@article { author = {رجبی مندی, جواد and خسروی, حسین and اسلامی, سهراب}, title = {Comparison of the Characteristics of Endowment-educational Complexes in Ilkhanid and Timurid Period of Iran}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1610-1632}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.256607.1238}, abstract = {At the international level, the evolution of higher education in Muslim countries has not received much attention from educational scientists. The purpose of this study was to compare the characteristics of endowment-educational complexes in the two dynasties of Ilkhanid and Timurid kingdoms of Iran. The research method is historical comparative and researchers used documentary method to collect data and internal and external critique for content analysis. Findings showed that there are similarities in eight features between the endowment-educational complexes of the Ilkhanids and the Timurids. These features include: the influence of Iranian culture, social origin of the founders, role of endowment, curricula and content of courses, common teaching methods and welfare / educational facilities. Findings also indicate that the Ilkhanid period in terms of factors such as less influence of the religious system on the educational system, more modern spaces of educational complexes, academic freedoms, diversity in teaching methods, more scientific progress in sciences - such as mathematics, astronomy and Medicine - and use of more famous and creative scientists, has prevailed over the Timurid period. The findings of this research revealed the need for politicians and educational planners of Iran and Muslim countries to reconsider the role of endowment phenomenon and public participation to reduce the economic challenges of educational system.}, keywords = {مجتمع های آموزشی,دوره ایلخانی,دوره تیموری,وقف}, title_fa = {مقایسه ویژگی های مجتمع های وقفی آموزشی در دوره ایلخانیان و تیموریان ایران}, abstract_fa = {در سطح بین المللی سیر تکامل آموزش عالی در کشورهای مسلمان چندان مورد توجه مربیان تعلیم وتربیت قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های مجتمع های وقفی آموزشی در دو سلسله پادشاهی ایلخانی و تیموری ایران است. روش تحقیق تطبیقی تاریخی است و پژوهشگران برای جمع آوری داده ها از روش اسنادی و برای تحلیل محتوا از نقد درونی وبیرونی استفاده نمودند. یافته های تحقیق نشان داد در هشت ویژگی ، بین مجتمع های وقفی آموزشی دوره ایلخانیان وتیموریان شباهت وجود دارد، مواردی همچون نفوذ فرهنگ ایرانی ، خاستگاه اجتماعی موسسان ، نقش سنت وقف ، برنامه ها و محتوی دروس ، شیوه های رایج تدریس و امکانات رفاهی.  هم چنین یافته ها نشانگر این است که دوره ایلخانیان از لحاظ عواملی همچون نفوذ کمتر نظام مذهبی بر نظام آموزشی ، فضاهای مدرن تر مجتمع های آموزشی ، آزادی های آکادمیک ، تنوع بیشتر در روش های تدریس ، پیشرفت علمی در علومی همچون ریاضیات ، نجوم و پزشکی و بهره گیری از دانشمندان معروف تر و خلاق تر بر دوره تیموریان برتری داشته است. یافته های این تحقیق ، لزوم نگاه مجدد سیاست گزاران و برنامه ریزان آموزشی ایران وکشورهای مسلمان به پدیده " وقف " ونقش آن در مشارکت های مردمی برای کاهش چالش های اقتصادی نظام آموزشی را آشکار می سازد.       }, keywords_fa = {مجتمع های آموزشی,دوره ایلخانی,دوره تیموری,وقف}, url = {https://journal.cesir.ir/article_143220.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_143220_fe0e2c0076b2b09f14b78152fe9c1fdb.pdf} } @article { author = {صمیمی, سعیده and عادل زاده, پروانه and پاشایی فخری, کامران}, title = {Educational Critique of Women's Dominance Based on Adler and Horney Theories: A Case Study of “My Share” Novel}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1633-1647}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.251129.1223}, abstract = {It is impossible to understand literary without considering its social context. The victory of the Islamic Revolution in the late 1970s provided a suitable opportunity to reflect the educational values and beliefs of Iran’s society in transition in the form of literary works. Accordingly, the purpose of the present study is educational criticism of dominance of girls based on the views of two famous psychologists namely Adler and Horney through analysis of the content of an Iranian novel. Researchers have used the qualitative method using case study approach. The research population includes all the works of Adler and Horney selected through purposeful sampling method. The method of data collection and analysis were documentary and semiotic analysis respectively. The research findings showed that from a sociological point of view, the trend of female domination cannot be easily explained by Adler and Horney theories, while