انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
2
2
2019
05
01
چگونگی شکل گیری برنامه های آماده سازی معلمان دوره متوسطه ژاپن از دوره میجی تا عصر حاضر
116
153
EN
تاکی یوکی
اویاما
دانشیار دانشگاه نیهون ژاپن
tu.kozakura@gmail.com
10.22034/ijce.2020.103667
ابتکار عمل ژاپن برای ساخت یک نظام تحصیلی مدرن از سال 1872 شکل گرفت. از این روند اغلب با واژه هایی همچون سریع ، گاه جسورانه و غالباً درگیر مسائل اقتصادی ، چالش های سیاسی داخلی و خارجی و تعارضات ایدئولوژیک یاد می شود. درک اینکه چگونه ارزش ها و باورهای گوناگونی در روند ساخت یک نظام تحصیلی مدرن مداخله داشته اند دشوار نیست ، اما مشاهده دقیق آن ها هم کار آسانی نمی باشد. هدف مطالعه حاضر ، کشف ارزشهای فرهنگی و باورهای مؤثر در برنامه های آماده سازی معلمان دوره متوسطه ژاپن است. مقاله حاصل پژوهشی کیفی ازطریق تحلیل و بررسی تاریخی یافته های مطالعات پیشین برای تدوین برنامه های آماده سازی معلمان از اواخر قرن نوزدهم تا امروز می باشد. از دو سازوکارمفهومی مختلف برای تحلیل داده ها استفاده شده است: اول ، مفهوم "برنامه") یایاما، 2009) و دوم ، کارکردهای تاریخی دانشگاه به عنوان جامعه ، سازمان و نهاد (گیمینگ و یایاما ، 2012 ) . این مطالعه در چهار بخش توسعه برنامه های آماده سازی معلمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد: سیاست ملی ، تدارک در سطح دانشگاه ، ساختار و محتوی برنامه و معلم با کیفیت. نتیجه گیری مقاله مبین این است که چه ارزش هایی مورد تأکید قرار گرفته، و چه چیزی و چگونه در روند شکل گیری آماده سازی معلمان دوره متوسطه اثرگذاشته اند.
تحلیل تاریخی,دوره میجی,معلمان متوسطه,ژاپن
https://journal.cesir.ir/article_103667.html
https://journal.cesir.ir/article_103667_ec63945fbafb79dcb0b7aae76b2147b4.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
2
2
2019
05
01
مطالعه تطبیقی ناسیونالیسم و ساخت نظام آموزشی مدرن در ایران و ترکیه
154
176
EN
حجت
Saffar
صفارحیدری
دانشیار گروه علوم تربیتی/ دانشکده علوم انسانی و اجتماعی/ دانشگاه مازندران
h.saffar@umz.ac.ir
سعید
صفارحیدری
کارشناس ارشد جامعه شناسی ، دانشگاه تهران ,
saeedsaffar@ut.ac.ir
10.22034/ijce.2020.103668
ناسیونالیسم به عنوان پدیده ای سیاسی-اجتماعی متعلق به دوران مدرن با برآمدن نهادهای آمورشی مدرن نسبتی نزدیک دارد. نهادهای آموزشی مدرن، هم پیمان با ایدئولوژی ناسیونالیسم، وظیفه خود می دانند تا تنوعات قومی و فرهنگی را درهم آمیزند و بدین ترتیب آنها را به قواره یک هویت ملی و با نیت تاسیس ملت - به مثابه یک واحد سیاسی- دگرگون کنند. این مقاله برآن است تا نقش نهادهای آموزشی را در ساخت هویت ملی واحد مورد بررسی قرار دهد. پژوهشگران حاضر از طریق به کارگیری روش تاریخی تطبیقی، به این پرسش پاسخ خواهند داد که چگونه دولت- ملت های مدرن در ایران و ترکیه ساخته شدند. هم چنین برپایه نظریه ناسیونالیسم مردم شناس اجتماعی بریتانیایی، ارنست گلنر( 1925-1995)، یافته های تحقیق نشان می دهد که در هر دو کشور ، مفهوم ملت از طریق ایدئولوژی ناسیونالیسم ساخته و پرداخته شده است. بنابراین، هم در ایران و هم درترکیه، نهادهای آموزشی که در خدمت نیروهای سیاسی بودند به بهترین نحو توانستند به دولت مدرن در ساختن ملتی واحد یاری رسانند.
