Document Type : Original Article
Author
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Author [Persian]
مطالعه نظام تربیت معلم در جوامع گوناگون و بهرهگیری از تجارب آنان میتواند بر رشد حرفه ای معلمان اثرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و کره جنوبی است. روش پژوهش، تطبیقی کیفی ، جامعه شامل کلیه کشورهای جهان و نمونه منتخب - ایران و کره جنوبی - بر اساس استراتژی "نظامهای اجتماعی متفاوت، بروندادهای آموزشی مشابه" انتخاب شدهاند. به منظور جمعآوری دادهها از روش مطالعات کتابخانهای و برای یافتن اسناد و منابع از پایگاه-های اطلاع رسانی بین المللی و ایران استفاده شده است. تحلیل اطلاعات نیز بر اساس الگوی بردی انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در نظام تربیت معلم هر دو کشور در مواردی همچون توجه به صلاحیتهای حرفهای و عمومی برای جذب و استخدام، بهرهگیری از مراکز و دانشگاههای ویژه تربیت معلمان، و موضوعات و محتوای برنامههای درسی تربیت معلم شباهت وجود دارد. از طرف دیگر نظام تربیت معلم کشورهای منتخب در رابطه با استانداردها و صلاحیتهای مورد نیاز برای ورود به مراکز تربیت معلم، فرایند ارائه مجوز یا گواهینامه فعالیت حرفهای به معلمان، و راهبردها و روشهای مورد استفاده برای آموزش ضمن خدمت با یکدیگر تفاوت اساسی دارند. بر اساس یافتههای پژوهش به برنامهریزان تربیت معلم ایران پیشنهاد میشود صلاحیتها و شایستگیهای مورد نیاز برای ورود به مراکز و دانشگاههای تربیت معلم را مورد بازنگری قرار دهند. هچنین فرایند استخدام و ارائه گواهینامه فعالیت حرفهای را در قالب گواهینامه سطح یک و سطح دو تعریف و برنامهریزی نمایند.
Keywords [Persian]