انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشورهای منتخبآموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشورهای منتخب1247126113718610.22034/ijce.2021.137186ENحمید رحیمیدانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه کاشانJournal Article20200608به علت نقش حیاتی کارآفرینی، برای بهبود و توسعه آن تلاش های بسیاری انجام شده است که مهم ترین آنها ارائه برنامه های آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشورهای مختلف جهان می باشد. هدف پژوهش حاضر ، مطالعه تطبیقی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشورهای منتخب بود. سؤالات تحقیق با در نظر گرفتن انواع آموزش های کارآفرینی از نظر مکان، ساختار و آموزش دهندگان مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق حاضر، تطبیقی کیفی مبتنی بر استفاده از رویکرد چهار مرحلهای بردی ، جامعه آماری شامل کلیه کشورهای جهان و نمونه پژوهش شامل کشورهای آمریکا، آلمان، هلند، فیلیپین و استرالیا می گردد که از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها، به صورت اسنادی و اعتبار اسناد از طریق ارزیابی درونی (صحت محتوا) و ارزیابی بیرونی (صحت مدرک) بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ها نشان می دهند که آموزش کارآفرینی در هر پنج کشور مورد مطالعه، عمدتا در نهادهای آموزشی انجام می گیرد تا محیط کار. در بعد انواع آموزش دهندگان (متخصصان رشته، متخصصان کارآفرینی و حالت ترکیبی)، بیشترین شباهت بین آمریکا، فیلیپین و آلمان مشاهده گردید. در بعد ساختار (تک درس، دوره و اعطای مدرک) شباهت بین کشورهای منتخب عمدتا معطوف به قالب تک درس و دوره بود. با توجه به یافته ها، مدل مناسب آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایران می تواند به صورت مدل تدوین درس (در قالب رشته، گرایش، میان رشته ای و تلفیقی) در کلیه رشته های دانشگاهی (علوم انسانی، مهندسی، علوم پایه، هنر و پزشکی) یا به صورت دانشگاه کارآفرین ارائه گردد. به علت نقش حیاتی کارآفرینی، برای بهبود و توسعه آن تلاش های بسیاری انجام شده است که مهم ترین آنها ارائه برنامه های آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشورهای مختلف جهان می باشد. هدف پژوهش حاضر ، مطالعه تطبیقی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشورهای منتخب بود. سؤالات تحقیق با در نظر گرفتن انواع آموزش های کارآفرینی از نظر مکان، ساختار و آموزش دهندگان مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق حاضر، تطبیقی کیفی مبتنی بر استفاده از رویکرد چهار مرحلهای بردی ، جامعه آماری شامل کلیه کشورهای جهان و نمونه پژوهش شامل کشورهای آمریکا، آلمان، هلند، فیلیپین و استرالیا می گردد که از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها، به صورت اسنادی و اعتبار اسناد از طریق ارزیابی درونی (صحت محتوا) و ارزیابی بیرونی (صحت مدرک) بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ها نشان می دهند که آموزش کارآفرینی در هر پنج کشور مورد مطالعه، عمدتا در نهادهای آموزشی انجام می گیرد تا محیط کار. در بعد انواع آموزش دهندگان (متخصصان رشته، متخصصان کارآفرینی و حالت ترکیبی)، بیشترین شباهت بین آمریکا، فیلیپین و آلمان مشاهده گردید. در بعد ساختار (تک درس، دوره و اعطای مدرک) شباهت بین کشورهای منتخب عمدتا معطوف به قالب تک درس و دوره بود. با توجه به یافته ها، مدل مناسب آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایران می تواند به صورت مدل تدوین درس (در قالب رشته، گرایش، میان رشته ای و تلفیقی) در کلیه رشته های دانشگاهی (علوم انسانی، مهندسی، علوم پایه، هنر و پزشکی) یا به صورت دانشگاه کارآفرین ارائه گردد. https://journal.cesir.ir/article_137186_dd902f3f2159f6effbd0745b4bc21035.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901مطالعه تطبیقی گفتمان چپ سنتی و چپ مدرن در نظام آموزشوپرورش ایران پس از انقلاب اسلامیمطالعه تطبیقی گفتمان چپ سنتی و چپ مدرن در نظام آموزشوپرورش ایران پس از انقلاب اسلامی1262128113719310.22034/ijce.2021.262668.1262ENسید بهروز موسوی بهبیددانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.0000-0003-3192-9384احمدعلی حسابیاستادیار گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران0000-0002-7401-2747نبی اله ایدراستادیار، گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی ، شوشتر، ایران.0000-0003-0161-9959Journal Article20201208هدف از این پژوهش؛ تحلیل گفتمان- ایدئولوژی دولت جنگ با گرایش چپ سنتی و دولت اصلاحات با گرایش چپ مدرن و بررسی رویکرد آنها در راستای بازنمایی گفتمان خود از طریق نظام آموزشوپرورش میباشد. روش تحقیق تطبیقی کیفی است که