Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703320200701A Comparative Study of Media Literacy Education Curriculum in Canada, Iran, and the United Statesمطالعه تطبیقی برنامه درسی آموزش سواد رسانهای در کانادا ، ایران و آمریکا73775611011310.22034/ijce.2020.219569.1103ENZeinab MohebzadehPhD Student , Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee University, Tehran, IranSeyed Mohammad Reza EmamjomehDepartment of Educational Sciences, Faculty of Humanities , Shahid Rajaee University, Tehran, IranAlireza AssarehDepartment of Educational Sciences, Faculty of Humanities , Shahid Rajaee University, Tehran, Iran0000-0002-3878-5144Farideh HamidiDepartment of Educational Sciences, Faculty of Humanities , Shahid Rajaee University, Tehran, IranJournal Article20200220The aim of present study is to compare curriculum of media literacy education in schools in Canada, Iran and the United States in order to benefit from the experiences of pioneer and active countries. The present study is a qualitative and applied research that was conducted by Bereday’s Comparative Method<strong>.</strong> Canada was chosen for being a leader in media literacy education, and the United States because of its diverse approaches. The data were collected and analyzed in an attributive process by referring to authoritative scientific articles and websites of the Ministry of Education and reputable media literacy education societies of selected countries. In order to increase validity of original documents and to increase reliability, self-assessment was performed by the researchers. To indicate similarities and differences among selected countries John Stuart Mill approach was used. The findings reveal most similarities in methods of teaching-learning and most differences in content organization. Curriculum planners in Iran are advised to use media literacy as an essential skill, using a reciprocal and spiral curriculum approach, at all levels of education and more attention to component of the media message production and role of students in the learning process.<br /> هدف از پژوهش حاضر ، مقایسه برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای در مدارس کانادا ، ایران و ایالات متحده به منظور بهره مندی از تجربیات کشورهای پیشگام است. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی و کاربردی است که به روش تطبیقی و رویکرد بردی انجام شده است. کانادا به دلیل رهبری در آموزش سواد رسانه ای و ایالات متحده امریکا به دلیل رویکردهای متنوع در این حوزه انتخاب شدند. داده های تحقیق با مراجعه به مقالات علمی معتبر و وب سایت های وزارت آموزش و پرورش و انجمن های معتبر سواد آموزی رسانه ای در کشورهای منتخب و در یک فرآیند انتسابی جمع آوری و تحلیل شدند. به منظور افزایش اعتبار اسناد اصلی و افزایش قابلیت اطمینان ، خود ارزیابی توسط محققان انجام گرفت. برای تعیین شباهت ها و اختلافات بین کشورهای منتخب از روش جان استوارت میل استفاده شد. یافته های تحقیق بیشترین شباهت ها بین کشورهای تحت مطالعه را در روش های آموزش - یادگیری و بیشترین تفاوت را در سازماندهی محتوی آموزش سواد رسانه ای نشان می دهد. با عنایت به یافته ها ، به برنامه ریزان درسی ایران توصیه می شود سواد رسانه ای را همچون مهارتی اساسی از طریق کاربست رویکرد برنامه درسی متقابل و مارپیچ در همه دوره های آموزشی مورد توجه قرار دهند. هم چنین توجه بیشتر به مؤلفه تولید پیام رسانه ای و نقش دانش آموزان در فرایند یادگیری باید مدنظر قرار گیرد.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703320200701A Comparison of Causes and Methods of Treating Anxiety from Perspective of Qur’an, Old Testament and New Schools of Psychologyمقایسه علل و شیوه های درمان اضطراب از دیدگاه قرآن ، عهدعتیق و مکاتب جدید روانشناسی75777411013310.22034/ijce.2020.231565.1150ENMasoumeh JavadianPh.D. Student , Department of Quran and Hadith Sciences, Islamic Azad University, Hamadan Branch, Hamada, Iran,Ali Hossein EhteshamiAssistant Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Islamic Azad University, Tuyserkan Branch, Tuyserkan, Iran00000125471652145Seyed Hamid HosseiniFaculty Member , Department of Quran and Hadith Sciences, Islamic Azad University, Hamadan Branch, Hamada, IranJournal