@article { author = {Abbasi, Seyed Kavoos and Yarmohammadian, Mohammad Hosain and Yousefi, Alireza}, title = {An Explanation on Role of Educational System in Ali Shariati Books from the Perspective of Critical Theory: A Comparative Review}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1227-1246}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2020.253194.1231}, abstract = {The aim of present study is to explain role of educational system in the books of famous Iranian writer and revolutionary Ali Shariati from the perspective of critical theory. The method of research was qualitatively comparative (deductive approach) and method of data collection and analysis was documentary and content analysis respectively. In order to collect data, in addition to Shariati’s books and lectures (primary sources), books and articles available in Iranian and international libraries and information homepages (secondary sources) were used. Findings showed that Shariati's thoughts on role of the education system have been greatly influenced by views of critical theory’s proponents. There are also similarities between Shariati's views and critical education thinkers on negative role of education system in exacerbating social injustice and inequality and promoting a culture of silence. In addition, the research findings showed few differences. Shariati's attention to Eastern education and Islamic education as an alternative to Western education, the disregard of critical education advocates for the liberating role of religion, and Shariati's low emphasis on role of race and gender in analyzing the performance of educational system can be the most important differences between Shariati and critical theory scholars. The last point is that although the Western countries influenced by theory of critical education were able to establish a critical atmosphere of criticism, questioning, and active dialogue in their schools, but the fulfillment of Shariati's aspirations to change the political system did not lead to a fundamental reform in Iran's education system and challenges such as a centralized structure, a prescriptive curriculum, a passive teacher-student relationship, and a lack of critical and questioning space still persist }, keywords = {critical theory,critical education,Culture of Silence,Liberator Educational System}, title_fa = {تبیین نقش نظام آموزشی در آثارعلی شریعتی از منظر تئوری انتقادی: یک بازبینی تطبیقی}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر تبیین نقش نظام تربیتی در آثار نویسنده و انقلابی مشهور ایرانی علی شریعتی از منظر تئوری انتقادی است‌.‌ روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد قیاسی و روش جمع آوری وتحلیل داده ها به ترتیب اسنادی و تحلیل محتوی جهت دار بود. به منظور گردآوری داده‌ها علاوه بر کتب وسخنرانی‌های شریعتی ( منابع اولیه )‌،‌ از کتب ومقالات موجود در کتابخانه ها وپایگاه های اطلاع رسانی ایرانی وبین المللی ( منابع ثانویه )سود جسته شد. یافته های تحقیق نشان داد که افکار شریعتی در خصوص نقش ابزاری نظام آموزشی تا حد زیادی متاثر از دیدگاههای طرفداران نظریه انتقادی بوده است . همچنین بین آراء شریعتی با اندیشمندان تربیت انتقادی در خصوص تاکید بر نقش منفی نظام آموزشی در تشدید بی عدالتی ونابرابری اجتماعی و ترویج فرهنگ سکوت  شباهت وجود دارد. علاوه بر این یافته های تحقیق نشانگر تفاوت هایی نیز بود. توجه شریعتی به تربیت شرقی وتربیت اسلامی به عنوان بدیل تربیت غربی ، بی اعتنایی طرفداران تربیت انتقادی به نقش رهائی بخش مذهب ،  و تاکید اندک شریعتی بر نقش نژاد و جنسیت درتحلیل عملکرد نظام آموزشی را می توان مهمترین تفاوت های بین شریعتی با طرفداران نظریه انتقادی دانست. آخرین نکته اینکه اگرچه متاثر از نظریه تربیت انتقادی نظام های آموزشی در کشورهای غربی تا حد نسبتا مطلوبی توانستند فضای نقادی ، پرسشگری ، و گفت وگوی فعال را در مدارس خود حاکم سازند ، ولی تحقق خواسته شریعتی مبنی بر تغییر نظام سیاسی منجر به تغییر بنیادی در نظام آموزشی ایران نشد و مسائلی همچون ساختار متمرکز گرا ، برنامه درسی تجویزی ، رابطه غیر فعال معلم - شاگرد و فقدان فضای نقادی وپرسشگری هنوز پابرجاست.     }, keywords_fa = {نظریه انتقادی,تربیت انتقادی,فرهنگ سکوت,نظام آموزشی رهائی بخش}, url = {https://journal.cesir.ir/article_131889.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_131889_123ba32815905e8b850939911abdceb3.pdf} }