%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی تجارب ژرف نگری ( تاملی ) معلمان متخصص دوره ابتدایی در ایران و عراق به منظور شناسایی وتبیین موضوعات ژرف نگری %J فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی %I انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران %Z 2588-7270 %A محمدی, شاهرخ %A مهرمحمدی, محمود %A قادری, مصطفی %A علی عسگری, مجید %D 2020 %\ 02/01/2020 %V 3 %N 1 %P 560-579 %! بررسی تطبیقی تجارب ژرف نگری ( تاملی ) معلمان متخصص دوره ابتدایی در ایران و عراق به منظور شناسایی وتبیین موضوعات ژرف نگری %K روایت %K ژرف‌نگر %K تجربه‌زیسته %K معلمان متخصص %K دوره ابتدائی %K ایران %K عراق %R 10.22034/ijce.2020.106848 %X < p >هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی تجارب ژرف نگرانه معلمان متخصص دوره ابتدایی در دو شهر کردنشین پاوه (ایران) و سلیمانیه (عراق) به منظور شناسایی وتبیین موضوعات ژرف نگری  است . ‌روش تحقیق ، تطبیقی کیفی با رویکرد پژوهش روایی ، سطح تحلیل شهر و سطح مشاهده ، فرد می باشد. برای انتخاب جامعه آماری از استراتژی " نظام های مشابه، برون داد های مشابه " استفاده و شیوه نمونه گیری ، اقتضائی بود. ابزار جمع آوری داده ها ، مصاحبه عمیق و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ، تحلیل مضمون است. مقاله حاضر شامل چند بخش می گردد: در بخش مقدمه به روند تحولات نظام آموزشی ایران ، اهمیت تجارب زیسته و روایت های ژرف نگرانه معلمان و چرائی مقایسه تجارب زیسته معلمان این دو شهر اشاره می شود. در بخش دوم ، روش تحقیق توضیح داده می شود. بخش سوم مقاله به نتایج تحقیق اشاره دارد.  یافته های تحقیق نشان داد که مضمون های سامان دهنده اصلی روایت های معلمان در هر دو جامعه عمدتا متاثر از نقش فعال نظام  های اجتماعی است . هم چنین پنج مضمون فراگیر(شناخت ، یادگیری، تدریس،ارزشیابی و مدیریت کلاس ) در روایت های ژرف نگرانه معلمان شناسائی گردید. از منظر تطبیق ، یافته های تحقیق نشان داد شباهت های تجارب زیسته معلمان در هر دو جامعه بسیار زیاد است به نحوی که می توان تفاوت های اندک را نادیده گرفت.      %U https://journal.cesir.ir/article_106848_70688093fabdcea4d8a14e643fb2c955.pdf