@article { author = {Javaheri pour, Iman and Abbasi, Effat and Kian, Marjan and Hasanpour, Mohsan}, title = {A Comparative Study of Primary School Visual Arts Curriculum in Australia, Canada, Iran and Ireland}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1097-1116}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/IJCE.2021.243374.1200}, abstract = {The purpose of this study was a comparative investigation of visual arts education curricula in Australia, Canada, Iran and Ireland. The research method is qualitative comparative; the unit of observation and analysis is at macro level. The study population includes all countries of the world and country selection strategies are "similar systems, similar outputs" (Australia, Canada, Ireland) and "different systems, different outputs" (Iran) using purposeful sampling method. The findings were presented based on Bereday’s approach. Findings showed that teaching visual arts in Iran is less important than other school subjects compared to other countries. Also, there are limitation of time for teaching and lack of special space for visual arts curriculum. With respect to the goal component, the findings show that selected countries have jointly addressed issues of aesthetics, familiarity with history and culture, understanding of creativity and nature. Relating to the content component, all countries have pointed out importance of creativity and aesthetics. Also, Australia and Canada, compared to Iran and Ireland, have been more successful in recognizing and using Indigenous art in visual arts education. As for teaching strategies component, all selected countries refer to role of teacher facilitation in art education. Canada differs from Australia, Iran and Ireland in use of art professionals alongside teachers. In terms of educational materials and resources, all four countries have designated educational resources based on national curriculum and teacher guide. Regarding teaching and learning activities, Canada and Australia have a special focus on teaching visual arts based on art of indigenous peoples and are more flexible in implementing art program compared to Iran and Ireland. In terms of educational space, Iran is at a lower level compared to other three countries, while Ireland is a leader. From time aspect, Iran has allocated fewer hours to art curriculum compared to other countries. Referring assessment component, the findings show that use of formative-descriptive and portfolio methods are common in all selected countries, although in Iran there is no formal plan for assessment. According to findings and in order to develop the position of visual arts curriculum in formal education of Iran, it is recommended that art education and its components be seriously and properly considered by educational policy makers.}, keywords = {Curriculum,Primary Education,visual arts}, title_fa = {مطالعه تطبیقی برنامه درسی هنرهای تجسمی دوره ابتدایی در استرالیا ، کانادا ، ایران و ایرلند}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای برنامه های درسی آموزش هنرهای تجسمی در استرالیا ، کانادا ، ایران و ایرلند بود. روش تحقیق مقایسه ای کیفی و واحد مشاهده و تحلیل در سطح کلان است. جامعه مورد مطالعه شامل همه کشورهای جهان و استراتژی های انتخاب کشورها استراتژی "نظام های مشابه ، برون داد آموزشی مشابه" (استرالیا ، کانادا ، ایرلند) و "نظام های متفاوت ، برون داد آموزشی  متفاوت" (ایران) بود. یافته ها بر اساس رویکرد  جورج بردی ارائه شد. یافته ها نشان داد که در ایران آموزش هنرهای تجسمی از سایر دروس مدرسه اهمیت کمتری دارد. همچنین ، محدودیت زمانی برای تدریس و کمبود فضای مخصوص برای برنامه درسی هنرهای تجسمی وجود دارد. با توجه به مولفه هدف ، یافته ها نشان می دهد که کشورهای منتخب به طور مشترک به مباحث زیبایی شناسی ، آشنایی با تاریخ و فرهنگ ، درک خلاقیت و طبیعت پرداخته اند. با توجه به مولفه محتوا ، همه کشورها به اهمیت خلاقیت و زیبایی شناسی اشاره کرده اند. همچنین استرالیا و کانادا در مقایسه با ایران و ایرلند در شناخت و استفاده از هنرهای بومی در آموزش هنرهای تجسمی موفق تر بوده اند. در مولفه استراتژی های تدریس ، همه کشورهای منتخب به نقش تسهیل گری معلم در آموزش هنر