian educational system, the importance of lived experiences and narratives of teachers, and the reasons for the comparison of the lived experiences of the teachers in these two cities are discussed. In the second part, the research method is explained. The third part refers to the research results. The findings of the research showed that the themes that are the main organizers of teachers'' narratives in both societies are largely influenced by the active role of social systems. Also, five universal themes (Cognition, learning, teaching, evaluation, and classroom management) were identified in the deeper narratives of teachers. From a comparative perspective, the research findings showed that the similarities of teachers'' lived experiences are high in both communities and minor differences can be ignored.
< p >هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی تجارب ژرف نگرانه معلمان متخصص دوره ابتدایی در دو شهر کردنشین پاوه (ایران) و سلیمانیه (عراق) به منظور شناسایی وتبیین موضوعات ژرف نگری است . روش تحقیق ، تطبیقی کیفی با رویکرد پژوهش روایی ، سطح تحلیل شهر و سطح مشاهده ، فرد می باشد. برای انتخاب جامعه آماری از استراتژی " نظام های مشابه، برون داد های مشابه " استفاده و شیوه نمونه گیری ، اقتضائی بود. ابزار جمع آوری داده ها ، مصاحبه عمیق و روش تجزیه و تحلیل دادهها ، تحلیل مضمون است. مقاله حاضر شامل چند بخش می گردد: در بخش مقدمه به روند تحولات نظام آموزشی ایران ، اهمیت تجارب زیسته و روایت های ژرف نگرانه معلمان و چرائی مقایسه تجارب زیسته معلمان این دو شهر اشاره می شود. در بخش دوم ، روش تحقیق توضیح داده می شود. بخش سوم مقاله به نتایج تحقیق اشاره دارد. یافته های تحقیق نشان داد که مضمون های سامان دهنده اصلی روایت های معلمان در هر دو جامعه عمدتا متاثر از نقش فعال نظام های اجتماعی است . هم چنین پنج مضمون فراگیر(شناخت ، یادگیری، تدریس،ارزشیابی و مدیریت کلاس ) در روایت های ژرف نگرانه معلمان شناسائی گردید. از منظر تطبیق ، یافته های تحقیق نشان داد شباهت های تجارب زیسته معلمان در هر دو جامعه بسیار زیاد است به نحوی که می توان تفاوت های اندک را نادیده گرفت.
https://journal.cesir.ir/article_106848_70688093fabdcea4d8a14e643fb2c955.pdf
Narrative Reflective
Lived Experience Primary School Specialist Teachers Iran Iraq
روایت
ژرفنگر
تجربهزیسته
معلمان متخصص
دوره ابتدائی
ایران
عراق
eng
Comparative Education Society of Iran ( CESIR)
Iranian Journal of Comparative Education
2588-7270
2676-4989
2020-02-01
3
1
580
594
10.22034/ijce.2020.215796.1091
106851
Original Article
A Comparative Study of Primary Education Art Curriculum Goals in Brazil, Greece, Iran and South Korea
بررسی تطبیقی اهداف برنامه درسی هنر دوره ابتدایی در برزیل، یونان ، ایران و کره جنوبی
Somayeh Fallah Tafti
sfalah12@ymail.com
1
Reza Jafari Harandi
rjafarih@gmail.com
2
Minasadat Tabatabaei
mptabaei@yahoo.com
3
PhD student in curriculum planning, Department of Education, Meymeh Branch, Islamic Azad University, Meymeh, Iran
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم، قم، ایران
Assistant Professor, Department of Philosophy, Meymeh Branch, Islamic Azad University, Meymeh, Iran
The purpose of this study was to compare main goals of art curriculum in primary education in Brazil, Greece, Iran and South Korea. The qualitative comparative research method used and data were collected through upstream and national education documents, research reports and articles in scientific journals. In addition to Iran, Brazil, Greece, and South Korea were purposefully selected as the sample of the study. For analyzing and comparing the data, a four-step model of Bereday (description, interpretation, juxtaposition and comparison) was used. The results show that the four countries have similarities in areas such as development of creative thinking, acquaintance with famous artists and their works, recognizing the beauty of nature, developing handicraft skills, using artistic materials and tools, expressing emotion and expression through art. The differences between these countries are in the areas of how students participate in artistic experimentation, particular attention on visual arts and art as a intercultural exchange tool.