Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72701120180501COMPARATIVE EDUCATION, GLOBAL CITIZENSHIP, POSTMODERNISM AND THE ROLE OF SCHOOL IN THE 21ST CENTURYآموزش و پرورش تطبیقی، شهروندی جهانی، مابعد نوگرائی و نقش مدرسه در قرن بیست و یکم10298773010.22034/ijce.2018.87730ENPella CalogiannakisProfessor of Comparative Education
University of Crete, Faculty of Education,
Department of Primary Teachers EducationJournal Article20170318In this paper we argue that, researchers of Comparative Education normally analyse educational practices, curricula, reforms and educational policies, while appearing to be less interested in the ways and means school has to mould citizens, the role of new values promoted via school and how these new values emerge and are projected within the school environment. In this context, Comparative Education could become more humanistic, in turning its attention to the ways and processes by which contemporary citizens are moulded. This could be achieved by studying both educational and social relations, human relations and moral dilemmas posed in the field of knowledge. It could also examine the priority of knowledge and the relativity of values that appear to dominate and mould contemporary citizens. This debate relates to the hierarchy of values and cultural pluralism, as well as to the interpretation of socio-political practices in their wider context.مفهوم "شهروند" در تاریخ طولانی خود، اغلب در رسالات فلسفی و علائق اجتماعی و سیاسی مورد توجه بوده است. تا به امروز، این مفهوم همچنان یکی از دغدغه های اساسی تفکر سیاسی مدرن تا مشغولیتی آموزشی در جامعه، باقی مانده است. مقاله حاضر با برخی از نکات اساسی مربوط به مفهوم کنونی "شهروندان" از منظر علم آموزش و پرورش تطبیقی با توجه به مباحث جاری در سیاست و ایدئولوژی، اقتصاد و جامعه، فرهنگ و آموزش و پرورش می پردازد. بنابراین، برخی از پرسش های اولیه و نکات مورد توجه پژوهشگران تطبیقی عبارتند ازاینکه مفهوم شهروند در قرن بیست و یکم چیست و با چه ارزش ها و آرمان هایی ارتباط دارد؛ کدام ابعاد این مفهوم باید مورد توجه تطبیق گران آموزشی قرار گیرد و چالش ها و محدودیت ها کدامند. به دنبال این فکر، دانشمندان معاصر آموزش و پرورش تطبیقی ممکن است تحلیل خود را بر موضوعاتی همچون الف ) بررسی شیوه هایی که مفهوم" شهروند " در چارچوب نقش نظام آموزش و پرورش در "اجتماعی سازی" بر عهده دارد؛ ب ) فرآیندهای که از طریق آن مدارس معاصر و جامعه به عنوان یک عامل آموزشی، ارزش و رفتار شهروندان آینده را شکل می دهند؛ و ج ) طرح پیشنهادهای مفهومی و معنایی که بتواند به عنوان ابزار روش شناختی در مطالعه تطبیقی مدرسه و شهروندان - به عنوان بخشی از زمینه تحقیق و فعالیت جدید علم آموزش و پرورش تطبیقی – مورد استفاده قرار گیرندComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72701120180501The need to reformulate education policy for purposes of addressing religious extremism, with reference to three South African policy documentsنیاز به اصلاح سیاست آموزشی برای مقابله با افراط گرایی مذهبی با توجه به سه سند سیاست آفریقای جنوبی30478772910.22034/ijce.2018.87729ENJohannes L Van Der WaltEdu-HRight Research Unit
North-West University
South AfricaJournal Article20170219Religious and other forms of extremism are rife in modern societies. This paper explores some of the reasons why some young people do not follow the “normal” pathways towards becoming citizens who can contribute to the well-being of society and to peaceful coexistence. The answer to this problem seems to lie in the nature of their education as well as in other factors and conditions in their environments. Radicalisation through education gone awry can drive a young person towards extremism. Young people therefore have to be educated in ways that would prevent them from becoming radicalised. This insight should also be reflected in education policy documents. Three South African education policy documents are used to demonstrate how policy documents could be revised to include strategies for the prevention of (religious, cultural and political) extremism, namely the <em>Manifesto on Values, Education and Democracy </em>(2001), the <em>National Policy on Religion Education </em>(2003) and the <em>Curriculum and Assessment Policy Statements </em>(2011).