@article { author = {Mohammadi, Shahrokh and Mehrmohammadi, Mahmud and Ghaderi, Mostafa and Aliasgari, Majed}, title = {A Comparative Study of Reflective Experiences of Primary School Specialist Teachers in Iran and Iraq to Explain and Identify Reflective Topics}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {3}, number = {1}, pages = {560-579}, year = {2020}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.106848}, abstract = {< p>The purpose of this study is to investigate reflective experiences of primary school specialist teachers in two Kurdish cities of Paveh (Iran) and Sulaymaniyah (Iraq) in order to identify and explain reflective topics. The research method is qualitative comparative using narrative approach, the level of analysis is “district “and the level of observation is “individual”. The strategy of "similar systems, similar outputs" was used to select countries under study and sampling method was convenience sampling. Data collection tool was in-depth interview and data analysis method is thematic analysis. This article is divided into several sections: In the Introduction section, past and current situation of the Iranian educational system, the importance of lived experiences and narratives of teachers, and the reasons for the comparison of the lived experiences of the teachers in these two cities are discussed. In the second part, the research method is explained. The third part refers to the research results. The findings of the research showed that the themes that are the main organizers of teachers'' narratives in both societies are largely influenced by the active role of social systems. Also, five universal themes (Cognition, learning, teaching, evaluation, and classroom management) were identified in the deeper narratives of teachers. From a comparative perspective, the research findings showed that the similarities of teachers'' lived experiences are high in both communities and minor differences can be ignored.}, keywords = {Narrative Reflective,Lived Experience Primary School Specialist Teachers Iran Iraq}, title_fa = {بررسی تطبیقی تجارب ژرف نگری ( تاملی ) معلمان متخصص دوره ابتدایی در ایران و عراق به منظور شناسایی وتبیین موضوعات ژرف نگری}, abstract_fa = {< p >هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی تجارب ژرف نگرانه معلمان متخصص دوره ابتدایی در دو شهر کردنشین پاوه (ایران) و سلیمانیه (عراق) به منظور شناسایی وتبیین موضوعات ژرف نگری  است . ‌روش تحقیق ، تطبیقی کیفی با رویکرد پژوهش روایی ، سطح تحلیل شهر و سطح مشاهده ، فرد می باشد. برای انتخاب جامعه آماری از استراتژی " نظام های مشابه، برون داد های مشابه " استفاده و شیوه نمونه گیری ، اقتضائی بود. ابزار جمع آوری داده ها ، مصاحبه عمیق و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ، تحلیل مضمون است. مقاله حاضر شامل چند بخش می گردد: در بخش مقدمه به روند تحولات نظام آموزشی ایران ، اهمیت تجارب زیسته و روایت های ژرف نگرانه معلمان و چرائی مقایسه تجارب زیسته معلمان این دو شهر اشاره می شود. در بخش دوم ، روش تحقیق توضیح داده می شود. بخش سوم مقاله به نتایج تحقیق اشاره دارد.  یافته های تحقیق نشان داد که مضمون های سامان دهنده اصلی روایت های معلمان در هر دو جامعه عمدتا متاثر از نقش فعال نظام  های اجتماعی است . هم چنین پنج مضمون فراگیر(شناخت ، یادگیری، تدریس،ارزشیابی و مدیریت کلاس ) در روایت های ژرف نگرانه معلمان شناسائی گردید. از منظر تطبیق ، یافته های تحقیق نشان داد شباهت های تجارب زیسته معلمان در هر دو جامعه بسیار زیاد است به نحوی که می توان تفاوت های اندک را نادیده گرفت.     }, keywords_fa = {روایت,ژرف‌نگر,تجربه‌زیسته,معلمان متخصص,دوره ابتدائی,ایران,عراق}, url = {https://journal.cesir.ir/article_106848.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_106848_70688093fabdcea4d8a14e643fb2c955.pdf} }