@article { author = {اویاما, تاکی یوکی}, title = {How the Japanese Teacher Preparation Programs for Secondary Teachers Have Been Shaped Since the Meiji Period}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {2}, pages = {116-153}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.103667}, abstract = {Japan took the initiatives to build the modern school system in 1872. The process of the building is characterized as the words like rapid, sometimes bold, and often tumbling in the economy, internal and external political conflicts and ideological conflicts.  It is not difficult to realize how various values and beliefs have been intervening in the process, but not easy to lucidly observe them.  The purpose of this study is to rediscover the cultural values and beliefs affecting the directions of teacher preparation programs for secondary school teachers in Japan.  This study is a qualitative study, mainly analyzing the historical studies done by other researchers. It examined the development of teacher preparation programs from the late 19th century to the present day.   Two different aspects were adapted for analysis: The concept of ‘program’ developed by Ueyama (2009), and the historical functions of university defined as organization, institution and community (Gamage & Ueyama, 2012).  This study discussed in the four areas of development of the teacher preparation programs: national policy, preparation at the university level, the program structure and content, and quality teacher.  It concluded what values were underlined and by what and how they were influenced in the process of shaping the teacher preparation for secondary school teachers.}, keywords = {تحلیل تاریخی,دوره میجی,معلمان متوسطه,ژاپن}, title_fa = {چگونگی شکل گیری برنامه های آماده سازی معلمان دوره متوسطه ژاپن از دوره میجی تا عصر حاضر}, abstract_fa = {ابتکار عمل ژاپن برای ساخت  یک نظام تحصیلی مدرن  از سال 1872 شکل گرفت. از این روند اغلب با واژه هایی همچون سریع ، گاه جسورانه و غالباً درگیر مسائل اقتصادی ، چالش های سیاسی داخلی و خارجی و تعارضات ایدئولوژیک یاد می شود. درک اینکه چگونه ارزش ها و باورهای گوناگونی در روند ساخت  یک نظام تحصیلی مدرن  مداخله داشته اند دشوار نیست ، اما مشاهده دقیق آن ها هم کار آسانی نمی باشد. هدف مطالعه حاضر ، کشف ارزشهای فرهنگی و باورهای مؤثر در برنامه های آماده سازی معلمان دوره متوسطه ژاپن است. مقاله حاصل پژوهشی کیفی ازطریق تحلیل و بررسی تاریخی یافته های مطالعات پیشین برای تدوین برنامه های آماده سازی معلمان از اواخر قرن نوزدهم تا امروز می باشد. از دو سازوکارمفهومی مختلف برای تحلیل داده ها استفاده شده است: اول ، مفهوم "برنامه")  یایاما، 2009) و دوم ، کارکردهای تاریخی دانشگاه به عنوان جامعه ، سازمان و نهاد (گیمینگ و یایاما ، 2012 ) .  این مطالعه در چهار بخش توسعه برنامه های آماده سازی معلمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد: سیاست ملی ، تدارک در سطح دانشگاه ، ساختار و محتوی برنامه و معلم با کیفیت. نتیجه گیری مقاله مبین این است که چه ارزش هایی مورد تأکید قرار گرفته، و چه چیزی و چگونه در روند شکل گیری آماده سازی معلمان دوره متوسطه اثرگذاشته اند.}, keywords_fa = {تحلیل تاریخی,دوره میجی,معلمان متوسطه,ژاپن}, url = {https://journal.cesir.ir/article_103667.