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی اهداف برنامه درسی هنر در دوره ابتدایی ایران، برزیل، یونان و کره جنوبی انجام شد. روش پژوهش تطبیقی کیفی و دادهها از طریق اسناد بالادستی و مدارک ملی آموزش و پرورش، گزارشهای پژوهشی و مقالات فصلنامههای علمی گردآوری گردید. علاوه بر ایران کشورهای برزیل، یونان و کره جنوبی به گونه هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. برای تجزیه، تحلیل و مقایسه دادهها از الگوی چهار مرحلهای بردی (توصیف، تفسیر،همجواری، مقایسه)استفاده شد. نتایج نشان داد که چهار کشور مورد مطالعه در زمینه هایی همچون رشد تفکر خلاق، آشنایی با بزرگان هنری و آثار معروف آنان، پی بردن به زیباییهای طبیعت، رشد مهارتهای دست ورزی در کار با اشکال هنری، استفاده از مواد و ابزارهای هنری، بیان احساسات و ابراز وجود از طریق هنر با یکدیگر شباهت دارند. مشارکت دانشآموزان در تجربهورزی هنری، نگاه ویژه به هنرهای تجسمی و توجه به هنر به عنوان ابزاری برای تبادل بین فرهنگی مهمترین نقاط افتراق هستند.
https://journal.cesir.ir/article_106851_474df1cada774f214acfda9f438897a6.pdf
Art curriculum
comparative analysis
Primary School
Brazil
Greece
Iran
South Korea
دوره ابتدایی
برنامه درسی هنر
اهداف
تحلیل تطبیقی
ایران
برزیل
یونان
کره جنوبی
eng
Comparative Education Society of Iran ( CESIR)
Iranian Journal of Comparative Education
2588-7270
2676-4989
2020-02-01
3
1
595
608
10.22034/ijce.2020.206029.1065
106850
Original Article
Evaluation of Learning Organization Components at Kabul University From the point of view of faculty and students
ارزیابی مولفه های سازمان یادگیرنده در دانشگاه کابل از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان
Kazem Kazami
s.kazemi130@gmail.cim
1
Mohammmad Amini
amini@kashanu.ac.ir
2
Assadollah Babaeifard
babaiefardm@gmail.com
3
Mentor, Kabol University, Afghanistan
Associate Prof. Department of Education. University of Kashan
Associate Prof, Department of Sociology, University of Kashan
The main purpose of this study was to evaluate the components of learning organization at Kabul University from perspective of faculty members and students. This research is applied in terms of purpose and is a survey research. Stratified Random Sampling Method was used and 350 faculty members and students were selected based on Cochran formula. Peter Singe’s questionnaire was used to collect data. The research findings showed that the level of realization of the components of the learning organization in the Kabul University was moderate. At the same time, given the ranking of indicators, attention to the components of "shared vision" and "team learning" is a higher than "mental pattern", "systematic thinking" and "personal mastery". Overall, the research findings highlight the need for the university's planners and administrators to pay more attention to the characteristics of learning organizations.
هدف اصلی این مطالعه ارزیابی مؤلفه های سازمان یادگیری در دانشگاه کابل از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از روش، پیمایشی است. روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و 350 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پیتر سینگ استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که میزان تحقق مؤلفه های سازمان یادگیری در دانشگاه کابل در حد متوسط است. هم چنین ، با توجه به رتبه بندی شاخص ها ، توجه به مؤلفه های "دید مشترک" و "یادگیری تیمی" بالاتر از "الگوی ذهنی" ، "تفکر نظام مند" و "تسلط شخصی" است. یافته های تحقیق نیاز برنامه ریزان و مدیران دانشگاه کابل را به توجه بیشتر به ویژگی های سازمان های یادگیری نشان می دهد.
