@article { author = {Solati Asl, Parvin and Hoseinikhah, Ali and Kian, Marjan}, title = {Preschool Educational Approaches: A Comparative Study}, journal = {Iranian Journal of Comparative Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {1898-1928}, year = {2022}, publisher = {Comparative Education Society of Iran ( CESIR)}, issn = {2588-7270}, eissn = {2676-4989‬}, doi = {10.22034/ijce.2022.301204.1339}, abstract = {The aim of research was a comparative study of preschool educational approaches. In this research, the components of goals, content, teaching method, educational atmosphere and evaluation in romantic, humanistic, Montessori, Waldorf and Reggio Emilia approaches have been compared. The method of data collection and analysis were documentary and Bereday’s four-step approach respectively. In dimension of goals, all approaches emphasize the enrichment of the child's imagination through the senses. In the activities dimension, all approaches emphasize the learning process. Montessori and Reggio Emilia's approach, more than other approaches, design activities in a more problem-oriented manner. In the Montessori, Reggio Emilia and Waldorf approaches emphasized the question-and-answer method and indirect transmission of material to the child. In particular, the Reggio Emilia and Waldorf approaches have made the learning method the basis of child-teacher interaction, and teaching means the process of helping children learn research. In the dimension of educational atmosphere, human interaction with the environment - through the senses - is the basis of education in all approaches. In the evaluation dimension - with the exception of the Montessori approach which focuses on the extent to which predetermined goals are achieved-, other approaches do not emphasize learning standards and the evaluation is not done in the traditional way. Iranian curriculum planners are encouraged to use the findings of the present study to develop a suitable approach for early childhood education}, keywords = {Early Childhood,Montessori Approach,Preschool Education,Reggio Emilia Approach,Waldorf Approach}, title_fa = {رویکردهای آموزش پیش دبستانی: یک مطالعه تطبیقی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ، مطالعه تطبیقی رویکردهای آموزش دوره پیش‌دبستانی است. در این پژوهش ، مولفه‌های اصلی آموزش پیش دبستانی همچون اهداف، محتوی، روش تدریس، فضای آموزشی و ارزشیابی در رویکردهای رومانتیک، انسان‌گرا، مونته‌سوری، والدورف و رجیوامیلیا مورد بررسی و تطبیق قرارگرفته‌اند. روش گردآوری داده‌ها، اسنادی و روش تحلیل و ارائه نتایح رویکرد چهار مرحله‌ای بردی می باشد. در بعد اهداف آموزشی دوره پیش دبستانی ، همه رویکردها به غنی‌سازی تصورات کودک از طریق حواس تاکید می‌ورزند. در بعد فعالیت‌ها ، کلیه رویکردها بر فرآیند یادگیری بر اساس اهداف از پیش تعیین‌شده توجه ویژه دارند اگرچه رویکرد های مونته‌سوری و رجیو امیلیا بیشتر فعالیت‌های آموزشی را به شیوه مسئله‌محور طراحی می‌کنند. دیگر یافته پژوهش آشکار ساخت سه رویکرد مونته‌سوری، رجیو امیلیا و والدورف به شیوه "پرسش و پاسخ " و عدم انتقال مستقیم مطالب به کودک تاکید می ورزند. هم چنین ، رویکرد های رجیو امیلیا و والدورف، یادگیری را اساس تعامل کودک و مربی قرار داده‌ و تدریس را همچون فرایند کمک به کودکان برای یادگیری ، پژوهش و جستجوگری تلقی می نمایند. در بعد فضا ، همه رویکرد ها تعامل انسان با محیط را از طریق حواس مبنای آموزش خود قرار داده‌‌اند. در بعد ارزشیابی، - به جز رویکرد مونته‌سوری که در آن به میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده توجه می‌شود - سایر رویکردها به استانداردسازی ارزشیابی تاکید چندانی ندارند.. با توجه به یافته ها ، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزان درسی ایران برای تدوین یک الگوی مناسب و جامع برای آموزش پیش دبستانی بکوشند. }, keywords_fa = {اوایل کودکی,رویکرد مونته سوری,آموزش پیش دبستانی,رویکرد رجیو امیلیا,رویکرد والدورف}, url = {https://journal.cesir.ir/article_149803.html}, eprint = {https://journal.cesir.ir/article_149803_ce96eca4089d9ce58702f4228e952461.pdf} }