Article20200516Anxiety has become one of the most common mental illnesses in the new millennium. The pressures of modern life, along with the rise of political crises such as war, have increased the number of people with mental illness around the world. At the same time, role of religion in human life has increased. Therefore, the aim of this study is to compare causes and treatment of anxiety from perspective of the Qur'an and the Old Testament with new schools of psychology. This research has been done with a historical comparative approach. The method of data collection is documentary from the main sources - the Qur'an and the Old Testament - as well as secondary sources - books and articles - and method of data analysis is based on adoption of micro-analysis model. The first findings of study showed that view of the Qur'an and the Old Testament on disorder of anxiety is basically based on separation of "worldly anxiety" from "otherworldly anxiety". The Qur'an, the Old Testament, and the new schools of psychology also agree on the division of anxiety into good and bad. Second finding shows that modern schools of psychology insist on secular methods of treating anxiety, while the most important methods of treating anxiety from a Qur'an and Old Testament perspectives are religious advice. Considering the findings of study, it seems that use of scientific solutions by psychologists combined with use of religious recommendations can be more effective in reducing anxiety.اضطراب به یکی ازشایع ترین بیماری های روانی در هزاره جدید مبدل شده است. فشارهای زندگی مدرن همراه با افزایش بحران های سیاسی همچون جنگ بر تعداد مبتلایان به بیماری های روانی در گوشه وکنار جهان افزوده است. همزمان نقش مذهب در زندگی بشر با رنسانسی دوباره ، افزایش یافته است. با توجه به این حقایق ، هدف پژوهش حاضر مقایسه علل و درمان اضطراب از دیدگاه قرآن و عهد عتیق با مکاتب جدید روانشناسی است. این پژوهش با رهیافت تطبیقی تاریخی برای جمع آوری داده ها از روش اسنادی (منابع اصلی شامل قرآن و عهد عتیق ) و منابع ثانویه - کتب و مقالات – استفاده و روش تحلیل داده ها مبتنی بر اتخاذ الگوی تحلیل خرد است . نخستین یافته تحقیق نشان داد که اصولا نوع نگاه قرآن و عهد عتیق به اختلال اضطراب مبتنی بر جداسازی اضطراب دنیوی از اضطراب اخروی است . هم چنین قرآن ، عهد عتیق و مکاتب جدید روانشناسی در تقسیم انواع اضطراب به دو گروه خوب و بد با یکدیگر توافق دارند. یافته دیگر تحقیق نشان می دهد مکاتب مدرن روانشناسی به شیوه های دنیویی درمان اضطراب اصرار می ورزند ، در حالی که مهم ترین شیوه های درمان اضطراب از دیدگاه قرآن و عهد عتیق معطوف به توصیه های مذهبی است. با عنایت به یافته های تحقیق به نظر می رسد برای کاهش اضطراب بهره گیری روانشناسان از راه حل های علمی توام با کاربست آموزه های دینی موثرتر باشد.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703320200701A Comparative Study of the Educational Rights of Foreign Citizens in the Legal System of Iran and Franceبررسی تطبیقی حقوق آموزشی اتباع بیگانه در نظام حقوقی ایران و فرانسه77579011013410.22034/ijce.2020.229027.1140ENElham IrajizadehPhD student in Private Law, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, IranManuchehr Tavassoli NainiAssociate Professor, Department of Law, University of Isfahan, Isfahan, IranAli Radan JebeliAssistant Professor, Department of Private Law, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, IranJournal Article20200428The rights of foreign nationals are enshrined in all international treaties and accepted by most countries around the world. Nevertheless, these rights have been challenged in the Middle East over the past four decades due to the escalation of political and religious conflicts, wars and the migration of millions to other countries, the purpose of this paper is to compare the educational rights of foreign nationals in the Iranian and French legal systems.The method of research is comparative and selection of countries is based on targeted sampling. The structured search method was used to collect data and the data analysis method was directed content analysis. The research findings show that there are similarities between