اشاره می کنند. نظام آموزشی کانادا در به کار گیری هنرمندان در جوار معلمان بر استرالیا ، ایران و ایرلند برتری دارد. از نظر مواد آموزشی و منابع ، هر چهار کشور بر اساس برنامه درسی ملی و راهنمای معلم منابع و محتوی آموزش را تعیین کرده اند. در مورد فعالیتهای آموزشی و یادگیری ، کانادا و استرالیا تمرکز ویژه ای بر آموزش هنرهای تجسمی مبتنی بر هنر مردم بومی دارند و در اجرای برنامه هنری نسبت به ایران و ایرلند انعطاف بیشتری از خود نشان داده اند. از نظر فضای آموزشی ، ایران در مقایسه با سه کشور دیگر در سطح پایین تری قرار دارد ، در حالی که ایرلند پیشرو است. از جنبه زمانی ، ایران زمان کمتری را در مقایسه با سایر کشورها به برنامه درسی هنر اختصاص داده است. با استفاده از مولفه ارزشیابی ، یافته ها نشان می دهد که استفاده از روشهای تشریحی- توصیفی و نمونه کار در همه کشورهای منتخب معمول است ، اگرچه در ایران هیچ برنامه رسمی برای ارزشیابی وجود ندارد. با توجه به یافته ها و به منظور توسعه جایگاه برنامه درسی هنرهای تجسمی در نظام آموزش و پرورش ایران ، توصیه می شود که آموزش هنر و مولفه های آن مورد توجه جدی سیاست گزاران آموزشی قرار گیرد.}, keywords_fa = {برنامه درسی,آموزش ابتدایی,هنرهای تجسمی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_131815.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_131815_0701c3c7967d9e6b4eb2ae5772db1d65.pdf} } @article { author = {Arfi, Afraa and Mahram, Behrooz and Slemon, Reem and Karami, Morteza}, title = {A Comparative Study of Educational Achievement Assessment System of Syria's Primary Schools with Iran}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1117-1137}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.239207.1181}, abstract = {The aim of present study was a comparative study of educational achievement assessment system of primary schools in Syria and Iran. For data collection, curriculum document analysis and semi-structured interviews with primary school teachers were used. Participants included 15 primary school teachers in both countries. The data obtained from the interview were analyzed using MAXQDA software. The results showed that assessment system of academic achievement in primary schools of Iran is qualitative-descriptive; whereas In Syria, it is quantitative, and pupils must obtain required scores to be promoted to a higher grade. Iranian students are interested in participating in qualitative assessment and this method has reduced their stress and anxiety. Conversely, Syrian students experience anxiety, fear, stress, and lack of self-confidence, and most feel disgusted with quantitative assessment system of academic achievement. The recommendation of study is reconsideration of assessment system – based on the goals of educational system and philosophical and psychological foundations – in Syria. It is also recommended to deepen and develop descriptive evaluation in Iran.}, keywords = {Assessment,Educational Achievement,Primary Schools,Iran,Syria}, title_fa = {مطالعه تطبیقی نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی سوریه با ایران}, abstract_fa = {ههدف پژوهش حاضر ، مطالعه تطبیقی ​​نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی سوریه و ایران بود. برای جمع آوری داده ها ، از تحلیل اسناد درسی و مصاحبه نیمه ساختاریافته با معلمان مدارس دوره ابتدایی استفاده شد. شرکت کنندگان شامل 15 معلم دبستان در هر دو کشور بودند. داده های به دست آمده از مصاحبه با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در مدارس ابتدایی ایران به صورت کیفی- توصیفی می باشد در حالی که در سوریه ، ارزشیابی به شیوه کمی است و دانش آموزان برای ارتقاء به پایه های تحصیلی بالاتر باید نمرات لازم را کسب کنند. هم چنین در حالی که دانش آموزان ایرانی علاقه مند به شرکت در ارزیابی کیفی هستند و این روش باعث کاهش استرس و اضطراب آنها می شود. برعکس ، دانش آموزان سوری دچار اضطراب ، ترس ، استرس و عدم اعتماد به نفس شده و اکثریت آنها از نظام ارزشیابی کمی پیشرفت تحصیلی احساس انزجار می کنند. پیشنهاد پژوهش حاضر بازنگری در نظام ارزشیابی در سوریه بر اساس اهداف سیستم آموزشی و مبانی فلسفی و روانشناختی این کشور است . همچنین توصیه می شود کاربست ارزشیابی توصیفی در نظام آموزشی ایران تعمیق و توسعه یابد.}, keywords_fa = {ارزشیابی,پیشرفت تحصیلی,مدارس ابتدایی,ایران,سوریه}, url = {https://journal.cesir.ir/article_132121.