@article { author = {رشید پور, رکسانا and سرمدی, محمدرضا and مشهدی میقانی, ژیلا and ناطقی, فائزه}, title = {A Comparative Analysis of Citizenship Education from Derrida and Foucault's Viewpoint: Suggestions for Iranian Educational Philosophers}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {4}, pages = {407-424}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.105263}, abstract = {This paper seeks to present a research findings related to the philosophical foundations of citizenship education in terms of the opinions of two of the most important contemporary philosophers of the post-structuralism school - Derrida and Foucault - from a comparative perspective. The article has six sections: The first section deals with the necessity and purpose of the research. In the second section, a brief overview of the theoretical foundations and background of research topic is explored. The third section briefly explains the research methodology. The fourth section is devoted to the findings of the study, which consists of two parts: The first section presents a rotational evolutionary model of the relationship between philosophical schools, political system, educational system, social education and citizenship education. The researchers then show how Derrida and Foucault - while criticizing authoritarian political systems - view the main dimensions of education systems in the service of citizenship education. The fifth section is concerned with examining the similarities and differences of two philosophers’ opinions on citizenship education. The paper ends with a conclusion.}, keywords = {مکاتب فلسفی,نظام سیاسی,نظام آموزشی,تربیت شهروندی,پساساختارگرائی,دریدا,فوکو}, title_fa = {تحلیل تطبیقی تربیت شهروندی از دیدگاه دریدا و فوکو: توصیه هایی برای فیلسوفان تربیتی ایران}, abstract_fa = {مقاله حاضر درصدد ارائه یافته های پژوهش مرتبط با بنیان های فلسفی تربیت شهروندی با توجه به آراء ونظریات دو تن از مهمترین فیلسوفان معاصر مکتب پساساختارگرایی - دریدا و فوکو – از منظری تطبیقی است. مقاله دارای شش بخش می باشد : بخش اول به تبیین ضرورت مسئله وهدف تحقیق ، با توجه به تربیت شهروندی در نظام آموزشی ایران، اختصاص دارد. در بخش دوم ، نگاهی اجمالی به بنیان های نظری و پیشینه تحقیق می شود. بخش سوم به اختصار روش تحقیق را توضیح می دهد. بخش چهارم به یافته های تحقیق اختصاص دارد که شامل دو قسمت است: در قسمت نخست یک مدل تکاملی چرخشی از رابطه مکاتب فلسفی ، نظام سیاسی ، نظام آموزشی ، تربیت اجتماعی و تربیت شهروندی ارائه می گردد. سپس محققان نشان می دهند که چگونه دریدا و فوکو - ضمن نقد نظام های سیاسی اقتدارگرا – ابعاد اصلی نظام های آموزشی را در خدمت تربیت شهروندی می دانند. بخش پنجم ، به بررسی نقاط اشتراک و افتراق نظریات دو فیلسوف توجه دارد. مقاله با نتیجه گیری به پایان می رسد. }, keywords_fa = {مکاتب فلسفی,نظام سیاسی,نظام آموزشی,تربیت شهروندی,پساساختارگرائی,دریدا,فوکو}, url = {https://journal.cesir.ir/article_105263.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_105263_2a8d2ca0328e320bae1842c0e8f75f8f.pdf} } @article { author = {سمیعی, علی اکبر and شاه طالبی, بدری and عابدی, احمد}, title = {A Comparative Study of Creativity Education Programs for Japanese, Korean and Singapore Primary School Students: Lessons for Iran}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {4}, pages = {425-451}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.105004}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the experiences of creativity education in primary schools of Japan, South Korea and Singapore in order to provide useful suggestions for educational policy makers of the Iranian education system. The present study is a qualitative, non-experimental and comparative research using a four-stage approach introduced by George. Z. Bereday and John Stuart Mill’s method of agreement. The observation unit of study is macro, and the strategy of countries’ selection is “similar systems, similar results". Research findings show that in all three countries, and especially in the last two decades, educational policymakers have been focusing on diminishing the authority of the test-driven system and replacing it with a learner-centered system