semiotic analysis indicates a complete agreement between the characteristics of domineering women and the views of these two psychologists. Horney attributes the dominance to the insecure atmosphere of the family, while Adler emphasizes the role of the inferiority complex. The research findings also indicated the continuation of the patriarchal educational system in the context of the society in which the story of the novel "My Share" takes place. The educational critique of the present work emphasizes the continuation of the process of female domination at both macro and micro levels; an issue that draws the attention of policymakers to "revising gender policies" and providing new training to the younger generation.}, keywords = {سلطه پذیری,نقد تربیتی,رمان,دختران}, title_fa = {نقد تربیتی سلطه پذیری زنان بر اساس نظریات آدلر و هورنای : مطالعه موردی رمان سهم من}, abstract_fa = {درک آثار ادبی بدون توجه به زمینه اجتماعی امکان پذیر نیست. پیروزی انقلاب اسلامی در اواخر دهه 1970 ، فرصت مناسبی برای انعکاس ارزش ها و باورهای تربیتی جامعه در حال گذار ایران در قالب آثار ادبی فراهم ساخت. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر نقد تربیتی سلطه پذیری دختران بر اساس نظریات دو روانشناس معروف آدلر و هورنای  از طریق تحلیل محتوی یک رمان ایرانی است. محققان از روش تحقیق کیفی با رویکرد موردی سود جسته اند. هم چنین جامعه آماری شامل کلیه آثار آدلر و هورنای و روش نمونه گیری ، هدفمند می باشد. روش جمع آوری داده ها ، استنادی و روش تحلیل داده ها ، تحلیل نشانه شناختی است. یافته های تحقیق نشان داد از منظر جامعه شناختی نمی توان روند سلطه پذیری زنان را ازطریق نظریات آدلر و هورنای به سادگی تبیین کرد، در حالی که تحلیل مبتنی بر نشانه شناسی انطباق کاملی بین ویژگی های زنان سلطه پذیر با آراء این دو روانشناس نشان می دهد. هورنای دلیل سلطه پذیری را فضای ناامن خانواده می داند ، در حالی که آدلر بر نقش عقده حقارت تاکید می ورزد. یافته های تحقیق هم چنین مبین تداوم نظام تربیتی مردسالارانه در متن جامعه ای است که داستان رمان در آن جریان دارد. نقد تربیتی اثر حاضر بر تداوم روند سلطه پذیری زنان در هر دو سطح کلان و خرد تاکید ورزیده و توجه سیاست گذاران نظام آموزشی را به نیاز به تجدیدنظر در سیاست های جنسیتی جلب می نماید.    }, keywords_fa = {سلطه پذیری,نقد تربیتی,رمان,دختران}, url = {https://journal.cesir.ir/article_143221.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_143221_d4844bcef6f62f37ccf983cef1caa9ab.pdf} } @article { author = {پیشکار, کیان}, title = {Translation in the Context of an Islamic Republic: Educational Surprises for Iranian Translators}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1648-1664}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.284846.1306}, abstract = {The present study is a qualitative research based on content analysis. The selection of the participants was based on the criterion-based sampling technique. The data collected for study was a semi-structured interview. The interview guide contained 12 questions designed in English, but sometimes Persian was used to facilitate communication. The "Grounded theory" method was used to analyze the data. Data analysis led to the presentation of a paradigm model. The paradigm model showed the role and function of "translation system" through causal conditions, contextual, intervention conditions, phenomena and consequences. This model revealed that social conditions cause translators' educational surprises in the process of translating some words and sentences into Persian. The research findings also showed the influence of the "gender" factor on the translator's practice. In addition, the research findings showed that each participant’s reaction to the impact of causal, contextual, and intervention conditions were not the same. According to the paradigm model and findings, we can mention an "Iranian translation system" in which the translator's performance is more committed to the social systems’ principles than to being faithful to the text. The findings also indicate that in the process of translation, Iranian translators face moral and behavioral restrictions that make them "educationally surprised". The current state of social systems in Iran shows that major changes in the "translation system" should not be expected to reduce the educational surprises of translators. In the current situation of Iran, one cannot expect major changes in social systems to reduce the educational surprises of translators.}, keywords = {ترجمه,جمهوری اسلامی : غافل گیری های آموزشی,مترجمان ایرانی}, title_fa = {ترجمه در بافت جمهوری اسلامی : غافل گیری های آموزشی برای مترجمان ایرانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا است. انتخاب شرکت‌کنندگان بر اساس روش نمونه‌گیری مبتنی بر معیار و داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد.  برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش «نظریه پایه» استفاده شد که منتج به ارائه یک مدل پارادیمی گردید. مدل پارادایمی که دربردارنده پنج بخش شرایط علّی، شرائط زمینه ای، شرایط مداخله گر، پدیده ورود رقبا ، تعاملات و پیامدها بود نقش نظام ترجمه را در ایران به نمایش گذاشت. این مدل نشان داد که عوامل اجتماعی باعث ایجاد غافل گیری آموزشی مترجمان در ترجمه بعضی از کلمات و جملات از دیگر زبان ها به زبان فارسی می شود.  هم چنین ، یافته های پژوهش نشانگر تاثیر عامل " جنسیت " در شیوه عمل مترجم بود . علاوه بر این، یافته ها مشخص ساختند که واکنش مشارکت کنندگان در برابر تاثیر شرایط علّی، زمینه ای، و مداخله گر یکسان نیست. با توجه به مدل پارادایمی و یافته ها می توان از یک " نظام ترجمه ایرانی " یاد کرد که در آن عملکرد مترجم در روند ترجمه بیش از آنکه  وفادار به متن باشد متعهد به رعایت اصول حاکم بر نظام های اجتماعی است. هم چنین یافته ها آشکار نمود که در روند ترجمه ، مترجمان ایرانی دچار محظورات اخلاقی و رفتاری می شوند که باعث غافل گیری آموزشی آنان می شود. وضعیت فعلی نظام های اجتماعی در ایران نشانگر آن است که نباید منتظر تغییر عمده ای در نظام ترجمه - برای کاهش غافل گیرهای های آموزشی در مترجمان - بود.}, keywords_fa = {ترجمه,جمهوری اسلامی : غافل گیری های آموزشی,مترجمان ایرانی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_143227.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_143227_a4f10569b78ccaa6b9c02ee322cce5b9.pdf} } @article { author = {گنج خانلو, عزت اله and عزیزالهی, محمد مهدی and گندمکار, حسین رضا}, title = {Comparison of Educational Insurance Contracts in Legal System of England and Iran}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1665-1681}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.267153.1273}, abstract = {In many countries pupils and staff of schools are at risk from a variety of accidents. Contract of educational insurance is one of the ways to compensate for school accidents. Accordingly, the purpose of this study was to compare educational insurance contracts in legal system of England and Iran. The study was a comparatively qualitative research with non-emergent design. Method of data collection was documentary and data analyzed in accordance with the rule of "maximum variety” and principle of saturation. Findings showed that there is a similarity between both insurance systems of England and Iran in terms of following business principles (based on increasing profits and reducing losses) in estimating the damage caused by school accidents. The findings also reveal that in Iran, there is a monopoly on concluding a contract with an insurance company with a lack of diversity in the provision of services. In England, insurance companies are competitively seeking to extend their insurance contracts with schools. The research findings also highlighted the difference between the Iran insurance system and England in the following cases: Policy of maximum support for the injured person, efforts to reduce the costs of insurance company, legal system intervention policy (presence of lawyers) to protect the injured person and a "No Win - No Fee" support policy for the benefit of students and school staff. Based on these findings, it is suggested to policy makers in the Iran education system that the monopoly of concluding a contract with only one insurance company should be canceled and competitive insurance policies be applied in favor of injured students/staff and schools.}, keywords = {سود,بیمه شده,بیمه گر,سیستم حقوقی,بیمه,حوادث مدرسه}, title_fa = {مقایسه قراردادهای بیمه آموزشی در نظام حقوقی انگلیس و ایران}, abstract_fa = {در بسیاری از کشورهای جهان دانش آموزان و کارکنان مدارس در معرض خطرات ناشی از انواع حوادث هستند. انعقاد بیمه های آموزشی یکی ازشیوه های جبران خسارت حوادث مدارس می باشد. بر این اساس هدف پژوهش ، مقایسه قراردادهای بیمه آموزشی در نظام حقوقی ایران و انگلیس است. روش پژوهش تطبیقی کیفی با طرح غیرپیدایشی و داده های موردنیازبه روش اسنادی و با رعایت قاعده حداکثر تنوع و اصل اشباع ، مورد بررسی و تحلیل قرارگرفتند. یافته ها نشان داد که بین هر دو نظام بیمه ایران وانگلیس در خصوص پیروی از اصول تجاری ( مبتنی بر افزایش سود و کاهش زیان ) در برآورد خسارت ناشی از حوادث مدارس شباهت وجود دارد. هم چنین یافته های پژوهش مبین آن است که در قرارداد بیمه آموزشی در ایران انحصار انعقاد قرارداد با یک شرکت بیمه توام با فقدان تنوع در ارائه خدمات وجود دارد ، در حالی که در انگلیس شرکت های بیمه در فضای رقابتی درصدد تداوم قراردادهای بیمه خود با مدارس هستند. علاوه بر این یافته های تحقیق نشانگر تفاوت نظام بیمه ایران با نظام بیمه انگلیس در مواردی همچون سیاست پشتیبانی حداکثری از فرد صدمه دیده، تلاش برای کاهش هزینه های شرکت بیمه، سیاست مداخله نظام حقوقی ( حضور وکلا ) برای حمایت از فرد صدمه دیده و سیاست حمایتی " عدم موفقیت / عدم هزینه " به نفع دانش آموزان و کارکنان مدارس است. با توجه به این یافته ها به سیاست گذاران و برنامه ریزان سلامت در نظام آموزشی ایران پیشنهاد می گردد انحصار انعقاد قرارداد با فقط یک شرکت بیمه ملغی و سیاست های بیمه ای رقابتی - به نفع دانش آموزان و کارکنان صدمه دیده - اعمال گردد.