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_132121_32c43259a1d07f89f2eec627c075abd7.pdf} } @article { author = {Teimoornia, Mahin and Emamjomeh, Seyed Mohammad Reza and Ahmadi, Gholam Ali and Nasri, Sadegh}, title = {A Comparative Study of the Features of Extracurricular Activities in Iran with England, India and Malaysia}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1138-1158}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.229993.1145}, abstract = {The purpose of present study is to compare the features of extracurricular activities in schools of Iran with those of England, India and Malaysia. Comparative research method has been performed using Bereday’s method. The unit of observation is “Macro” and the strategy for country selection was “different systems, different results". The method of data collection was library research using valid scientific articles and international websites such as UNESCO and the Ministry of Education of selected countries. In order to increase the validity of research data, original documents and to find reliability of data, self-assessment method was performed by researchers. John Stuart Mill's agreement and difference method were also used to analyze the data. The findings showed that the characteristics of extracurricular activities in schools of Iran, Malaysia, India and England are similar in dimensions such as cultivating a balanced human and complete growth; gaining real life experiences; variety of activities and formation of identity. There are differences between Iran and selected countries in such features as conducting extracurricular training for teachers, role of teachers in extracurricular activities, integration of activities with formal curriculum, and cooperation of organizations. Based on the research findings, it is recommended that Iran’s educational system policymakers integrate extracurricular activities with formal curricula, and before starting work in schools, student-teachers should be given training related to extracurricular activities, and the role and duties of teachers in implementation of extracurricular activities should be clearly defined}, keywords = {extracurricular activities,Formal curricula,Teachers’ Role}, title_fa = {بررسی تطبیقی ویژگی‌های فعالیت‌های فوق‌برنامه دوره ابتدایی ایران با انگلستان، هند و مالزی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی ویژگی­های فعالیت­های فوق­برنامه ایران با مالزی، هند و انگلستان است. روش پژوهش تطبیقی با استفاده از الگوی بردی انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ واحد مشاهده، جزو پژوهش­های کلان، استراتژی انتخاب کشورها "استراتژی نظام­های متفاوت، نتایج متفاوت" می­باشد. روش جمع­آوری داده­ها کتابخانه‌ای و با مراجعه به مقالات معتبر علمی‌ و سایت‌های بین­المللی همچون یونسکو و وزرات آموزش و پرورش کشورهای منتخب گردآوری شد. به منظور افزایش روایی از اسناد دست اول و برای افزایش پایایی، خودارزیابی توسط پژوهشگران انجام شد. برای تحلیل داده­ها از روش توافق و تفاوت جان استوارت میل استفاده گردید. یافته­ها نشان داد فعالیت­های فوق­برنامه ایران، مالزی، هند و انگلستان در ویژگی­هایی همچون پرورش انسان متعادل و رشد همه جانبه؛ کسب تجارب زندگی واقعی؛ تنوع فعالیت­ها و تکوین هویت به هم شباهت دارند. ایران از نظر ویژگی­هایی همچون آموزش فوق­برنامه به معلمان، نقش معلمان در انجام فوق­برنامه، تلفیق فوق­برنامه با برنامه­درسی، همکاری سازمان­ها در انجام فعالیت­های فوق­برنامه با کشورهای منتخب تفاوت دارد. براساس نتایج پژوهش، به دست­اندرکاران نظام آموزشی ایران پیشنهاد می­گردد؛ همانند انگلستان فعالیت­های فوق­برنامه با برنامه­های درسی رسمی ادغام شود، پیش از خدمت به دانشجومعلمان، فعالیت­های فوق­برنامه آموزش داده شود و نقش و وظایف معلمان در اجرای فعالیت فوق­برنامه بطور روشن، مشخص گردد.}, keywords_fa = {فعالیت‌های فوق‌برنامه,برنامه‌درسی رسمی,نقش معلم}, url = {https://journal.cesir.ir/article_131820.