Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72702320190801A comparative study of revision models of teacher education curriculum in Australia, Singapore and Turkey: New Pattern for Iranمطالعه تطبیقی مدل های بازنگری در برنامه درسی تربیت معلم در استرالیا ، سنگاپور و ترکیه: الگوی جدید برای ایران27829710383310.22034/ijce.2020.103833ENAzadeh BavakhanyPhD student of Curriculum, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, IranMohammad Hossein YarmohamadianHealth Management and Economics Research Centre, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranNarges KeshtiarayAssociate Professor of Curriculum, Isfahan (Khorasgan) Branch, , Islamic Azad University, Isfahan, Iran.0000-0001-6313-5197Journal Article20190625The purpose of the present study is to investigate revision models of teacher education curriculum in Australia, Singapore and Turkey. This is a comparative qualitative research, and non-experimental research. The most different systems design (MDSD) was used while selecting countries that arecompared within the study.The research findings highlighted the fundamental similarities and differences among the countries under study in terms of different dimensions of the teacher education system including the curriculum and its revision patterns. While Singapore and Turkey follow a centralized system, Australia tends to reduce the power of States and local authorities. From other aspect, the patterns of teacher education’s curriculum revision in all three countries are influenced by local contexts and environmental realities. While the Australian teacher education system is seeking to adopt models that standardize curricula across the country, Singapore is considering the impact of future developments on the teacher education system and is seeking to revise its curricula based on “Life-long, life-deep, life-wide and life-wise." pattern. The findings also show that despite the challenges, Turkey is seeking to revise its teacher training curricula to train skilled teachers who can prepare the young generation to enter and live in Europe - as a developed society -. The research findings suggest that Singapore's experience –compare to Australia and Turkey –is more value-free and could be usebetter by the Iran teacher education system.<br /> هدف پژوهش حاضر ، بررسی الگوهای بازنگری در برنامه های درسی تربیت معلم در استرالیا ، سنگاپور و ترکیه است. این یک تحقیق تطبیقی کیفی و غیر تجربی است که از الگوی " نظام های با بیشترین درجه تفاوت" استفاده می کند. در حالی که سنگاپور و ترکیه از یک سیستم متمرکز آموزشی پیروی می کنند ، استرالیا تمایل دارد قدرت دولت ها و مقامات محلی را کاهش دهد. از جنبه دیگر ، الگوهای بازنگری در برنامه درسی معلمان در هر سه کشور تحت تأثیر زمینه های محلی و واقعیت های محیطی است. در حالی که نظام تربیت معلم استرالیا به دنبال اتخاذ مدلهایی است که برنامه های درسی را استاندارد سازی می کنند ، سنگاپور تأثیر تحولات آینده را در این نظام در نظر گرفته و درصدد بازنگری برنامه های درسی خود بر اساس الگوی "زندگی پایدار، زندگی عمیق ، زندگی گسترده و زندگی خردمندانه " است. یافته ها همچنین نشان می دهند که علیرغم چالش ها ، ترکیه در پی بازنگری در برنامه های تربیت معلم برای آموزش معلمان ماهر است که بتوانند نسل جوان را برای ورود و زندگی در جامعه اروپا - به عنوان یک جامعه پیشرفته" آماده کنند. علاوه بر این ، یافته های تحقیق نشان می دهند تجربه سنگاپور - در مقایسه با استرالیا و ترکیه - بیشتر ارزش- رها بوده و از آن بهتر می توان برای نظام تربیت معلم ایران الگو گرفت.https://journal.cesir.ir/article_103833_9470599f247878312310c4a618d4e617.pdfComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72702320190801A Comparative Study of Arts Education Curriculum of Primary Schools in Iran and Canadaبررسی تطبیقی برنامهدرسی هنر دوره ابتدایی ایران و کانادا29832310104610.22034/ijce.2020.202208.1052ENMasoumeh Khosravi MashiziM.A. in Curriculum, Department of Education, shahid Bahonar Univesity of Kerman, Kerman, IranAsghar SoltaniَAssociate Professor of curriculum, Department of Education, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.0000-0002-8856-0592Mehrangiz AlinejadAssistant Professor of Curriculum, Department of Education, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.Journal