the French and Iran legal systems in terms of accepting international treaties - in which the educational rights of foreign nationals are clearly recognized. The main differences between these legal systems are the lack of a clear law on the practical implementation of the educational rights of foreign nationals for about forty years, the multiplicity of law codification centers for foreign nationals and lack of attention to role of mothers in issuing birth certificates for children in Iran and lack of clarity of educational laws relating to foreign nationals in France. Based on research findings, Iranian legislators are encouraged to review the laws related to the educational rights of foreign nationals, given the need to harmonize laws with the new developments in societies, as well as international law.حقوق اتباع بیگانه در همه تفاهم نامه های بین المللی مورد تاکید و توسط اکثر کشورهای جهان پذیرفته شده است. لیکن این حقوق در منطقه خاورمیانه در چهار دهه اخیر به دلیل اوج گیری تعارضات سیاسی و مذهبی ، جنگ ها و مهاجرت میلیون ها نفر به کشورهای دیگر با چالش هایی روبرو بوده است ، هدف مقاله حاضر بررسی تطبیقی حقوق آموزشی اتباع بیگانه در نظام حقوقی ایران و فرانسه است. روش تحقیق ، تطبیقی کیفی و انتخاب کشورهای مورد مطالعه بر اساس نمونه گیری هدفمند صورت پذیرفت. برای جمع آوری داده ها از روش جستجوی ساختار یافته استفاده و روش تحلیل داده ها آنالیـز محتـوی کیفـی هدایـت شـده بود. یافته های تحقیق نشان می دهند بین نظام های حقوقی فرانسه و ایران از لحاظ پذیرش میثاق های بین المللی - که در آنها حقوق آموزشی اتباع بیگانه بوضوح به رسمیت شناخته شده است - شباهت وجود دارد. عمده ترین تفاوت ها بین این دونظام حقوقی به مواردی همچون عدم تصریح قانون گذار بر اجرای عملی حقوق آموزشی اتباع بیگانه برای حدود چهل سال درایران ، تعدد مراکز صدور قانون برای اتباع بیگانه در ایران ، عدم توجه به نقش مادر در صدور شناسنامه برای کودکان در ایران و عدم وضوح قوانین آموزشی مرتبط با اتباع بیگانه در فرانسه اشاره دارد . بر اساس یافته های تحقیق به قانون گذاران ایرانی پیشنهاد می گردد با توجه به لزوم هماهنگی قوانین با تحولات جدید جوامع و هم چنین تصریح قوانین بین المللی، در قوانین مرتبط با حقوق آموزشی اتباع بیگانه بازنگری صورت پذیرد. Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703320200701Relationship between Temperament and Crime: An Analysis of a Favorite Theory of Islamic Psychologistsرابطه مزاج با جرم:تحلیلی دوباره بر یک تئوری مورد علاقه روانشناسان اسلامی79180211014110.22034/ijce.2020.231575.1151ENFatemeh -ShoriPh.D. Student , Department of Law, Meybod University, Meybod , IranAbbas -Kalantari Khalil AbadAssociate Professor, Department of Law, Meybod University, Meybod, Iran0000075642134587Nafise MotevalizadehAssistant Professor, Department of Law, Meybod University, Meybod , IranSeyed Kazem KazeminiAssistant Professor, Department of Iranian Traditional Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical, IranJournal Article20200516Change in political system of Iran in the late 1970s led to a change in division of sciences. This change was mainly based on division of human sciences into two groups, Islamic and non-Islamic, by the revolutionaries. Thus, Islamic psychology and Islamic law came to the fore and were considered for behavior analysis. Due to the increase in crime in Iranian society and judicial cases, as well as the profound influence of Iran's legal and educational system on Islam; the purpose of this paper is to re-analyze relationship between temperament and crime, considering the views of Islamic psychologists<strong>.</strong> The present research method was of qualitative content analysis type, statistical population including all works related to research topic, and targeted sampling method was used to select sources. The researchers looked at the inference classification method for data analysis. Findings show that relationship between temperament and crime can be considered as an oldest theory in this regard, while scientific advances have brought many alternative theories. Another finding of the study shows that in determining punishment for criminals, the attention of Islamic psychologists is focused on Implementation of justice theory; while through examining verses of Qur'an cannot find much evidence to support biological crime theory. In practice, the biological theory of crime has not been accepted by legislators of the Islamic Republic of Iran and Islamic psychologists need to reconsider it.