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_131820_53add18d0e80d202cc93cb15b2063663.pdf} } @article { author = {Abazari, Zamaneh and Mazidi Sharafabadi, Ali Mohammad and hashemi, Shahnaz}, title = {Impact of Social Networks on Citizenship Education of Young Generation in the Context of Islamic Republic of Iran: A Lived Experience}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1159-1177}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.242063.1195}, abstract = {Virtual social networks have given rise to new phenomena such as virtual citizenship and virtual citizenship education in various human societies. The purpose of this study is to investigate lived experience of young generation to understand the impact of social networks on their upbringing in the context of Islamic Republic of Iran. In this research, the qualitative method of ethnography is used both as a research method (to understand analytical attitude of individuals about research subject) and as a method of data collection (observation and interview through active presence of researchers in two virtual social networks of Telegram and WhatsApp). Researchers also considered Geertz's two-step method for clear description and interpretation to present and analyze the data. The research findings revealed that technological developments have made young Iranian citizens more familiar with their citizenship rights and culture. Also, the lived experience of Iranian youth shows a change in individuals’ role as a passive citizens in real social networks to active citizens in virtual social networks. In addition, the research findings indicated the diversity of learning resources and issues related to citizenship rights. Thus, virtual social networks have created new opportunities for educating the young generation, which makes changes in current Iran’s educational policies inevitable. }, keywords = {citizenship education,Islamic Republic,lived experience,Social Networks,Young Generation}, title_fa = {تاثیر شبکه های اجتماعی بر تربیت شهروندی نسل جوان در بافت جمهوری اسلامی : یک تجربه زیسته}, abstract_fa = {شبکه های اجتماعی مجازی باعث بروز پدیده های جدیدی همچون شهروند مجازی و آموزش شهروندی مجازی در جوامع مختلف بشری شده اند. هدف این مطالعه بررسی تجربه زیسته نسل جوان برای درک تأثیر شبکه های اجتماعی بر تربیت آنها در بافت اجتماعی جمهوری اسلامی است. در این پژوهش ، از روش کیفی مردم نگاری هم به عنوان روش تحقیق (برای درک نگرش تحلیلی افراد در مورد موضوع تحقیق) و هم به عنوان روش جمع آوری داده ها (مشاهده و مصاحبه از طریق حضور فعال محققان در دو شبکه اجتماعی مجازی تلگرام و واتس آپ) استفاده گردید. محققان همچنین روش دو مرحله ای گرتز را برای توصیف و تفسیر روشن داده ها در نظر گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد که پیشرفت های فن آوری باعث شده شهروندان جوان ایرانی با حقوق شهروندی و فرهنگ خود بیشتر آشنا شوند. همچنین ، تجربه زیسته جوانان ایرانی تغییر نقش افراد به عنوان یک شهروند منفعل در شبکه های اجتماعی واقعی به شهروندان فعال در شبکه های اجتماعی مجازی را نشان می دهد. علاوه بر این ، یافته های تحقیق تنوع منابع یادگیری و موضوعات مربوط به حقوق شهروندی را به نمایش می گذارد. بنابراین ، شبکه های اجتماعی مجازی فرصت های جدیدی را برای آموزش نسل جوان ایجاد کرده اند که تغییر در سیاست های آموزشی فعلی ایران را اجتناب ناپذیر می سازد.}, keywords_fa = {آموزش شهروندی,جمهوری اسلامی,تجربه زیسته,شبکه های اجتماعی,نسل جوان}, url = {https://journal.cesir.ir/article_131833.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_131833_e36e010a9273a350e31b18383f580ace.pdf} } @article { author = {Gilouri, Saeed and Shafiezadeh, Hamid}, title = {An Analysis of Iran's Experience in Privatization of Education: A Qualitative Assessment of Non-Governmental Schools’ Status with Emphasis on Indicators of European Foundation for Quality Management Excellence Model}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1178-1191}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.239804.1183}, abstract = {Privatization of education in Iran has experienced many ups and downs. This trend has been largely influenced by theoretical debates of proponents and opponents of establishment of non-governmental schools. For this reason, few studies have evaluated situation of non-governmental schools based on models of management science. The purpose of this study was to provide an analysis of Iran's experience in the process of education