TY - JOUR ID - 146310 TI - بررسی تطبیقی برنامه درسی زمینه- محور علوم تجربی دوره متوسطه اول در ایران و کشورهای منتخب JO - فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی JA - IJCE LA - fa SN - 2588-7270 AU - اسدپور, سعید AU - عصاره, علیرضا AU - احمدی, غلامعلی AU - امام جمعه, سید محمد رضا AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران AD - استاد ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران. AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران AD - دانشیار ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 5 IS - 3 SP - 2028 EP - 2044 KW - مطالعه تطبیقی KW - زمینه محوری KW - برنامه درسی KW - علوم تجربی KW - دوره متوسطه اول DO - 10.22034/ijce.2022.287345.1315 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی برنامه درسی زمینه - محور علوم ­تجربی دوره متوسطه اول در ایران و کشورهای منتخب انجام شد. روش پژوهش تطبیقی کیفی و داده­ ها از طریق بررسی وتحلیل اسناد بالادستی ملی آموزش‌وپرورش، گزارش­های پژوهشی و مقالات گردآوری گردید. کشورهای هلند، آمریکا و انگلستان به دلیل پیشرو بودن در زمینه آموزش علوم و از طریق استراتژی نظام‌های اجتماعی متفاوت، برون‌دادهای آموزشی متفاوت انتخاب شدند. برای تجزیه، تحلیل و مقایسه داده­ ها از الگوی چهارمرحله‌ای بردی استفاده شد. به‌منظور افزایش اعتبارداده ها، اسناد اصلی و برای افزایش قابلیت اطمینان آنها، خودارزیابی توسط محققان انجام گرفت. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد مهم‌ترین شباهت‌ها در چهار کشور منتخب، تقویت سواد علمی، کسب مهارت‌های فرایندی و درک مفاهیم علوم در برنامه درسی قصد شده است. مهم‌ترین تفاوت‌ها بین کشورهای منتخب، استفاده از زمینه‌ها و رویکردهای گوناگون در اجرای برنامه درسی است. همچنین مقایسه بین ایران و کشورهای منتخب نشان داد شباهت‌ها بیشتر در برنامه درسی قصد شده و تفاوت‌ها بیشتر در برنامه درسی اجراشده است. در ایران چارچوب مناسب و تمهیدات لازم برای اجرای برنامه درسی آماده نشده است.دیگر یافته‌ پژوهش نشان داد بین سه برنامه قصد شده، اجراشده و کسب‌شده در ایران همخوانی وجود ندارد. به برنامه‌ریزان درسی ایران پیشنهاد می شود به نقش معلم در طراحی برنامه درسی، نقش دانش‌آموز در فرایند یادگیری و ارزشیابی از برنامه درسی بیشتر توجه شود UR - https://journal.cesir.ir/article_146310.html L1 - https://journal.cesir.ir/article_146310_3c96bcf88431f7803d3de0de109d17bf.pdf ER -