@article { author = {Yazdani, Mehrdad and Mohebbi, Seirajuddin and Bagheri, Mehdi and Ranjbar, Mohammad Hossein}, title = {A Comparative Study of Talent Management Models: Lessons for Iran's Human Resources System}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {3}, number = {1}, pages = {609-623}, year = {2020}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.224024.1114}, abstract = {The current paper aims at investigating talent management models to provide Iran's human resources ‎system with lessons. This research paper is a qualitative comparative research based on understanding similarities and ‎differences in talent management models. Data was collected using theoretical sampling (data ‎saturation) method. Content analysis method was applied to analyze the main components of the well-‎known talent management models. Induction Analysis was performed in qualitative content data ‎analysis. Accordingly, the current paper introductory section contains information about the ‎importance of talent management, research underlying factors, current status of talent management in Iran's ‎human resource management system, and research objectives and questions. The research method is ‎explained in the second section. Third section begins with research results with a brief ‎introduction to talent management models assessing the similarities and differences. The final part of ‎the paper is conclusion. The findings show that models can be classified into three general ‎categories: individual-oriented, organization- oriented and environment-oriented, according to the emphasis of the ‎components. The findings also show designers overlook role of cultural components in talent ‎management. According to findings, it is suggested that courses be designed for all graduates in the education system - and in particular in the Iranian higher education system - to explain concept of talent and role of elites. It is also suggested that the human resource management system pay more attention ‎to environmental factors (non-organizational factors) such as culture, religion, and language, with ‎positive or negative impacts on talent management in Iranian society. ‎}, keywords = {educational system,human resources,pattern,Talent Management}, title_fa = {بررسی تطبیقی الگوهای مدیریت استعداد:درسهایی برای نظام منابع انسانی ایران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی الگوهای مدیریت استعداد به منظور ارائه درس هایی برای نظام منابع انسانی ایران است. روش تحقیق ، تطبیقی کیفی مبتنی بر فهم شباهت ها و تفاوت ها در الگوهای مدیریت استعداد است. برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری نظری(اشباع داده ها ) استفاده و ازطریق روش تحلیل مضمون ، مولفه های اصلی الگوهای معروف مدیریت استعداد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند . تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوی کیفی با استفاده از بسط نظام مقوله ای استقرائی صورت گرفته است. بر این اساس مقاله در بخش مقدمه حاوی مطالبی در خصوص اهمیت مدیریت استعداد ، پیشینه تحقیق ، وضعیت فعلی مدیریت استعداد در نظام مدیریت منابع انسانی ایران و هدف و سوالات تحقیق است.در بخش دوم ، روش تحقیق توضیح داده می شود. در سومین بخش ، نتایج تحقیق با معرفی اجمالی الگوهای مدیریت استعداد آغاز شده و سپس شباهت ها و تفاوت های آنها مورد سنجش قرار می گیرند. بخش پایانی مقاله به جمع بندی اختصاص دارد. یافته های تحقیق نشان داد که الگو ها را می توان برحسب تاکید مولفه ها به سه گروه کلی فرد گرا ، سازمان گرا و محیط گرا تقسیم کرد. هم چنین یافته ها نشانگر عدم توجه طراحان الگوها به نقش مولفه های فرهنگی در مدیریت استعداد است. با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می گردد که در نظام آموزشی - و بویژه نظام آموزش عالی ایران - دوره هایی برای تبیین مفهوم استعداد و نقش نخبگان برای کلیه فارغ التحصیلان طراحی گردد. هم چنین به نظام مدیریت منابع انسانی پیشنهاد می گردد به عوامل محیطی ( عوامل غیر سازمانی ) همچون فرهنگ ، مذهب ، و زبان که می توانند در جامعه ایران بر مدیریت استعداد تاثیر مثبت یا منفی گذارند ، بیشتر توجه شود.      }, keywords_fa = {نظام آموزشی,منابع انسانی,مدیریت استعداد,الگو,ایران}, url = {https://journal.cesir.ir/article_106917.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_106917_8377a73614c9da1115ec4fcff988c0da.pdf} }