@article { author = {Janbozorgi, Mahbobe and Rezazadeh Bahadoran, Hamid Reza and Gholtash, Abbas and Araghieh, Alireza}, title = {A Comparative Study of Epistemological Foundations of the “Fundamental Reform Document of Iran Education System” and Rhizomatic Approach}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1712-1737}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.294486.1331}, abstract = {The purpose of study was a comparative study of the epistemological foundations of the “Fundamental Reform Document of Iran Education System” and the epistemological foundations of the rhizomatic approach. The research method was comparatively qualitative and research population includes all related resources such as books and journals. Method of data collection and analysis were documentary and content analysis respectively. Findings reveal similarities between two epistemological foundations in different aspect of cognition such as goals (dynamics of science), domain (rationalities), method (acquired science), source (experience) and tool (senses and desire). The main differences between the epistemological foundations of the Fundamental Reform Document of Iran Education System and rhizomatic approach are in goals of cognition (Human-centered, reasoning and becoming), domain of cognition (effects), nature of cognition (existential / non–organic oriented), method of cognition (presence science/ confronted-oriented science), source of cognition (revelation, intellect, communication) and tool of cognition (inspiration , intuition, heavenly book / network). It is suggested that in the process of revising “Fundamental Reform Document of Iran Education System”, the epistemological foundations of the rhizomatic approach should be considered by Iranian educational policy makers}, keywords = {Epistemological Foundations Fundamental Reform,Knowledge,Rhizomatic Approach,Science}, title_fa = {مطالعه تطبیقی مبانی معرفت شناختی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران و رویکرد ریزوماتیک}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی تطبیقی ​​مبانی معرفت شناختی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران و مبانی معرفت شناختی رویکرد ریزوماتیک بود. روش پژوهش ، تطبیقی کیفی و جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط از قبیل کتب و مجلات می باشد. هم چنین ، روش گردآوری و تحلیل داده ها به ترتیب اسنادی و تحلیل محتوا بود. یافته‌ها شباهت‌های دو مبانی معرفت‌شناختی را در جنبه‌های مختلف شناخت از جمله اهداف (پویایی علم)، گستره (عقلانیت)، روش (علم اکتسابی)، منبع (تجربه) و ابزار (حواس و امیال) نشان می‌دهد. تفاوت اصلی مبانی معرفتی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران با رویکرد ریزوماتیک درشامل مواردی در اهداف شناخت (انسان- محوری، عقل و فرایند شدن)، گستره شناخت (اثرات)، ماهیت شناخت (وجودگرا ، جهت دار غیر ارگانیک)، روش شناخت (علم حضوری/ علم مقابله گرا)، منبع شناخت (وحی، عقل، ارتباط) و ابزار شناخت (الهام، شهود، کتاب آسمانی، شبکه) می گردد. پیشنهاد می‌شود در فرایند بازنگری سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران، مبانی معرفت‌شناختی رویکرد ریزوماتیک مورد توجه سیاست‌گزاران آموزشی قرار گیرد.}, keywords_fa = {مبانی معرفت شناختی,تحول بنیادین,دانش,رویکرد ریزوماتیک,علم}, url = {https://journal.cesir.ir/article_143569.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_143569_4159fdff950606a3cab9ba7dd2d0dcb9.pdf} }