https://journal.cesir.ir/article_106850_7fc882bc95b9a6e73060de4a5368ffbe.pdf
Learning Organization
Learning
organizational learning
Students
Kabul University
سازمان یادگیرنده
یادگیری سازمانی
دانشجویان
دانشگاه کابل
eng
Comparative Education Society of Iran ( CESIR)
Iranian Journal of Comparative Education
2588-7270
2676-4989
2020-02-01
3
1
609
623
10.22034/ijce.2020.224024.1114
106917
Original Article
A Comparative Study of Talent Management Models: Lessons for Iran's Human Resources System
بررسی تطبیقی الگوهای مدیریت استعداد:درسهایی برای نظام منابع انسانی ایران
Mehrdad Yazdani
yazdanimehrdadd@gmail.com
1
Seirajuddin Mohebbi
mohebi.abcd@gmail.com
2
Mehdi Bagheri
mbagheri.sbu@gmail.com
3
Mohammad Hossein Ranjbar
mranjbar54@gmail.com
4
PhD Student in Public Administration, Human Resources Management, Human Resources Department, Islamic Azad University of Qeshm, Iran
Assistant Professor, Department of Human Resources Management, Islamic Azad University of Qeshm, Iran
Assistant Professor, Department of Human Resources Management, Islamic Azad University of Qeshm, Iran
Assistant Professor, Department of Human Resources Management, Islamic Azad University of Qeshm, Iran
The current paper aims at investigating talent management models to provide Iran's human resources system with lessons. This research paper is a qualitative comparative research based on understanding similarities and differences in talent management models. Data was collected using theoretical sampling (data saturation) method. Content analysis method was applied to analyze the main components of the well-known talent management models. Induction Analysis was performed in qualitative content data analysis. Accordingly, the current paper introductory section contains information about the importance of talent management, research underlying factors, current status of talent management in Iran's human resource management system, and research objectives and questions. The research method is explained in the second section. Third section begins with research results with a brief introduction to talent management models assessing the similarities and differences. The final part of the paper is conclusion. The findings show that models can be classified into three general categories: individual-oriented, organization- oriented and environment-oriented, according to the emphasis of the components. The findings also show designers overlook role of cultural components in talent management. According to findings, it is suggested that courses be designed for all graduates in the education system - and in particular in the Iranian higher education system - to explain concept of talent and role of elites. It is also suggested that the human resource management system pay more attention to environmental factors (non-organizational factors) such as culture, religion, and language, with positive or negative impacts on talent management in Iranian society.
هدف این پژوهش بررسی الگوهای مدیریت استعداد به منظور ارائه درس هایی برای نظام منابع انسانی ایران است. روش تحقیق ، تطبیقی کیفی مبتنی بر فهم شباهت ها و تفاوت ها در الگوهای مدیریت استعداد است. برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری نظری(اشباع داده ها ) استفاده و ازطریق روش تحلیل مضمون ، مولفه های اصلی الگوهای معروف مدیریت استعداد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند . تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوی کیفی با استفاده از بسط نظام مقوله ای استقرائی صورت گرفته است. بر این اساس مقاله در بخش مقدمه حاوی مطالبی در خصوص اهمیت مدیریت استعداد ، پیشینه تحقیق ، وضعیت فعلی مدیریت استعداد در نظام مدیریت منابع انسانی ایران و هدف و سوالات تحقیق است.در بخش دوم ، روش تحقیق توضیح داده می شود. در سومین بخش ، نتایج تحقیق با معرفی اجمالی الگوهای مدیریت استعداد آغاز شده و سپس شباهت ها و تفاوت های آنها مورد سنجش قرار می گیرند. بخش پایانی مقاله به جمع بندی اختصاص دارد. یافته های تحقیق نشان داد که الگو ها را می توان برحسب تاکید مولفه ها به سه گروه کلی فرد گرا ، سازمان گرا و محیط گرا تقسیم کرد. هم چنین یافته ها نشانگر عدم توجه طراحان الگوها به نقش مولفه های فرهنگی در مدیریت استعداد است. با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می گردد که در نظام آموزشی - و بویژه نظام آموزش عالی ایران - دوره هایی برای تبیین مفهوم استعداد و نقش نخبگان برای کلیه فارغ التحصیلان طراحی گردد. هم چنین به نظام مدیریت منابع انسانی پیشنهاد می گردد به عوامل محیطی ( عوامل غیر سازمانی ) همچون فرهنگ ، مذهب ، و زبان که می توانند در جامعه ایران بر مدیریت استعداد تاثیر مثبت یا منفی گذارند ، بیشتر توجه شود.
