@article { author = {Akbari Soltan Baji, Fatemeh and Falahi, Katayon and Chaldore, Tahere}, title = {Critique and Analysis of “al-Zayani Barakat” Novel from Perspective of Educational Sociology}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {3}, number = {3}, pages = {826-836}, year = {2020}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.232042.1154}, abstract = {The Sociological critique is one of the most widely used types of criticism that has gradually entered other fields of science, including sociology of education. This article seeks to examine and analyze the novel by an Egyptian author to show how the components of power are reproduced through social systems such as educational system and in societies such as those in the Middle East. The purpose of this article is to analyze content of Jamal al-Ghitani's novel "al-Zayani Barakat" according to Michel Foucault's sociological theory in a socio-educational field. The research findings confirm Foucault's theory of power-knowledge relationship in text of this literary work. Another finding suggests that content analysis of a novel can provide strong support for explaining role of organization such as education system in maintaining power structure. The present critique provides a new framework for analyzing views of thinkers in the field of educational sociology in other fields of knowledge. The paper concludes with a brief summary that texts that seem to address private issues can shed light on sociological dimensions of educational system.}, keywords = {Educational Sociology,Foucault,Literary criticism,Novel}, title_fa = {نقد و تحلیل رمان الزینی برکات از منظر جامعه‌شناختی تربیتی}, abstract_fa = {نقد جامعه‌شناختیِ یکی از انواع پرکاربردِ نقد است که به تدریج از حوزه ادبیات وارد دیگر حوزه های علمی و منجمله جامعه شناسی تعلیم وتربیت شده است. مقاله حاضر تلاش می کند با بررسی و تحلیل رمان یک نویسنده مصری نشان دهد چگونه مولفه های قدرت ازطریق نظام های اجتماعی و در جوامعی همچون کشورهای منطقه خاورمیانه بازتولید می شوند. بر این اساس، هدف مقاله حاضر تحلیل محتوی رمان "الزینی برکات" جمال الغیطانی با توجه به نظریات جامعه شناختی میشل فوکو در یک زمینه اجتماعی – تربیتی است. یافته های پژوهش نشانگر تایید نظریه فوگو در خصوص رابطه قدرت – دانش در متن  این اثر ادبی است.  یافته دیگر مبین آن است که می توان از تحلیل محتوائی یک رمان ، پشتیبانی قوی برای تبیین نقش نهادهایی همچون نظام آموزشی در تداوم ساختار قدرت ارائه نمود. نقد و تحلیل حاضر ازطریق واکاوی اندیشه های جامعه شناختی فوکو در یک متن ادبی ، چارچوبه جدیدی برای تحلیل نظرات اندیشمندان حوزه جامعه شناسی تربیتی در دیگر حوزه های معرفتی فراهم می سازد. مقاله با این جمع بندی اجمالی به پایان می رسد که متونی که ظاهرا به بیان موضوعات خصوصی و شخصی می پردازند، می توانند روشنگرابعاد جامعه شناختی نظام تربیتی باشند.        }, keywords_fa = {رمان,الزینی برکات,نقد ادبی,جامعه‌شناختی تربیتی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_110143.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_110143_c9da3d41ac6afa1cb49c93f20624fb9d.pdf} }