<br /> افراط گرائی مذهبی و دیگر صور افراط گرایی در جوامع مدرن وجود دارد. این مقاله به بررسی دلایلی می پردازد که باعث می شوند برخی از جوانان از شیوه های "عادی" زندگی به عنوان شهروندان معقول توام با حیات مبتنی بر رفاه اجتماعی و همزیستی صلح آمیز ، اجتناب ورزند. به نظر می رسد که پاسخ به این مشکل به ماهیت آموزش و همچنین دیگرعوامل و شرایط محیط آنها بستگی دارد. بنیادگرائی می تواند جوان را به افراط گرایی سوق دهد. بنابراین، جوانان باید به نحوی آموزش ببینند که مانع از تبدیل آنها به افرادی افراط گرا شود. این بینش باید در اسناد سیاست های آموزشی منعکس شود. در مقاله حاضر سه سند رسمی دولت افریقای جنوبی تحت عنوان " بیانیه ارزش ها، آموزش و دموکراسی (2001)" ، " سیاست ملی آموزش مذهب (2003)" و " سند برنامه درسی و ارزیابی خط مش ارزشیابی (2011) " مورد بررسی قرار گرفته تا نشان دهد که چگونه اسناد سیاست و خط مش ها راهبردهای پیشگیری از افراط گرایی (مذهبی، فرهنگی و سیاسی) را مدنظر قرار دهند.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72701120180501Education Systems in Times of Multiple Crises: The Case of Post-Socialist Transformationsنظام های آموزشی در زمان بحران های چندگانه: تغییرات در جوامع مابعد سوسیالیسم48678773210.22034/ijce.2018.87732ENProf. Rimantas ŽelvysInstitute of Educational Sciences, Faculty of Philosophy, Vilnius University, Universiteto str. 9, Vilnius LT-01513, LithuaniaJournal Article20170314The transformation of post-socialist education is perhaps one of the most interesting developments in the history of comparative education. The collapse of the socialist system led to a series of crises:<br /> - Ideological crisis – the collapse of the socialist idea of education, partially replaced by the ideology of neoliberalism.<br /> - Social crisis – dismantling of the socialist welfare system and attempts to replace it by different Western models of social welfare.<br /> - Economic crisis – transition from planned to market economy which led to deterioration of educational infrastructure.<br /> - Cultural crisis – socialist culture was replaced by different modifications of promoting national and/or regional cultures.<br /> - Structural crisis – countries with practically identical educational structures chose different ways of restructuring education.<br /> After the failure of the previous system Western researchers assumed that the common model of transition will be very straightforward – post-socialist countries should catch up with the more “modern” Western educational models. However, the transition did not follow the prescribed path and post-socialist countries have chosen different trajectories of educational development.تحول در نظام آموزشی جوامع پسا سوسیالیستی شاید یکی از جالب ترین تحولات در تاریخ تعلیم و تربیت باشد. فروپاشی نظام سوسیالیستی منجر به پیدایش مجموعه ای از بحران ها شد: بحران ایدئولوژیک - فروپاشی ایده سوسیالیستی آموزش و پرورش، که تا حدی با ایدئولوژی نئولیبرالیسم جایگزین شده است. بحران اجتماعی - از بین بردن نظام رفاه سوسیالیستی و تلاش برای جایگزینی آن با الگوهای غربی رفاه اجتماعی. بحران اقتصادی - انتقال از اقتصاد برنامه ریزی به اقتصاد بازار که منجر به بدتر شدن زیرساخت های آموزشی شد. بحران فرهنگی - فرهنگ جمع گرا با تغییرات مختلف و جایگزینی ارتقای فرهنگ ملی و / یا منطقه ای و بالاخره بحران ساختاری که در آن کشورهای با ساختارهای آموزشی مشابهی شیوه های مختلفی را برای بازسازی این آموزش انتخاب کردند. پس از شکست در نظام قبلی، محققان غربی معتقد بودند که مدل مشترک انتقال بسیار ساده خواهد بود - کشورهای پسا سوسیالیستی باید مدرن ترین مدل های آموزش غربی را فرا گیرند. با این حال، گذار از مسیر تجویز شده پیروی نکرده و کشورهای پسا سوسیالیستی مسیرهای مختلف توسعه آموزشی را انتخاب کرده اندComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72701120180501The Relationship between Comparative Adult Basic Education Approaches and Poverty Alleviation in Selected Tay, H’mong, Dao and Black Thai Communities in Vietnam.