با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به توصیف، تفسیر و تبیین ماهیت و عناصر گفتمانی آموزشوپرورش در هر دو دوره تاریخی پرداخته است. یافته های پژوهش نشان داد دولتهای جنگ و اصلاحات در طی مدیریت اجرایی خود، برای کنترل، نظارت و دخالت در نظام آموزشی تلاش نموده و در موارد بسیاری با تأثیرگذاری بر فرایند تصویب قوانین و همچنین تولید محتوا و اصلاح محتوی کتب درسی در پی تحقق گفتمان فرهنگی- آموزشی مطلوب خود و بازنمایی نشانگان گفتمان مسلط از طریق نظام آموزشوپرورش بودهاند. هم چنین یافتههای تحقیق نشان میدهد ایدئولوژی اسلامی در نظام ارزشی هر دو گفتمان از اهمیت وافر برخوردار بوده است. نواندیشی دینی، مدرسه محوری و تربیت شهروندان دموکراتیک در گفتمان چپ مدرن در برابر سنتگرایی، تمرکزگرایی و تربیت شهروندانی متعهد و انقلابی در گفتمان چپ سنتی از اهم تفاوتهای رویکردی این گفتمانها در نظام آموزشی ایران در این دو دوره زمانی میباشد.هدف از این پژوهش؛ تحلیل گفتمان- ایدئولوژی دولت جنگ با گرایش چپ سنتی و دولت اصلاحات با گرایش چپ مدرن و بررسی رویکرد آنها در راستای بازنمایی گفتمان خود از طریق نظام آموزشوپرورش میباشد. روش تحقیق تطبیقی کیفی است که با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به توصیف، تفسیر و تبیین ماهیت و عناصر گفتمانی آموزشوپرورش در هر دو دوره تاریخی پرداخته است. یافته های پژوهش نشان داد دولتهای جنگ و اصلاحات در طی مدیریت اجرایی خود، برای کنترل، نظارت و دخالت در نظام آموزشی تلاش نموده و در موارد بسیاری با تأثیرگذاری بر فرایند تصویب قوانین و همچنین تولید محتوا و اصلاح محتوی کتب درسی در پی تحقق گفتمان فرهنگی- آموزشی مطلوب خود و بازنمایی نشانگان گفتمان مسلط از طریق نظام آموزشوپرورش بودهاند. هم چنین یافتههای تحقیق نشان میدهد ایدئولوژی اسلامی در نظام ارزشی هر دو گفتمان از اهمیت وافر برخوردار بوده است. نواندیشی دینی، مدرسه محوری و تربیت شهروندان دموکراتیک در گفتمان چپ مدرن در برابر سنتگرایی، تمرکزگرایی و تربیت شهروندانی متعهد و انقلابی در گفتمان چپ سنتی از اهم تفاوتهای رویکردی این گفتمانها در نظام آموزشی ایران در این دو دوره زمانی میباشد.https://journal.cesir.ir/article_137193_8064d436dd757dfd595b607010ee80bc.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901بررسی تطبیقی قراردادهای آموزشی : تحلیلی بر اراده یک جانبه موثر وخلاق در حقوق ایران وفرانسهبررسی تطبیقی قراردادهای آموزشی : تحلیلی بر اراده یک جانبه موثر وخلاق در حقوق ایران وفرانسه1282129913720010.22034/ijce.2021.261321.1254ENقاسم فیروزی فردانشجوی دکتری گروه حقوق حقوق خصوصی و اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایرانمحمد صادقیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانسید مهدی میرداداشیاستادیار ، گروه حقوق خصوصی و اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانJournal Article20201209متاثر از کمبود نیروی انسانی ، بسیاری از مدارس غیردولتی ایران مجبور به انعقاد قراردادهای آموزشی با افراد مختلف به عنوان نیروی کار موقت شده اند . در حالی که این قراردادها عمدتا کوتاه مدت بوده برای جلوگیری از شکایت احتمالی استخدام شوندگان ، بسیاری از کارفرمایان آموزشی با تحمیل شرائطی که در قرارداد قید نشده از اراده یک جانبه موثر و خلاق این کارکنان بر علیه خود آنها سود می جویند . با توجه به اهمیت این موضوع از منظر حقوقی ، هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی قراردادهای آموزشی با توجه به نقش اراده یک جانبه موثر وخلاق یکی ازطرفین قرارداد در نظام حقوقی ایران وفرانسه است. روش تحقیق حاضر تطبیقی کیفی بوده و برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد که در هر دونظام حقوقی، اراده خلاق وموثر طرفین قرارداد مورد پذیرش قرار گرفته است.هم چنین، در فرانسه اراده موثر و خلاق منوط به وقوع عقد و رضایت است در حالی که در ایران وقوع عقد برای صدور رای توسط قاضی کفایت می کند.<em> دیگر یافته تحقیق نشان می دهد</em> هنگام بروز اختلاف بین طرفین قرارداد ،<em> </em>در هر دو کشور تاکید اصلی قاضی برای اخذ تصمیم رجوع به اراده باطنی فرد است با این وجود در فرانسه فرد متعهد حق دارد در طی مدت قرار داد تعهدات یکجانبه مبتنی بر اراده خلاق و موثر خود را ملغی نماید در حالی که در نظام حقوقی ایران این موضوع امکان پذیر نیست. <em> با توجه به یافته های تحقیق به نظر می رسد نظام حقوقی ایران عمدتا به نفع کارفرمایان آموزشی به صدور رای می پردازد. لذا پیشنهاد می گردد </em>قانونگذاران ایرانی با توجه به شرائط اقتصادی و با بهره گیری از تجارب نظام حقوقی فرانسه نسبت به اصلاح قوانین مرتبط با تعهدات یکجانبه در روابط فیمابین کارفرما وکارکنان آموزشی اقدام نمایند.