A Comparative Study of the Educational Perspective of Islam and Postmodernism: A Systamatic Review

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Philosophy of Education, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran

3 Assistant Professor of Educational Sciences, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.

10.22034/ijce.2022.274333.1291

Abstract

The study of the characteristics of philosophical schools with a critical-controversial comparative approach in Iran and over the past four decades has become a research tradition in the field of philosophy of education. The aim of the present study was a comparative study of the characteristics of education in the two schools of thought of Islam and post-modernism through a systematic review of research findings in the period 2001-2011. Researchers used Boolean strategy in the title and abstract fields to find the maximum sources and to use additional in-depth analysis to analyze the data. The research findings showed that the general structure of most selected researches is based on subjective assumptions that there was no opportunity to accept or reject them. Another research finding shows that the similarities between the two schools of Islam and postmodernism in the field of education are equal to their differences. Also, the similarities between the two schools of thought are mainly in the educational dimension and their differences are more in the ideological dimension. Based on these findings, researchers in the philosophy of education are advised to avoid repeating critical research - controversial and one-sided conclusions - while there is no audience to respond to their criticisms of other philosophical schools in the Iranian academic environment - . They should also be aware of the dangers of unproven subjective assumptions in misrepresenting and distorting their research findings.

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی تطبیقی تربیت در اسلام و پست‌ مدرنیسم: یک مرور نظام مند

Authors [Persian]

  • محسن ابوئی مهریزی 1
  • کیومرث خطیر پاشا 2
  • لادن سلیمی 3
1 دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3 استادیار علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
Abstract [Persian]

بررسی ویژگی های مکاتب فلسفی با رویکرد تطبیقی انتقادی - جدلی در ایران و طی چهار دهه گذشته به یک سنت پژوهشی در رشته فلسفه تعلیم وتربیت مبدل شده است. هدف تحقیق حاضر مطالعه تطبیقی ویژگی های تربیت در دو مکتب فکری اسلام و پست- مدرنیسم ازطریق مرور نظام مند یافته های پژوهشی در بازه زمانی 1399- 1380 بود. پژوهشگران به منظور یافتن حداکثر منابع از راهبرد بولین در فیلد عنوان و چکیده و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عمیق اضافی سود جستند. یافته های تحقیق نشان داد که ساختار کلی اکثر پژوهشهای منتخب بر اساس مفروضات ذهنی شکل گرفته است که مجالی برای پذیرش یا رد آنها وجود نداشته است. دیگر یافته تحقیق نشان می دهد که شباهت های دو مکتب اسلام و پست مدرنیسم در حوزه تربیت برابر با تفاوت های آنها است. هم چنین شباهت های دو مکتب فکری عمدتا در ابعاد تربیتی و تفاوت های آنها بیشتر در ابعاد ایدئولوژیک است. بر اساس این یافته ها به پژوهشگران فلسفه تعلیم وتربیت پیشنهاد می گردد از تکرار پژوهشهای انتقادی – جدلی و نتیجه گیری های یک سویه - در حالی که مخاطبی برای پاسخگویی به انتقادات آنها از سایر مکاتب فلسفی عملا در فضای آکادمیک ایران وجود ندارد-، پرهیز کنند. هم چنین آنان باید از خطر مفروضات ذهنی اثبات نشده در سوء گیری و تحریف یافته های پژوهشی خود آگاه شوند.

Keywords [Persian]

  • تربیت اسلامی
  • پست‌ مدرنیسم
  • مرور نظام مند

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 11 March 2022
  • Receive Date: 17 March 2021
  • Revise Date: 01 May 2021
  • Accept Date: 09 March 2022
  • First Publish Date: 11 March 2022