انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72701120180501آموزش و پرورش تطبیقی، شهروندی جهانی، مابعد نوگرائی و نقش مدرسه در قرن بیست و یکمآموزش و پرورش تطبیقی، شهروندی جهانی، مابعد نوگرائی و نقش مدرسه در قرن بیست و یکم10298773010.22034/ijce.2018.87730ENپلا کالوجیناکیساستاد آموزش و پرورش تطبیقی ، گروه آموزش ابتدائی دانشگده علوم تربیتی ، دانشگاه کرت، یونان،Journal Article20170318مفهوم "شهروند" در تاریخ طولانی خود، اغلب در رسالات فلسفی و علائق اجتماعی و سیاسی مورد توجه بوده است. تا به امروز، این مفهوم همچنان یکی از دغدغه های اساسی تفکر سیاسی مدرن تا مشغولیتی آموزشی در جامعه، باقی مانده است. مقاله حاضر با برخی از نکات اساسی مربوط به مفهوم کنونی "شهروندان" از منظر علم آموزش و پرورش تطبیقی با توجه به مباحث جاری در سیاست و ایدئولوژی، اقتصاد و جامعه، فرهنگ و آموزش و پرورش می پردازد. بنابراین، برخی از پرسش های اولیه و نکات مورد توجه پژوهشگران تطبیقی عبارتند ازاینکه مفهوم شهروند در قرن بیست و یکم چیست و با چه ارزش ها و آرمان هایی ارتباط دارد؛ کدام ابعاد این مفهوم باید مورد توجه تطبیق گران آموزشی قرار گیرد و چالش ها و محدودیت ها کدامند. به دنبال این فکر، دانشمندان معاصر آموزش و پرورش تطبیقی ممکن است تحلیل خود را بر موضوعاتی همچون الف ) بررسی شیوه هایی که مفهوم" شهروند " در چارچوب نقش نظام آموزش و پرورش در "اجتماعی سازی" بر عهده دارد؛ ب ) فرآیندهای که از طریق آن مدارس معاصر و جامعه به عنوان یک عامل آموزشی، ارزش و رفتار شهروندان آینده را شکل می دهند؛ و ج ) طرح پیشنهادهای مفهومی و معنایی که بتواند به عنوان ابزار روش شناختی در مطالعه تطبیقی مدرسه و شهروندان - به عنوان بخشی از زمینه تحقیق و فعالیت جدید علم آموزش و پرورش تطبیقی – مورد استفاده قرار گیرندمفهوم "شهروند" در تاریخ طولانی خود، اغلب در رسالات فلسفی و علائق اجتماعی و سیاسی مورد توجه بوده است. تا به امروز، این مفهوم همچنان یکی از دغدغه های اساسی تفکر سیاسی مدرن تا مشغولیتی آموزشی در جامعه، باقی مانده است. مقاله حاضر با برخی از نکات اساسی مربوط به مفهوم کنونی "شهروندان" از منظر علم آموزش و پرورش تطبیقی با توجه به مباحث جاری در سیاست و ایدئولوژی، اقتصاد و جامعه، فرهنگ و آموزش و پرورش می پردازد. بنابراین، برخی از پرسش های اولیه و نکات مورد توجه پژوهشگران تطبیقی عبارتند ازاینکه مفهوم شهروند در قرن بیست و یکم چیست و با چه ارزش ها و آرمان هایی ارتباط دارد؛ کدام ابعاد این مفهوم باید مورد توجه تطبیق گران آموزشی قرار گیرد و چالش ها و محدودیت ها کدامند. به دنبال این فکر، دانشمندان معاصر آموزش و پرورش تطبیقی ممکن است تحلیل خود را بر موضوعاتی همچون الف ) بررسی شیوه هایی که مفهوم" شهروند " در چارچوب نقش نظام آموزش و پرورش در "اجتماعی سازی" بر عهده دارد؛ ب ) فرآیندهای که از طریق آن مدارس معاصر و جامعه به عنوان یک عامل آموزشی، ارزش و رفتار شهروندان آینده را شکل می دهند؛ و ج ) طرح پیشنهادهای مفهومی و معنایی که بتواند به عنوان ابزار روش شناختی در مطالعه تطبیقی مدرسه و شهروندان - به عنوان بخشی از زمینه تحقیق و فعالیت جدید علم آموزش و پرورش تطبیقی – مورد استفاده قرار گیرندانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72701120180501نیاز