متاثر از کمبود نیروی انسانی ، بسیاری از مدارس غیردولتی ایران مجبور به انعقاد قراردادهای آموزشی با افراد مختلف به عنوان نیروی کار موقت شده اند . در حالی که این قراردادها عمدتا کوتاه مدت بوده برای جلوگیری از شکایت احتمالی استخدام شوندگان ، بسیاری از کارفرمایان آموزشی با تحمیل شرائطی که در قرارداد قید نشده از اراده یک جانبه موثر و خلاق این کارکنان بر علیه خود آنها سود می جویند . با توجه به اهمیت این موضوع از منظر حقوقی ، هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی قراردادهای آموزشی با توجه به نقش اراده یک جانبه موثر وخلاق یکی ازطرفین قرارداد در نظام حقوقی ایران وفرانسه است. روش تحقیق حاضر تطبیقی کیفی بوده و برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد که در هر دونظام حقوقی، اراده خلاق وموثر طرفین قرارداد مورد پذیرش قرار گرفته است.هم چنین، در فرانسه اراده موثر و خلاق منوط به وقوع عقد و رضایت است در حالی که در ایران وقوع عقد برای صدور رای توسط قاضی کفایت می کند.<em> دیگر یافته تحقیق نشان می دهد</em> هنگام بروز اختلاف بین طرفین قرارداد ،<em> </em>در هر دو کشور تاکید اصلی قاضی برای اخذ تصمیم رجوع به اراده باطنی فرد است با این وجود در فرانسه فرد متعهد حق دارد در طی مدت قرار داد تعهدات یکجانبه مبتنی بر اراده خلاق و موثر خود را ملغی نماید در حالی که در نظام حقوقی ایران این موضوع امکان پذیر نیست. <em> با توجه به یافته های تحقیق به نظر می رسد نظام حقوقی ایران عمدتا به نفع کارفرمایان آموزشی به صدور رای می پردازد. لذا پیشنهاد می گردد </em>قانونگذاران ایرانی با توجه به شرائط اقتصادی و با بهره گیری از تجارب نظام حقوقی فرانسه نسبت به اصلاح قوانین مرتبط با تعهدات یکجانبه در روابط فیمابین کارفرما وکارکنان آموزشی اقدام نمایند.https://journal.cesir.ir/article_137200_1ceb16c39f5223a17562156af64e725e.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901بررسی تطبیقی مبانی فلسفی اخلاق از دیدگاه برگسون و علامه طباطبایی و دلالت های تربیتی آنبررسی تطبیقی مبانی فلسفی اخلاق از دیدگاه برگسون و علامه طباطبایی و دلالت های تربیتی آن1300131613720710.22034/ijce.2021.269727.1279ENمجید خاری آرانیدانشجوی دکتری ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد ، تهراناکبر رهنمادانشیار ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد، تهرانghaderyaa@yahoo.comJournal Article20210125برگسون و طباطبایی در زمره فیلسوفانی هستند که برای اخلاق اهمیت وافری قائل شده اند. در این پژوهش سعی شده است با بررسی مبانی فلسفی اخلاق از دیدگاه این دو فیلسوف همگرایی و ناهمگرایی نظرات آنان مشخص گردد. روش پژوهش از نوع تطبیقی کیفی با رویکرد استنتاجی و بهره گیری از رویکرد بردی برای ارائه یافته ها می باشد. یافته های تحقیق نشان میدهد که هر دو فیلسوف در ایمان به خدا شباهت دارند با این تفاوت که برگسون ، خدا را پیوسته در حال تغییر و تحول می بیند ولی از نظر طباطبائی ، خدا منزه از هر گونه تغییر و تحول است. همچنین در مبانی اخلاق ، تاکید هر دو فیلسوف بر شهود، اراده، آزادی و نگاه تحول گرایانه به هستی و انسان است ، اگرچه عمئتا تمرکز برگسون در اخلاق معطوف به شهود، زمان ، اراده و استمرار می باشد در حالی که از منظر طباطبائی ، اخلاق استوار بر فطرت است. در زمینه اهداف ،اصول و روش های اخلاقی نیز هر دو فیلسوف بر پرورش توانایی پایبندی به ارزش های اخلاقی و تعقل ، همزمانی پرورش اخلاق فردی با اخلاق اجتماعی و درونی سازی ارزش ها تاکید می ورزند. در خصوص هدف غایی تربیت ، برگسون بر پرورش انسان عقلانی – شهودی تاکید دارد در حالی که طباطبایی، هدف نهایی را رسیدن به سعادت و قرب الهی می داند. بررسی تطبیقی این دو دیدگاه می تواند حاوی دلالت های روشنی برای اعتلای تربیت اخلاقی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باشد. طبق یافته ها ، پیشنهاد می شود در اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران نظرات فیلسوفان غیر مسلمان - همچون برگسون - مورد توجه سیاست گزاران قرار گیرد.