privatization through a qualitative review of non-governmental schools’ status with emphasis on indicators of EFQM model. To this aim, Grounded theory approach, a semi-structured interview and content analysis were of great help. Findings showed that in all nine dimensions of the EFQM model, the performance of non-governmental schools was moderate. The research findings also confirmed the effect of contextual and intervening conditions on dimensions of model. According to findings, the experience of Islamic Republic of Iran in privatizing education compared to other developing countries shows how the performance of this economic sector can be affected by conditions inside and outside the organization.}, keywords = {Non-Governmental Schools Organizational Excellence,privatization of education,school performance}, title_fa = {تحلیلی بر تجربه ایران در روند خصوصی سازی آموزش و پرورش: ارزیابی کیفی وضعیت مدارس غیردولتی با تاکید بر شاخص های EFQM}, abstract_fa = {خصوصی سازی آموزش در ایران فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده و تا حد زیادی تحت تأثیر مباحث نظری موافقان و مخالفان تأسیس مدارس غیردولتی قرار گرفته است. به همین دلیل ، پژوهش های اندکی وضعیت مدارس غیردولتی را براساس مدل های علوم مدیریت ارزیابی کرده اند. هدف از این مطالعه ارائه و تحلیل تجربیات ایران در روند خصوصی سازی آموزش از طریق بررسی کیفی وضعیت مدارس غیر دولتی با تأکید بر شاخص های مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا ( EFQM ) بود. برای این منظور ، رویکرد تئوری زمینه ای ، مصاحبه نیمه هدفمند و تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که در هر 9 بعد مدل EFQM ، عملکرد مدارس غیردولتی در حد متوسط ​​است. یافته های تحقیق همچنین تأثیر شرایط زمینه ای و مداخله گر بر ابعاد مدل را مورد تأیید قرار می دهد. تجربه جمهوری اسلامی ایران در خصوصی سازی آموزش در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه نشان می دهد که عملکرد این بخش اقتصادی می تواند تحت تأثیر شرایط داخل و خارج از سازمان و موسسه قرار گیرد.}, keywords_fa = {مدارس غیر دولتی تعالی سازمانی,خصوصی سازی آموزش,عملکرد مدرسه}, url = {https://journal.cesir.ir/article_131841.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_131841_5eb9d48d141568adaf2680ebe7764f72.pdf} } @article { author = {Kordestani, Siamak and Heydari, Syed Abbas and Nematizadeh, Sina}, title = {Comparison of Competitive Intelligence Models for Use in Knowledge-based Companies of Islamic Azad University}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1192-1208}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.241286.1190}, abstract = {Knowledge economics has increased attention to economic dimensions of higher education and introduce business concepts into the field of higher education management. The purpose of present study is to compare competitive intelligence models for the benefit of knowledge-based companies of Islamic Azad University in Iran. The research method is comparative qualitative using content analysis approach to determine similarities and differences among different models. The statistical population includes all competitive intelligence models that have been selected through theoretical sampling method. Using this method, the researchers selected models that can answer the research goals and questions. The method of data collection is document analysis and has been done by examining internet resources, information databases, books, articles, and academic projects. Findings show that despite two decades of research on the relationship between competitive intelligence and other organizational variables, model design and determination of its components is still in its infancy stage. Another research finding indicates an upward trend in the number of components of competitive intelligence in recent models.