@article { author = {Rezaei, Maryam and Emamjomeh, Seyed Mohammad Reza and Ahmadi, Gholam Ali and Assareh, Alireza and Niknam, Zahra}, title = {A Comparative Study of Integrated STEM Curriculum in Finland, Singapore and the United States to Provide Recommendations for Iranian Curriculum Planners}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1765-1788}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.251947.1227}, abstract = {The aim of study was to compare STEM integrated curricula in Finland, Singapore, and the United States using a comparatively qualitative method. The United States was chosen because of its education structure diversity and the other two countries were purposefully selected because of their international success in the STEM disciplines. The purposeful sample was selected for collection of data according to the definition of STEM and research goals (n= 52). Data analysis and presentation of results were performed using Bereday’s Comparative Method and John Stuart Mill's agreement and difference approach. The first findings showed that all three countries have made their STEM goal to achieve 21st century skills and preparation of skilled workforce. Science and technology centers in all three countries are also in charge of STEM programs. The Finnish method differs from two selected countries due to the lack of STEM special schools and emphasis on participatory learning, in-depth attention to the issue of integration and training of professional teachers in all disciplines. Admissions to STEM schools in Singapore are also stricter than in the United States. Based on the findings, it is suggested to Iranian curriculum planners to pay attention to the integrated STEM - as an approach to the science curriculum- to use equally the capacity of schools, research institutes and science and technology parks for all students.}, keywords = {Curriculum,engineering,Mathematics,Science,stem,technology}, title_fa = {مطالعه تطبیقی برنامه درسی استم تلفیقی در فنلاند، سنگاپور و ایالات متحده برای ارائه توصیه هایی به برنامه ریزان درسی ایران}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه مقایسه برنامه های درسی استم تلفیقی در فنلاند، سنگاپور و ایالات متحده با استفاده از روش تطبیقی کیفی بود. ایالات متحده به دلیل تنوع در ساختار نظام آموزشی و دو کشور دیگر بخاطر کسب موفقیت های بین المللی در رشته های استم به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ، منابع با توجه به تعریف استم و اهداف پژوهش انتخاب گردیدند ( n=52) . هم چنین تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه نتایج با استفاده از دو روش مقایسه ای جورج بردی و رویکرد توافق و تفاوت جان استوارت میل صورت پذیرفت. یافته‌ها نشان می دهند که هر سه کشور هدف خود از آموزش استم را دستیابی به مهارت‌های قرن بیست و یکم و آماده‌سازی نیروی کار ماهر قرار داده‌اند. هم چنین ، مراکز علم و فناوری در هر سه کشور متولی اصلی اجرای برنامه های استم هستند. مهم ترین تفاوت فنلاند با دو کشور منتخب ، فقدان مدارس ویژه استم ، تاکید بر یادگیری مشارکتی، توجه عمیق به موضوع تلفیق علوم و آموزش معلمان حرفه ای در کلیه رشته ها است. علاوه بر این ، روند ثبت نام فراگیران در مدارس استم در سنگاپور سختگیرانه تر از ایالات متحده می باشد. بر اساس یافته‌ها، به برنامه‌ریزان درسی ایران پیشنهاد می‌شود که به برنامه درسی استم تلفیقی - به عنوان رویکردی در برنامه درسی علوم - از طریق بهره گیری از ظرفیت مدارس، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای همه دانش‌آموزان توجه ویژه مبذول نمایند.. }, keywords_fa = {برنامه درسی,مهندسی,ریاضیات,علوم پایه,استم,فناوری}, url = {https://journal.cesir.ir/article_144610.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_144610_000b7ed07efbb8ada23ca993e3ad69ac.pdf} }