Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703420201101Validation of Comparative Model of the Teacher Education Systemsاعتبار بخشی الگوی تطبیق نظام های تربیت معلم83786111926910.22034/ijce.2020.224277.1117ENMehri EzaziAssistant Prof. Department of Education ,Farhangian University, Mashhad, Iran.0000000314221552Mohammad NourianAssociate Prof. Department of Education , Islamic Azad University. South Branch, Tehran, Iran.Ali Akbar Khosravi BabadiAssociate Prof. Department of Education, Islamic Azad University. Central Branch. Tehran. Iran.Darush NorooziAssociate Prof. Department of Education , Allameh Tabatabaee University. Tehran. Iran.Journal Article20201114The present study aimed to validate the comparative model of teacher education systems. For this quantitative study, correlation method and path analysis test were used in line with research purposes. The statistical population was faculty members of Farhangian University, Iran. The cluster sampling method was used to determine the sample size, and 250 faculty members from all over the country were selected as the study sample. A researcher made questionnaire including 50 items designed based on the components of the comparative model of the teacher education system was used to collect the data. Moreover, the exploratory factor analysis test was used to investigate the reliability of the instrument, employing the Principal Components Analysis (PC). The results showed that 7 factors had been identified according to the eigenvalues. The results of the explained variance showed that these 7 factors predicted a total of 70% of the structural changes. Then, in order to test the theoretical model, the proposed conceptual model analyzed by path analysis, employing the maximum probability method. After testing the model with fit indices, it was shown that the tested model enjoyed a good fit with the conceptual model and the collected data. In the end, suggestions were made, including that researchers and those involved in teacher education systems all over the world can use this model as a conceptual framework in their comparative approach in order to benefit from successful methods of teacher education.پژوهش حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی تطبیق نظامهای تربیتمعلم انجام شد. روش پژوهش کمی از نوع همبستگی بر اساس آزمون تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و برای تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری خوشهای استفاده گردید ( 250 N=). جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه محقق ساخته که براساس مولفههای الگوی تطبیق نظامهای تربیتمعلم طراحی شده بود ، صورت پذیرفت . برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و برای بررسی پایایی ابزار از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از تحلیل مولفه های اصلی (PC) استفاده شد. یافته های تحقیق بر حسب مقادیر ویژه نشانگر شناسائی 7 عامل بود. هم چنین نتایج واریانس تبیین شده نشان داد که این 7 عامل در مجموع 70 درصد از تغییرات سازه ها را پیش بینی می کنند. در راستای آزمون مدل نظری، الگوی مفهومی پیشنهادی از طریق تحلیل مسیر به روش بیشینه احتمال بررسی گردید. پس از آزمون ، برازندگی مدل نشان داد که مدل آزمون شده با مدل مفهومی و داده های گردآوری شده برازش مناسبی دارد. با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می گردد پژوهشگران و سیاست گزاران نظام های تربیت معلم از الگوی حاضر به عنوان یک چارچوب مفهومی در روش تطبیقی استفاده نمایند.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703420201125A Comparative-Analytical Study of Reconstruction of Educational Activity According to Amendments of Commercial Law in Iran, France and the United Statesبررسی تطبیقی تحلیلی بازسازی فعالیت آموزشی به موجب لوایح اصلاحی قانون تجارت در ایران ، فرانسه و امریکا86287311927210.22034/ijce.2020.231312.1148ENShahrokh SayadianPhD Student in Private Law, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, IranMohammad SaghriPhD in Private Law - Retired Assistant Professor, University of Judicial SciencesFarid MohseniPhD in Criminal Law - Associate Professor, University of Judicial SciencesJournal Article20201125The commercialization of education in various countries of the world