Article20190919The rationale for conducting this study was based on an interdisciplinary approach between art and curriculum. The main purpose was to examine Iranian and Canadian primary arts education curricula based on these four components: goals, content, teaching methods and evaluation methods. The research method was comparative, using Bereday’s four-step approach. The sample selection method was based on the strategy of “different systems, different results”. Data were collected using documents, available information in official government databases, books, and publications, that were analyzed based on John Stuart Mill’s agreement/difference method. The findings revealed significant similarities and differences between the primary schools’ arts education curricula in Iran and Canada. The similarities were found to be based on the goals and the differences mainly in the content of curriculum. Regarding the goals, although both countries have used their national cultural backgrounds in formulating the goals, Canada also has considered the native and folk culture in development of the curriculum. Furthermore, in Canada, the emphasis is on awareness of inner emotions as a prerequisite for the production of art. In the element of content, dance and music education is not included in the Iranian arts education curriculum, and in Canada, the storytelling falls under the category of drama. As to the teaching methods, getting artists to teach art is not conventional in Iran’s education, but in Canada, artists teach art alongside teachers.Moreover, the purpose of arts education evaluation in Canada is to "improve learning", while in Iran, the measure of "learning ability" is generally considered.مقاله حاضر بر بنیان رهیافتی میان رشتهای در هنر و برنامهدرسی تهیه شده است. هدف مقاله بررسی تطبیقی برنامهدرسی هنر دورة ابتدایی ایران و کانادا در چهار مؤلفه اهداف، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی بود. روش پژوهش، تطبیقی با بهرهگیری از رویکرد چهار مرحلهای بردی و انتخاب نمونه پژوهش با توجه به استراتژی «نظامهای متفاوت، نتایج متفاوت» صورت پذیرفته است. دادهها با استفاده از اسناد، مدارک و اطلاعات موجود در پایگاههای رسمی دولتی، کتب و نشریات جمعآوری و برای تحلیل از شیوه توافق - تفاوت جان استوارت میل استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین برنامهدرسی هنر دورة ابتدایی مدارس ایران و کانادا شباهتها و تفاوتهای قابل توجهی وجود دارد. شباهتها بیشتر در اهداف و تفاوتها عمدتاً در محتوا است. در عنصر اهداف، اگرچه هر دو کشور زمینه فرهنگیِ ملی خود را در تدوین اهداف به کار بستهاند، با اینحال در کانادا، فرهنگ بومی و محلی نیز در اهداف برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، در کانادا بر آگاهی یافتن از احساسات درونی بهعنوان پیشنیاز تولید هنر تأکید شده است. در عنصر محتوا، رقص و آموزش موسیقی در برنامهدرسی ایران دیده نمیشود و در کانادا قصهگویی زیرمجموعة محتوای درام و نمایش است. در عنصر روشهای تدریس، استفاده از هنرمندان در روشهای تدریس هنر در ایران پیشبینی نشده است، اما در کانادا از متخصصان هنر در کنار معلمان برای تدریس استفاده میشود. در عنصر ارزشیابی، هدف ارزشیابی آموزش هنر در کانادا، «بهبود یادگیری» است، اما در ایران سنجش میزان «توانایی یادگیری» فراگیر مورد توجه است.https://journal.cesir.ir/article_101046_1cf4c3c69b1ba8e098f81a8001d5c823.pdfComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72702320190801Critical Pedagogy in Textbook Development: A Comparative Study of the Previous and the New Iranian High School English Language Textbooksآموزش انتقادی در تهیه و تدوین کتابهای درسی: مطالعه تطبیقی کتابهای پیشین و نونگاشت زبان انگلیسی در ایران32434510383510.22034/ijce.2020.103835ENHossein DavariEnglish Department, Damghan UniversityAbutaleb IranmehrEnglish Language Department
Shahrood University of Technology