based on creativity. Also, the similarities between the social systems of all three countries have led to many similarities in the current practices of their educational environments (schools and classes). Other research findings show that in all three countries, numerous national initiatives focusing on the training of creative learners have been approved by educational policymakers. Despite these similarities, it has to be said that the success of rejecting the test-driven system and adopting new teaching-learning approaches are not the same across the three countries. For educational policy makers in Iran, this research finding can imply the dangers that rejection of the test-driven system will create if there is no proper social context.}, keywords = {خلاقیت,دوره ابتدایی,ژاپن,سنگاپور,کره جنوبی}, title_fa = {مطالعه تطبیقی برنامه های آموزش خلاقیت به دانش آموزان دوره ابتدایی ژاپن ، کره جنوبی و سنگاپور: درس هایی برای ایران}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه بررسی تجربیات آموزش خلاقیت در مدارس ابتدایی ژاپن ، کره جنوبی و سنگاپور به منظور ارائه پیشنهادات مفید برای سیاست گذاران آموزشی نظام آموزشی ایران است. پژوهش حاضر ، تحقیقی کیفی ، غیر تجربی و تطبیقی با استفاده از رویکرد چهار مرحله ای جورج بردی و روش توافق جان استوارت میل می باشد. واحد مشاهده کلان ( کشور ) و استراتژی انتخاب نمونه مورد مطالعه "نظام های مشابه ، نتایج مشابه" است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در هر سه کشور و به ویژه در دو دهه گذشته ، سیاست گذاران آموزش و پرورش بر کمرنگ شدن اقتدار نظام امتحان- محور و جایگزین سازی آن با سیستم فراگیر-محور مبتنی بر آموزش خلاقیت تمرگز کرده اند.همچنین شباهت های موجود بین نظام های اجتماعی هر سه کشور باعث شده است که عملکرد فعلی محیط های آموزشی (مدارس و کلاس ها) آنان نیز شباهت بسیار با یکدیگر داشته باشد. دیگر یافته های تحقیق نشان می دهند که در هر سه کشور ، طرح های ملی متعددی با محوریت تربیت فراگیر خلاق توسط سیاست گذاران آموزشی تصویب شده است . علیرغم این شباهت ها ، باید گفت موفقیت در طرد نظام امتحان- محور و اتخاذ رویکردهای جدید یاددهی - یادگیری در هر سه کشور یکسان نیست. برای سیاست گذاران آموزشی ایران ، یافته های تحقیق می تواند حاوی این پیام باشد که طرد نظام امتحان - محور بدون وجود بستر مناسب اجتماعی ، دربردارنده خطراتی خواهد بود.}, keywords_fa = {خلاقیت,دوره ابتدایی,ژاپن,سنگاپور,کره جنوبی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_105004.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_105004_4d6b2622fd07f82a231b87fbee0938f3.pdf} } @article { author = {ربیعی, ملیحه and فیاض, ایران دخت and ماهروزاده, طیبه and بختیاری, ابوالفضل and خورسندی طاسکوه, علی}, title = {A Comparative Study of Social Education in the Primary Education of Iran and Japan}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {4}, pages = {452-480}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.105264}, abstract = {The purpose of the present paper is to compare social education in the educational system of Iran and Japan from the perspective of macro policies and content analysis of primary school textbooks. The research method is comparative (qualitative type)usingBereday’s Analysis Approach to analyze data. The unit of analysis and level of observation is "macro" (country) sampling strategy is "different social systems, different educational outcomes" based on the "making stranger familiar" approach.To collect data, educational resources such as national documents, Ministry of Education reports, elementary school textbooks, and journal articles and books were used.The findings of the study showed that main Iran’s educational policies on social education influenced by the three factors of national identity, Islamic identity and modern identity, while in Japan macro education policies are influenced by Buddhist and Shinto religion, Confucianism, nationalism and modernism.The Japanese education system in primary education compared to the Iranian education system has a much stronger policy and process focus on the social education of children. According to this study, the upstream documents of the Japanese education system strongly emphasize the increasing role of modernism (as