انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
1
2
2018
07
01
آموزش و پرورش و بحران فرهنگی در دنیای آغازین قرن بیست و یکم
10
28
EN
Charl
-
Wolhuter
0000-0003-4602-7113
Prof. In Comparative Education
North-west University
South Africa
charl.wolhuter@nwu.ac.za
10.22034/ijce.2018.87721
در حالی که مفهوم فرهنگ در سال های آغازین قرن بیست و یکم با برداشت های گذشته آن متفاوت است ، مدارس و نظام های آموزشی در سراسر جهان هنوز هم از قالب های قبلی پیروی و با واقعیت ها و ضرورت های عصرمعاصر در مورد فرهنگ هماهنگ نیستند. با اشاره به تاریخچه آغاز مدارس در جهان باستان، و بر اساس فرضیه کوهن، مقاله حاضر بر این نکته تاکید می ورزد که چگونه مدارس تلاش کردند از یک فرهنگ غالب به نحو یکسان پیروی کنند. پس از ایجاد نظام آموزش و پرورش همگانی مبتنی بر مدارس دولتی، نظام مدرسه ای هنوز به عنوان عاملی برای یکپارچگی فرهنگی خدمت می کند. با این حال روندهای جاری جمعیت شناختی و اجتماعی به نحو فزاینده ای برالزامات تنوع جوامع از بعد سیاسی، اقتصادی و فلسفه زندگی اصرار می ورزند. در چنین زمینه ای، نظام آموزشی بیش از پیش معنای خود را از دست می دهد. بخش پایانی مقاله نشان می دهد که چگونه نظام آموزشی برای انطباق با ضرورت های جدید باید اصلاح گردد.
آموزش و پرورش تطبیقی و بین الملل,فرهنگ,تعلیم و تربیت,روندهای اجتماعی,قرن بیست و یکم
https://journal.cesir.ir/article_87721.html
https://journal.cesir.ir/article_87721_26a9ac3d7454988e417182d3728c113e.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
1
2
2018
07
01
نگرش والدین و معلمان به بازی وتئاتر در آموزش کودکی اولیه در استان جیانگ سو چین
30
57
EN
کارل او
سولیوان
استاد دانشکده علوم تربیتی، ترینیتی کالج دانشگاه دوبلین، ایرلند
carmel.osullivan@tcd.ie
10.22034/ijce.2018.87723
با عنایت به تعهد دولت چین برای همگانی سازی آموزش های دوران کودکی ، مطالعه اکتشافی حاضر به بررسی دیدگاه های والدین، معلمان و سرگروه های آموزشی استان جیانگ سو در خصوص ارزش یادگیری مبتنی بر بازی و تئاتردر آموزش پیش دبستانی می پردازد. پس ازتجزیه و تحلیل آماری ، یافته ها نشان می دهند در حالی که والدین به گروه بندی دانش آموزان بی علاقه بوده و خواستار مشارکت فعال تر بچه ها در روند آموزش می باشند ، همزمان نگران عقب ماندن کودک خود از فضای رقابتی حاکم بر نظام آموزشی هستند. هم چنین در حالی که هر دو گروه معلمان از ارزش رویکرد مبتنی بر بازی در آموزش و یادگیری در کلاس های درس خود آگاهند ولی فاقد دانش، مهارت ها و منابع برای پیاده سازی و اجرای این رویکرد می باشند. در پایان این مقاله ، پیامدهای پروژه های نوسازی آموزش کودکی اولیه در چین مورد بحث و توجه قرار گرفته است.