برگسون و طباطبایی در زمره فیلسوفانی هستند که برای اخلاق اهمیت وافری قائل شده اند. در این پژوهش سعی شده است با بررسی مبانی فلسفی اخلاق از دیدگاه این دو فیلسوف همگرایی و ناهمگرایی نظرات آنان مشخص گردد. روش پژوهش از نوع تطبیقی کیفی با رویکرد استنتاجی و بهره گیری از رویکرد بردی برای ارائه یافته ها می باشد. یافته های تحقیق نشان میدهد که هر دو فیلسوف در ایمان به خدا شباهت دارند با این تفاوت که برگسون ، خدا را پیوسته در حال تغییر و تحول می بیند ولی از نظر طباطبائی ، خدا منزه از هر گونه تغییر و تحول است. همچنین در مبانی اخلاق ، تاکید هر دو فیلسوف بر شهود، اراده، آزادی و نگاه تحول گرایانه به هستی و انسان است ، اگرچه عمئتا تمرکز برگسون در اخلاق معطوف به شهود، زمان ، اراده و استمرار می باشد در حالی که از منظر طباطبائی ، اخلاق استوار بر فطرت است. در زمینه اهداف ،اصول و روش های اخلاقی نیز هر دو فیلسوف بر پرورش توانایی پایبندی به ارزش های اخلاقی و تعقل ، همزمانی پرورش اخلاق فردی با اخلاق اجتماعی و درونی سازی ارزش ها تاکید می ورزند. در خصوص هدف غایی تربیت ، برگسون بر پرورش انسان عقلانی – شهودی تاکید دارد در حالی که طباطبایی، هدف نهایی را رسیدن به سعادت و قرب الهی می داند. بررسی تطبیقی این دو دیدگاه می تواند حاوی دلالت های روشنی برای اعتلای تربیت اخلاقی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باشد. طبق یافته ها ، پیشنهاد می شود در اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران نظرات فیلسوفان غیر مسلمان - همچون برگسون - مورد توجه سیاست گزاران قرار گیرد.https://journal.cesir.ir/article_137207_ccde2c8181f2b3c5231b86981ff7d331.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901مقایسه مفهوم وجود در آثار ژان پل سارتر و همینگوی با تاکید بر آراء تربیتی اگزیستانسیالیسممقایسه مفهوم وجود در آثار ژان پل سارتر و همینگوی با تاکید بر آراء تربیتی اگزیستانسیالیسم1317132813722010.22034/ijce.2020.232864.1160ENسعید رحیمی پوراستادیار دانشگاه فرهنگیان. گروه زبان و ادبیات انگلیسی. رشته تحصیلی ادبیات انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان0000012345678912Journal Article20200526فیلسوف فرانسوی ژان پل سارتر شاید ناخواسته بین فلسفه تربیت وادبیات پلی زد تا نشان دهد اگزیستانسیالیسم دنباله رو روش خشک سایر مکاتب فلسفی در ارائه ایده ها و مفاهیم بنیانی خود نیست. پیامد های اجتماعی جنگ جهانی دوم و انتظارات نسل جوان بعد از جنگ در اروپا نیز زمینه را برای ورود نظرات فلسفی فیلسوفان اگزیستانسیالیسم به ادبیات و علوم تربیتی هموارتر ساخت. ازسوی دیگر ، نویسندگان و ادیبان نیز علاقمند به مباحث فلسفی شده و ناخوداگاه آنها را در داستان های خود گنجانده اند. در این بین ، پیامدهای تربیتی ایده های اگزیستانسیالیست ها توجه فیلسوفان تربیتی را به هر دو حوزه فلسفه وادبیات جلب نمود . بر این اساس ، هدف محقق حاضر بررسی و مقایسه مفهوم وجود در آثار فیلسوف فرانسوی ژان پل سارتر و نویسنده امریکائی ارنست همینگوی با تاکید بر آراء تربیتی مکتب اگزیستانسیالیسم است. روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد فلسفی است. جامعه پژوهش شامل کلیه آثار دو نویسنده منتخب همراه با کتب ، مقالات و آثار مرتبط می باشد. نمونه تحقیق به صورت هدفمند انتخاب گردید و روش تحلیل داده ها ، تحلیل محتوی مضمونی است. یافته های تحقیق نشان داد بین آثار سارتر و همینگوی از لحاظ توجه به موضوعاتی همچون مفهوم وجود ، حق انتخاب و مسئولیت ، آزادی انسان ، و گرفتارهای روانی - همچون اضطراب و افسردگی - مشابهت وجود دارد. هم چنین یافته ها نشان داد که از منظر تربیت ، نگاه سارتر توام با بدبینی و نگرش همینگوی مبتنی بر خوشبینی است.فیلسوف فرانسوی ژان پل سارتر شاید ناخواسته بین فلسفه تربیت وادبیات پلی زد تا نشان دهد اگزیستانسیالیسم دنباله رو روش خشک سایر مکاتب فلسفی در ارائه ایده ها و مفاهیم بنیانی خود نیست. پیامد های اجتماعی جنگ جهانی دوم و انتظارات نسل جوان بعد از جنگ در اروپا نیز زمینه را برای ورود نظرات فلسفی فیلسوفان اگزیستانسیالیسم به ادبیات و علوم تربیتی هموارتر ساخت. ازسوی دیگر ، نویسندگان و ادیبان نیز علاقمند به مباحث فلسفی شده و ناخوداگاه آنها را در داستان های خود گنجانده اند. در این بین ، پیامدهای تربیتی ایده های اگزیستانسیالیست ها توجه فیلسوفان تربیتی را به هر دو حوزه فلسفه وادبیات جلب نمود . بر این اساس ، هدف محقق حاضر بررسی و مقایسه مفهوم وجود در آثار فیلسوف فرانسوی ژان پل سارتر و نویسنده امریکائی ارنست همینگوی با تاکید بر آراء تربیتی مکتب اگزیستانسیالیسم است. روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد فلسفی است. جامعه پژوهش شامل کلیه آثار دو نویسنده منتخب همراه با کتب ، مقالات و آثار مرتبط می باشد. نمونه تحقیق به صورت هدفمند انتخاب گردید و روش تحلیل داده ها ، تحلیل محتوی مضمونی است. یافته های تحقیق نشان داد بین آثار سارتر و همینگوی از لحاظ توجه به موضوعاتی همچون مفهوم وجود ، حق انتخاب و مسئولیت ، آزادی انسان ، و گرفتارهای روانی - همچون اضطراب و افسردگی - مشابهت وجود دارد. هم چنین یافته ها نشان داد که از منظر تربیت ، نگاه سارتر توام با بدبینی و نگرش همینگوی مبتنی بر خوشبینی است.https://journal.cesir.ir/article_137220_804d009f0cc1c79987a48f3a8214380f.