@article { author = {Zargoosh Nasab, Abdul Jabbr and Fathalian, Ardeshir}, title = {Educational Justice in the Opinions of Seyyed Muhammad Baqir Sadr and John Rawls: A Comparative Analysis}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {3}, pages = {2003-2027}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.313157.1358}, abstract = {Realizing educational justice is one of the common goals of social reformers and educational policymakers. Considering the ideological foundations and social context, philosophers have explained the theoretical foundations of justice and its dimensions in different ways. The aim of research was to compare this concept from the point of view of the Shiite philosopher Seyed Mohammad Baqir Sadr with opinion of the liberal philosopher John Rawls with an emphasis on educational justice. The research method was qualitatively comparative, and documentary method has been used to collect data. For data analysis, Fairclough's critical discourse analysis method, which shows the role of social text in the discourse of two philosophers, was used. The first finding of the research revealed that Rawls and Sadr's common view of justice – and its types - as a moral virtue can easily ignore the role of cultural/social factors in the analysis of this concept. Another finding of the research is that the opinions of two philosophers imply the emphasis on right to education - as a basic need - on the basis of fair equality. Also, while Rawls considers the government mainly responsible for providing justice, Sadr insists on the role of the Islamic government and social takaful. In addition, in Rawls's thought, man is an active being who, through the principles of collective life and social contracts, achieves a common understanding about the concept, dimensions and way of realizing justice. On the contrary, Sadr's interpretation of justice is mainly religious. Another finding of the research indicates that Rawls emphasizes the establishment of educational justice by citing principles such as the original good, ignorance, fair equality and the role of a democratic and liberal society, while the principles accepted by Sadr include religion’s role, revelation, social takaful and social balance}, keywords = {Educational Justice,Ideology,Social Justice,Social Takaful}, title_fa = {عدالت آموزشی در آراء سید محمد باقر صدر و جان رالز: یک تحلیل تطبیقی}, abstract_fa = {تحقق عدالت آموزشی یکی از آرمان های مشترک مصلحان اجتماعی و سیاست گزاران آموزشی است. با توجه به بنیان های ایدئولوژیک و بافت اجتماعی ، فیلسوفان به صور مختلف به تبیین بنیان های نظری عدالت و ابعاد آن پرداخته اند. هدف پژوهش حاضر ، مقایسه این مفهوم از نظر فیلسوف شیعی سید محمد باقر صدر با دیدگاه فیلسوف لیبرال جان رالز با تاکید بر عدالت آموزشی است. روش تحقیق ، تطبیقی کیفی و برای جمع آوری داده ها از روش اسنادی بهره گرفته شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف که نشانگر نقش متن اجتماعی در گفتمان دو فیلسوف است ، سود جسته شد. اولین یافته تحقیق نشان داد نگاه مشترک رالز و صدر به عدالت - انواع آن - به عنوان یک فضیلت اخلاقی می تواند به راحتی نقش عوامل فرهنگی/اجتماعی را در تحلیل این مفهوم نادیده انگارد. دیگر یافته تحقیق اینکه نظرات دو فیلسوف متضمن تاکید بر حق برخورداری از آموزش – به عنوان یک نیاز اولیه - بر بنیان برابری منصفانه است. هم چنین در حالی که رالز عمدتا دولت را مسئول تامین عدالت می داند ، صدر بر نقش حکومت اسلامی و تکافل اجتماعی اصرار می ورزد. علاوه بر این، در تفکر رالز انسان موجود فعالی است که ازطریق اصول زندگی جمعی و قراردادهای اجتماعی ، به یک تفاهم مشترک در باره مفهوم ، ابعاد وچگونگی تحقق عدالت دست می یابد. بر عکس ، تفسیر صدر از عدالت عمدتا جنبه مذهبی دارد. دیگر یافته تحقیق نشان می دهد که رالز با استناد به اصولی همچون خیر نخستین ، جهل ، برابری منصفانه و نقش جامعه دموکراتیک و لیبرال بر استقرار عدالت آموزشی تاکید می ورزد ، در حالی که اصول مورد قبول صدر شامل نقش دین ، وحی ، تکافل اجتماعی و توازن اجتماعی است. در یک جمع بندی اجمالی می توان گفت برای سیاست گزاران اجتماعی و برنامه ریزان آموزشی جوامع در حال گذار خاورمیانه – همچون عراق و ایران - توجه به نظرات هر دو فیلسوف می تواند پلی بین سنت ومدرنیسم در تحلیل اموری همچون عدالت آموزشی برقرار سازد.}, keywords_fa = {عدالت آموزشی,عدالت اجتماعی,ایدئولوژی,تکافل اجتماعی}, url = {https://journal.cesir.ir/article_146311.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_146311_3e60f582087e0ae438a2561afa0cfdda.pdf} }