opposed to other factors) and the teaching of concepts such as the environment, global issues, international understanding, cultural exchanges, citizenship, the future of the world and the role of Japan.In addition, the findings show that the time allocated, and the variety of topics related to social education in Japanese primary education is more than that of Iran.The key recommendation of this study is to reconsider and recreate strategic approaches to social education and to focus on formal (intentional) and informal (hidden) education programs on the real and daily social life of children in Iranian primary education.}, keywords = {تربیت اجتماعی,آموزش ابتدائی,هویت,ایران,ژاپن}, title_fa = {مطالعه تطبیقی تربیت اجتماعی دردوره آموزش ابتدائی ایران و ژاپن}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر مطالعه تطبیقی تربیت اجتماعی در نظام آموزشی ایران و ژاپن از منظر سیاست های کلان و تحلیل محتوای کتب دوره ابتدائی است. روش پژوهش، تطبیقی (کیفی) و برای تحلیل داده ها و ارائه نتایج از رویکرد ناحیه ای بردی استفاده می شود. سطح تحلیل و واحد مشاهده تحقیق " کلان " ( کشور ) و استراتژی انتخاب نمونه " نظام های اجتماعی متفاوت، نتایج آموزشی متفاوت " بر اساس رویکرد " آشنا سازی غریبه ها " است. برای جمع آوری داده ها، از منابع آموزشی همچون اسناد ملی،گزارش های وزارت آموزش و پرورش، کتب درسی دوره ابتدایی، مقالات نشریات و کتب استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد اسناد بالادستی در ایران متاثر از سه عامل هویت ملی، هویت اسلامی و هویت مدرن به مفهوم تربیت اجتماعی کودکان توجه دارند در حالی که در ژاپن سیاست های کلان آموزشی متاثر از آیین بودایی و شینتو،کنفوسیوسیسم، ناسیونالیسم و مدرنیزم است. نظام آموزشی ژاپن در دوره ابتدایی در مقایسه با نظام آموزشی ایران توجه سیاستی و فرایندی بسیار قوی تری به تربیت اجتماعی کودکان دارد. براساس این پژوهش، اسناد بالادستی نظام آموزشی ژاپن به شدت بر افزایش نقش عامل مدرنیزم( در مقایسه با دیگر عوامل ) و آموزش مفاهیمی همچون محیط زیست، مسائل جهانی، تفاهم بین المللی، تبادلات فرهنگی، شهروندی، آینده جهان و نقش ژاپن تاکید می ورزند.  علاوه بر این نتایج تحقیق نشان می دهد که زمان اختصاص یافته ،و تنوع موضوعات مرتبط با تربیت اجتماعی در دوره ابتدایی ژاپن بیشتر از ایران است. توصیه سیاستی کلان و کلیدی این پژوهش، بازنگاری و بازآفرینی رویکردهای راهبردی وسیاستی به تربیت اجتماعی و معطوف نمودن برنامه های آموزش رسمی (قصد شده) و برنامه های آموزش غیررسمی (پنهان و برنامه ریزی اجتماعی) به زندگی اجتماعی واقعی و روزمره کودکان در دوره آموزش ابتدایی ایران است.}, keywords_fa = {تربیت اجتماعی,آموزش ابتدائی,هویت,ایران,ژاپن}, url = {https://journal.cesir.ir/article_105264.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_105264_482fc0e46e820e2bab2988e9cd3cec9a.pdf} } @article { author = {ذوالفقاری, مهدی and حسن پور, محمد محسن and شاهین, مهدی}, title = {A Comparative Study of Interdisciplinary Field of Culture and Communication in Canada and USA}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {4}, pages = {481-495}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.105006}, abstract = {The field of interdisciplinary studies is a relatively new field in academic approaches. The interdisciplinary studies have been considered due to the increasing complexity of social problems, the need for combined approaches and the adoption of multiple approaches in order to address scientific problems. The present study, with a qualitative approach and thematic analysis, will extract information on the history, fields and approaches at five universities and more than 25 interdisciplinary courses in the field of media studies, culture and communication. The study results show that simultaneous attention to the "structural" and "content" characteristics is essential to the success of the interdisciplinary courses. The study results showed that structurally, small group training and the use of four semester teaching method increase the efficiency of interdisciplinary courses. Also, consideration of content characteristics such as setting goals, allocating interdisciplinary courses to graduate students, and increasing the number of selective courses should be observed by Iranian higher education policy makers.