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_103667_ec63945fbafb79dcb0b7aae76b2147b4.pdf} } @article { author = {صفارحیدری, حجت and صفارحیدری, سعید}, title = {Nationalism and the Construction of Modern Education in Iran and Turkey: A Comparative Study}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {2}, pages = {154-176}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.103668}, abstract = {Nationalism, a modern sociopolitical phenomenon, bears a close connection with the rise of modern educational institutions. Additionally, modern educational institutions, in line with the ideology of nationalism, take upon themselves to consolidate ethnic and cultural diversities and transform them into a solid national identity in order to constitute the nation as a political unit. This article aims to survey the role of modern educational institutions in constructing a shared national identity. The present article, employing a comparative-historical analysis, will shed light on how modern nation-states were constituted in Iran and Turkey. Ultimately, based on theory of nationalism by Ernest Gellner (1925-1995) the results of the study indicated that both in Iran and Turkey, the notion of nation was fabricated via the nationalist ideology. Thus, in both countries, the educational institutions, which were in charge of political forces, did their best to help the state in order to build a homogenous nation.}, keywords = {ناسیونالیسم,ایران,ترکیه,آموزش و پرورش,دولت - ملت}, title_fa = {مطالعه تطبیقی ناسیونالیسم و ساخت نظام آموزشی مدرن در ایران و ترکیه}, abstract_fa = {ناسیونالیسم به عنوان پدیده ای سیاسی-اجتماعی متعلق به دوران مدرن با برآمدن نهادهای آمورشی مدرن نسبتی نزدیک دارد. نهادهای آموزشی مدرن، هم پیمان با ایدئولوژی ناسیونالیسم، وظیفه خود می دانند تا تنوعات قومی و فرهنگی را درهم آمیزند و بدین ترتیب  آنها را به قواره یک هویت ملی و با نیت تاسیس ملت - به مثابه یک واحد سیاسی- دگرگون کنند. این مقاله برآن است تا نقش نهادهای آموزشی را در ساخت هویت ملی واحد مورد بررسی قرار دهد. پژوهشگران حاضر از طریق به کارگیری روش تاریخی تطبیقی، به این پرسش پاسخ خواهند داد که چگونه دولت- ملت های مدرن در ایران و ترکیه ساخته شدند. هم چنین برپایه نظریه  ناسیونالیسم مردم شناس اجتماعی بریتانیایی، ارنست گلنر( 1925-1995)، یافته های تحقیق  نشان می دهد که در هر دو کشور ، مفهوم ملت از طریق ایدئولوژی ناسیونالیسم ساخته و پرداخته شده است. بنابراین، هم در ایران و هم درترکیه، نهادهای آموزشی که در خدمت نیروهای سیاسی بودند به بهترین نحو توانستند به دولت مدرن در ساختن ملتی واحد یاری رسانند.}, keywords_fa = {ناسیونالیسم,ایران,ترکیه,آموزش و پرورش,دولت - ملت}, url = {https://journal.cesir.ir/article_103668.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_103668_fc6089240562ed13147a1a9891e78593.pdf} } @article { author = {مقصودی, مجتبی and خدامرادی, ابوالفضل and طالبی, سیدحسن}, title = {A Comparative Study of Factors Contributing to Reading Comprehension in L2 (English) Among Iranian and Indian Students}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {2}, pages = {177-206}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.103669}, abstract = {Few studies have ever been conducted to find out degree of contribution of L1 reading ability and L2 general linguistic proficiency to L2 reading regarding the context of learning. Two groups of students from the Indian ESL (English as a Second Language) and Iranian English as a Foreign Language (EFL) contexts attended this study. Measures of general English proficiency (GEP), reading comprehension (RC) in L2 and reading strategy awareness (RSA) in L1 were administered among the participants. Findings showed that RSA accounted for 41% and 10% of variance in L2 RC for the Iranian and Indian groups, respectively. It was also found regression weight for RSA is still significant for the Iranian group but not for the Indian group. In addition, for the Iranian group, both RSA and GEP are significant variables in prediction of RC in L2 but for the Indian group only GEP contributed significantly to the prediction of RC in L2. In addition, for both the high and low Iranian GEP groups only the contribution of RSA was significant in the prediction of RC in L2. However, for the Indian group the role of RSA was insignificant in predicting RC in L2, for both high and low groups. As the differences of the findings are more than the similarities in the two contexts, it is suggested that reading teachers reconsider the significant role of factors that contribute more to L2 reading, regarding the moderating role that context of learning plays in this regard.