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901مقایسه الگوهای تعلق خاطر کارکنان با تاکید بر منابع انسانی در سازمان های ایرانیمقایسه الگوهای تعلق خاطر کارکنان با تاکید بر منابع انسانی در سازمان های ایرانی1329134813723710.22034/ijce.2021.256255.1236ENسعید ابریشمی راددانشجوی دکتری ، گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایرانمراد کردیاستادیار ، گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه پیام نور ، واحد کرجطیبه عباسیاستادیار ، گروه مدیریت ، دانشگاه تهرانJournal Article20201107بسیاری ازسازمان ها با چالش وجود کارکنان با تعلق خاطر کاری پایین روبرویند. هدف پژوهش حاضر ، مقایسه الگوهای تعلق خاطر کارکنان با تاکید بر منابع انسانی در سازمان های ایران بود. روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد تحلیل محتوی جهت دار است . جامعه پژوهش شامل کلیه الگوهای تعلق خاطر کاری کارکنان و شیوه نمونه گیری هدفمند در دسترس می باشد. روش جمع آوری داده ها ، کتابخانه ای و روش تحلیل داده ها ، مقوله بندی قیاسی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیشترین درجه تشابه بین مدل های تعلق خاطر کاری تاکید آنها بر مولفه های تعلق احساسی ، کیفیت کار ، امکان پیشرفت وپاداش ومزایا است. هم چنین از بین 14 مدل منتخب، حدود یک سوم آنها بر نقش مولفه هایی همچون رهبری موثر ، مشتری محوری ، و بهره وری در ایجاد تعلق خاطر شغلی تاکید ورزیده اند. یافته دیگر تحقیق مبین عدم توجه کلیه مدل های منتخب به نقش مولفه هایی همچون فرهنگ اجتماعی و سازمانی در تعلق خاطر کاری کارکنان است.با توجه به یافته های تحقیق به سیاست گزاران منابع انسانی در سازمان های دولتی وغیردولتی ایران پیشنهاد می گردد ضمن توجه به مولفه های مشترک در مدل های بین المللی تعلق خاطر کاری ، در فرایند طراحی مدل مناسب برای سازمان خود ، توجه به مولفه هایی همچون نقش فرهنگ اجتماعی و فرهنگ سازمانی را مدنظر قرار دهند. بسیاری ازسازمان ها با چالش وجود کارکنان با تعلق خاطر کاری پایین روبرویند. هدف پژوهش حاضر ، مقایسه الگوهای تعلق خاطر کارکنان با تاکید بر منابع انسانی در سازمان های ایران بود. روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد تحلیل محتوی جهت دار است . جامعه پژوهش شامل کلیه الگوهای تعلق خاطر کاری کارکنان و شیوه نمونه گیری هدفمند در دسترس می باشد. روش جمع آوری داده ها ، کتابخانه ای و روش تحلیل داده ها ، مقوله بندی قیاسی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیشترین درجه تشابه بین مدل های تعلق خاطر کاری تاکید آنها بر مولفه های تعلق احساسی ، کیفیت کار ، امکان پیشرفت وپاداش ومزایا است. هم چنین از بین 14 مدل منتخب، حدود یک سوم آنها بر نقش مولفه هایی همچون رهبری موثر ، مشتری محوری ، و بهره وری در ایجاد تعلق خاطر شغلی تاکید ورزیده اند. یافته دیگر تحقیق مبین عدم توجه کلیه مدل های منتخب به نقش مولفه هایی همچون فرهنگ اجتماعی و سازمانی در تعلق خاطر کاری کارکنان است.با توجه به یافته های تحقیق به سیاست گزاران منابع انسانی در سازمان های دولتی وغیردولتی ایران پیشنهاد می گردد ضمن توجه به مولفه های مشترک در مدل های بین المللی تعلق خاطر کاری ، در فرایند طراحی مدل مناسب برای سازمان خود ، توجه به مولفه هایی همچون نقش فرهنگ اجتماعی و فرهنگ سازمانی را مدنظر قرار دهند. https://journal.cesir.ir/article_137237_96735f50ae6dc1bb156b359cf3f74cbb.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901مقایسه ادراک دانشجویان دختر و پسر از یادگیری مشارکتی در رشته علوم تربیتی ومشاورهمقایسه ادراک دانشجویان دختر و پسر از یادگیری مشارکتی در رشته علوم تربیتی ومشاوره1349136613727410.22034/ijce.2021.279395.1297ENعلی رضا احمدیدانشجوی کارشناسی ارشد ، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانمحمدرضا کرامتیدانشیار ، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-7934-5471جواد پورکریمیاستادیار ، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهرانJournal Article20210404در حالی که پژوهشگران به فواید بسیار یادگیری مشارکتی اشاره کرده اند مطالعات تطبیقی چندانی در این زمینه برحسب جنسیت و رشته تحصیلی انجام نشده است. در این مطالعه دو کلاس در رشته های علوم تربیتی و مشاوره در دانشگاه تهران انتخاب شد.هم چنین داده ها از طریق مصاحبه های غیر ساختاریافته جمع آوری و با استفاده از نرم افزار Atlas-ti تجزیه و تحلیل شدند. بررسی و تحلیل ادراکات دانشجویان از یادگیری مشارکتی چهار مقوله کیفیت یادگیری، مهارت های زندگی، محیط کلاسی و فرصت های بهبود را آشکار کرد. تقریباً همه دانشجویان نظرات مثبتی رویکرد یادگیری مشارکتی داشته و از آن رضایت داشتند. در این بین ، دانشجویان دختر به کیفیت یادگیری و دانشجویان پسر به فرصت های بهبود توجه بیشتری داشتند. علاوه بر این یافته ها نشان داد که میزان توجه شرکت کنندگان به کیفیت یادگیری در کلاس یادگیری مشارکتی بیش از دیگر کلاس ها بوده است. دیگر یافته تحقیق مبین آن بود که دانشجویان رشته مشاوره بیشتر از دانشجویان رشته علوم تربیتی به فرصتهای بهبود یادگیری توجه دارند. یافته های این مطالعه می تواند به توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی و هم چنین درک آنان در مورد یادگیری مشارکتییاری رساند. یافته های این مطالعه اعضای هیئت علمی را تشویق می کند تا چالش های کلاسی را به فرصتی برای بهبود تدریس تبدیل کنند.