is on rise; however, many aspects of it are still unknown. One of the challenges is position of educational business in commercial law, especially in difficult economic situations such as downtime. The purpose of this paper is to analyze reconstruction of educational activities with an emphasis on commercial law in Iran and selected countries from a comparative perspective. Accordingly, the research method was comparative-analytical and method of data collection is documentary. Data analysis method is a descriptive-analytical approach according to Theisen, and Adams’ categories. The findings of study showed that educational business in Iran has several legal loopholes in terms of determining legal status in commercial law. The second finding reveals that there is disagreement between ministries and various organizations of Iran regarding business nature of educational activity. In this way, the various ministries disagree with each other in deciding on commercial issues - such as bankruptcy, stopping and rebuilding educational businesses - and follow different rules. In addition, the research findings show similarities and differences between Iran and France and the United States regarding to educational trade law. The common denominator of three countries is legislator's attention to continuation of business after bankruptcy with priority of main investor. The main difference is frequent referral of Iranian legislators to civil law to settle lawsuits between stakeholders. In view of these findings, it is proposed that an educational commercial law that is independent of commercial law and civil law be prepared and approved by legislators.تجاری سازی آموزش در کشورهای مختلف دنیا روندی صعودی دارد با این وجود هنوز بسیاری از ابعاد آن ناشناخته مانده است. یکی از چالش ها ، جایگاه کسب وکار آموزشی در قوانین تجاری بویژه در موقعیت های دشوار اقتصادی همچون توقف فعالیت است. هدف مقاله حاضر ، تحلیل بازسازی فعالیت های آموزشی با تاکید بر قانون تجارت در ایران ، فرانسه و ایالات متحده امریکا از دیدگاه تطبیقی است. بر این اساس ، روش تحقیق ، تطبیقی تحلیلی و روش جمع آوری داده ها ، بررسی اسنادی می باشد. روش تحلیل داده ها ، رویکرد توصیفی – تحلیلی با توجه به تقسیم بندی تسین و آدامز است. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که کسب وکار آموزشی در ایران از لحاظ تعیین جایگاه قانونی در حقوق تجارت دچار خلاهای قانونی متعددی است. یافته دیگر تحقیق مبین آن است که بین وزارت خانه ها و سازمان های مختلف ایران در خصوص ماهیت فعالیت آموزشی به عنوان یک نوع تجارت اختلاف نظر وجود دارد. بدین ترتیب وزارتخانه های مختلف برای تصمیم گیری در خصوص مسائل گوناگونی همچون ورشکستگی ، توقف و بازسازی کسب و کار آموزشی با یکدیگر اختلاف نظر داشته و از قوانین متفاوتی پیروی می کنند. علاوه بر این ، یافته های تحقیق مبین شباهت ها و تفاوت هایی بین ایران با فرانسه و امریکا در خصوص حقوق تجارت آموزشی است . وجه مشترک سه کشور ، توجه قانونگذار به تداوم فعالیت کسب وکار بعد از ورشکستکی با اولویت سرمایه گذار اصلی است. عمده ترین تفاوت در ارجاع مکرر قانون تجارت ایران به قانون مدنی- برای حل و فصل دعاوی بین افراد ذینفع –است . با عنایت به این یافته ها ، به قانونگذاران ایران تهیه و تصویب قانون تجارت آموزشی - مستقل از قانون تجارت و قانون مدنی - پیشنهاد می گردد.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703420201101Intercultural Communicative Competence in High School English Textbooks of Iran and India: A Comparative Analysisمطالعهی تطبیقی توانش ارتباطی بینا فرهنگی در کتب زبان انگلیسی دبیرستانهای ایران و هندوستان87489211927410.22034/ijce.2020.250406.1220ENMojtaba MaghsoudiAssociate Prof. Department of English Language & Literature , Farhangian University, Tehran, IranJournal Article20200927It seems that the current English textbook developers are not only interested in developing their audience's communicative competence but also willing to improve the learners' intercultural competence. This shift in instructional goals is in line with the emerging shift in the learners' need to use English as an international language rather than a second or a foreign language. It is noteworthy that there has been considerable research on the cultural content of high school textbooks in Iran; however, little