ناسیونالیسم,ایران,ترکیه,آموزش و پرورش,دولت - ملت
https://journal.cesir.ir/article_103668.html
https://journal.cesir.ir/article_103668_fc6089240562ed13147a1a9891e78593.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
2
2
2019
05
01
مطالعه تطبیقی عوامل سهیم در خواندن زبان دوم (انگلیسی)در بین دانش آموزان ایرانی و هندی
177
206
EN
مجتبی
مقصودی
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
maghsudi@cfu.ac.ir
ابوالفضل
خدامرادی
0000-0002-8910-0555
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
khodamoradi@cfu.ac.ir
سیدحسن
طالبی
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه مازندران
10.22034/ijce.2020.103669
مطالعات اندکی تا کنون میزان تاثیر گذاری توانایی زبان اول و توانش عمومی زبان انگلیسی ( به عنوان زبان دوم) را بر خواندن و درک مطلب با توجه به تاثیر محیط یادگیری مورد توجه قرار داده اند. در پژوهش حاضر آزمون توانش عمومی زبان انگلیسی، آزمون خواندن و درک مطلب انگلیسی و پرسشنامه راهکارهای خواندن و درک مطلب زبان اول بین دو گروه از دانش آموزان ایرانی وهندی توزیع شد. یافته های تحقیق نشان داد وزن رگرسیون برای آگاهی از راهکارهای خواندن در فراگیران ایرانی معنی دار است. علاوه بر این برای گروه ایرانی دو متغیر آگاهی از راهکارهای خواندن و توانش عمومی انگلیسی در پیش بینی توانایی خواندن و درک مطلب معنی دار بوده است، در حالی که برای فراگیران هندی فقط توانش عمومی انگلیسی معنی دار می باشد. هم چنین تنها سهم آگاهی از راهکارها در پیش بینی توانایی خواندن به زبان انگلیسی در دو سطح توانش زبانی بالا و پایین انگلیسی برای گروه ایرانی معنی دار بوده درحالیکه برای گروه هندی در هیچ یک از دو سطح توانش زبانی معنی دار نبوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد در یادگیری زبان دوم ، تفاوت بین فراگیران هندی و ایرانی بیش از شباهت آنها با یکدیگر است.
مهارت خواندن زبان اول,مهارت خواندن زبان دوم,توانش زبان دوم,محیط زبان خارجی,محیط زبان دوم
https://journal.cesir.ir/article_103669.html
https://journal.cesir.ir/article_103669_6d9593bbc800381b7ce579db5a0d1518.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
2
2
2019
05
01
تحلیل تطبیقی برنامهدرسی ریاضیات پایه چهارم ابتدایی ایران با کشورهای پیشگام در آزمون بینالمللی تیمز
207
229
EN
مریم
کیان
0000-0002-5611-7190
عضو هیات علمی/ دانشگاه یزد
kian2011@yazd.ac.ir
ریحانه
-
دانایی زارچی
دانشگاه یزد
احمد
زندوانیان نایینی
دانشگاه یزد
azand2000@yazd.ac.ir
10.22034/ijce.2020.103670
عملکرد دانشآموزان دوره ابتدایی کشورهای شرکتکننده در درس ریاضیات آزمون بین المللی تیمز (TIMSS)، با یکدیگر متفاوت است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، تحلیل تطبیقی برنامهدرسی ریاضیات پایه چهارم ابتدایی ایران با پنج کشور پیشگام در آزمون تیمز سال 2015 (سنگاپور، هنگکنگ، کرهجنوبی، تایوان و ژاپن) می باشد. روش پژوهش، تطبیقی و جامعه آماری شامل کتابهای درسی ریاضی پایه چهارم ابتدایی ایران و کشورهای پیشگام و تحلیل محتوی آنها از جنبه اهداف و محتوا بود. یافتهها نشان داد که برنامهدرسی ریاضیات ایران با کشورهای پیشگام از جنبه توجه به اهداف یادگیری اعداد و محاسبات، اندازهگیری و اشکال هندسی شباهت دارد اما از بعُد محتوی وتوجه به مباحثی همچون مهارت حل مسئله ریاضی، تحلیل و کاربردی بودن مباحث ، توجه به مباحث جذاب جبر و آمار و همچنین ارتقای نگرش مثبت به ریاضیات، با هر پنج کشور تفاوت دارد به گونهای که در برنامهدرسی ایران اینگونه مباحث کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
برنامه درسی ریاضی,مطالعه تطبیقی,آزمون بینالمللی تیمز,دوره تحصیلی ابتدایی
https://journal.cesir.ir/article_103670.html
https://journal.cesir.ir/article_103670_4dd7f1ef96bfd19a8744be96c4f38543.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