در حالی که پژوهشگران به فواید بسیار یادگیری مشارکتی اشاره کرده اند مطالعات تطبیقی چندانی در این زمینه برحسب جنسیت و رشته تحصیلی انجام نشده است. در این مطالعه دو کلاس در رشته های علوم تربیتی و مشاوره در دانشگاه تهران انتخاب شد.هم چنین داده ها از طریق مصاحبه های غیر ساختاریافته جمع آوری و با استفاده از نرم افزار Atlas-ti تجزیه و تحلیل شدند. بررسی و تحلیل ادراکات دانشجویان از یادگیری مشارکتی چهار مقوله کیفیت یادگیری، مهارت های زندگی، محیط کلاسی و فرصت های بهبود را آشکار کرد. تقریباً همه دانشجویان نظرات مثبتی رویکرد یادگیری مشارکتی داشته و از آن رضایت داشتند. در این بین ، دانشجویان دختر به کیفیت یادگیری و دانشجویان پسر به فرصت های بهبود توجه بیشتری داشتند. علاوه بر این یافته ها نشان داد که میزان توجه شرکت کنندگان به کیفیت یادگیری در کلاس یادگیری مشارکتی بیش از دیگر کلاس ها بوده است. دیگر یافته تحقیق مبین آن بود که دانشجویان رشته مشاوره بیشتر از دانشجویان رشته علوم تربیتی به فرصتهای بهبود یادگیری توجه دارند. یافته های این مطالعه می تواند به توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی و هم چنین درک آنان در مورد یادگیری مشارکتییاری رساند. یافته های این مطالعه اعضای هیئت علمی را تشویق می کند تا چالش های کلاسی را به فرصتی برای بهبود تدریس تبدیل کنند.https://journal.cesir.ir/article_137274_d9b45b16d0c872cd7b6cf7111f62e415.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901واکاوی نظریات فقه تربیتی و قوانین بین المللی در خصوص طفل شبیه سازی شدهواکاوی نظریات فقه تربیتی و قوانین بین المللی در خصوص طفل شبیه سازی شده1367138513728510.22034/ijce.2021.269684.1276ENفاطمه حسین آبادیدانشجو دکتری،گروه حقوق، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانمحمد غلامعلی زادهاستادیار ، گروه حقوق ،دانشگاه پیام نور گلستان، ، گرگان، ایرانعلی اکبر اسمعیلیاستادیار، گروه حقوق، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانJournal Article20210121طرفداران فقه تربیتی در ایران معتقدند می توان از اصول فقه در حوزه های مختلف علوم تربیتی و منجمله در روند تولد کودک سود جست. یکی از پدیده های جدید ، تولد کودک شبیه سازی شده و تبیین ابعاد و چالش های رفتاری و تربیتی این شیوه تولد است. هدف تحقیق حاضر، واکاوی نظریات فقیهان تربیتی و قوانین بین المللی در خصوص طفل شبیه سازی شده می باشد. روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد مرور سیستماتیک است. جامعه آماری شامل کلیه پژوهش هایی بود که در بازه زمانی 2020-2000 به چاپ رسیده اند . برای انتخاب نمونه تحقیق از راهبرد بولین و برای تحلیل داده ها ، از روش مرور سیستماتیک - رویکرد کیچن هام و چارترز - استفاده گردید . نخستین یافته تحقیق نشان می دهد بین نظرات دوگروه در هشت مولفه تفاوت و در پنج مولفه شباهت وجود دارد. پیامدهای غیرقابل پیش بینی شبیه سازی انسانی ، تهدید نظام خانواده ، توجه به حقوق کودک شبیه سازی شده وترجیح شبیه سازی درمانی بر شبیه سازی مولد وجوه اشتراک نظر فقهای تربیتی با قوانین سازمان های بین المللی را تشکیل می دهند . مواردی همچون بنیان ایدئولوژیک جایگاه انسان، منشاء حق سلامتی انسان ، بنیان ایدئولوژیک رضایت انسان برای شرکت در روند شبیه سازی یا دین فرد شبیه سازی شده عمدتا نشانگر اختلافات نظری بین دو گروه می باشد. هم چنین، یافته های تحقیق نشان می دهد فقیهان تربیتی در ایران بیش از مجامع بین المللی به موضوعاتی همچون توجه به نقش پدر ومادر ، رابطه با افراد محرم یا نامحرم ، و حقوق کودک شبیه سازی شده از نظر حق حضانت ، ارث و دیه بحث و جدل کرده اند. به نظر می رسد نظام های تربیتی همچون نظام های مذهبی و حقوقی خواه ناخواه باید خود را برای پذیرش کودکان شبیه سازی شده در محیط های آموزشی آماده سازند.