تغییر نظام سیاسی در ایران در اواخر دهه 1970 ، تغییر در تقسیم بندی علوم را نیز در پی داشت. این تغییر عمدتا مبتنی بر تقسیم علوم انسانی به دو گروه اسلامی و غیر اسلامی توسط انقلابیون بود. بدین ترتیب روانشناسی اسلامی و حقوق اسلامی پا به صحنه گذاشته و برای تحلیل رفتار مورد توجه قرار گرفتند. با توجه به افزایش جرم و پرونده های قضائی و هم چنین تاثیر پذیری عمیق نظام حقوقی و تربیتی ایران از دین اسلام ؛ هدف مقاله حاضر تحلیل دوباره تئوری رابطه مزاج با جرم با عنایت به نگاه روانشناسان اسلامی است. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوی کیفی ، جامعه آماری شامل کلیه آثار مرتبط با موضوع پژوهش ، و روش نمونه گیری هدفمند می باشد. برای تحلیل داده ها از روش طبقه بندی استنتاجی استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد رابطه مزاج با جرم را می توان قدیمی ترین نظریه در این خصوص دانست در حالی که پیشرفت های علمی نظریه های بدیل فراوانی را به ارمغان آورده اند. یافته دیگر تحقیق نشان می دهد که در تعیین مجازات برای مجرمان توجه روانشناسان اسلامی معطوف به تئوری "اجرای عدالت درمانی" است ، در حالی که با بررسی آیات قرآن نمی توان شواهد بسیاری برای پشتیبانی از " تئوری زیست شناختی جرم" یافت. در یک جمع بندی اجمالی می توان گفت که در مرحله عمل ، نظریه زیست شناختی جرم مورد پذیرش قانونگذاران جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفته است و روانشناسان اسلامی باید در آن تجدید نظر نمایند.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703320200701Contributions of First Language Poetry Reading Strategies and Second Language Proficiency to Comprehension of Second Language Poetry Texts in Iranian and Indian Contextsارتباط راهبردهای خواندن شعر در زبان اول و توانش زبان دوم بر درک متون شعری در محیط های انگلیسی زبان ایران وهند80382511014210.22034/ijce.2020.230701.1146ENSeyed Hassan TalebiUniversity of Mazandaran, Department of English Language and Literature,Farshid Nowrouzi RoshnavandDepartment of English language and literature, University of Mazandaran,Journal Article20200510The current comparative study investigated the degree of contribution of awareness of poetry reading strategies in L1 and general proficiency in L2 to comprehension of poetic texts in L2 in EFL (Iran) and ESL (India) contexts of Iran and India. Totally, 221 Indian and Iranian pre-university students took the Nelson English proficiency test, poetry reading comprehension test in English, and a questionnaire about awareness of strategies for reading poetry in L1. Quantitative analysis of data using descriptive and regression analysis techniques showed the total regression weight for the two independent variables was more for the Iranian context than the Indian context. Likewise, separate analysis of each of the two independent variables indicated that the contributions of awareness of poetry reading strategies as well as language proficiency to English poetry reading comprehension are more in the Iranian context than in the Indian context. It was also found that poetry reading strategies and proficiency at two high and low levels do not contribute similarly to poetry reading comprehension for Iranian EFL and Indian ESL groups. As the context of learning affects the degree of the contributions of the awareness of poetry reading strategies in L1, and language proficiency in English to poetry reading comprehension in English, it is recommended that material developers and English languages teachers consider the importance of contextual factors (EFL vs. ESL) contributing to effective reading comprehension of poetic texts in English. مطالعه مقایسه ای حاضر به بررسی ارتباط راهبردهای خواندن شعر در زبان اول و توانش عمومی در زبان دوم (انگلیسی) بر درک متون شعری در زبان دوم در بافت های انگلیسی به عنوان زبان خارجه (ایران) و زبان دوم (هند) پرداخت. در مجموع 221 دانش آموز هندی و ایرانی در مقطع پیش دانشگاهی