attempt was done to adopt a comparative intercultural perspective to them. Having noticed the weighty contributions of the locally developed textbooks in Iran and India with regard to their expansive distribution and use among English learners, the researcher investigated Iranian high school textbooks (Prospect and Vision) and the official high school textbooks in India (Standard English) from a comparative perspective based on intercultural communicative competence emphasizing critical awareness, and discovery and interaction skills as its defining criteria. Through content analysis, the whole contents of the Iranian and Indian high school English textbooks, 12 volumes in all, were analyzed and the instances the intercultural communicative competence were quantatively recorded, classified and discussed. The results revealed that, Standard English, the textbook developed in outer circle in India, to little extent, included intercultural communicative competence, especially, critical cultural awareness. By contrast, the Iranian high school English textbooks totally were deprived of intercultural communicative competence components since there was not a plausible example of interculturally communicative tasks in Prospect and Vision.به نظر میرسد که نویسندگان کتب درسی آموزش زبان انگلیسی نه تنها به پرورش توانش ارتباطی بلکه به تقویت توانش ارتباطی بینافرهنگی نیز علاقهمند شدهاند. این تغییر در اهداف آموزشی، در راستای تغییر در نیاز زبانآموزان به یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان بینالمللی بوده و بدین معنی است که آنان زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم یا زبانی بیگانه نمینگرند. اگرچه، مطالعات متعددی برای ارزیابی محتوای فرهنگی کتب زبان انگلیسی دوره متوسطه در ایران انجام شده است اما تلاش چندانی برای بررسی توانش بینافرهنگی از منظرتطبیقی بهعمل نیامدهاست. با در نظر گرفتن اهمیت کتابهای درسی بومی در ایران و هند به لحاظ توزیع و استفاده گسترده از آن توسط دانشآموزان ، محقق حاضر کوشید تا از دیدگاه تطبیقی و براساس توانش ارتباطی بینا فرهنگی - که بر آگاهی انتقادی و مهارتهای اکتشافی و تعاملی تاکید میورزد - ، کتب درسی زبان انگلیسی دبیرستانهای هند (استاندارد انگلیش) و ایران (پراسپکت و ویژن) را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده و محتوای 12 کتاب درسی منتخب مورد بررسی قرارگرفت . سپس نمونههای مرتبط با مولفههای توانش ارتباطی بینا فرهنگی شناسایی، طبقهبندی و مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد مولفان کتب استاندارد انگلیش بهطور محدود به آموزش توانش ارتباطی بینا فرهنگی – بویژه به آگاهی انتقادی فرهنگی - ، توجه کرده اند در حالی که در کتب پراسپکت و ویژن به این موضوع چندان بها داده نشده استComparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703420201101Explaining Role of Religious Education in the Face of New Millennium’s Crises: Peace as a Method of Education in the Qur'an and New Testamentتبیین نقش تربیت دینی در مواجهه با بحران های هزاره جدید: آرامش به منزله شیوه تربیتی در قرآن و عهد جدید89390611927510.22034/ijce.2020.239214.1182ENKhadijeh AAsilPhD Student , Department of Theology, Science and Hadith, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, IranAlireza SaberianAssistant Prof, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, IranJafar TabanAssistant Prof, Department of Theology and Islamic Studies, Quran and Hadith Sciences, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, IranJournal Article20200713Achieving peace is one of the constant human desires and one of the most important goals of religions. Contrary to this goal, many international conflicts in recent decades have had a religious aspect and have taken away peace from people around the world. In this situation, many theologians have tried to emphasize on commonalities of religions and focus their attention on a common understanding in matters such as peace and tranquility in religious sources. The present study also stems from the belief that the Abrahamic religions seek afterlife salvation and worldly peace for all humanity. The purpose of article is to explain role of religious education in the face of new millennium’s crises by emphasizing peace as a method of education in two religious books of Muslims and Christians, the Qur'an and the New Testament<strong>.