@article { author = {Rahimi, Hamid}, title = {A Comparative Study of Organizational Pathological Patterns: A Strategy for Iranian Organizations}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {3}, number = {4}, pages = {907-921}, year = {2020}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.233310.1162}, abstract = {The purpose of this study was a comparative investigation of organizational pathology patterns in order to provide a suitable strategy for Iranian organizations. In order to identify and classify the effective components in organizational pathological patterns and achieve a comprehensive model, we can use the analysis and comparison of existing models. The method of the present study was a qualitative comparative based on content analysis approach. The statistical population including all organizational pathology models and sample of research was selected through purposive sampling method. Data collection method documentary and data were evaluated through internal (content accuracy) and external evaluations (document accuracy). Qualitative content analysis method was also used to analyze the data. Findings reveal that in most of the existing models for organizational pathology, designers have considered dimensions such as structure, systems, goals and missions, strategies, management and leadership styles, communication and environment. In addition, the main difference among patterns is in the financial, marketing and customer orientation dimensions. Another finding of the research is that most models emphasize organizational aspects more than individual dimensions. According to the research findings, organizational decision-makers are advised to choose a model to determine and identify the pathology of their organization that has more in common with other existing models and is also more appropriate to prevalent conditions of Iranian educational organizations.}, keywords = {organization,pattern,Pathology,strategy}, title_fa = {مطالعه تطبیقی الگوهای آسیب شناسی سازمانی: راهبردی برای سازمان های ایرانی}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر، مطالعه تطبیقی الگوهای آسیب شناسی سازمانی به منظور ارائه راهبرد برای سازمان های ایرانی است. برای شناسائی و طبقه بندی مولفه های موثر در آسیب های سازمانی و رسیدن به یک مدل جامع می توان از تحلیل و مقایسه مدل های موجود سود جست. روش تحقیق حاضر، تطبیقی کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه آماری دربردارنده کلیه مدل های آسیب شناسی سازمانی و نمونه های تحقیق از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از روش اسنادی استفاده و اعتبار اسناد از طریق ارزیابی درونی (صحت محتوا) و ارزیابی بیرونی (صحت مدرک) بررسی شد. هم چنین از تحلیل محتوی مضمونی برای تحلیل داده‌ها استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد در اکثر الگوهای موجود آسیب شناسی سازمانی ، طراحان ابعادی همچون ساختار، نظام ها، اهداف و رسالت ها، استراتژی ها، سبک های مدیریت و رهبری، ارتباطات و محیط را مدنظر قرار داده اند. هم چنین ، اصلی ترین تفاوت بین الگوها در ابعاد مالی، بازاریابی و مشتری مداری  است. یافته دیگر تحقیق مبین آن است که اکثر الگوها بر وجوه سازمانی بیش از ابعاد فردی تاکید می ورزند. با توجه یافته های پژوهش، به تصمیم گیرندگان سازمانی پیشنهاد می شود الگویی را برای تعیین و شناسائی آسیب شناسی سازمان خود انتخاب کنند که وجوه اشتراک بیشتری با دیگر الگوهای موجود داشته و هم چنین تناسب بیشتری با شرایط حاکم بر سازمان های آموزشی ایران داشته باشد.}, keywords_fa = {آسیب شناسی,سازمان,الگو,استراتژی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_119276.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_119276_d4e13a2737ecefef1f402f1aa9c63ce9.pdf} }