2
2
2019
05
01
تحلیل محتوای کتب درس فارسی دوره آموزش عمومی ایران برحسب میزان توجه به ادبیات جهان؛ یک رویکرد تطبیقی
230
243
EN
رسول
حیدری
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
heydari.ra@lu.ac.ir
10.22034/ijce.2020.209523.1073
ادبیات جهان در جلوه های گوناگون خود باعث افزایش تفاهم و درک متقابل و شکل گیری " زبانی مشترک " بین انسان ها می شود. نظام های آموزشی بویژه از طریق برنامه های رسمی و در قالب کتب درسی می توانند با آشناسازی فراگیران با ادبیات جهان ، نسلی طالب صلح و دوستدار بشریت تربیت کنند. بر بنیان این اندیشه ، در این پژوهش کتابهای درس فارسی دوره آموزش عمومی رسمی ایران با استفاده ازروش تحلیل محتوای مضمونی و به صورت تطبیقی بررسی شده است تا میزان، ماهیت و نحوه ارائه ادبیات جهان در آنها مشخص شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که مولفان کتب فارسی دوره ابتدایی در مقایسه با دو دوره متوسطه اول و دوم توجه کمتری به موضوع «ادبیات جهان» داشته اند. همچنین در هر سه دوره، از بین گونه های مختلف ادبی، تأکید و تمرکز بیشتر بر ادب تعلیمی بوده، ادبیات غنایی سهم کمتری داشته و ادبیات حماسی نمودی در این دروس نداشته است. همچنین از منظر نحوه ارائه، دخل و تصرّف های مؤلفان کتب درسی در ادبیات جهان، از هم گسیختگی مطالب، نامشخص بودن نویسندگان آثار ادبی جهان، گزینش نامناسب آثار و خلأ مبحث «تاریخ ادبیات جهان» از کاستی های کتب فارسی است.
تحلیل محتوا. ادبیات تطبیقی. ادبیات جهان. درس فارسی
https://journal.cesir.ir/article_103671.html
https://journal.cesir.ir/article_103671_5991a92db8d82fd46909cac9b286e574.pdf
انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی
2588-7270
2676-4989
2
2
2019
05
01
چالش های انجام تحقیق کیفی در آموزش عالی ایران: دیدگاه های اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی
244
278
EN
حسین
بخشی
دانشجوی دکتری زبان انگلیسی دانشگاه رازی کرمانشاه
h.bakhshi53@gmail.com
هیوا
ویسی
دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، استاد یار گروه زبان انگلیسی
hiwaweisi@gmail.com
نورالدین
یوسفی
دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، استاد یار گروه زبان انگلیسی
nyousofi@yahoo.com
10.22034/ijce.2020.103674
اگرچه انجام پژوهش کیفی کار آسانی نیست ولی آموزش طراحی و انجام آن وظیفه دشوارتری می توان باشد. هدف اصلی مطالعه حاضردرک بینش و تجربیات اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی در مورد چالش های انجام تحقیق کیفی در محیط آموزش عالی ایران است. داده های این مطالعه کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 عضو هیئت علمی جمع آوری و از روش زمینه یابی برای تحلیل آنها استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که اصلی ترین چالش های انجام تحقیق کیفی از دیدگاه اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی شامل مواردی همچون سلطه کمی گرایی بر محیط آموزش عالی ایران ، عدم وجود درس تحقیق کیفی در برنامه درسی دوره های تحصیلات تکمیلی آموزش زبان انگلیسی، دشواری تفسیر و تجزیه و تحلیل داده های کیفی، زمان بر بودن انجام تحقیق کیفی و مهارت نوشتن بودند. اکثریت شرکت کنندگان در پژوهش حاضر بر این باور بودند که دلیل اصلی عدم رشد تحقیق کیفی در محیط دانشگاهی، وضعیت فعلی حاکم بر نظام آموزش عالی ایران است ، در حالی که عده ای نیز سلایق حرفه ای و علایق شخصی اساتید را عامل موثر می پنداشتند. محققان حاضر برای کاهش چالش های انجام تحقیق کیفی در نظام آموزش عالی ایران ، پیشنهادهای را ارائه داده اند.
تحقیق کیفی,آموزش زبان انگلیسی,اعضای هیئت علمی,چالش ها,آموزش عالی
https://journal.cesir.ir/article_103674.html
https://journal.cesir.ir/article_103674_fa2a2b79ecb810b927f16d2a8edda9b8.pdf