}, keywords = {Commercialization Competitive Intelligence Knowledge,based Institutions Islamic Azad University}, title_fa = {مقایسه مدل های هوشمندی رقابتی برای بهره گیری در شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی}, abstract_fa = {اقتصاد دانش توجه به ابعاد اقتصادی آموزش عالی را افزایش داده و مفاهیم تجاری را وارد حوزه مدیریت آموزش عالی کرده است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه مدل های هوش رقابتی برای بهره گیری در شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ایران است. روش تحقیق کیفی مقایسه ای با استفاده از رویکرد تحلیل محتوی برای تعیین شباهت ها و تفاوت ها در مدل های مختلف است. جامعه آماری شامل کلیه مدل های هوش رقابتی است که از طریق روش نمونه گیری نظری انتخاب شده اند. با استفاده از این روش ، محققان مدل هایی را انتخاب کرده اند که می توانند به اهداف وپرسش های تحقیق پاسخ دهد. روش جمع آوری داده ها ، تحلیل اسنادی از طریق بررسی منابع اینترنتی ، پایگاه های اطلاعاتی ، کتاب ها ، مقالات و پروژه های دانشگاهی است. یافته ها نشان می دهد که علیرغم دو دهه تحقیق در مورد رابطه بین هوش رقابتی و سایر متغیرهای سازمانی ، طراحی مدل و تعیین اجزای آن هنوز در مرحله ابتدایی است. دیگر یافته تحقیق نشانگر روند افزایشی تعداد مولفه های هوش رقابتی در مدل های جدید است.}, keywords_fa = {تجاری سازی,هوش رقابتی,موسسات دانش بنیان,دانشگاه آزاد اسلامی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_131851.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_131851_a917fcdf18eee7045c46f9f346097531.pdf} } @article { author = {Salehi Abari, Mohsen and nikdoosti, mojtaba and Jafari Fesharaki, Mohammad}, title = {Comparison of “Will” Concept in Education and Jurisprudence and Possible Challenges in the Educational System of Iran and England}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1209-1226}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.245541.1207}, abstract = {The acceptance of man as a creature with a "will" is endorsed by all educational and legal systems, although the same intellectual and ideological foundations do not support this agreement. The purpose of this study was to investigate the concept of will and its consequences in the educational and legal systems of Iran and England. The research method is qualitatively comparative using document and content analysis methods for collecting and analyzing data. The research findings showed that there are similarities between the educational and legal systems of Iran and England in terms of accepting the idea that "human beings have a will". Another finding of the study revealed that in Iran, religious will prevails over individual and social will, and in England, individual will prevails over social and religious will. The research findings also indicated the dominance of "Islamic ideology" in Iran and "ideology of liberalism" in England over the concept of will in both educational and legal systems. In addition, the findings showed that when the concept of will enters the behavioral domains, it can make a difference in the performance of both educational and legal systems.}, keywords = {Educational System Legal System Islamic Ideology,Liberalism Will}, title_fa = {مقایسه مفهوم اراده در تربیت و فقه و چالش های احتمالی در نظام آموزشی ایران و انگلیس}, abstract_fa = {پذیرش انسان به عنوان موجودی با اراده مورد تایید همه نظام های آموزشی است اما بنیان های فکری و ایدئولوژیکی یکسانی از این توافق پشتیبانی نمی کند. هدف تحقیق حاضر بررسی مفهوم اراده ، چگونگی تبیین وجودی آن وچالش های احتمالی در نظام آموزشی ایران و انگلیس است. روش تحقیق ، تطبیقی کیفی  و برای جمع آوری داده ها و هم چنین تحلیل آنها به ترتیب از روش اسنادی و روش تحلیل مضمونی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد بین دونظام حقوقی و آموزشی ایران و انگلیس از لحاظ پذیرش این ایده که " انسان موجودی دارای اراده است " ، شباهت وجود دارد. هم چنین یافته ها آشکار ساختند بنیان فکری و ایدئولوژیکی مفهوم اراده در نظام آموزشی ایران " ایدئولوژی اسلامی " و در انگلیس " ایدئولوژی لیبرالیسم " است. علاوه بر این یافته های پژوهش نشان دادند که مفهوم اراده هنگامی که از حوزه مباحث نظری وارد قلمرو آموزش های عملی به نسل جوان می شود می تواند باعث ایجاد چالش هایی برای نظام آموزشی – بویژه در ایران – گردد.}, keywords_fa = {نظام آموزشی,نظام حقوقی,ایدئولوژی اسلامی,لیبرالیسم,اراده}, url = {https://journal.cesir.ir/article_131859.