}, keywords_fa = {سود,بیمه شده,بیمه گر,سیستم حقوقی,بیمه,حوادث مدرسه}, url = {https://journal.cesir.ir/article_143258.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_143258_141b631104b11f5226bccb25d0f7fe37.pdf} } @article { author = {دوست محمدی, بتول and رفیعی مقدم, علی and اکبری, محمد}, title = {Family Structure in the Abrahamic Religions and Its Adaptation to Psychological Theories: A Comparative Analysis}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1682-1697}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.256754.1242}, abstract = {Globalization and the spread of immigration have affected family structure through the marriage of people with different religious backgrounds. In the first step, religious differences directly affect the circle of marriage. In the meantime, marriage is more common among people belonging to the Abrahamic religions. The purpose of this study was to analyze the family structure (circle of marriage) in the Abrahamic religions and explain its compatibility with psychological theories. The research method was comparatively qualitative and for data collection and analysis the documentary method and cumulative content analysis method were used respectively. The first research finding revealed that there is a similarity between all Abrahamic religions in terms of attention to the structure of marriage. This structure is based on the distinction between Mahrams and Non-mahrams. The second finding shows that the scope of family structure in terms of the circle of marriage in Judaism is extensive, in Christianity is limited and in Islam is between the two religions. The third finding indicated that all three religions of Islam, Christianity and Judaism, in defining the circle of marriage, support the theory of “natural hatred” and family cohesion and do not take into account the views of scientists like Freud and Foucault. According to the research findings, it seems that psychological theories can provide new perspectives to explain the structure of the family to religious scholars. Also, these theories can provide common intellectual and educational backgrounds for analyzing the circle of marriage in the young generation regardless of religious affiliations.}, keywords = {ادیان ابراهیمی,خانواده,ازدواج,ساختار فیزیولوژیکی,نظریه های روانشناسی}, title_fa = {ساختار خانواده در ادیان ابراهیمی و انطباق آن با تئوری های روانشناختی : یک تحلیل مقایسه ای}, abstract_fa = {جهانی سازی و گسترش مهاجرت ، ساختار خانواده ها را ازطریق ازدواج افراد دارای پیشینه مذهبی متفاوت تحت تاثیر قرار داده است. تفاوت مذهبی زوجین در نخستین گام بر دایره همسر گزینی افراد وفرزندان حاصل از این ازدواج ها تاثیر مستقیم می گذارد.  در این بین ، ازدواج بین افراد متعلق به ادیان ابراهیمی رواج بیشتری دارد . به همین علت هدف پژوهش حاضر تحلیل ساختار خانواده (دایره همسر گزینی ) در ادیان ابراهیمی و تبیین انطباق آن با تئوری های روانشناختی است. روش تحقیق ، تطبیقی کیفی و برای جمع آوری داده ها از روش اسنادی و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوی تجمعی استفاده شد. اولین یافته پژوهش نشان داد که بین همه ادیان ابراهیمی از لحاظ توجه به ساختار همسر گزینی شباهت وجود دارد. این ساختار مبتنی بر تمایز افراد محرم از افراد نامحرم است. یافته دوم تحقیق نشان می دهد گستره ساختار خانواده از لحاظ دایره همسر گزینی در یهودیت گسترده ، در مسیحیت محدود و در اسلام در حد واسط این دو دین قرار دارد. سومین یافته نشانگر آن است که هر سه دین اسلام ، مسیحیت ویهود در تعیین دایره همسر گزینی از تئوری تنفر طبیعی وانسجام خانواده پشتیبانی کرده و نظرات فروید و فوکو را مورد توجه قرار نمی دهند.  با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد تئوری های روانشناختی می توانند چشم اندازهای جدیدی برای تبیین ساختار خانواده در اختیار متخصصان علوم دینی قرار دهند. همچنین این تئوری ها می توانند زمینه های مشترک تربیتی برای تحلیل دایره همسر گزینی در نسل جوانی ایجاد کنند که حاصل ازدواج والدینی می باشند که فاقد اشتراک مذهبی هستند. }, keywords_fa = {ادیان ابراهیمی,خانواده,ازدواج,ساختار فیزیولوژیکی,نظریه های روانشناسی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_143290.