Shahrood Iran0000-0002-7364-7927Journal Article20191206Following the approval and implementation of a significant higher-level educational document known as <em>the fundamental transformation of education</em>, an undeniable reform took place in the field of the English language teaching program in general and English textbook development in particular, in the Iranian formal education system. Regarding the English textbooks, as probably the most important component in any ELT program, especially in societies in which English is taught and learned as a foreign language, a notable transformation in topic and content selection has occurred alongside a reform in its approach and structure. Conceiving the importance of this reform, which has been mostly neglected in the available research on the topic, this paper aimed at comparing descriptively and analytically the type of topic and content which has been integrated in the previous and new high school English textbooks. Findings revealed that through applying critical pedagogy in the development of the new textbooks, a pivotal transition from the mainstream ELT to critical ELT has been manifested. In a more precise word, achieving the joint goal of fostering social development and language skill development on the part of learners, the awareness-raising and controversial topics and content have substituted for neutral and sanitized topics and content.پس از تصویب و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان یکی از اسناد شاخص بالادستی کشور، شاهد اصلاحاتی غیرقابل انکار در حوزه آموزش زبان انگلیسی و بهطور خاص تهیه و تدوین کتابهای درسی این موضوع در نظام آموزش رسمی ایران بودیم. با توجه به نقش واهمیت کتاب درسی در روند آموزش ، هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی محتوی کتابهای پیشین و نونگاشت زبان انگلیسی دوره متوسطه دوم ایران است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که با بهرهگیری از آموزش انتقادی در تهیه و تدوین کتابهای نونگاشت، شاهد نوعی گذار از جریان غالب آموزش زبان انگلیسی به جریان انتقادی این آموزش ها هستیم. به بیان دقیقتر، در راستای دستیابی به هدف مشترک تقویت رشد اجتماعی همزمان با رشد مهارت زبانی در فراگیران، در کتب جدید موضوعات و محتواهایی بحثبرانگیز و تقویتکننده هوشیاری فراگیران، جایگزین موضوعات و محتواهای خنثی کتب پیشین شده است.https://journal.cesir.ir/article_103835_c31c3babf0f388bd7ec91bac06ec4a14.pdfComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72702320190801A Comparative Study in Higher Education Goals of Certain Countriesرهیافتی تطبیقی دراهداف آموزش عالی کشورهای منتخب34636110383610.22034/ijce.2020.103836ENGholamreza Zaker SalahiAssociate Prof. Research and Planning in Higher Education (IRPHE)Ahmad KeykhaPhD Student , Department of Economics of Higher Education, University of Tehran0000-0002-3925-1339Journal Article20190909The aim of this study is to recognize and make a comparison of the higher education goals of seven countries of China, Germany, Iran, Japan, Russia, U.K., and U.S.A. The countries under study were selected in a way that had a different geographical distribution and higher education system. This is an applied research in terms of nature, qualitative with a comparative method using documentary approach for collection of data. Researchers searched through reputable global databases such as UNESCO, the World Bank, and the Ministry of Higher Education of the target countries. Findings reveal that the most significant common goals of higher education of these seven countries are the increase of international exchange, outsourcing more of higher education activities to the private section, paying attention to availability of higher education for everyone, adapting and synchronizing higher education with job market. However, there are different ways to achieve these goals in the policy-making process of these countries. In advanced countries such as the United States, the United Kingdom and Japan, the realization of a superior scientific and welfare ecosystem has been considered important, with China's and Russia's developing education systems increasingly considering privatization and internationalization. While in Germany the start of new renovations is evident, in Iran the identification and repair of backwardness is emphasized by higher education policymakers.