%0 Journal Article %T مطالعه تطبیقی برنامه درسی هنر و فرهنگ دوره متوسطه در استرالیا، کانادا، مالزی و ایران %J فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی %I انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران %Z 2588-7270 %A صدر, آمنه %A کیان, مرجان %A صادقی, علیرضا %A عباسی, عفت %D 2022 %\ 11/01/2022 %V 5 %N 4 %P 2183-2209 %! مطالعه تطبیقی برنامه درسی هنر و فرهنگ دوره متوسطه در استرالیا، کانادا، مالزی و ایران %K هنر %K فرهنگ %K برنامه تحصیلی %K آموزش متوسطه %R 10.22034/ijce.2021.257295.1247 %X هدف این پژوهش بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر و فرهنگ دوره متوسطه در استرالیا، کانادا، مالزی و ایران بود. روش پژوهش ، تطبیقی کیفی و جامعه پژوهش شامل کلیه کشورهای جهان و نمونه منتخب دربردارنده چهار کشور استرالیا، کانادا، مالزی و ایران می گردد. استراتژی انتخاب کشورها " نظام ­های اجتماعی متفاوت و نتایج آموزشی متفاوت و روش جمع­ آوری داده ­ها ، اسنادی ( کتابخانه ای ) است که از طریق بررسی منابع اولیه و ثانویه - همچون کتاب ، مقالات، سایت وزارت آموزش و پرورش کشورهای منتخب، و گزارش های ملی و بین­ المللی صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه نتایج، از روش بردی و توافق و تفاوت جان استوارت میل  استفاده شد. یافته ­ها نشان می دهند که ایران در بعد محتوی برنامه درسی هنر و مالزی در بعد ارزشیابی درس هنر با سایر کشورهای منتخب تفاوت آشکار دارند. هم چنین بیشترین شباهت کشورها در اهداف و روش تدریس معلم در درس هنر است. در برنامه درسی فرهنگ، دو بعد اهداف و شیوه ارزشیابی در استرالیا و کانادا با سایر کشورها تفاوت آشکار دارد ، در حالی که بیشترین شباهت بین کشورها در ابعاد محتوا و روش تدریس است. با عنایت به یافته ها ، به برنامه ­ریزان درسی پیشنهاد می ­شود در تدوین برنامه ­های درسی هنر و فرهنگ ایران به ابعادی همچون بهره گیری از ویژگی های چندفرهنگی و منابع غنی هنری توجه ویژه نمایند.  %U https://journal.cesir.ir/article_146204_956ad00366998f767c83eebcda6630ee.pdf