</strong> The research method is historical comparative and documentary method is used to collect data. The method of data analysis is qualitative content analysis with a concise approach. The research findings show that the most important common component in theistic religions is that belief in God and religious legitimacy automatically leads to peace. Another finding is that different interpretations of the content of religious books can turn concept of peace into a tool to justify violence. The final finding is that content of Qur'an and the New Testament show that both heavenly books seek peace of man in both worlds.دستیابی به آرامش یکی از خواسته های همیشگی بشر و یکی از مهم ترین اهداف مذاهب بوده است. در تضاد با این هدف ، در چند دهه اخیر بسیاری از کشمکش های بین المللی جنبه مذهبی یافته و آرامش را از بسیاری از مردم در گوشه وکنار جهان گرفته است. در این وضعیت بسیاری از دین باوران تلاش کرده اند بر وجوه مشترک ادیان تاکید و توجه خود را معطوف به درک مشترک در اموری همچون صلح و آرامش در منابع دینی نمایند. پژوهش حاضر نیز از این باور سرچشمه می گیرد که ادیان ابراهیمی جویای رستگاری اخروی و آرامش دنیویی برای همه بشریت هستند. هدف مقاله ، تبیین نقش تربیت دینی در مواجهه با بحران های هزاره جدید با تاکید بر آرامش به منزله شیوه تربیتی در دو کتاب مذهبی مسلمانان ومسیحیان - قرآن و عهد جدید - است. روش تحقیق ، تطبیقی تاریخی و برای جمع آوری داده ها از روش اسنادی ( کتابخانه ای) استفاده گردید. روش تحلیل داده ها ، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تلخیصی است. یافته های تحقیق نشان می دهد مهم ترین مؤلفه مشترک در ادیان ابراهیمی آن است که باور به خدا و حقانیت مذهبی بنحو غیر ارادی باعث کسب آرامش می شود. یافته دیگر مبین آن است که تفاسیر متفاوت از محتوی کتاب های مقدس دینی می تواند مفهوم آرامش را به ابزاری برای توجیه خشونت مبدل سازد. آخرین یافته اینکه محتوی قرآن و عهد جدید نشان می دهد هر دوکتاب آسمانی در پی آرامش انسان در هر دو جهان هستند.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703420201101A Comparative Study of Organizational Pathological Patterns: A Strategy for Iranian Organizationsمطالعه تطبیقی الگوهای آسیب شناسی سازمانی: راهبردی برای سازمان های ایرانی90792111927610.22034/ijce.2020.233310.1162ENHamid RahimiAssociate Professor, Department of Educational Sciences, University of Kashan, Iran, Email: dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.irJournal Article20200601The purpose of this study was a comparative investigation of organizational pathology patterns in order to provide a suitable strategy for Iranian organizations. In order to identify and classify the effective components in organizational pathological patterns and achieve a comprehensive model, we can use the analysis and comparison of existing models. The method of the present study was a qualitative comparative based on content analysis approach. The statistical population including all organizational pathology models and sample of research was selected through purposive sampling method. Data collection method documentary and data were evaluated through internal (content accuracy) and external evaluations (document accuracy). Qualitative content analysis method was also used to analyze the data. Findings reveal that in most of the existing models for organizational pathology, designers have considered dimensions such as structure, systems, goals and missions, strategies, management and leadership styles, communication and environment. In addition, the main difference among patterns is in the financial, marketing and customer orientation dimensions. Another finding of the research is that most models emphasize organizational aspects more than individual dimensions. According to the research findings, organizational decision-makers are advised to choose a model to determine and identify the pathology of their organization that has more in common with other existing models and is also more appropriate to prevalent conditions of Iranian educational organizations.