}, keywords = {مهارت خواندن زبان اول,مهارت خواندن زبان دوم,توانش زبان دوم,محیط زبان خارجی,محیط زبان دوم}, title_fa = {مطالعه تطبیقی عوامل سهیم در خواندن زبان دوم (انگلیسی)در بین دانش آموزان ایرانی و هندی}, abstract_fa = {مطالعات اندکی تا کنون میزان تاثیر گذاری توانایی زبان اول و توانش عمومی زبان انگلیسی ( به عنوان زبان دوم) را بر خواندن و درک مطلب با توجه به تاثیر محیط یادگیری مورد توجه قرار داده اند. در پژوهش حاضر آزمون توانش عمومی زبان انگلیسی، آزمون خواندن و درک مطلب انگلیسی و پرسشنامه راهکارهای خواندن و درک مطلب زبان اول بین دو گروه از دانش آموزان ایرانی وهندی توزیع شد. یافته های تحقیق نشان داد وزن رگرسیون برای آگاهی از راهکارهای خواندن در فراگیران ایرانی معنی دار است. علاوه بر این برای گروه ایرانی دو متغیر آگاهی از راهکارهای خواندن و توانش عمومی انگلیسی در پیش بینی توانایی خواندن و درک مطلب معنی دار بوده است، در حالی که برای فراگیران هندی فقط توانش عمومی انگلیسی معنی دار می باشد. هم چنین تنها سهم آگاهی از راهکارها در پیش بینی توانایی خواندن به زبان انگلیسی در دو سطح توانش زبانی بالا و پایین انگلیسی برای گروه ایرانی معنی دار بوده درحالیکه برای گروه هندی در هیچ یک از دو سطح توانش زبانی  معنی دار نبوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد در یادگیری زبان دوم ، تفاوت بین فراگیران هندی و ایرانی بیش از شباهت آنها با یکدیگر است.}, keywords_fa = {مهارت خواندن زبان اول,مهارت خواندن زبان دوم,توانش زبان دوم,محیط زبان خارجی,محیط زبان دوم}, url = {https://journal.cesir.ir/article_103669.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_103669_6d9593bbc800381b7ce579db5a0d1518.pdf} } @article { author = {کیان, مریم and دانایی زارچی, ریحانه and زندوانیان نایینی, احمد}, title = {Comparative Analysis of Math Curriculum in 4th Grade of Primary Education in Iran with the Pioneer Countries of TIMSS}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {2}, pages = {207-229}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.103670}, abstract = {Performance of primary students in mathematics among the countries participating in TIMSS is different. The purpose of this study is to compare the math curriculum of Iran with the five countries which were the pioneers in TIMSS 2015 (Singapore, Hong Kong, South Korea, Taiwan, and Japan). The research method was comparative and the statistical population consisted of all math books of the fourth grade in Iran and the leading countries. The findings showed that some elements are similar among the countries, such as the concepts of numbers, calculation, measurement, and geometry. However, the studied curricula are different from each other, regarding skill of math problem solving, analysis and application of mathematical topics, interesting statistics and algebra topics, and positive attitude to math learning, so that in Iran these areas have been somewhat neglected. At the end, some suggestions were offered based on the findings.