TY - JOUR ID - 141110 TI - چالش های انتقال یک ایده ژاپنی به بافت آموزشی مدارس ابتدایی ایران : مدل درس پژوهی JO - فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی JA - IJCE LA - fa SN - 2588-7270 AU - کمالی, ابوالفضل AU - تقی پور ظهیر, علی AU - شعبان نژاد خاص, رضا AU - قورچیان, نادر قلی AU - زمانی مقدم, افسانه AD - دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران AD - استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 4 IS - 4 SP - 1575 EP - 1588 KW - درس پژوهی KW - چالش ها KW - قرض گیری آموزشی KW - استراتژی های مقابله DO - 10.22034/ijce.2021.293959.1329 N2 - انتقال ایده های مدرن آموزشی برای جوامع در حال گذار فرایند آسانی نیست با این وجود ، نیازهای جدید آن را به تصمیمی اجتناب ناپذیر برای برنامه ریزان درسی مبدل ساخته است. هدف مقاله حاضر ارائه یافته های پژوهشی است که به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد تئوری زمینه ای انجام شده است. جامعه پژوهش شامل معلمان ابتدایی و روش نمونه گیری ، گلوله برفی است. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه ساختار نایافته استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها منتج به ارائه یک مدل معنایی و شناسائی چهار گروه عمده چالش های فرهنگی ،اقتصادی ، حرفه ای و اموزشی برای پیاده سازی مدل ژاپنی درس پژوهی در مدارس ابتدایی ایران شده است. همچنین شرائط زمینه ای  و مداخله گر منجر به کاهش علاقه معلمان به مدل درس پژوهی و روی آوردن آنها به ایده های رقیب همچون اقدام پژوهی ، آینده پژوهی و روایت پژوهی شده است. برای حل این چالش ها وبومی سازی مدل درس پژوهی بعضی از مدارس از سه استراتژی تهاجمی ، تکمیلی و تنوعی استفاده کرده اند. UR - https://journal.cesir.ir/article_141110.html L1 - https://journal.cesir.ir/article_141110_a11a5e3fab0a552939117cf7ad78ac74.pdf ER -