%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی برنامه‌درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کانادا %J فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی %I انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران %Z 2588-7270 %A خسروی مشیزی, معصومه %A سلطانی, اصغر %A علینژاد, مهرانگیز %D 2019 %\ 08/01/2019 %V 2 %N 3 %P 298-323 %! بررسی تطبیقی برنامه‌درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کانادا %K آموزش هنر %K برنامه درسی %K دورة ابتدایی %K کانادا %K ایران %R 10.22034/ijce.2020.202208.1052 %X مقاله حاضر بر بنیان رهیافتی میان رشته‌ای در هنر و برنامه‌درسی تهیه شده است. هدف مقاله بررسی تطبیقی برنامه‌درسی هنر دورة ابتدایی ایران و کانادا در چهار مؤلفه‌ اهداف، محتوا، روش‌های تدریس و شیوه‌های ارزشیابی بود. روش پژوهش، تطبیقی با بهره‌گیری از رویکرد چهار مرحله‌ای بردی و انتخاب نمونه پژوهش با توجه به استراتژی «نظام‌های متفاوت، نتایج متفاوت» صورت پذیرفته است. داده‌ها با استفاده از اسناد، مدارک و اطلاعات موجود در پایگاه‌های رسمی دولتی، کتب و نشریات جمع‌آوری و برای تحلیل از شیوه توافق - تفاوت جان استوارت میل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین برنامه‌درسی هنر دورة ابتدایی مدارس ایران و کانادا شباهت‌ها و تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. شباهت‌ها بیشتر در اهداف و تفاوت‌ها عمدتاً در محتوا است. در عنصر اهداف، اگرچه هر دو کشور زمینه فرهنگیِ ملی خود را در تدوین اهداف به کار بسته‌اند، با این‌حال در کانادا، فرهنگ بومی و محلی نیز در اهداف برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، در کانادا بر آگاهی یافتن از احساسات درونی به‌عنوان پیش‌نیاز تولید هنر تأکید شده است. در عنصر محتوا، رقص و آموزش موسیقی در برنامه‌درسی ایران دیده نمی‌شود و در کانادا قصه‌گویی زیرمجموعة محتوای درام و نمایش است. در عنصر روش‌های تدریس، استفاده از هنرمندان در روش‌های تدریس هنر در ایران پیش‌بینی نشده است، اما در کانادا از متخصصان هنر در کنار معلمان برای تدریس استفاده می‌شود. در عنصر ارزشیابی، هدف ارزشیابی آموزش هنر در کانادا، «بهبود یادگیری» است، اما در ایران سنجش میزان «توانایی یادگیری» فراگیر مورد توجه است. %U https://journal.cesir.ir/article_101046_1cf4c3c69b1ba8e098f81a8001d5c823.pdf