طرفداران فقه تربیتی در ایران معتقدند می توان از اصول فقه در حوزه های مختلف علوم تربیتی و منجمله در روند تولد کودک سود جست. یکی از پدیده های جدید ، تولد کودک شبیه سازی شده و تبیین ابعاد و چالش های رفتاری و تربیتی این شیوه تولد است. هدف تحقیق حاضر، واکاوی نظریات فقیهان تربیتی و قوانین بین المللی در خصوص طفل شبیه سازی شده می باشد. روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد مرور سیستماتیک است. جامعه آماری شامل کلیه پژوهش هایی بود که در بازه زمانی 2020-2000 به چاپ رسیده اند . برای انتخاب نمونه تحقیق از راهبرد بولین و برای تحلیل داده ها ، از روش مرور سیستماتیک - رویکرد کیچن هام و چارترز - استفاده گردید . نخستین یافته تحقیق نشان می دهد بین نظرات دوگروه در هشت مولفه تفاوت و در پنج مولفه شباهت وجود دارد. پیامدهای غیرقابل پیش بینی شبیه سازی انسانی ، تهدید نظام خانواده ، توجه به حقوق کودک شبیه سازی شده وترجیح شبیه سازی درمانی بر شبیه سازی مولد وجوه اشتراک نظر فقهای تربیتی با قوانین سازمان های بین المللی را تشکیل می دهند . مواردی همچون بنیان ایدئولوژیک جایگاه انسان، منشاء حق سلامتی انسان ، بنیان ایدئولوژیک رضایت انسان برای شرکت در روند شبیه سازی یا دین فرد شبیه سازی شده عمدتا نشانگر اختلافات نظری بین دو گروه می باشد. هم چنین، یافته های تحقیق نشان می دهد فقیهان تربیتی در ایران بیش از مجامع بین المللی به موضوعاتی همچون توجه به نقش پدر ومادر ، رابطه با افراد محرم یا نامحرم ، و حقوق کودک شبیه سازی شده از نظر حق حضانت ، ارث و دیه بحث و جدل کرده اند. به نظر می رسد نظام های تربیتی همچون نظام های مذهبی و حقوقی خواه ناخواه باید خود را برای پذیرش کودکان شبیه سازی شده در محیط های آموزشی آماده سازند.https://journal.cesir.ir/article_137285_e087a34fae10f4fe8c95fbb27c0c4dc2.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901تقیه به عنوان یک روش رفتاری در تربیت اسلامی : تطبیق نظرات موافق ومخالفتقیه به عنوان یک روش رفتاری در تربیت اسلامی : تطبیق نظرات موافق ومخالف1386139913728710.22034/ijce.2021.245392.1206ENعصمت رمضانی مشکانیدانشجوی دکتری ، رشته ی الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان ،ایراناحمد باقریاستاد ، گروه فقه و حقوق اسلامی ، دانشگاه تهرانسیامک بهارلوئیاستادیار ، گروه الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان ،ایرانJournal Article20200825<strong>تقیه به معنای ابراز یا کتمان عقیده و عمل برخلاف نظر قلبى خود براى اجتناب از ضرر دینى یا دنیایى یکی از</strong><strong> </strong><strong> موضوعات فقهی است که دارای پیامدهای تربیتی است. هدف پژوهش حاضر ، بررسی تقیه به عنوان یک روش رفتاری در تربیت اسلامی ازطریق تطبیق نظرات موافق ومخالف از دو جنبه فقهی و تربیتی است. روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد تحلیلی – استنباطی است . محققان برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای شامل بررسی منابع اولیه ومنابع ثانویه و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کیفی مبتنی بر ثبت داده ها و تعیین مقوله ها بر اساس واحد " موضوع " سود جسته اند. یافته های تحقیق در بعُد فقهی نشان می دهد که فقیهان شیعه عمدتا طرفدار تقیه و علمای اهل تسنن با آن مخالف بوده اند. عمده ترین وجه تشابه موافقان ومخالفان تقیه ، توسل هر دو گروه به آیات قرآن و رفتار پیامبر و صحابه او ازطریق ارائه تفاسیر متفاوت است. یافته دیگر تحقیق نشان می دهد که از نظر موافقان ، در بسیاری از امور زندگی لزومی به مراجعه به تقیه نیست و نمی توان آن را به عنوان یک اصل رفتاری دائم مورد رجوع قرار داد. از نظر مخالفان تقیه ، در جهان معاصر و با توجه به تحولات جدید مبتنی بر رواج مکانیزم های قانونی در جامعه ، توسل به تقیه ضرورتی ندارد. وجه تشابه بین دو گروه موافقان ومخالفان تقیه ، توجه به تحولات مثبت همچون حقوق شهروندی وتحولات منفی همچون افزایش افراطی گری های مذهبی برای پذیرش یا رد تقیه است. </strong><strong>تقیه به معنای ابراز یا کتمان عقیده و عمل برخلاف نظر قلبى خود براى اجتناب از ضرر دینى یا دنیایى یکی از</strong><strong> </strong><strong> موضوعات فقهی است که دارای پیامدهای تربیتی است. هدف پژوهش حاضر ، بررسی تقیه به عنوان یک روش رفتاری در تربیت اسلامی ازطریق تطبیق نظرات موافق ومخالف از دو جنبه فقهی و تربیتی است. روش تحقیق حاضر ، تطبیقی کیفی با رویکرد تحلیلی – استنباطی است . محققان برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای شامل بررسی منابع اولیه ومنابع ثانویه و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کیفی مبتنی بر ثبت داده ها و تعیین مقوله ها بر اساس واحد " موضوع " سود جسته اند. یافته های تحقیق در بعُد فقهی نشان می دهد که فقیهان شیعه عمدتا طرفدار تقیه و علمای اهل تسنن با آن مخالف بوده اند. عمده ترین وجه تشابه موافقان ومخالفان تقیه ، توسل هر دو گروه به آیات قرآن و رفتار پیامبر و صحابه او ازطریق ارائه تفاسیر متفاوت است. یافته دیگر تحقیق نشان می دهد که از نظر موافقان ، در بسیاری از امور زندگی لزومی به مراجعه