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_143290_20b756adcb6cca63aa2cc35192230595.pdf} } @article { author = {کریمی, فاطمه and جعفری هرندی, محمد}, title = {A Comparative Reading of the Position of Reason in the Thoughts of Descartes and Sheikh Ansari from the Perspective of Education}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1698-1711}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.233759.1166}, abstract = {During the last four decades in Iran, there has been a relentless effort by the proponents of the theory of Islamic education to compare the intellectual, behavioral and educational ideas of Muslim thinkers with the views of world-renowned philosophers. The aim of the present study was a comparative narrative of the position of “reason” in the thoughts of the French philosopher René Descartes and the Shiite jurist Sheikh Morteza Ansari from the perspective of education. In terms of method, the present study is a comparatively qualitative research using philosophical hermeneutic approach. For data collection, researchers have used the documentary method and for data analysis (text comprehension) the history-oriented and commentator-centered approaches were used. The first findings showed that both Descartes and Sheikh Ansari are very similar in terms of their great influence on the thinkers of their time and "intellectual stream-making ". Also, the most important similarity between the two philosophers is the acceptance of the superiority of reason over other sources of knowledge. The research findings also reveal differences between the two thinkers. Cartesian intellect is self-centered and Sheikh Ansari intellect is other-centered. While Descartes sees reason as the only real tool for measuring the accuracy of science, Sheikh Ansari considers it as one of the most important tools for discovering knowledge. In short, although Descartes and Sheikh Ansari were not in the conventional sense of the word "Educator", by emphasizing the position of reason, they were able to undermine the scientific structure of their society - such as traditional teaching- learning methods, teacher-centered and past-centered.}, keywords = {نظام فکری,تعلیم و تربیت اسلامی,دلیل,دکارت,شیخ انصاری}, title_fa = {خوانشی تطبیقی ازجایگاه عقل در اندیشه های دکارت و شیخ انصاری از منظر تربیت}, abstract_fa = {در طی چهار دهه اخیر در ایران تلاشی بی وقفه ازسوی طرفداران نظریه تربیت اسلامی برای مقایسه اندیشه های عقلی، رفتاری و تربیتی اندیشمندان مسلمان با دیدگاه های فیلسوفان معروف جهان صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر خوانشی تطبیقی ازجایگاه عقل در اندیشه های فیلسوف فرانسوی رنه دکارت و فقیه شیعی شیخ مرتضی انصاری از منظر تربیت است. تحقیق حاضر از لحاظ روش جزو پژوهش های تطبیقی کیفی با رویکرد هرمنوتیک فلسفی است. برای جمع آوری داده ها ، محققان از روش اسنادی و برای تحلیل داده ها ( فهم متن ) از رویکرد تاریخ گرا ومفسر- محور سود جسته اند . نخستین یافته تحقیق نشان داد که دکارت و شیخ انصاری از لحاظ اثرگذاری عظیم بر اندیشمندان عصر خود و" جریان سازی فکری " شباهت بسیار با یکدیگر دارند. هم چنین مهم ترین شباهت این دو ، پذیرش برتری عقل بر سایر منابع کسب معرفت است. یافته های تحقیق نشانگر تفاوت هایی نیز بین دومتفکر می باشد. عقل دکارتی ، خود- محور و عقل شیخ انصاری دگر- محورانه است. در حالی که دکارت به عقل به عنوان تنها ابزار واقعی سنجش صحت و سقم علم نگاه می کند ، شیخ انصاری آن را یکی از مهم ترین ابزارهای کشف معرفت واقعی می پندارد. در یک جمع بندی اجمالی می توان گفت اگرچه دکارت و شیخ انصاری به مفهوم مرسوم در علوم تربیتی " مربی " نبوده اند ، اما با تاکید بر جایگاه عقل توانسته اند شیوه های سنتی یاددهی – یادگیری ، ساختار علمی گذشته گرا ، سنت های کلاسیک معلم - محور و فضای مبتنی بر تک صدایی و جزم اندیشی را در محیط های تربیتی جهان پس از خود تضعیف نمایند.}, keywords_fa = {نظام فکری,تعلیم و تربیت اسلامی,دلیل,دکارت,شیخ انصاری}, url = {https://journal.cesir.ir/article_143295.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_143295_1db1f6762fe5a44efb134649da2f6a4b.pdf} } @article { author = {جان بزرگی, محبوبه and رضا زاده بهادران, حمیدرضا and قلتاش, عباس and عراقیه, علیرضا}, title = {A Comparative Study of Epistemological Foundations of the “Fundamental Reform Document of Iran Education System” and Rhizomatic Approach}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1712-1737}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.294486.1331}, abstract = {The purpose of study was a comparative study of the epistemological foundations of the “Fundamental Reform Document of Iran Education System” and the epistemological foundations of the rhizomatic approach. The research method was comparatively qualitative and research population includes all related resources such as books and journals. Method of data collection and analysis were documentary