هدف مطالعه حاضر، مطالعه تطبیقی الگوهای آسیب شناسی سازمانی به منظور ارائه راهبرد برای سازمان های ایرانی است. برای شناسائی و طبقه بندی مولفه های موثر در آسیب های سازمانی و رسیدن به یک مدل جامع می توان از تحلیل و مقایسه مدل های موجود سود جست. روش تحقیق حاضر، تطبیقی کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه آماری دربردارنده کلیه مدل های آسیب شناسی سازمانی و نمونه های تحقیق از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از روش اسنادی استفاده و اعتبار اسناد از طریق ارزیابی درونی (صحت محتوا) و ارزیابی بیرونی (صحت مدرک) بررسی شد. هم چنین از تحلیل محتوی مضمونی برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد در اکثر الگوهای موجود آسیب شناسی سازمانی ، طراحان ابعادی همچون ساختار، نظام ها، اهداف و رسالت ها، استراتژی ها، سبک های مدیریت و رهبری، ارتباطات و محیط را مدنظر قرار داده اند. هم چنین ، اصلی ترین تفاوت بین الگوها در ابعاد مالی، بازاریابی و مشتری مداری است. یافته دیگر تحقیق مبین آن است که اکثر الگوها بر وجوه سازمانی بیش از ابعاد فردی تاکید می ورزند. با توجه یافته های پژوهش، به تصمیم گیرندگان سازمانی پیشنهاد می شود الگویی را برای تعیین و شناسائی آسیب شناسی سازمان خود انتخاب کنند که وجوه اشتراک بیشتری با دیگر الگوهای موجود داشته و هم چنین تناسب بیشتری با شرایط حاکم بر سازمان های آموزشی ایران داشته باشد.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703420201101A Comparative Study of National Identity Dimensions in Educational System of Canada, France, Japan and Iranمطالعه تطبیقی ابعاد هویت ملی در نظام آموزشی کانادا ، فرانسه ، ژاپن و ایران92294311927710.22034/ijce.2020.212574.1081ENFerdows KhojastehPhD Student, Education Department, Islamic Azad University, Central Branch , Tehran, IranAlireza AssarehAssociate Prof. Department of Education, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran0000-0002-3878-5144Abrahim HajianiAssociate Prof. Ministry of Science, Research and TechnologyAlireza AraghiehAssociate Prof. Departmant of Education, Islamic Azad university, Islamshare Branch , Iran0000-0001-5664-9376Journal Article20191220The aim of study is to identify different dimensions of national identity in education system policies of selected countries based on Herbert Mead's theory. The present study is a qualitative, non-experimental and comparative study using George Bereday's four-step approach. The unit of observation is at macro level (countries) and sample selection strategy is "different systems, different outcomes" including Canada, France, Iran and Japan. The data collection method is documentary (upstream documents of selected countries), books and articles. For data analysis, content analysis method was used. The findings of study reveal that in Japan's centralized education system and after the Meiji Revolution, emphasis was placed on fundamental Japanese philosophy and Confucian values. In France's centralized education system, the emphasis is on training based on republican values (equality, democracy, individual and social rights and responsibilities), and in Canada - despite federal parliamentary democracy - there is no unified educational institution. In the centralized educational system of Iran, importance is given to Islamic philosophy and values. Although the past is emphasized in Iran, Japan, and France, Canada cares more about past achievements (such as the construction of railroads) than historical events. The benefit of experiences of Canada, France and Japan- in terms of the dimensions of national identity- can pave the way for policies in Iran’s education system.هدف از این مطالعه شناسایی ابعاد مختلف هویت ملی در سیاست های نظام آموزشی کشورهای منتخب بر اساس نظریه هربرت مید است. تحقیق از لحاظ روش کیفی ، غیر آزمایشی و مقایسه ای وارائه نتایج با بهره گیری از رویکرد چهار مرحله ای جورج بردی صورت گرفته است. واحد مشاهده در سطح کلان (کشورها) و استراتژی انتخاب کشورها "نظام های متفاوت ، نتایج متفاوت" برای کانادا ، فرانسه ، ایران و ژاپن است. روش جمع آوری داده ها، اسنادی (مطالعه و تحلیل اسناد بالادستی کشورهای منتخب) ، کتاب ها و مقالات است. برای تجزیه و تحلیل داده ها ، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته های مطالعه نشان می دهد که در نظام آموزشی متمرکز ژاپن و پس از انقلاب میجی ، بر فلسفه بنیادی و ارزش های کنفوسیوس تأکید شده است. در نظام آموزشی فرانسه ، تأکید اصلی بر آموزش مبتنی بر ارزشهای جمهوری خواهی (برابری ، دموکراسی ، حقوق و مسئولیت های فردی و اجتماعی) برای کسب هویت ملی است و در کانادا - با وجود دموکراسی پارلمانی فدرال - هیچ نظام آموزشی یکپارچه ای وجود ندارد. در نظام آموزشی متمرکز ایران ، برای تعیین ابعاد هویت به فلسفه و ارزشهای اسلامی اهمیت داده می شود. اگرچه در نظام های آموزشی ایران ، ژاپن و فرانسه بر نقش تاریخ تأکید می گردد، کانادا بیش از وقایع تاریخی به دستاوردهای گذشته (همچون تاریخچه ساخت راه آهن) اهمیت می دهد. بهره مندی از تجربیات کانادا ، فرانسه و ژاپن - از نظر تعیین ابعاد هویت ملی - می تواند زمینه ساز تغییر در سیاست گذاری نظام آموزشی ایران باشد.