رابطه رویکردهای تطبیقی سوادآموزی پایه بزرگسالان و کاهش فقر در مناطق منتخب تای، هی مونک، دائو و جوامع بلک تایلندی در ویتنام68918772810.22034/ijce.2018.87728ENColman Patrick RossVisiting Scholar, Vietnam National University, University of Social Sciences and Humanities, Ha Noi, Vietnam / University of Dublin, Trinity College, IrelandCarmel O’ SullivanProfessor, School of Education, University of Dublin, Trinity College, IrelandJournal Article20170531This paper examines two approaches to Adult Basic Education and their influence on accessing poverty alleviation resources in selected ethnic minority communities in Vietnam. In a multiple case study that relied heavily on structured and semi-structured interviews, investigations focused on the curricula, methodology, teacher / facilitator training, use of local languages, link to poverty alleviation and post-course use of literacy and literate environments by participants in each of the three selected case study communities.<br /> Although there are numerous models and methods for implementing ABE programmes, this paper focuses on <em>Reflect</em> and the Government of Vietnam’s Adult Literacy Programme implemented by local education authorities. <em>Reflect</em> an approach developed by ActionAidis based on the theory of conscientisation, pioneered by Paulo Freire. Adult learners explore development challenges and these become the basis to be taught literacy and numeracy skills. Findings concentrate on: How do differences in ABE / literacy approaches impact on how specific ethnic minorities access specific poverty alleviation resources in Vietnam?در این مقاله دو رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان و تأثیر آنها بر دسترسی به منابع کاهش فقر در جوامع اقلیت های قومی انتخاب شده در ویتنام مورد بررسی قرار می گیرد. در یک مطالعه چند نمونه ای با استفاده از مصاحبه های ساختمند و نیمه ساختمند ، پژوهشگران برنامه درسی، روش تدریس، آموزش معلم / تسهیلگر، استفاده از زبان های محلی، پیوند با کاهش فقر و فایده عملی سواد و محیط های سواد آموزی را مورد بررسی قرار دادند. اگرچه مدل ها و روش های متعددی برای اجرای برنامه های آموزش پایه بزرگسالان وجود دارد، در این مقاله بر روش بازتاب و برنامه سواد بزرگسالان ویتنام که توسط مقامات آموزش و پرورش محلی اجرا می شود، تمرکز دارد. روش بازتاب رویکرد رشد یافته ای است که توسط سازمان غیر دولتی " کمک عملی " و بر اساس تئوری وجدان پائولو فرایر طراحی شده است. یادگیرندگان بالغ از طریق کشف چالش های رشد مهارت های سواد آموزی و یادگیری را فرا می گیرند. یافته های پژوهش نشان می دهد که چگونه تفاوت در رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان بر دسترسی اقلیت های قومی به منابع خاص کاهش فقر در ویتنام تاثیر می گذاردComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72701120180501Beyond clerical support: school administrative clerks’ ethical contribution to the professional functioning of their schoolsفراتر از خدمات اداری: سهم اخلاقی کارکنان اجرائی در کارکرد حرفه ای مدارس921198772610.22034/ijce.2018.87726ENAbdullah BayatSenior Lecturer, University of the Western Cape, Cape TownAslam FataarDistinguished Professor, Stellenbosch University, Cape TownJournal Article20170519This article is based on the view that school administrative clerks’ professional contribution to schools are significant and noteworthy. However, the nature of their work especially for South African working class contexts remains under appreciated. The article addresses this caveat. Using an ‘ethics of the self’ framework the article posits that school administrative clerks in low socioeconomic contexts rework their