به تقیه نیست و نمی توان آن را به عنوان یک اصل رفتاری دائم مورد رجوع قرار داد. از نظر مخالفان تقیه ، در جهان معاصر و با توجه به تحولات جدید مبتنی بر رواج مکانیزم های قانونی در جامعه ، توسل به تقیه ضرورتی ندارد. وجه تشابه بین دو گروه موافقان ومخالفان تقیه ، توجه به تحولات مثبت همچون حقوق شهروندی وتحولات منفی همچون افزایش افراطی گری های مذهبی برای پذیرش یا رد تقیه است. </strong>https://journal.cesir.ir/article_137287_31b6c4f217bbc6181ebede45fecd6dfa.pdfانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72704320210901مطالعه عوامل موثر بر ایجاد بحران مالی در دانشگاه های غیردولتی ایران و تدوین استراتژی مقابله با آنمطالعه عوامل موثر بر ایجاد بحران مالی در دانشگاه های غیردولتی ایران و تدوین استراتژی مقابله با آن1400141813734910.22034/ijce.2021.253525.1232ENابراهیم علی محمدی اصلدانشجوی دکتری ، گروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانعلیرضا بافنده زندهدانشیار ، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانهوشنگ تقی زادهاستاد، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایرانJournal Article20201019در ایران دانشگاه های خصوصی و نیمه دولتی در سال های اخیر با چالش های متعددی روبرو شده اند. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر ایجاد بحران مالی در دانشگاه های غیردولتی و تدوین استراتژی مقابله با آن با تاکید بر وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می باشد. روش تحقیق حاضرآمیخته اکتشافی و ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی ، مصاحبه نیمه ساختمند ودر بخش کمی ، پرسش نامه محقق ساخته بود. جامعه آماری برای بخش کیفی شامل رئیس ، معاونین و مدیران ستادی دانشگاه (به عنوان گروه خبره) می گردید که به شیوه نمونه گیری هدفمند(Targeted Sampling) 12 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی تحقیق ، 350 نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه با استفاده از نمونه گیری طبقه ای نسبی بر گزیده شدند. ابزار گردآوری داده ها در این بخش پرسش نامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و برای تدوین استراتژی از نمودارهای علی حلقوی استفاده شد. یافته های تحقیق مبتنی بر دو سناریو استراتژی مقابله نشان داد در صورتی که ضریب بازنشستگی کارکنان دانشگاه افزایش داده شود ، روند صعودی هزینه های دانشگاه متوقف شده و سپس کاهش خواهد یافت. هم چنین با افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه می توان باعث ارتقاء رتبه آن و افزایش نرخ جذب دانشجو شد. با توجه به یافته ها به برنامه ریزان دانشگاه های خصوصی و غیر دولتی پیشنهاد می گردد در یک برنامه زمانی کوتاه مدت ( 5 ساله) نرخ بازنشستگی کارکنان را افزایش دهند. هم چنین توصیه می گردد برای افزایش درآمد های پژوهشی، ارتباط بین دانشگاه با بخش صنعت و تجارت افزایش یابد.در ایران دانشگاه های خصوصی و نیمه دولتی در سال های اخیر با چالش های متعددی روبرو شده اند. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر ایجاد بحران مالی در دانشگاه های غیردولتی و تدوین استراتژی مقابله با آن با تاکید بر وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می باشد. روش تحقیق حاضرآمیخته اکتشافی و ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی ، مصاحبه نیمه ساختمند ودر بخش کمی ، پرسش نامه محقق ساخته بود. جامعه آماری برای بخش کیفی شامل رئیس ، معاونین و مدیران ستادی دانشگاه (به عنوان گروه خبره) می گردید که به شیوه نمونه گیری هدفمند(Targeted Sampling) 12 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی تحقیق ، 350 نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه با استفاده از نمونه گیری طبقه ای نسبی بر گزیده شدند. ابزار گردآوری داده ها در این بخش پرسش نامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و برای تدوین استراتژی از نمودارهای علی حلقوی استفاده شد. یافته های تحقیق مبتنی بر دو سناریو استراتژی مقابله نشان داد در صورتی که ضریب بازنشستگی کارکنان دانشگاه افزایش داده شود ، روند صعودی هزینه های دانشگاه متوقف شده و سپس کاهش خواهد یافت. هم چنین با افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه می توان باعث ارتقاء رتبه آن و افزایش نرخ جذب دانشجو شد. با توجه به یافته ها به برنامه ریزان دانشگاه های خصوصی و غیر دولتی پیشنهاد می گردد در یک برنامه زمانی کوتاه مدت ( 5 ساله) نرخ بازنشستگی کارکنان را افزایش دهند. هم چنین توصیه می گردد برای افزایش درآمد های پژوهشی، ارتباط بین دانشگاه با بخش صنعت و تجارت افزایش یابد.https://journal.cesir.ir/article_137349_a45988d1869669018638b0c5dc01979c.pdf