به تست توانش زبان انگلیسی نلسون٬ تست درک خواندن شعر در انگلیسی٬ و یک پرسشنامه در خصوص آگاهی از راهبردهای خواندن شعر در زبان اول پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل کمی داده ها با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی و رگرسیون نشان داد که وزن کلی رگرسیون برای دو متغیر مستقل برای فراگیران ایرانی بیشتر از فراگیران هندی بود. همینطور٬ تحلیل جداگانه هر یک از دو متغیر مستقل بیانگر آن بود که اثربخشی آگاهی از راهبردهای خواندن شعر و توانش زبانی بر روی درک خواندن شعر در زبان انگلیسی در ایران بیشتر از هند است. تجزیه و تحلیل داده ها همچنین نشان داد که راهبردهای خواندن شعر و نیز توانش زبانی در سطوح بالا و پایین به میزان مشابه بر درک خواندن شعر برای گروههای ایرانی یادگیرنده انگلیسی به عنوان زبان خارجه وهندی یادگیرنده انگلیسی به عنوان زبان دوم اثر بخشی ندارند. از آنجا که بافت محیط یادگیری بر میزان اثربخشی آگاهی از راهبردهای خواندن شعر در زبان اول و توانش زبانی در زبان انگلیسی بر درک خواندن متون شعری در زبان انگلیسی تاثیر گذار است٬ پیشنهاد می شود که تدوین کنندکان متون درسی و مدرسین زبان انگلیسی اهمیت بافت محیطی ( ESLو (EFLرا که بر درک خواندن موثر متون شعری در زبان دوم تاثیر گذار هستند مد نظر قرار دهند.Comparative Education Society of Iran ( CESIR)Iranian Journal of Comparative Education2588-72703320200701Critique and Analysis of “al-Zayani Barakat” Novel from Perspective of Educational Sociologyنقد و تحلیل رمان الزینی برکات از منظر جامعهشناختی تربیتی82683611014310.22034/ijce.2020.232042.1154ENFatemeh Akbari Soltan BajiPh.D. Student, Department of Arabic Language and Literature, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Garmsar, IranKatayon FalahiAssistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Garmsar, IranTahere ChaldoreInstructor, Department of Arabic Language and Literature, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Garmsar, IranJournal Article20200709The Sociological critique is one of the most widely used types of criticism that has gradually entered other fields of science, including sociology of education. This article seeks to examine and analyze the novel by an Egyptian author to show how the components of power are reproduced through social systems such as educational system and in societies such as those in the Middle East. The purpose of this article is to analyze content of Jamal al-Ghitani's novel "al-Zayani Barakat" according to Michel Foucault's sociological theory in a socio-educational field. The research findings confirm Foucault's theory of power-knowledge relationship in text of this literary work. Another finding suggests that content analysis of a novel can provide strong support for explaining role of organization such as education system in maintaining power structure. The present critique provides a new framework for analyzing views of thinkers in the field of educational sociology in other fields of knowledge. The paper concludes with a brief summary that texts that seem to address private issues can shed light on sociological dimensions of educational system.نقد جامعهشناختیِ یکی از انواع پرکاربردِ نقد است که به تدریج از حوزه ادبیات وارد دیگر حوزه های علمی و منجمله جامعه شناسی تعلیم وتربیت شده است. مقاله حاضر تلاش می کند با بررسی و تحلیل رمان یک نویسنده مصری نشان دهد چگونه مولفه های قدرت ازطریق نظام های اجتماعی و در جوامعی همچون کشورهای منطقه خاورمیانه بازتولید می شوند. بر این اساس، هدف مقاله حاضر تحلیل محتوی رمان "الزینی برکات" جمال الغیطانی با توجه به نظریات جامعه شناختی میشل فوکو در یک زمینه اجتماعی – تربیتی است. یافته های پژوهش نشانگر تایید نظریه فوگو در خصوص رابطه قدرت – دانش در متن این اثر ادبی است. یافته دیگر مبین آن است که می توان از تحلیل محتوائی یک رمان ، پشتیبانی قوی برای تبیین نقش نهادهایی همچون نظام آموزشی در تداوم ساختار قدرت ارائه نمود. نقد و تحلیل حاضر ازطریق واکاوی اندیشه های جامعه شناختی فوکو در یک متن ادبی ، چارچوبه جدیدی برای تحلیل نظرات اندیشمندان حوزه جامعه شناسی تربیتی در دیگر حوزه های معرفتی فراهم می سازد. مقاله با این جمع بندی اجمالی به پایان می رسد که متونی که ظاهرا به بیان موضوعات خصوصی و شخصی می پردازند، می توانند روشنگرابعاد جامعه شناختی نظام تربیتی باشند.