and content analysis respectively. Findings reveal similarities between two epistemological foundations in different aspect of cognition such as goals (dynamics of science), domain (rationalities), method (acquired science), source (experience) and tool (senses and desire). The main differences between the epistemological foundations of the Fundamental Reform Document of Iran Education System and rhizomatic approach are in goals of cognition (Human-centered, reasoning and becoming), domain of cognition (effects), nature of cognition (existential / non–organic oriented), method of cognition (presence science/ confronted-oriented science), source of cognition (revelation, intellect, communication) and tool of cognition (inspiration , intuition, heavenly book / network). It is suggested that in the process of revising “Fundamental Reform Document of Iran Education System”, the epistemological foundations of the rhizomatic approach should be considered by Iranian educational policy makers}, keywords = {مبانی معرفت شناختی,تحول بنیادین,دانش,رویکرد ریزوماتیک,علم}, title_fa = {مطالعه تطبیقی مبانی معرفت شناختی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران و رویکرد ریزوماتیک}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی تطبیقی ​​مبانی معرفت شناختی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران و مبانی معرفت شناختی رویکرد ریزوماتیک بود. روش پژوهش ، تطبیقی کیفی و جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط از قبیل کتب و مجلات می باشد. هم چنین ، روش گردآوری و تحلیل داده ها به ترتیب اسنادی و تحلیل محتوا بود. یافته‌ها شباهت‌های دو مبانی معرفت‌شناختی را در جنبه‌های مختلف شناخت از جمله اهداف (پویایی علم)، گستره (عقلانیت)، روش (علم اکتسابی)، منبع (تجربه) و ابزار (حواس و امیال) نشان می‌دهد. تفاوت اصلی مبانی معرفتی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران با رویکرد ریزوماتیک درشامل مواردی در اهداف شناخت (انسان- محوری، عقل و فرایند شدن)، گستره شناخت (اثرات)، ماهیت شناخت (وجودگرا ، جهت دار غیر ارگانیک)، روش شناخت (علم حضوری/ علم مقابله گرا)، منبع شناخت (وحی، عقل، ارتباط) و ابزار شناخت (الهام، شهود، کتاب آسمانی، شبکه) می گردد. پیشنهاد می‌شود در فرایند بازنگری سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران، مبانی معرفت‌شناختی رویکرد ریزوماتیک مورد توجه سیاست‌گزاران آموزشی قرار گیرد.}, keywords_fa = {مبانی معرفت شناختی,تحول بنیادین,دانش,رویکرد ریزوماتیک,علم}, url = {https://journal.cesir.ir/article_143569.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_143569_4159fdff950606a3cab9ba7dd2d0dcb9.pdf} } @article { author = {رضوی, منیر سادات and ایمانی, محمد نقی and شریفی, اصغر}, title = {A Comparative Study of Supervisory Role of Primary Schools Principals in Iran, Japan and South Korea}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1738-1764}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.285065.1307}, abstract = {The aim of study was to identify supervisory role of primary school principals and its developments from a comparative perspective in the three countries of Iran, Japan and South Korea. The research method was comparatively qualitative and unit of observation and selection strategy were at the macro level (countries) and "different social systems, different educational outputs” respectively. Data collection method was documentary and two methods of John Stuart Mill’s agreement and difference and Bereday were used to analyze the data and present the results. The findings reveal that out of fifteen components, in six components, there are similarities between Iran, Japan and South Korea. These six components are centralized structure, social status of school principal, need to have at least one university degree to hold a management position, written test and interview, and the great variety of supervisory roles of principals. Another important finding of study is determination of eight differences between Iran's education system with Japan and South Korea. Some important differences are the wider supervisory role of the principal in Iran, higher level of satisfaction of school principals in Japan and South Korea, and reform developments in supervisory role of principal in Japan and South Korea. According to the findings, it is suggested to the policy makers of the Iranian educational management system that specific and objective standards be prepared to evaluate the performance of supervisory role of school principals.