به اصلاح سیاست آموزشی برای مقابله با افراط گرایی مذهبی با توجه به سه سند سیاست آفریقای جنوبینیاز به اصلاح سیاست آموزشی برای مقابله با افراط گرایی مذهبی با توجه به سه سند سیاست آفریقای جنوبی30478772910.22034/ijce.2018.87729ENیوهانس ل وندر والتاستاد بازنشسته ، دانشگاه شمال غرب نورث- وست ، آفریقای جنوبیJournal Article20170219افراط گرائی مذهبی و دیگر صور افراط گرایی در جوامع مدرن وجود دارد. این مقاله به بررسی دلایلی می پردازد که باعث می شوند برخی از جوانان از شیوه های "عادی" زندگی به عنوان شهروندان معقول توام با حیات مبتنی بر رفاه اجتماعی و همزیستی صلح آمیز ، اجتناب ورزند. به نظر می رسد که پاسخ به این مشکل به ماهیت آموزش و همچنین دیگرعوامل و شرایط محیط آنها بستگی دارد. بنیادگرائی می تواند جوان را به افراط گرایی سوق دهد. بنابراین، جوانان باید به نحوی آموزش ببینند که مانع از تبدیل آنها به افرادی افراط گرا شود. این بینش باید در اسناد سیاست های آموزشی منعکس شود. در مقاله حاضر سه سند رسمی دولت افریقای جنوبی تحت عنوان " بیانیه ارزش ها، آموزش و دموکراسی (2001)" ، " سیاست ملی آموزش مذهب (2003)" و " سند برنامه درسی و ارزیابی خط مش ارزشیابی (2011) " مورد بررسی قرار گرفته تا نشان دهد که چگونه اسناد سیاست و خط مش ها راهبردهای پیشگیری از افراط گرایی (مذهبی، فرهنگی و سیاسی) را مدنظر قرار دهند.افراط گرائی مذهبی و دیگر صور افراط گرایی در جوامع مدرن وجود دارد. این مقاله به بررسی دلایلی می پردازد که باعث می شوند برخی از جوانان از شیوه های "عادی" زندگی به عنوان شهروندان معقول توام با حیات مبتنی بر رفاه اجتماعی و همزیستی صلح آمیز ، اجتناب ورزند. به نظر می رسد که پاسخ به این مشکل به ماهیت آموزش و همچنین دیگرعوامل و شرایط محیط آنها بستگی دارد. بنیادگرائی می تواند جوان را به افراط گرایی سوق دهد. بنابراین، جوانان باید به نحوی آموزش ببینند که مانع از تبدیل آنها به افرادی افراط گرا شود. این بینش باید در اسناد سیاست های آموزشی منعکس شود. در مقاله حاضر سه سند رسمی دولت افریقای جنوبی تحت عنوان " بیانیه ارزش ها، آموزش و دموکراسی (2001)" ، " سیاست ملی آموزش مذهب (2003)" و " سند برنامه درسی و ارزیابی خط مش ارزشیابی (2011) " مورد بررسی قرار گرفته تا نشان دهد که چگونه اسناد سیاست و خط مش ها راهبردهای پیشگیری از افراط گرایی (مذهبی، فرهنگی و سیاسی) را مدنظر قرار دهند.انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72701120180501نظام های آموزشی در زمان بحران های چندگانه: تغییرات در جوامع مابعد سوسیالیسمنظام های آموزشی در زمان بحران های چندگانه: تغییرات در جوامع مابعد سوسیالیسم48678773210.22034/ijce.2018.87732ENریمنتس ژلویساستاد ، موسسه علوم تربیتی، دانشکده فلسفه، دانشگاه ویولنیوس ، لیتوانیJournal Article20170314تحول در نظام آموزشی جوامع پسا سوسیالیستی شاید یکی از جالب ترین تحولات در تاریخ تعلیم و تربیت باشد. فروپاشی نظام سوسیالیستی منجر به پیدایش مجموعه ای از بحران ها شد: بحران ایدئولوژیک - فروپاشی ایده سوسیالیستی آموزش و پرورش، که تا حدی با ایدئولوژی نئولیبرالیسم جایگزین شده است. بحران اجتماعی - از بین بردن نظام رفاه سوسیالیستی و تلاش برای جایگزینی آن با