TY - JOUR ID - 160844 TI - مطالعه تطبیقی رویکردهای" های اسکوپ" ، رجیو امیلیا و والدروف : ارائه رهنمودهایی برای تربیت مربیان دوره پیش دبستانی ایران JO - فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی JA - IJCE LA - fa SN - 2588-7270 AU - نوریان فر, صیدکرم AU - امام جمعه, سیدمحمدرضا AU - حمیدی, فریده AU - عصاره, علیرضا AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی، تهران، ایران AD - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 6 IS - 1 SP - 2350 EP - 2370 KW - رویکرد های اسگوپ KW - آموزش پیش دبستانی KW - رویکرد رجیو امیلیا KW - رویکرد والدورف DO - 10.22034/ijce.2022.345758.1410 N2 - هدف این پژوهش مقایسه رویکرد  "های اسکوپ" ، رجیو امیلیا و والدروف به منظور ارائه رهنمودهایی برای تربیت معلمان دوره پیش دبستانی در ایران بود. روش تحقیق کیفی تطبیقی و برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها به ترتیب از روش اسنادی و رویکرد بردی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که هر سه رویکرد تربیتی در مواردی همچون پذیرش توالی و تکالیف رشدی کودک، نقش منحصر به فرد مربی به عنوان راهنما و تسهیل گر؛ پیروی از اصول و مبانی روانشناسی کودک؛ توجه به وجوه جسمی، ذهنی و عاطفی طفل؛ و توجه به اصول و نظریات یادگیری با یکدیگر شباهت دارند. از نظر تفاوت‌ها، رویکرد «های اسگوپ» بر مؤلفه‌های نیازهای ویژه کودک، آموزش دیالکتیکی، وجود مربی حرفه ای و آموزش معکوس تأکید دارد. رویکرد رجیو امیلیا مؤلفه‌های چندفرهنگی، تربیت حرفه ای، و توجه به آموزش ضمنی ارزش‌ها را برجسته می‌کند ، در حالی که طرفداران رویکرد والدورف بر نقش مؤلفه‌های ادغام برنامه درسی، کاربست روش هنری همچون بازی های تخیلی، استفاده از مواد طبیعی در آموزش و معلمان آموزش دیده تاکید می ورزد. یافته های پژوهش حاضر می تواند راهنمای خوبی برای کارشناسان، مدیران و تصمیم گیران حوزه آموزش پیش دبستانی در ایران برای شناسایی و توجه به ویژگی ها و عناصر یک الگوی آموزشی موثر در فراگرد تربیت مربیان پیش دبستانی باشد. UR - https://journal.cesir.ir/article_160844.html L1 - https://journal.cesir.ir/article_160844_22e611c70cbad79cd89144931169e267.pdf ER -