}, keywords = {برنامه درسی ریاضی,مطالعه تطبیقی,آزمون بین‌المللی تیمز,دوره تحصیلی ابتدایی}, title_fa = {تحلیل تطبیقی برنامه‌درسی ریاضیات پایه چهارم ابتدایی ایران با کشورهای پیشگام در آزمون بین‌المللی تیمز}, abstract_fa = {عملکرد دانش­آموزان دوره ابتدایی کشورهای شرکت­کننده در درس ریاضیات آزمون بین المللی تیمز (TIMSS)، با یکدیگر متفاوت است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، تحلیل تطبیقی برنامه­درسی ریاضیات پایه چهارم ابتدایی ایران با پنج کشور پیشگام در آزمون تیمز سال 2015 (سنگاپور، هنگ­کنگ، کره­جنوبی، تایوان و ژاپن) می باشد. روش پژوهش، تطبیقی و جامعه آماری شامل  کتاب­های درسی ریاضی پایه چهارم ابتدایی ایران و کشورهای پیشگام  و تحلیل محتوی آنها از جنبه اهداف و محتوا بود. یافته­ها نشان داد که برنامه­درسی ریاضیات ایران با کشورهای پیشگام از جنبه توجه به اهداف یادگیری اعداد و محاسبات، اندازه­گیری و اشکال هندسی شباهت دارد اما از بعُد محتوی وتوجه به مباحثی همچون مهارت حل مسئله ریاضی، تحلیل و کاربردی بودن مباحث ، توجه به مباحث جذاب جبر و آمار و همچنین ارتقای نگرش مثبت به ریاضیات، با هر پنج کشور تفاوت دارد به گونه­ای که در برنامه­درسی ایران اینگونه مباحث کمتر مورد­ توجه  قرار گرفته ­اند.}, keywords_fa = {برنامه درسی ریاضی,مطالعه تطبیقی,آزمون بین‌المللی تیمز,دوره تحصیلی ابتدایی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_103670.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_103670_4dd7f1ef96bfd19a8744be96c4f38543.pdf} } @article { author = {حیدری, رسول}, title = {Content Analysis of Farsi Textbooks of iranian general education Based on the Level of Attention to World Literature; A Comparative Approach}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {2}, pages = {230-243}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.209523.1073}, abstract = {World literature in its various forms enhances understanding and mutual understanding and forms a "common language" between humans. Educational systems, in particular through formal programs and textbooks, can educate learners with the literature of the world, a generation of peace-loving and human-friendly people. On the basis of this idea, in this study Persian textbooks of Iranian formal public education course have been studied using content analysis method and comparative method to determine the amount, nature and manner of presenting world literature in them. The findings of the study show that the authors of Persian books of primary school had less attention to the topic of "world literature" compared to the first and second high school. Also, in all three periods, among the different literary genres, there was a greater emphasis on the teaching of literature, rich literature, and less epic literature. Also, in terms of how authors of textbooks are presented, interfered with and misunderstood in world literature, the disruption of the material, the uncertainty of the authors of the literary works of the world, the inappropriate selection of works, and the vacuum of "History of World Literature" are shortcomings of Persian books.}, keywords = {تحلیل محتوا. ادبیات تطبیقی. ادبیات جهان. درس فارسی}, title_fa = {تحلیل محتوای کتب درس فارسی دوره آموزش عمومی ایران برحسب میزان توجه به ادبیات جهان؛ یک رویکرد تطبیقی}, abstract_fa = {ادبیات جهان در جلوه های گوناگون خود باعث افزایش تفاهم و درک متقابل و شکل گیری " زبانی مشترک " بین انسان ها می شود. نظام های آموزشی بویژه از طریق برنامه های رسمی و در قالب کتب درسی می توانند با آشناسازی فراگیران با ادبیات جهان ، نسلی طالب صلح و دوستدار بشریت تربیت کنند. بر بنیان این اندیشه ، در این پژوهش کتابهای درس فارسی دوره آموزش عمومی رسمی ایران با استفاده ازروش تحلیل محتوای مضمونی و به صورت تطبیقی بررسی شده است تا میزان، ماهیت و نحوه ارائه ادبیات جهان در آنها مشخص شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که مولفان کتب فارسی دوره ابتدایی در مقایسه با دو دوره متوسطه اول و دوم توجه کمتری به موضوع «ادبیات جهان» داشته اند. همچنین در هر سه دوره، از بین گونه های مختلف ادبی، تأکید و تمرکز بیشتر بر ادب تعلیمی بوده، ادبیات غنایی سهم کمتری داشته و ادبیات حماسی نمودی در این دروس نداشته است. همچنین از منظر نحوه ارائه، دخل و تصرّف های مؤلفان کتب درسی در ادبیات جهان، از هم گسیختگی مطالب، نامشخص بودن نویسندگان آثار ادبی جهان، گزینش نامناسب آثار و خلأ مبحث «تاریخ ادبیات جهان» از کاستی های کتب فارسی است.