آموزش کودکی اولیه,یادگیری مبتنی بر بازی,تئاتردر آموزش,نظام آموزشی چین
https://journal.cesir.ir/article_87723.html
https://journal.cesir.ir/article_87723_16264bacf3b14d5beae4ecc016965301.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
1
2
2018
07
01
آموزش زبان یونانی در مصر: رویه های مشروع یک مدل قوم مدار
58
77
EN
ایرونیمیکیس
جیانیس
آزمایشگاه تدریس دانشگاه کرت
giannis.ieronimakis76@gmail.com
و استتاتپولوس
آجیالاکی
دکترای علوم تربیتی، آزمایشگاه تدریس دانشگاه کرت
10.22034/ijce.2018.87722
محتوی آموزش زبان یونانی در مصر از متروپل کرت (یونان) به منظور توسعه آگاهی ملی مبتنی بر هویت واحد قومی و فرهنگی ریشه گرفته است. این موضوع قابل بحث است ، چرا که امکان تحقق آن با شرایط اجتماعی شدن کودکان یونانی - که به فرهنگ متفاوت قوم مدار و یونانی گرا تعلق دارند - در کشور میزبان (مصر) دشوار به نظر می رسد. در بررسی آموزش و پرورش یونان در مصردر می یابیم این نظام از واقعیت اجتماعی فرهنگی یونانیان دور و پویائی گذشته خود را از دست داده و در سیر نزولی قرا دارد. نقش جامعه یونان تعیین کننده و تا حد زیادی سیاست آموزشی و مسائل آن را تعیین و از سوی دیگر، نگرش ها و رفتارهای ساکنان بیگانه را در این زمینه شکل می دهد. مقاله حاضر ضمن پذیرش فرهنگ بین المللی بر نقش هویت قومی در محیط های مهاجرپذیر - به منظور بازتولید تجربیات و موقعیت های زندگی اعضای آن- تاکید می ورزد.
یونان مابی مصر,پراکندگی و مستعمرگی یونانی,هویت قومی- فرهنگی,آموزش بین فرهنگی
https://journal.cesir.ir/article_87722.html
https://journal.cesir.ir/article_87722_59def42004173a9805d458f0d4703607.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
1
2
2018
07
01
وابستگی به تلفن همراه در بین دانشجویان دانشگاه های اصفهان(ایران) و مالاگا (اسپانیا)
78
93
EN
خاویر
بارکین روئیس
دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه مالاگا، اسپانیا
barquin@uma.es
اعظم
نقوی
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهان
10.22034/ijce.2018.87724
مقاله حاضر یافته های بررسی تطبیقی استفاده از تلفن همراه را در گروهی از دانشجویان دو دانشگاه اصفهان و مالاگا (اسپانیا) نشان می دهد . برای انجام پژوهش، 90 دانشجو از دانشگاه اصفهان و 108 نفراز دانشگاه مالاگا ازطریق نظرسنجی آنلاین که به دو زبان فارسی و اسپونیولی ترجمه شده بود ، پاسخ دادند. داده ها حاکی از وجود و استفاده از تلفن همراه به صورت بسیار گسترده در بین جمعیت جوان است. نه نفر از هر ده دانشجو به صورت دائم تلفن همراه با خود دارند اگرچه تفاوت هائی بین دو گروه از لحاظ میزان استفاده از برنامه ها و زمان استفاده مشاهده می گردد به نحوی که دانشجویان دانشگاه اصفهان به نظر می رسد در تقریبا همه امور اجتماعی ( شبکه ها، گفت و شنودهای غیر رسمی، عکس ها، و غیره) بیشتر از دانشجویان اسپانیولی از آن سود می جویند. یافته ها نشان می دهد که تلفن همراه بیشتر عامل قوی در زندگی اجتماعی جوانان، و نه ابزاری در زندگی حرفه ای و دانشگاهی ، آنان است.