https://journal.cesir.ir/article_106917_8377a73614c9da1115ec4fcff988c0da.pdf
educational system
human resources
pattern
Talent Management
نظام آموزشی
منابع انسانی
مدیریت استعداد
الگو
ایران
eng
Comparative Education Society of Iran ( CESIR)
Iranian Journal of Comparative Education
2588-7270
2676-4989
2020-02-01
3
1
624
635
10.22034/ijce.2020.214609.1088
106918
Original Article
A Comparative Study of Fifth Grade Mathematics Textbooks in Iranian and International Schools based on Critical Thinking Components
مطالعه تطبیقی محتوای کتاب های ریاضی پایه پنجم ایران ومدارس بین الملل بر اساس مؤلفه های تفکر انتقادی
Morteza Samiee Zafarghandi
mo_samie@yahoo.com
1
Aboutaleb Seadatee Shamir
samie@yahoo.com
2
Maryam Shamsolahi
samie1@yahoo.com
3
Associate Professor of Organization for Educational Research and Planning (OERP).Tehran, Iran
Assistant Professor of Educational Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
M.Sc. in Curriculum Planning, Islamic Azad University, Tehran, Iran
The main goal of present study is to compare content of Fifth Grade mathematics textbooks of Iran and International schools based on critical thinking components. The research method was a comparative using content analysis approach and statistical population and sample included all Fifth-grade mathematics textbooks of primary school of Iran and two International Schools in Tehran. To collect data, the content analysis form based on the components of Lipman's critical thinking was used. To determine formal and content validity, the researchers have used perspective of five experienced math teachers of primary schools and three university professors in the field of curriculum. The reliability coefficient of the research instrument was determined using Holste formula and it was for Iran and International schools equal to 0.89 and 0.84. Data analysis also showed that the content of Iran and International math textbooks are active up to 73% and 88% respectively. The research findings show that in mathematics textbook of Iran, components of critical thinking are unbalanced, which means that attention is more on necessary components of critical thinking such as questioning. However, the components related to analysis ability and high levels of critical thinking have received less attention. According to the findings of the research, the authors of the mathematics textbooks in Iran are suggested to improve content of math book, to provide a suitable ground for cultivating critical thinking of pupils.
هدف پژوهش مقایسه محتوای کتابهای ریاضی پایه پنجم ایران و مدارس بین الملل بر اساس مؤلفههای تفکر انتقادی و روش تحقیق تطبیقی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه و نمونه آماری کتابهای ریاضی پایه پنجم دوره ابتدایی ایران و مدرسه بین الملل بود. ابزار جمعآوری دادهها فرم تحلیل محتوا مبتنی بر مولفه های تفکر انتقادی لیپمن و برای تعیین روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه پنج نفر از معلمین با سابقه ریاضی دوره ابتدایی و سه نفر از اساتید برنامه ریزی درسی استفاده گردید . ضریب پایایی ابزار تحقیق با استفاده از فرمول هولستی برای کتاب ریاضی ایران 89/0 و برای کتاب ریاضی مدرسه بین الملل 84/0محاسبه گردید. نتایج تحلیل داده نشان داد که محتوی کتاب ریاضی ایران 73 درصد و کتاب بین الملل 88 درصد فعال است. در کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی ایران به مؤلفه های تفکر انتقادی به طور نامتعادل توجه شده است، بدین معنی که به مؤلفههایی که لازم ورود به تفکر انتقادی هستند همچون سؤال کردن توجه لازم شده ولی به مؤلفههای مرتبط با تجزیه و تحلیل و سطح بالای تفکر انتقادی توجه بسیار کمی شده است. پیشنهاد میگردد با اصلاح و بهبود محتوای کتابهای درسی به ویژه کتاب ریاضی دوره ابتدایی زمینه پرورش تفکر انتقادی دانشآموزان فراهم گردد.
https://journal.cesir.ir/article_106918_65a01c4b3b4a35a963a90e294ac221a8.pdf
content analysis
critical thinking
Math Textbook
International Schools
Primary Schools
تحلیل محتوا
تفکر انتقادی
کتاب ریاضی
مدارس بینالملل
دوره ابتدایی