هدف مقاله حاضر مقایسه اهداف آموزش عالی هفت کشور آمریکا، انگلستان، آلمان، روسیه، ژاپن، چین و ایران می باشد . کشورهای مورد مطالعه به گونه ای انتخاب شده اند که از پراکندگی جغرافیایی و نظام آموزش عالی متفاوتی برخوردار باشند. این پژوهش ازنظر هدف درزمره تحقیقات کاربردی ، ازنظر ماهیت ، کیفی با رویکرد تطبیقی و استفاده از مطالعه اسنادی است . محققین با کنکاش در پایگاه های اطلاعاتی معتبر جهانی همچون سازمان یونسکو، بانک جهانی، و وزارت آموزش عالی کشورهای هدف، و مطالعه کتب و مقالات ، مفاهیم و ایده های مورد نظر رااستخراج نمودند. یافته های پژوهش نشان داد مهمترین اهداف مشترک آموزش عالی این هفت کشور را می توان افزایش مبادلات بین المللی در آموزش عالی، برون سپاری بیشتر فعالیت های آموزش عالی به بخش خصوصی، پی جویی فرصت های شغلی آینده دانش آموختگان، توسعه سرمایه گذاری و حمایت های مالی از آموزش عالی، توجه به دسترسی همگانی به آموزش عالی، انطباق و همزمانی آموزش عالی با بازارکار قلمداد کرد. با این وجود شیوه های متفاوتی برای تحقق این اهداف در روند سیاستگذاری این کشورهاوجود دارد.درکشورهای پیشرفته ای همچون امریکا ،بریتانیا وژاپن رسیدن به اکوسیستم برترعلمی و رفاهی مهم تلقی شده اند ، امادر نظام های آموزشی درحال توسعه چین وروسیه جهت گیری های اولیه بسوی خصوصی سازی وبین المللی سازی مدنظر قرار گرفته اند. در حالی که در آلمان تحول ونوسازی های جدید مشهوداست ،درایران هویت یابی وترمیم عقب ماندگی موردتاکید سیاست گزاران آموزش عالی است.https://journal.cesir.ir/article_103836_59803db5538a82946f6ac618fae5107a.pdfComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72702320190801The Process of Forming Professional Development Challenges for Faculty Members of Ghazni University, Afghanistanفرایند شکل گیری چالش های توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی در دانشگاه غزنی ، افغانستان36238210463110.22034/ijce.2020.104631ENFraidon AssadullahiYazd, University, Yazd, IranMohsen -ShakeriYazd University, Yazd, Iranhttps://orcid.org/00Kazem Barzegar BafrooeiYazd University, Yazd, Iran0000-0002-5649-0016Journal Article20191027The purpose of study was to explain the process of shaping the professional development challenges of the faculty members of Ghazni University of Afghanistan. The research approach was "qualitative" and the research method was "Grounded Theory". The target group consisted of faculty members of Ghazni University who were selected by purposeful theoretical sampling. In-depth semi-structured interview was used for collection of data. Interviews were conducted on up to 14 cases and theoretical saturation was obtained. The data were analysed in three levels of open, axial, and selective coding. Triangulation approach was applied for assessing the credibility of findings. Findings indicated that the lack of students’ motivation, inadequate salary and inappropriate welfare status of faculty members, inefficiency of recruitment system and shortage of faculty members, weakness of educational and research system, and lack of supervision and quality assurance system, weakness of academic communications and collaborations, and lack of faculty members participation in making decision process resulted in forming the core concept of "the anti-developmentalism of in-university climate and culture". Further, contextual conditions such as educational finance, laws and regulations, structure and management of university, equipment, facilities, and technology, and university autonomy and environmental conditions such as cultural-social and political environment and security provided potentials for the descriptive reactions of faculty members including employment in other jobs and lack of motivation and apathy, resulting in disturbing the process of empowering students, being unable to respond to the needs of community and labour market, and endangering progress in university.هدف پژوهش حاضر تبیین فرایند شکلگیری چالشهای توسعه حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه غزنی ، افغانستان بود. رویکرد پژوهش «کیفی» و روش پژوهش «نظریه زمینه ای» بود. گروه هدف شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه غزنی بود که انتخاب آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند نظری انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها «مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته» بود. مصاحبه ها تا 14 مورد انجام و اشباع نظری حاصل گردید. دادهها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای اعتبارپذیری یافتهها ، از روش «بررسی اعضاء» استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بیانگیزگی و سطح کیفی پایین دانشجویان ورودی، حقوق ناکافی و وضعیت رفاهی نامناسب اساتید، ناکارآمدی سیستم جذب و کمبود استاد، ضعف نظام