}, keywords = {بین رشته ای,فرهنگ و ارتباطات,توصیه های سیاستی,آموزش عالی,سیاست گذاری آموزشی}, title_fa = {مطالعه تطبیقی حوزه بین رشته ای فرهنگ و ارتباطات در کانادا و ایالات متحده امریکا}, abstract_fa = {رشته مطالعات میان رشته ای یک حوزه نسبتاً جدید در رویکردهای دانشگاهی است. این مطالعات به خاطر پیچیدگی فزاینده مشکلات اجتماعی ، نیاز به رویکردهای ترکیبی و تنوع در رویکردها برای رفع مشکلات علمی مورد توجه قرار گرفته اند. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش کیفی و تحلیل موضوعی ، داده های مرتبط با تاریخ ، رشته ها و رویکردها را در پنج دانشگاه و بیش از 25 دوره بین رشته ای مطالعات رسانه ، فرهنگ و ارتباطات استخراج و ارائه می نماید. یافته ها نشان می دهند که توجه همزمان به دو ویژگی "ساختاری" و "محتوی" برای موفقیت دوره های بین رشته ای ضروری است. هم چنین از بعُد ساختاری ، آموزش گروه های کوچک و استفاده از روش تدریس چهار ترمی باعث افزایش کارآمدی دوره های بین رشته ای می شود. با عنایت به ویژگی های محتوایی همچون تعیین اهداف ، اختصاص دوره های بین رشته ای برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و افزایش تعداد دوره های انتخابی باید از سوی سیاستگذاران آموزش عالی ایران مدنظر قرار گیرد.}, keywords_fa = {بین رشته ای,فرهنگ و ارتباطات,توصیه های سیاستی,آموزش عالی,سیاست گذاری آموزشی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_105006.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_105006_1edc4e944661a16628a68f81f681ae2f.pdf} } @article { author = {محمدی زاد, سمیه and عزیزی, نعمت الله and صالحی عمران, ابراهیم}, title = {Comparative Analysis of Iranian Polytechnic Higher Education with Selected Countries}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {4}, pages = {496-517}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.105007}, abstract = {This paper aims to compare polytechnic education in the Iranian higher education system with selected countries (USA, Canada, UK and Japan). As a comparative study, the selection of the countries under study were based on purposeful sampling and the data collected through the study of documents, national reports and websites searches of the Ministry of Science of the countries under study. The findings of the study indicate that the developmental process of polytechnic education in Iran has been slow and prolonged compared to the selected countries. Similarly, there is no significant difference between the countries selected for curriculum content and teaching methods. The main difference between Iranian polytechnics and comparable systems is the lack of attention to labor market needs and the lack of links between industry and higher education.}, keywords = {پلی تکنیک,آموزش عالی,کشورهای منتخب,تطبیق}, title_fa = {تحلیل مقایسه ای آموزش عالی پلی تکنیک ایران با کشورهای منتخب}, abstract_fa = {این مقاله با هدف مقایسه آموزش پلی تکنیک در نظام آموزش عالی ایران با کشورهای منتخب (ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، انگلیس و ژاپن) انجام شده است. به عنوان یک مطالعه تطبیقی ​​، انتخاب کشورهایی که مورد مطالعه قرار گرفته اند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و داده ها از طریق مطالعه اسناد ، گزارش های ملی و جستجوی وب سایت های وزارت آموزش عالی کشورهای مورد مطالعه جمع آوری شده اند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که روند توسعه آموزش پلی تکنیک در ایران نسبت به کشورهای منتخب کند و طولانی بوده است. هم چنین ، بین کشورهای مورد مطالعه از لحاظ محتوای برنامه درسی و روشهای تدریس تفاوت مشهودی  وجود ندارد. تفاوت اصلی بین ایران و کشورهای مورد مطالعه ، عدم توجه آموزش عالی پلی تکنیک ایران به نیازهای بازار کار و فقدان پیوند بین صنعت و آموزش عالی است.}, keywords_fa = {پلی تکنیک,آموزش عالی,کشورهای منتخب,تطبیق}, url = {https://journal.cesir.ir/article_105007.