الگوهای غربی رفاه اجتماعی. بحران اقتصادی - انتقال از اقتصاد برنامه ریزی به اقتصاد بازار که منجر به بدتر شدن زیرساخت های آموزشی شد. بحران فرهنگی - فرهنگ جمع گرا با تغییرات مختلف و جایگزینی ارتقای فرهنگ ملی و / یا منطقه ای و بالاخره بحران ساختاری که در آن کشورهای با ساختارهای آموزشی مشابهی شیوه های مختلفی را برای بازسازی این آموزش انتخاب کردند. پس از شکست در نظام قبلی، محققان غربی معتقد بودند که مدل مشترک انتقال بسیار ساده خواهد بود - کشورهای پسا سوسیالیستی باید مدرن ترین مدل های آموزش غربی را فرا گیرند. با این حال، گذار از مسیر تجویز شده پیروی نکرده و کشورهای پسا سوسیالیستی مسیرهای مختلف توسعه آموزشی را انتخاب کرده اندتحول در نظام آموزشی جوامع پسا سوسیالیستی شاید یکی از جالب ترین تحولات در تاریخ تعلیم و تربیت باشد. فروپاشی نظام سوسیالیستی منجر به پیدایش مجموعه ای از بحران ها شد: بحران ایدئولوژیک - فروپاشی ایده سوسیالیستی آموزش و پرورش، که تا حدی با ایدئولوژی نئولیبرالیسم جایگزین شده است. بحران اجتماعی - از بین بردن نظام رفاه سوسیالیستی و تلاش برای جایگزینی آن با الگوهای غربی رفاه اجتماعی. بحران اقتصادی - انتقال از اقتصاد برنامه ریزی به اقتصاد بازار که منجر به بدتر شدن زیرساخت های آموزشی شد. بحران فرهنگی - فرهنگ جمع گرا با تغییرات مختلف و جایگزینی ارتقای فرهنگ ملی و / یا منطقه ای و بالاخره بحران ساختاری که در آن کشورهای با ساختارهای آموزشی مشابهی شیوه های مختلفی را برای بازسازی این آموزش انتخاب کردند. پس از شکست در نظام قبلی، محققان غربی معتقد بودند که مدل مشترک انتقال بسیار ساده خواهد بود - کشورهای پسا سوسیالیستی باید مدرن ترین مدل های آموزش غربی را فرا گیرند. با این حال، گذار از مسیر تجویز شده پیروی نکرده و کشورهای پسا سوسیالیستی مسیرهای مختلف توسعه آموزشی را انتخاب کرده اندانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72701120180501رابطه رویکردهای تطبیقی سوادآموزی پایه بزرگسالان و کاهش فقر در مناطق منتخب تای، هی مونک، دائو و جوامع بلک تایلندی در ویتنامرابطه رویکردهای تطبیقی سوادآموزی پایه بزرگسالان و کاهش فقر در مناطق منتخب تای، هی مونک، دائو و جوامع بلک تایلندی در ویتنام68918772810.22034/ijce.2018.87728ENکلمن پاتریک راساستاد مهمان، دانشگاه ملی ویتنام، دانشگاه علوم اجتماعی و علوم انسانی وعضو هیات علمی ترینیتی کالج دانشگاه دوبلین،ایرلندکارمل اوسولیواناستاد دانشکده علوم تربیتی، ترینیتی کالج دانشگاه دوبلین، ایرلندJournal Article20170531در این مقاله دو رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان و تأثیر آنها بر دسترسی به منابع کاهش فقر در جوامع اقلیت های قومی انتخاب شده در ویتنام مورد بررسی قرار می گیرد. در یک مطالعه چند نمونه ای با استفاده از مصاحبه های ساختمند و نیمه ساختمند ، پژوهشگران برنامه درسی، روش تدریس، آموزش معلم / تسهیلگر، استفاده از زبان های محلی، پیوند با کاهش فقر و فایده عملی سواد و محیط های سواد آموزی را مورد بررسی قرار دادند. اگرچه مدل ها و روش های متعددی برای اجرای برنامه های آموزش پایه بزرگسالان وجود دارد، در این مقاله بر روش بازتاب و برنامه سواد بزرگسالان ویتنام که توسط مقامات آموزش و پرورش محلی اجرا می شود، تمرکز