@article { author = {فیروزی فر, قاسم and صادقی, محمد and میرداداشی, سید مهدی}, title = {A Comparative Study of Educational Contracts: An Analysis of an Effective and Creative Unilateral Will in Iran and French Law}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {3}, pages = {1282-1299}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.261321.1254}, abstract = {Due to the shortage of manpower, many non-governmental schools in Iran have been forced to enter into educational contracts with various individuals - as temporary workers. While contracts are mostly short-lived, many employers take advantage of employees' effective and creative unilateral will by setting imposed terms. Given the importance of this issue from a legal perspective, the purpose of study is a comparative study of educational contracts with regard to the role of effective and creative unilateral will of one of the parties to the contract in the legal system of Iran and France. The method of the present study is qualitatively comparative and the documentary method was used to collect data. Findings show that in both legal systems, the creative and effective will of the parties to the contract is acceptable. Also, in France, this will is subject to the contract and consent, while in Iran, the contract is sufficient for a judge to vote. Another finding of the research reveals that when there is a dispute between the parties to the contract, in both countries, the main emphasis of the judge is to make a decision to refer to the inner will of the individual. However, in France, the obligor has the right to cancel unilateral obligations based on his creative and effective will during the term of the contract, while in the Iran’s legal system this is not possible. According these findings, it seems that the Iran legal system mainly votes in favor of educational employers. Therefore, it is suggested that the Iranian legislators - according to the economic conditions of the society and experiences of the French legal system - to amend the laws related to unilateral obligations in relationship between the employer and the educational staff.}, keywords = {قرارداد آموزشی,استخدام موقتی,تعهدات یکجانبه,اراده خلاق,رضایت}, title_fa = {بررسی تطبیقی قراردادهای آموزشی : تحلیلی بر اراده یک جانبه موثر وخلاق در حقوق ایران وفرانسه}, abstract_fa = {متاثر از کمبود نیروی انسانی ، بسیاری از مدارس غیردولتی ایران مجبور به انعقاد قراردادهای آموزشی با افراد مختلف به عنوان نیروی کار موقت شده اند . در حالی که این قراردادها عمدتا کوتاه مدت بوده برای جلوگیری از شکایت احتمالی استخدام شوندگان ، بسیاری از کارفرمایان آموزشی با تحمیل شرائطی که در قرارداد قید نشده از اراده یک جانبه موثر و خلاق این کارکنان بر علیه خود آنها سود می جویند . با توجه به اهمیت این موضوع از منظر حقوقی ، هدف تحقیق حاضر  بررسی تطبیقی قراردادهای آموزشی با توجه به نقش اراده یک جانبه موثر وخلاق یکی ازطرفین قرارداد در نظام حقوقی ایران وفرانسه است. روش تحقیق حاضر تطبیقی کیفی بوده و برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد که در هر دونظام حقوقی، اراده خلاق وموثر طرفین قرارداد مورد پذیرش قرار گرفته است.هم چنین، در فرانسه اراده موثر و خلاق منوط به وقوع عقد و رضایت است در حالی که در ایران وقوع عقد برای صدور رای توسط قاضی کفایت می کند. دیگر یافته تحقیق نشان می دهد هنگام بروز اختلاف بین طرفین قرارداد ، در هر دو کشور تاکید اصلی قاضی برای اخذ تصمیم رجوع به اراده باطنی فرد است با این وجود در فرانسه فرد متعهد حق دارد در طی مدت قرار داد تعهدات یکجانبه مبتنی بر اراده خلاق و موثر خود را ملغی نماید در حالی که در نظام حقوقی ایران این موضوع امکان پذیر نیست.  با توجه به یافته های تحقیق به نظر می رسد نظام حقوقی ایران عمدتا به نفع کارفرمایان آموزشی به صدور رای می پردازد. لذا پیشنهاد می گردد قانونگذاران ایرانی با توجه به شرائط اقتصادی و با بهره گیری از تجارب نظام حقوقی فرانسه نسبت به اصلاح قوانین مرتبط با تعهدات یکجانبه در روابط فیمابین کارفرما وکارکنان آموزشی اقدام نمایند.}, keywords_fa = {قرارداد آموزشی,استخدام موقتی,تعهدات یکجانبه,اراده خلاق,رضایت}, url = {https://journal.cesir.ir/article_137200.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_137200_1ceb16c39f5223a17562156af64e725e.pdf} }