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703420201101A Comparative Study of the Educational Perspective of Charles Dickens and Houshang Moradi Kermani on Child Rights: A Case Study of Oliver Twist and the Children of the Carpet Weaving Houseمطالعه تطبیقی نگاه تربیتی چارلز دیکنز و هوشنگ مرادی کرمانی به حقوق کودک : مطالعه موردی داستان الیورتویست و بچه های قالیباف خانه94495711927910.22034/ijce.2020.232865.1161ENSaeid RahimipourAssistant Professor, Farhangian University, English Language and Literature Department.0000012345678912Journal Article20200526The word "child" indicates a new concept and one of the achievements of the new civilization, while the concept of the rights of the child is more recent. For this reason, ignoring the rights of the child has become a global challenge recently that has had its impact on art and literature. Iranian society is no exception and child rights have been approached from different angles. Since the power of literary forms such as poetry, short stories, and novels on educating people and increasing their awareness of children's rights is great, the purpose of this article is the comparative analysis of two works by Charles Dickens and Iranian writer Houshang Moradi Kermani from the perspective of children's rights. The research method is analytical-inferential and the statistical population includes all the works of the two selected authors. The research sample is limited to two books, "Oliver Twist" by Charles Dickens and Bachehaye Qalibafkhaneh [The Children of the Carpet Weaving House] by Houshang Moradi Kermani, which have been purposefully selected. The method of data collection is documentary and the method of data analysis is thematic content analysis. The research findings indicate the commonalities of the two novels in revealing children's living conditions as the main and central theme of the stories. Another common denominator of the two novels is the concern of both authors about children's rights and the identification and explanation of their problems. While Dickens's goal is to reform society in favor of child rights, Kermani has tried to awaken the conscience of the people - without creating tension - by using language of humor against exploitation of children.واژه کودکی مبین مفهومی نو و یکی از دستاوردهای تمدن جدید است در حالی که مفهوم حقوق کودک از آن هم تازگی بیشتری دارد. به همین علت ، نادیده گرفتن حقوق کودک امروزه به چالشی جهانی مبدل شده است. جامعه ایران نیز استثنا نبوده و حقوق کودکان از زاویای مختلف در آن مورد هجمه قرار دارد. از آنجایی که قدرت اثر گذاری اشکال ادبی همچون شعر ، داستان کوتاه و رمان بر تربیت مردم و افزایش آگاهی آنان در باره حقوق کودک بسیار است ، هدف مقاله حاضر تحلیل تطبیقی دو اثر مشهور چارلز دیکنز و هوشنگ مرادی کرمانی از منظر حقوق کودک است. روش پژوهش ، تحلیلی-استنتاجی و جامعه آماری شامل کلیه آثار دونویسنده منتخب می باشد. نمونه تحقیق محدود به دو کتاب <em>الیور تویست</em> چارلز دیکنز و <em>بچه های قالیباف</em> هوشنگ مرادی کرمانی است که به شیوه هدفمند انتخاب شده اند. روش جمع آوری داده ها ، اسنادی و روش تحلیل داده ها ، تحلیل محتوی مضمونی است. یافته های تحقیق نشانگر این شباهت است که در هر دو رمان، شرایط زندگی کودکان تم اصلی و محوری داستان ها را تشکیل می دهد. وجه اشتراک دیگر دو رمان ، دغدغه نویسندگان در باره حقوق کودکان و شناسائی و تبیین مشکلات آنان است. یافته های تحقیق هم چنین نشانگر تفاوت هایی بین نگاه دونویسنده به حقوق کودک می باشد. در حالی که هدف دیکنز اصلاح جامعه به نفع حقوق کودکان است ، کرمانی تلاش می نماید مردم را - در روندی بدون تنش و با بهره گیری از طنز تلخ - به واکنش بر علیه استثمار کودکان وادارد.