آموزشی و پژوهشی، فقدان نظارت و تضمین کیفیت، ضعف ارتباطات و همکاریهای دانشگاهی، و عدم مشارکت اساتید در تصمیمگیریها سبب شکل گیری مقوله محوری " توسعه ستیزی جو و فرهنگ درون دانشگاهی" شده است. با توجه به وجود ویژگیهای زمینهای همچون امور مالی، قوانین و مقررات، ساختار و مدیریت دانشگاه، تجهیزات، امکانات و تکنولوژی، استقلال دانشگاهی، و «شرایط محیطی» شامل محیط فرهنگی- اجتماعی، محیط سیاسی، و امنیت، زمینه بروز واکنشهای تخریبی مانند اشتغال اساتید به سایر مشاغل و بیانگیزگی و بیتفاوتی اساتید فراهم شده است که این امر منتج به اخلال در فرایند توانمندسازی دانشجویان، ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای جامعه و بازار کار، و به مخاطره افتادن پیشرفت دانشگاه شده است.https://journal.cesir.ir/article_104631_42e10cd5e01638d33576b2e7d06ed944.pdfComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72702320190801A Comparative Study of ICT Programs in Basic Education in Australia, Finland and Iranمطالعه تطبیقی برنامههای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره آموزش عمومی نظام
آموزشی استرالیا، فنلاند و ایران38340610383410.22034/ijce.2020.103834ENMarjan KianAssistant Professor, Kharazmi University, Iran0000-0002-3920-5447Journal Article20190727International assessments of information and communication technology (ICT) in educational systems show that some countries have made quick advances. This study aimed to investigate ICT policies and programs in the pioneering countries i.e. Australia and Finland and compare them to Iran. To analyze the data and present the results, George Bereday's method was used in four levels of description, interpretation, juxtaposition and comparison. The sample included the relevant documents that were purposely selected through the library and electronic resources. Data were analyzed by qualitative analysis of the documents. The findings showed that Australia's latest action is the National School Reform Agreement 2019-2023, which emphasizes the development of educational programs and curricula. Finland, as the first European country to initiate the integration of ICT in the educational system has been pursuing the development of future teachers' skills, designing e-learning, cultural preparation of schools and attracting business partners by launching the "ICT in School Everyday Life" initiative since 2010. Iran, along with its first efforts in designing programs such as Takfa, Roshd Network and Smart Schools, was able to accompany these developments. Overcoming challenges such as weak private sector participation, lack of long-term financial investment, lack of pre-service teacher training, and lack of coherent evaluation strategies can be a major step in the development of ICT programs in Iranian public education. ارزیابیهای بینالمللی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی نشان میدهد که برخی کشورها دارای پیشرفتهای سریع تری در این زمینه بوده اند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تحلیل تطبیقی برنامههای فاوا دوره آموزش عمومی در کشورهای پیشگام از جمله استرالیا و فنلاند و مقایسه آن با ایران بود. از روش پژوهش تطبیقی «جورج بردی» برای بررسی و تحلیل داده ها استفاده و نمونه پژوهش شامل اسناد و منابع مرتبط بود که به شیوه هدفمند از طریق منابع کتابخانهای و الکترونیکی انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که استرالیا در تازهترین اقدام خود برنامه «توافقنامه اصلاحات ملی مدرسه ای» ویژه 2019 تا 2023 را که بر تحول برنامه های آموزشی و درسی تاکید دارد ، به مرحله اجرا گذاشته است. همچنین فنلاند، به عنوان اولین کشور اروپایی آغازگر تلفیق فاوا در نظام آموزشی از دهه 1980، توانست با راه اندازی طرح «فاوا در زندگی هر روزه مدرسه» از سال 2010، اهداف توسعه مهارتهای آینده معلمان، طراحی یادگیری الکترونیکی، آماده سازی فرهنگی مدارس و جلب مشارکت صاحبان تجاری را دنبال کند. ایران نیز همزمان با آغاز نخستین تلاشها با طراحی برنامه هایی نظیر طرح تکفا، شبکه رشد و مدرسه هوشمند توانست با این تحولات همراه شود. رفع چالش هایی همچون ضعف در جلب مشارکت بخش خصوصی، فقدان سرمایه گذاری مالی دراز مدت، عدم آموزش قبل از خدمت معلمان و عدم استراتژی ارزیابی های منسجم می تواند گام بلندی برای توسعه برنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره آموزش عمومی ایران باشد.https://journal.cesir.ir/article_103834_40907e88bc23ead004f205a5f7947b4d.pdf