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا. ادبیات تطبیقی. ادبیات جهان. درس فارسی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_103671.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_103671_5991a92db8d82fd46909cac9b286e574.pdf} } @article { author = {بخشی, حسین and ویسی, هیوا and یوسفی, نورالدین}, title = {Challenges of Conducting Qualitative Research in the Iranian Higher Education: Voices from ELT Faculty Members}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {2}, pages = {244-278}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.103674}, abstract = {The main objective of this paper is to explore the insights and experiences of ELT (English Language Teaching) faculty members regarding the challenges of conducting QR in the Iranian higher education context. This study is qualitative, with its data obtained from semi-structured interviews with 20 ELT faculty members to gain their standpoints regarding possible challenges faced in qualitative studies. For analyzing the collected data, the recorded interviews were transcribed and then the grounded theory approach was employed. The results showed that the main possible challenges of conducting QR from ELT faculty members’ perspectives consisted of the dominance of positivism in the Iranian higher education context, paper publication, absence of QR course in postgraduate ELT syllabus, interpretation and analysis of data, dedicating a long time conducting QR, and writing proficiency. Most of the participants of the present study believed that the main reason for QR underdevelopment in academic setting is the Iranian higher education policies, and some of them stated that professors’ professional tastes and personal interests determined the research trend in the Iran higher educationsystem}, keywords = {تحقیق کیفی,آموزش زبان انگلیسی,اعضای هیئت علمی,چالش ها,آموزش عالی}, title_fa = {چالش های انجام تحقیق کیفی در آموزش عالی ایران: دیدگاه های اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی}, abstract_fa = {اگرچه انجام پژوهش کیفی کار آسانی نیست ولی آموزش طراحی و انجام آن وظیفه دشوارتری می توان باشد. هدف اصلی مطالعه حاضردرک بینش و تجربیات اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی در مورد چالش های انجام تحقیق کیفی در محیط آموزش عالی ایران است. داده های این مطالعه کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 عضو هیئت علمی جمع آوری و از روش زمینه یابی  برای تحلیل آنها استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که اصلی ترین چالش های انجام تحقیق کیفی از دیدگاه اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی شامل مواردی همچون سلطه کمی گرایی بر محیط آموزش عالی ایران ، عدم وجود درس تحقیق کیفی در برنامه درسی دوره های تحصیلات تکمیلی آموزش زبان انگلیسی، دشواری تفسیر و تجزیه و تحلیل داده های کیفی، زمان بر بودن انجام تحقیق کیفی و مهارت نوشتن بودند. اکثریت شرکت کنندگان در پژوهش حاضر بر این باور بودند که دلیل اصلی عدم رشد تحقیق کیفی در محیط دانشگاهی، وضعیت فعلی حاکم بر نظام آموزش عالی ایران است ، در حالی که عده ای نیز سلایق حرفه ای و علایق شخصی اساتید را عامل موثر می پنداشتند. محققان حاضر برای کاهش چالش های انجام تحقیق کیفی در نظام آموزش عالی ایران ، پیشنهادهای را ارائه داده اند.  }, keywords_fa = {تحقیق کیفی,آموزش زبان انگلیسی,اعضای هیئت علمی,چالش ها,آموزش عالی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_103674.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_103674_fa2a2b79ecb810b927f16d2a8edda9b8.pdf} }