subjectivities by adopting ethical goals and practices in response to their working environments. As they engage in these ethical practices, we contend that their practices contribute to students’ well-being and that their practices positively influence school administration, teaching and learning. Based on a qualitative study of selected school administrative clerks, this article key contribution is that through the clerks’ ethical self-formation practices they provide a modest but noteworthy professional / educational service in South Africa’s working class schools.مقاله حاضر درصدد تبیین نقش ارزشمند و اساسی مشارکت حرفه ای کارکنان بخش اداری و اجرائی در مدارس است. با این حال، ماهیت و نقش آنان در محیط شغلی طبقه کارگر آفریقای جنوبی کمتر مورد قدردانی و توجه قرار گرفته است. نویسندگان با بهره گیری از یک چارچوب " خود اخلاقی" بر این نکته تاکید می ورزند که کارکنان اجرائی مدارس با توجه به ویژگی های اجتماعی و اقتصادی فرودستانه خویش و از طریق اتخاذ اهداف اخلاقی و شیوه های پاسخگویی ویژه خود ، به بازآفرینی شیوه های انجام کار دست می زنند. با افزایش مشارکت آنان در این شیوه های اخلاقی ، ما معتقدیم که شیوه های رفتار حرفه ای آنها به تعالی فراگیران یاری رسانده و بر مدیریت مدرسه و روند تدریس و یادگیری مدرسه اثر مثبت می گذارد. با بهره گیری از روش تحقیق کیفی ، نویسندگان مقاله تلاش کردند نشان دهند با استفاده اعمال و رویه های مبتنی بر خودکفایی اخلاقی ، کارکنان بخش اجرائی و اداری مدارس در افریقای جنوبی کمک شایانی به خدمات حرفه ای / آموزشی ارائه می دهند.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72701120180501Comparing Male and Female Engineering Students’ Perceptions, Problems and Task-Based Needs about Academic Listeningتطبیق ادراکات، مشکلات و نیازهای مبتنی بر وظیفه گوش سپاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر1201418773110.22034/ijce.2018.87731ENMahboubeh TaghizadehIran University of Science and TechnologyNeda MohabbatiIran University of Science and TechnologyJournal Article20170109This study aimed to investigate Engineering students’ perceptions, problems, and preferred tasks about academic listening. The participants were 199 Iranian undergraduate students of Engineering at the Iran University of Science and Technology. The instruments were a questionnaire with 40 items and an interview with 3 open-ended items. Considering learners’ attitudes, both male and female learners were aware of the importance of academic listening for their success and found listening comprehension exciting. With regard to problems, both male and female learners reported that insufficient vocabulary, speed of speech, poor quality of recordings, long texts, and unfamiliar topics were their major listening problems. The findings also revealed that listening to news reports, listening to academic interview, listening to academic discussion, listening to announcement, and listening to conversation were the male students’ preferred tasks, while listening to academic interviews, listening to seminars and presentations, listening to academic discussion were the female students’ preferred tasks. این مطالعه با هدف بررسی ادراکات، مسائل و وظایف دانشجویان مهندسی در مورد گوش سپاری علمی انجام شده است. شرکت کنندگان 199 دانشجوی دانشکده مهندسی ایران در دانشگاه علم و صنعت ایران و ابزار جمع آوری داده ها ، پرسشنامه و مصاحبه بود. با توجه به نگرش های یادگیرندگان، هر دو گروه دانشجویان از اهمیت گوش سپاری تحصیلی در موفقیت خود آگاهی داشته و درک مطلب شنوایی را هیجان انگیز می دانستند. ازنظر هر دو گروه دانشجویان پسر و دختر واژگان ناکافی، سرعت گفتار، کیفیت ضعیف ضبط، متون طولانی و عدم آشنائی با موضوعات را اصلی ترین مشکلات دانسته اند. یافته ها همچنین نشان داد که گوش دادن به گزارش های خبری، مصاحبه ها و بحث های علمی، آگهی ها و گوش دادن به گفتگوها مورد علاقه دانشجویان پسراست در حالی که دختران دانشجو گوش سپاری به مصاحبه های علمی، سمینارها و سخنرانی ها، و مباحث آکادمیک را ترجیح می دهند.