استفاده از تلفن همراه,وابستگی دیجیتالی,دانشجویان دانشگاه,مطالعه تطبیقی
https://journal.cesir.ir/article_87724.html
https://journal.cesir.ir/article_87724_89ec92b614ff575f0e23de2ddb83c9ac.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
1
2
2018
07
01
آموزش زبان انگلیسی در ایران: محلی برای مبارزه مدل جهانی شده و محلی شده زبان انگلیسی
94
109
EN
ابوطالب
ایرانمهر
0000-0002-7364-7927
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه صنعتی شاهرود
a_iranmehr946@yahoo.com
حسین
داوری
گروه زبان انگلیسی ، دانشگاه دامغان
h.davari@du.ac.ir
10.22034/ijce.2018.87725
بازبینی فراز وفرود آموزش زبان انگلیسی به ویژه در دو دهه گذشته در ایران نشان می دهد که این آموزش ها محلی برای مبارزه روبه رشد بین دو بخش رقیب شده است. گروه نخست بخش خصوصی است که مامور گسترش زبان انگلیسی در شکل استانداردهای بین المللی آن است، در حالی که بخش عمومی نماینده نسخه محلی آموزش این زبان می باشد. با توجه به عملکرد ضعیف بخش عمومی، بخش خصوصی به عنوان یک بازار پررونق، نقش اصلی را در آموزش زبان انگلیسی بر عهده دارد. با توجه به این واقعیت، نویسندگان ابتدا به معرفی دو بخش رقیب می پردازند. سپس، بر اساس ادبیات موجود تحقیق تلاش می کنند به دلایل رشد رقابت بین دو بخش اشاره نمایند. یافته ها نشان می دهند که آینده صحنه ادامه حضور آموزش زبان انگلیسی در بخش خصوصی در شکل جهانی شده و در بخش عمومی به شیوه محلی خواهد بود.
نظام آموزش ایرانیان,بخش عمومی,بخش خصوصی,انگلیسی بین المللی,انگلیسی محلی
https://journal.cesir.ir/article_87725.html
https://journal.cesir.ir/article_87725_04107b3677ed46846e62fa5cb7259bed.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
1
2
2018
07
01
اثربخشی مدل یادگیری جیگ ساو برعملکرد علمی دانشجویان پلی تکنیک با توانمندی های یادگیری متنوع در کانو نیجریه
110
126
EN
علی
سلیمان
گروه علوم آزمایشگاهی،پلی تکنیک دولتی کانو
ali.msuleiman@yahoo.com
بیچی
اس اس
دانشگاه احمد بلو، زریا، نیجریه
جی اس
ماری
استادیارعلوم تربیتی، دانشگاه احمد بلو، زریا، نیجریه
ام ای
لکپینی
استادیارعلوم تربیتی، دانشگاه احمد بلو، زریا، نیجریه
10.22034/ijce.2018.87727
اثربخشی مدل یادگیری جیگ ساو برعملکرد علمی دانشجویان پلی تکنیک با توانمندی های یادگیری متنوع در کانو نیجریه به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. در نتیجه این مطالعه عملکرد تحصیلی اثر آن را ازطریق توانایی بالا، متوسط و کم در دوگروه دانشجویان در معرض مدل جیگ ساو و سنتی مورد بررسی قرار می دهد. دو گروه از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شدند: گروه تجربی و گروه کنترل . داده های ازطریق آزمون شفر در سطح معنی داری 0.05 مورد سنجش قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که مدل یادگیری جیگ ساو تاثیر قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان با سطوح توانایی متفاوت دارد. این مدل می تواند باعث بهبود عملکرد توانایی های دانشجویان با عملکرد ضعیف شود. هم چنین این روش برای آموزش دانشجویان با گروه بندی ناهمگون مفید می باشد. به این ترتیب مقاله حاضر پیشنهاد می کند که معلمان شیمی در صنایع پلی تکنیک و سایر موسسات عالی، باید درک روشنی از سطح توانایی دانشجویان خود داشته باشند تا بتوانند تدریس خود را با توانایی ها و نیازهای یادگیری آنان انطباق دهند.
اثربخشی : مدل یادگیری جیگ ساو :عملکرد علمی :نیجریه
https://journal.cesir.ir/article_87727.html
https://journal.cesir.ir/article_87727_f371214bfa9d3ddb79c326f5ac6a712a.pdf