دارد. روش بازتاب رویکرد رشد یافته ای است که توسط سازمان غیر دولتی " کمک عملی " و بر اساس تئوری وجدان پائولو فرایر طراحی شده است. یادگیرندگان بالغ از طریق کشف چالش های رشد مهارت های سواد آموزی و یادگیری را فرا می گیرند. یافته های پژوهش نشان می دهد که چگونه تفاوت در رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان بر دسترسی اقلیت های قومی به منابع خاص کاهش فقر در ویتنام تاثیر می گذارددر این مقاله دو رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان و تأثیر آنها بر دسترسی به منابع کاهش فقر در جوامع اقلیت های قومی انتخاب شده در ویتنام مورد بررسی قرار می گیرد. در یک مطالعه چند نمونه ای با استفاده از مصاحبه های ساختمند و نیمه ساختمند ، پژوهشگران برنامه درسی، روش تدریس، آموزش معلم / تسهیلگر، استفاده از زبان های محلی، پیوند با کاهش فقر و فایده عملی سواد و محیط های سواد آموزی را مورد بررسی قرار دادند. اگرچه مدل ها و روش های متعددی برای اجرای برنامه های آموزش پایه بزرگسالان وجود دارد، در این مقاله بر روش بازتاب و برنامه سواد بزرگسالان ویتنام که توسط مقامات آموزش و پرورش محلی اجرا می شود، تمرکز دارد. روش بازتاب رویکرد رشد یافته ای است که توسط سازمان غیر دولتی " کمک عملی " و بر اساس تئوری وجدان پائولو فرایر طراحی شده است. یادگیرندگان بالغ از طریق کشف چالش های رشد مهارت های سواد آموزی و یادگیری را فرا می گیرند. یافته های پژوهش نشان می دهد که چگونه تفاوت در رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان بر دسترسی اقلیت های قومی به منابع خاص کاهش فقر در ویتنام تاثیر می گذاردانجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72701120180501فراتر از خدمات اداری: سهم اخلاقی کارکنان اجرائی در کارکرد حرفه ای مدارسفراتر از خدمات اداری: سهم اخلاقی کارکنان اجرائی در کارکرد حرفه ای مدارس921198772610.22034/ijce.2018.87726ENعبدالله یساتدانشیار، دانشگاه وسترن کیپ، کیپ تاون، افریقای جنوبیاسلام فتاراستاد برجسته، دانشگاه استلنبوش، کیپ تاون، افریقای جنوبیJournal Article20170519مقاله حاضر درصدد تبیین نقش ارزشمند و اساسی مشارکت حرفه ای کارکنان بخش اداری و اجرائی در مدارس است. با این حال، ماهیت و نقش آنان در محیط شغلی طبقه کارگر آفریقای جنوبی کمتر مورد قدردانی و توجه قرار گرفته است. نویسندگان با بهره گیری از یک چارچوب " خود اخلاقی" بر این نکته تاکید می ورزند که کارکنان اجرائی مدارس با توجه به ویژگی های اجتماعی و اقتصادی فرودستانه خویش و از طریق اتخاذ اهداف اخلاقی و شیوه های پاسخگویی ویژه خود ، به بازآفرینی شیوه های انجام کار دست می زنند. با افزایش مشارکت آنان در این شیوه های اخلاقی ، ما معتقدیم که شیوه های رفتار حرفه ای آنها به تعالی فراگیران یاری رسانده و بر مدیریت مدرسه و روند تدریس و یادگیری مدرسه اثر مثبت می گذارد. با بهره گیری از روش تحقیق کیفی ، نویسندگان مقاله تلاش کردند نشان دهند با استفاده اعمال و رویه های مبتنی بر خودکفایی اخلاقی ، کارکنان بخش اجرائی و اداری مدارس در افریقای جنوبی کمک شایانی به خدمات حرفه ای / آموزشی ارائه می دهند.