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_105007_8c46c2779b5a72de8f136a9a8006643d.pdf} } @article { author = {مرادی, نرگس and محمدی, رضا and گلدسته, اکبر}, title = {A Comparative Study of Higher Education Entrance Examinations in Iran with Some Selected Countries}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {2}, number = {4}, pages = {518-532}, year = {2019}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.105009}, abstract = {The main purpose of this article is a comparative study of Higher Education Entrance Examinations in selected countries in order to optimize the national examination in Iran. The present study is a qualitative, non-experimental, and comparative research. Country selection strategy is "most different system” according to Bray and Thomas Cube and level of analysis and observation is intercontinental. The statistical population included all higher education systems with similar assessment and admission systems. The countries under study were selected through Targeted Sampling Technique and are Australia, Brazil, China, England, Japan, Netherlands, Nigeria, and Turkey. Data were collected by studying the official website of assessment centers, universities and government documents. The findings show that in Iran and Turkey, there are two separate ministries for formal and general education and higher education, while in other countries this is responsibility of one ministry. Also, Iran and Turkey have centralized examination and admission while other countries have centralized entrance examination but decentralized admission. In terms of type of examination, Iran has an entrance exam based on four-choice questions that will be held within a half day. According to the research findings and in order to optimize the national examination in Iran, it is suggested that a national specialized organization be established to prepare, measure and validate the entrance examination to higher education institutions. It is also recommended to design tests and questions appropriate to each field, use short answer tests, hold multiple national examinations throughout the year and validate the test results every two year.}, keywords = {اعتبارسنجی,پذیرش,امتحانات ورودی,آموزش عالی}, title_fa = {بررسی مقایسه ای امتحانات ورود به آموزش عالی در ایران با کشورهای منتخب}, abstract_fa = {هدف اصلی این مطالعه شناسایی و مقایسه شباهت ها و تفاوت های نظام های ارزیابی و پذیرش دیگر کشورها با ایران برای بهینه سازی آزمون ملی متمرکز ( کنکور) است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت کیفی ، از نظر کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی ، و از نظر روش تحقیق ، تطبیقی است. استراتژی انتخاب کشورها "نظام های مختلف ، نتایج متفاوت" است و سطح تحلیل بین قاره ای بر اساس مدل بری و توماس است. بنابراین ، جامعه آماری دربردارنده کلیه نظام های آموزش عالی دارای سیستم های اندازه گیری و پذیرش مشابه با نظام آموزش عالی ایران است. بر این اساس ، هشت کشور ژاپن ، چین ، ترکیه ، انگلیس ، هلند ، برزیل ، نیجریه و استرالیا ازطریق نمونه گیری هدفمند و طبق رتبه بندی سالانه مجمع جهانی اقتصاد انتخاب شدند. داده ها از طریق اسناد و مدارک و بررسی وب سایت رسمی مراکز سنجش ، دانشگاه ها و اسناد دولتی جمع آوری شد. براساس نتایج پژوهش ، ایران و ترکیه دارای آزمون های متمرکز پذیرش هستند در حالی که دیگر کشورها دارای امتحانات ورودی غیرمتمرکز هستند. در کشورهای ژاپن و چین ، یک سیستم اندازه گیری هماهنگ برای پاسخگویی به نیازهای مختلف هر دانشگاه و رشته تهیه و تنظیم شده است. در مناطق مختلف چین محتوای متفاوت آزمون ها ، معیار عمل برای گزینش دانشجو است. ارزیابی و ارزیابی دانشجویان در مقاطع مختلف از ابتدایی تا آموزش عالی توسط یک مرکز تخصصی آزمایش در هلند انجام می شود. در انگلستان و استرالیا استفاده از مراکز مختلف آزمون برای مدارس و استفاده از نتایج این مراکز برای پذیرش  و ورود به موسسات آموزش عالی رواج دارد. به منظور بهینه سازی کنکور سراسری در ایران ، با توجه به چالش های این حوزه ، پیشنهادات عملی زیر ارائه شده است: ادغام خرده سیستم های آموزش عالی و ایجاد یک موسسه تخصصی ملی ، انجام آزمون با استفاده از دانش و توانایی متخصصان ، نیاز به هماهنگی و هم افزایی بین بخش های آموزشی دست اندرکار ارزیابی. طراحی محتوای متنوع آزمون و سؤالات مناسب برای هر رشته ، استفاده از سؤالات پاسخ کوتاه همزمان با پرسش های چند گزینه ای ، برگزاری امتحانات متعدد در طول یک سال و اعتبار سنجی نتایج آنها در طی یک دوره دو ساله ، جدا سازی روند پذیرش از آزمون ، و تدوین استانداردهای ارزیابی بیطرفانه.}, keywords_fa = {اعتبارسنجی,پذیرش,امتحانات ورودی,آموزش عالی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_105009.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_105009_1ba197613bec62f941814f9827c1b670.pdf} }