@article { author = {khari Arani, Majed and Rahnama, Akber}, title = {A Comparative Study of the Ethics Philosophical Foundations from Perspective of Bergson and Tabataba'i and Its Educational Implications}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {3}, pages = {1300-1316}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.269727.1279}, abstract = {Bergson and Tabataba'i are among the philosophers who have paid more attention to ethics. In this research, an attempt has been made to examine the convergence and non-convergence of their views about ethics philosophical foundations. The research is qualitatively comparative with inferential approach using Bereday’s method for analysis of data. The findings show that both philosophers are similar in their belief in God, but Bergson sees God constantly changing and evolving whereas Tabataba'i considers it pure of any change. Also in philosophical foundations, the emphasis of both philosophers is on intuition, will, freedom, and a transformational view about world and human. In addition, Bergson emphasizes on authority and continuity in ethics, but Tabataba'i view it based on innate nature. In terms of educational goals, principles and methods, both philosophers emphasize adherence to moral values, reason and individual ethics along with social ethics and internalization of values. Bergson considers the ultimate goal of education to be the development of rational-intuitive human beings, while from Tabataba'i viewpoint the main goal of education to be the realization of human welfare and nearness to God. Study of the views of the two philosophers can comparatively contain clear implications for the philosophical foundations of ethics in the educational system of the Islamic Republic of Iran. According to the findings, it is suggested that the views of non-Muslim philosophers such as Bergson be considered by policymakers in the upstream documents of the Iran educational system.}, keywords = {ethics,intuition,philosophy,will,Bergson,Tabataba’i}, title_fa = {بررسی تطبیقی مبانی فلسفی اخلاق از دیدگاه برگسون و علامه طباطبایی و دلالت های تربیتی آن}, abstract_fa = {برگسون و طباطبایی در زمره فیلسوفانی هستند که برای اخلاق اهمیت وافری قائل شده اند. در این پژوهش سعی شده ­است با بررسی مبانی فلسفی اخلاق از دیدگاه این دو فیلسوف همگرایی و ناهمگرایی نظرات آنان مشخص گردد. روش پژوهش از نوع تطبیقی کیفی با رویکرد استنتاجی و بهره گیری از رویکرد بردی برای ارائه یافته ها می­ باشد. یافته ­های تحقیق نشان می­دهد که هر دو فیلسوف در ایمان به خدا شباهت دارند با این تفاوت که برگسون ، خدا را پیوسته در حال تغییر و تحول می بیند ولی از نظر طباطبائی ، خدا منزه از هر گونه تغییر و تحول است. همچنین در مبانی اخلاق ، تاکید هر دو فیلسوف بر شهود، اراده، آزادی و نگاه تحول گرایانه به هستی و انسان است ، اگرچه عمئتا تمرکز برگسون در اخلاق معطوف به شهود، زمان ، اراده و استمرار می­ باشد در حالی که از منظر طباطبائی ، اخلاق استوار بر فطرت است. در زمینه اهداف ،اصول و روش های اخلاقی نیز هر دو فیلسوف بر پرورش توانایی پایبندی به ارزش های اخلاقی و تعقل ، همزمانی پرورش اخلاق فردی با اخلاق اجتماعی و درونی سازی ارزش ها تاکید می ورزند. در خصوص هدف غایی تربیت ، برگسون بر پرورش انسان عقلانی – شهودی تاکید دارد در حالی که طباطبایی، هدف نهایی را رسیدن به سعادت و قرب الهی می داند. بررسی تطبیقی این دو دیدگاه می­ تواند حاوی دلالت­ های روشنی برای اعتلای تربیت اخلاقی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باشد. طبق یافته ها ، پیشنهاد می شود در اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران نظرات فیلسوفان غیر مسلمان - همچون برگسون -  مورد توجه سیاست گزاران قرار گیرد.}, keywords_fa = {اخلاق,فلسفه,شهود,اراده,برگسون,طباطبایی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_137207.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_137207_ccde2c8181f2b3c5231b86981ff7d331.pdf} }