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_131859_fdd73389379c0c6f8d5ef82dcd1fd65d.pdf} } @article { author = {Abbasi, Seyed Kavoos and Yarmohammadian, Mohammad Hosain and Yousefi, Alireza}, title = {An Explanation on Role of Educational System in Ali Shariati Books from the Perspective of Critical Theory: A Comparative Review}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1227-1246}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.253194.1231}, abstract = {The aim of present study is to explain role of educational system in the books of famous Iranian writer and revolutionary Ali Shariati from the perspective of critical theory. The method of research was qualitatively comparative (deductive approach) and method of data collection and analysis was documentary and content analysis respectively. In order to collect data, in addition to Shariati’s books and lectures (primary sources), books and articles available in Iranian and international libraries and information homepages (secondary sources) were used. Findings showed that Shariati's thoughts on role of the education system have been greatly influenced by views of critical theory’s proponents. There are also similarities between Shariati's views and critical education thinkers on negative role of education system in exacerbating social injustice and inequality and promoting a culture of silence. In addition, the research findings showed few differences. Shariati's attention to Eastern education and Islamic education as an alternative to Western education, the disregard of critical education advocates for the liberating role of religion, and Shariati's low emphasis on role of race and gender in analyzing the performance of educational system can be the most important differences between Shariati and critical theory scholars. The last point is that although the Western countries influenced by theory of critical education were able to establish a critical atmosphere of criticism, questioning, and active dialogue in their schools, but the fulfillment of Shariati's aspirations to change the political system did not lead to a fundamental reform in Iran's education system and challenges such as a centralized structure, a prescriptive curriculum, a passive teacher-student relationship, and a lack of critical and questioning space still persist }, keywords = {critical theory,critical education,Culture of Silence,Liberator Educational System}, title_fa = {تبیین نقش نظام آموزشی در آثارعلی شریعتی از منظر تئوری انتقادی: یک بازبینی تطبیقی}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر تبیین نقش نظام تربیتی در آثار نویسنده و انقلابی مشهور ایرانی علی شریعتی از منظر تئوری انتقادی است‌.‌ روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد قیاسی و روش جمع آوری وتحلیل داده ها به ترتیب اسنادی و تحلیل محتوی جهت دار بود. به منظور گردآوری داده‌ها علاوه بر کتب وسخنرانی‌های شریعتی ( منابع اولیه )‌،‌ از کتب ومقالات موجود در کتابخانه ها وپایگاه های اطلاع رسانی ایرانی وبین المللی ( منابع ثانویه )سود جسته شد. یافته های تحقیق نشان داد که افکار شریعتی در خصوص نقش ابزاری نظام آموزشی تا حد زیادی متاثر از دیدگاههای طرفداران نظریه انتقادی بوده است . همچنین بین آراء شریعتی با اندیشمندان تربیت انتقادی در خصوص تاکید بر نقش منفی نظام آموزشی در تشدید بی عدالتی ونابرابری اجتماعی و ترویج فرهنگ سکوت  شباهت وجود دارد. علاوه بر این یافته های تحقیق نشانگر تفاوت هایی نیز بود. توجه شریعتی به تربیت شرقی وتربیت اسلامی به عنوان بدیل تربیت غربی ، بی اعتنایی طرفداران تربیت انتقادی به نقش رهائی بخش مذهب ،  و تاکید اندک شریعتی بر نقش نژاد و جنسیت درتحلیل عملکرد نظام آموزشی را می توان مهمترین تفاوت های بین شریعتی با طرفداران نظریه انتقادی دانست. آخرین نکته اینکه اگرچه متاثر از نظریه تربیت انتقادی نظام های آموزشی در کشورهای غربی تا حد نسبتا مطلوبی توانستند فضای نقادی ، پرسشگری ، و گفت وگوی فعال را در مدارس خود حاکم سازند ، ولی تحقق خواسته شریعتی مبنی بر تغییر نظام سیاسی منجر به تغییر بنیادی در نظام آموزشی ایران نشد و مسائلی همچون ساختار متمرکز گرا ، برنامه درسی تجویزی ، رابطه غیر فعال معلم - شاگرد و فقدان فضای نقادی وپرسشگری هنوز پابرجاست.     }, keywords_fa = {نظریه انتقادی,تربیت انتقادی,فرهنگ سکوت,نظام آموزشی رهائی بخش}, url = {https://journal.cesir.ir/article_131889.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_131889_123ba32815905e8b850939911abdceb3.pdf} }