}, keywords = {نظارت,مدیریت آموزشی,مدارس ابتدایی,چشم انداز تطبیقی}, title_fa = {مطالعه تطبیقی نقش نظارتی مدیران مدارس ابتدایی در ایران ، کره جنوبی و ژاپن}, abstract_fa = {نظارت یکی از وظایف مهم مدیران مدارس برای توسعه حرفه ای معلمان و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است . هدف مطالعه حاضر شناسایی نقش نظارتی مدیران مدارس ابتدایی و تحولات مرتبط با آن از منظری تطبیقی در سه کشور کره جنوبی ، ژاپن و ایران است. روش پژوهش ، تطبیقی کیفی ، واحد مشاهده در سطح کلان (کشورها) و استراتژی انتخاب آنها "نظام های  اجتماعی متفاوت ، برون داد های آموزشی متفاوت" بود. روش جمع آوری داده ها، اسنادی وبرای تحلیل داده ها و ارائه نتایج از دو روش توافق و تفاوت جان استوارت میل و بردی استفاده شد. هدف این مقاله ارائه یافته های مرتبط با مطالعه تطبیقی نقش نظارتی مدیران مدارس ابتدایی در سه کشور ایران ، کره جنوبی ، و ژاپن بود. ادبیات تحقیق نشان داد که پژوهش های چندانی در خصوص تطبیق نقش نظارتی مدیران مدارس در کشورهای توسعه یافته ودر حال رشد صورت نگرفته است. هم چنین مرور یافته های پژوهش های پیشین نشان داد که اصولا نقش نظارتی مدیران مدارس دچار تحول مفهومی شده است . به هر حال یافته های مبین آن است که از بین پانزده مولفه ، در شش مولفه بین نظام آموزشی ایران با کره جنوبی و ژاپن شباهت وجود دارد. این شش مولفه عبارتند از ساختار سازمانی تمرکزگرا ، جایگاه اجتماعی بالای مدیر مدارس ، نیاز به داشتن حداقل یک مدرک دانشگاهی برای گرفتن پست مدیریت ، کسب موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه و تنوع فراوان در نقش های نظارتی مدیر مدرسه دیگر یافته مهم تحقیق حاضر ، تعیین هشت تفاوت بین نظام آموزشی ایران با کره جنوبی و ژاپن است. بعضی از تفاوت های مهم عبارتند از  نقش نظارتی گسترده تر مدیر در ایران ، سطح رضایت بالاتر مدیران مدارس در ژاپن و کره جنوبی ، و تحولات اصلاحی در نقش نظارتی مدیر در ژاپن و کره جنوبی . با توجه به یافته ها به سیاست گزاران نظام مدیریت آموزشی ایران پیشنهاد می گردد استانداردهای معین و عینی برای ارزیابی عملکرد نقش نظارتی مدیران مدارس تهیه گردد.     }, keywords_fa = {نظارت,مدیریت آموزشی,مدارس ابتدایی,چشم انداز تطبیقی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_144481.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_144481_09d2db74bbf18f90c322415d63128aa7.pdf} } @article { author = {رضائی, مریم and امام جمعه, سید محمد رضا and احمدی, غلامعلی and عصاره, علیرضا and نیکنام, زهرا}, title = {A Comparative Study of Integrated STEM Curriculum in Finland, Singapore and the United States to Provide Recommendations for Iranian Curriculum Planners}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1765-1788}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.251947.1227}, abstract = {The aim of study was to compare STEM integrated curricula in Finland, Singapore, and the United States using a comparatively qualitative method. The United States was chosen because of its education structure diversity and the other two countries were purposefully selected because of their international success in the STEM disciplines. The purposeful sample was selected for collection of data according to the definition of STEM and research goals (n= 52). Data analysis and presentation of results were performed using Bereday’s Comparative Method and John Stuart Mill's agreement and difference approach. The first findings showed that all three countries have made their STEM goal to achieve 21st century skills and preparation of skilled workforce. Science and technology centers in all three countries are also in charge of STEM programs. The Finnish method differs from two selected countries due to the lack of STEM special schools and emphasis on participatory learning, in-depth attention to the issue of integration and training of professional teachers in all disciplines. Admissions to STEM schools in Singapore are also stricter than in the United States. Based on the findings, it is suggested to Iranian curriculum planners to pay attention to the integrated STEM - as an approach to the science curriculum- to use equally the capacity of schools, research institutes and science and technology parks for all students.}, keywords = {برنامه درسی,مهندسی,ریاضیات,علوم پایه,استم,فناوری}, title_fa = {مطالعه تطبیقی برنامه درسی استم تلفیقی در فنلاند، سنگاپور و ایالات متحده برای ارائه توصیه هایی به برنامه ریزان درسی ایران}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه مقایسه برنامه های درسی استم تلفیقی در فنلاند، سنگاپور و ایالات متحده با استفاده از روش تطبیقی کیفی بود. ایالات متحده به دلیل تنوع در ساختار نظام آموزشی و دو کشور دیگر بخاطر کسب موفقیت های بین المللی در رشته های استم به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ، منابع با توجه به تعریف استم و اهداف پژوهش انتخاب گردیدند ( n=52) . هم چنین تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه نتایج با استفاده از دو روش مقایسه ای جورج بردی و رویکرد توافق و تفاوت جان استوارت میل صورت پذیرفت. یافته‌ها نشان می دهند که هر سه کشور هدف خود از آموزش استم را