مقاله حاضر درصدد تبیین نقش ارزشمند و اساسی مشارکت حرفه ای کارکنان بخش اداری و اجرائی در مدارس است. با این حال، ماهیت و نقش آنان در محیط شغلی طبقه کارگر آفریقای جنوبی کمتر مورد قدردانی و توجه قرار گرفته است. نویسندگان با بهره گیری از یک چارچوب " خود اخلاقی" بر این نکته تاکید می ورزند که کارکنان اجرائی مدارس با توجه به ویژگی های اجتماعی و اقتصادی فرودستانه خویش و از طریق اتخاذ اهداف اخلاقی و شیوه های پاسخگویی ویژه خود ، به بازآفرینی شیوه های انجام کار دست می زنند. با افزایش مشارکت آنان در این شیوه های اخلاقی ، ما معتقدیم که شیوه های رفتار حرفه ای آنها به تعالی فراگیران یاری رسانده و بر مدیریت مدرسه و روند تدریس و یادگیری مدرسه اثر مثبت می گذارد. با بهره گیری از روش تحقیق کیفی ، نویسندگان مقاله تلاش کردند نشان دهند با استفاده اعمال و رویه های مبتنی بر خودکفایی اخلاقی ، کارکنان بخش اجرائی و اداری مدارس در افریقای جنوبی کمک شایانی به خدمات حرفه ای / آموزشی ارائه می دهند.انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایرانفصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی2588-72701120180501تطبیق ادراکات، مشکلات و نیازهای مبتنی بر وظیفه گوش سپاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسرتطبیق ادراکات، مشکلات و نیازهای مبتنی بر وظیفه گوش سپاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر1201418773110.22034/ijce.2018.87731ENمحبوبه تقی زادهاستادیار دانشگاه علم و صنعت ایرانندا محبتیدانشجوی کارشناسی ارشدJournal Article20170109این مطالعه با هدف بررسی ادراکات، مسائل و وظایف دانشجویان مهندسی در مورد گوش سپاری علمی انجام شده است. شرکت کنندگان 199 دانشجوی دانشکده مهندسی ایران در دانشگاه علم و صنعت ایران و ابزار جمع آوری داده ها ، پرسشنامه و مصاحبه بود. با توجه به نگرش های یادگیرندگان، هر دو گروه دانشجویان از اهمیت گوش سپاری تحصیلی در موفقیت خود آگاهی داشته و درک مطلب شنوایی را هیجان انگیز می دانستند. ازنظر هر دو گروه دانشجویان پسر و دختر واژگان ناکافی، سرعت گفتار، کیفیت ضعیف ضبط، متون طولانی و عدم آشنائی با موضوعات را اصلی ترین مشکلات دانسته اند. یافته ها همچنین نشان داد که گوش دادن به گزارش های خبری، مصاحبه ها و بحث های علمی، آگهی ها و گوش دادن به گفتگوها مورد علاقه دانشجویان پسراست در حالی که دختران دانشجو گوش سپاری به مصاحبه های علمی، سمینارها و سخنرانی ها، و مباحث آکادمیک را ترجیح می دهند.این مطالعه با هدف بررسی ادراکات، مسائل و وظایف دانشجویان مهندسی در مورد گوش سپاری علمی انجام شده است. شرکت کنندگان 199 دانشجوی دانشکده مهندسی ایران در دانشگاه علم و صنعت ایران و ابزار جمع آوری داده ها ، پرسشنامه و مصاحبه بود. با توجه به نگرش های یادگیرندگان، هر دو گروه دانشجویان از اهمیت گوش سپاری تحصیلی در موفقیت خود آگاهی داشته و درک مطلب شنوایی را هیجان انگیز می دانستند. ازنظر هر دو گروه دانشجویان پسر و دختر واژگان ناکافی، سرعت گفتار، کیفیت ضعیف ضبط، متون طولانی و عدم آشنائی با موضوعات را اصلی ترین مشکلات دانسته اند. یافته ها همچنین نشان داد که گوش دادن به گزارش های خبری، مصاحبه ها و بحث های علمی، آگهی ها و گوش دادن به گفتگوها مورد علاقه دانشجویان پسراست در حالی که دختران دانشجو گوش سپاری به مصاحبه های علمی، سمینارها و سخنرانی ها، و مباحث آکادمیک را ترجیح می دهند.