@article { author = {شفیعی لطف آبادی, شیدا and رحمانی فیروزجاه, علی and عباسی اسفجیر, علی اصغر}, title = {An Investigation about Relationship between Citizenship Education and Ethnicity and Its Effect on Electoral Behavior at the Regions Level of Observation and Analysis}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {4}, number = {4}, pages = {1589-1610}, year = {2021}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2021.256612.1239}, abstract = {One of the effects of citizenship education is the change of ethnic identity in favor of national identity through the institutionalization of the concept of "common identity" in the younger generation. However, electoral behaviors have shown that individuals' ethnocentric actions can affect the achievement of citizenship education goals.The purpose of this study was to investigate relationship between citizenship education and ethnicity and its effect on electoral behavior at the level of observation and analysis of regions. The research is a comparatively qualitative research using grounded theory. Based on Bray &Thomas Cube, level of observation and analysis were two cities of Bojnourd and Shirvan in North Khorasan province, Iran. The research population included three groups of faculty members, students and secondary school teachers. Targeted sampling method - with snowball approach - was used to select the research sample. Researchers used semi-structured interviews to collect data and content analysis using thematic content analysis. The findings showed the content of textbooks and school activities is not devoted to citizenship education, and existing content of textbooks is not appropriate for ethnic citizenship education. The finding indicates that there are many similarities between each of the two geographical regions in terms of ethnicity and the status of its components, and neither of these components is currently affected by citizenship education. Another finding indicates the lack of relationship between citizenship and ethnicity and electoral behavior in the observed areas. The latest research findings reveal that there is no significant difference between the two communities in terms of each of the factors studied. According to the findings, increasing the content related to modern citizenship education as well as multicultural citizenship education in school textbooks and extracurricular activities in schools seems necessary.}, keywords = {تربیت شهروندی,قومیت,رفتار سیاسی,رفتار انتخاباتی}, title_fa = {تحلیل رابطه تربیت شهروندی با قومیت و اثر آن بر رفتار انتخاباتی: سطح مشاهده و تحلیل مناطق}, abstract_fa = {یکی از اثرات تربیت شهروندی تغییر هویت قومی به نفع هویت ملی ازطریق نهادینه سازی مفهوم "هویت مشترک " در نسل جوان است. با این وجود رفتارهای انتخاباتی نشان داده است که کنش قوم گرای افراد می تواند بر تحقق یا عدم تحقق اهداف تربیت شهروندی اثر گذارد. هدف تحقیق حاضر تحلیل رابطه تربیت شهروندی با قومیت و اثر آن بر رفتار انتخاباتی در سطح مشاهده و تحلیل مناطق بود. روش تحقیق ، تطبیقی کیفی از نوع نظریه زمینه ای است. سطح مشاهده و تحلیل بر اساس مکعب بری وتوماس ، دو شهر بجنورد و شیروان در استان خراسان شمالی بود. جامعه آماری شامل سه گروه اعضای هیات علمی ، دانشجویان و دبیران دوره متوسطه دوم و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند - با رویکرد گلوله برفی - استفاده گردید. پژوهشگران برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته به دو صورت گروهی و انفرادی و برای تحلیل داده ها از کدکذاری داده ها بهره بردند. نخستین یافته تحقیق نشان داد اصولا محتوی کتب درسی ایران چندان به تربیت شهروندی - و بویژه تربیت شهروندی چندفرهنگی - توجه نکرده است. دومین یافته تحقیق آشکار ساخت بین هر دومنطقه جغرافیایی از لحاظ مولفه های قومیت - همچون تکثر قومی ، نابرابری های اجتماعی وجدایی گزینی قومی - شباهت بسیار وجود دارد و هیچیک از این مولفه ها در حال حاضر تحت تاثیر تربیت شهروندی نیستند. دیگر یافته تحقیق نشانگر فقدان رابطه دوعامل تربیت شهروندی وقومیت با رفتار انتخاباتی در مناطق مورد مشاهده است. با توجه به یافته ها، افزایش مطالب مرتبط با تربیت شهروندی مدرن و  تربیت شهروندی چند- فرهنگی در کتب درسی وفعالیت های فوق برنامه مدارس ایران ضروری به نظر می رسد.}, keywords_fa = {تربیت شهروندی,قومیت,رفتار سیاسی,رفتار انتخاباتی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_141192.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_141192_4e02c5df715f839c6924d714957758bc.pdf} }