دستیابی به مهارت‌های قرن بیست و یکم و آماده‌سازی نیروی کار ماهر قرار داده‌اند. هم چنین ، مراکز علم و فناوری در هر سه کشور متولی اصلی اجرای برنامه های استم هستند. مهم ترین تفاوت فنلاند با دو کشور منتخب ، فقدان مدارس ویژه استم ، تاکید بر یادگیری مشارکتی، توجه عمیق به موضوع تلفیق علوم و آموزش معلمان حرفه ای در کلیه رشته ها است. علاوه بر این ، روند ثبت نام فراگیران در مدارس استم در سنگاپور سختگیرانه تر از ایالات متحده می باشد. بر اساس یافته‌ها، به برنامه‌ریزان درسی ایران پیشنهاد می‌شود که به برنامه درسی استم تلفیقی - به عنوان رویکردی در برنامه درسی علوم - از طریق بهره گیری از ظرفیت مدارس، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای همه دانش‌آموزان توجه ویژه مبذول نمایند.. }, keywords_fa = {برنامه درسی,مهندسی,ریاضیات,علوم پایه,استم,فناوری}, url = {https://journal.cesir.ir/article_144610.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_144610_000b7ed07efbb8ada23ca993e3ad69ac.pdf} } @article { author = {رضائی, امین and سعادتمند, زهره and رحمانی, جهانبخش}, title = {Perspectives and Challenges of Global Citizenship Education in the Iran Primary School Curriculum: Analysis Based on an Islamic Republic Context}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1789-1812}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.304306.1348}, abstract = {The purpose of study was to survey the perspectives and challenges of global citizen education in Iran primary school curriculum with emphasis on the context of the Islamic Republic. The research method was mixed and the research sample includes the social studies textbook of Grades 4-6. Data were collected through primary and secondary sources and Fairclough discourse analysis method was used to analyze them. The first finding showed that national preferences have mainly influenced the interpretation of policymakers and curriculum planners about global citizenship education. The second finding is that the level of primary school textbook authors’ attention to the components of global citizenship is very less and partial. The third finding is that the authors selective discourse, on the one hand does not consider a quota for teaching the components of global citizenship, and on the other hand, teaches concepts that are in clear contradiction with this idea. While the young generation of Iran seems to need to understand the discourse of issues such as environmental pollution, civil rights, job opportunities and challenges, human equality, technological advances, social tolerance and life skills in the 21st century, the structure of the educational system is mainly influenced by the discourse of the colonial period and the Cold War era. Therefore, it is suggested that the content of the primary school textbook of Iran to be revised according to the realities and necessities of life in the new millennium.}, keywords = {تحلیل گفتمان,دوره ابتدایی,برنامه درسی,شهروند جهانی,جمهوری اسلامی}, title_fa = {چشم انداز و چالش های تربیت شهروند جهانی در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران: تحلیل مبتنی بر بافت جمهوری اسلامی}, abstract_fa = {امروزه تربیت شهروندان جهانی به یکی از ماموریت های مدرن نظام های آموزشی مبدل شده است. هدف این پژوهش بررسی چشم انداز و چالش های تربیت شهروند جهانی در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران با تاکید بر بافت جمهوری اسلامی است. روش پژوهش ، تلفیقی  و نمونه پژوهش شامل کتاب مطالعات اجتماعی در پایه های چهارم تا ششم می گردد که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. داده ها از طریق بررسی منابع اولیه و ثانویه جمع آوری و از روش تحلیل گفتمان فرکلاف برای تجزیه وتحلیل آنها استفاده شد. اولین یافته پژوهش نشان داد ترجیحات ملی عمدتا بر تفسیر سیاست گزاران و برنامه ریزان درسی از تربیت شهروندی جهانی اثر گذاشته است. دومین یافته پژوهش این که میزان توجه مولفان کتب درسی دوره ابتدایی به مولفه های شهروندی جهانی بسیار اندک و جزئی است. سومین یافته مبین آن است که گفتمان انتخابی مولفان کتب درسی ازیک سو سهمی برای آموزش مولفه های شهروند جهانی در نظر نگرفته است و ازسوی دیگر به آموزش مفاهیمی پرداخته اند که با فلسفه حاکم بر این ایده در تضاد آشکارمی باشد. در حالی که به نظر می رسد نیاز نسل جوان ایران به درک گفتمان موضوعاتی همچون آلودگی های محیط زیست ، حقوق شهروندی ، فرصت ها و چالش های شغلی ، تساوی وبرابری انسانی ، پیشرفت های تکنولوژیکی ، تساهل اجتماعی و مهارت های زندگی در قرن بیست و یکم است، ساختار نظام آموزشی عمدتا متاثر از گفتمان دوره استعمار و جنگ سرد می باشد. }, keywords_fa = {تحلیل گفتمان,دوره ابتدایی,برنامه درسی,شهروند جهانی,جمهوری اسلامی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_145366.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_145366_cdbc1e72ca4505d3624ef014ec82a970.pdf} }