Comparative Study of Art and Culture Curriculum of High Schools in Australia, Canada, Malaysia, and Iran

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Curriculum Studies, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Department of Curriculum Studies, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai’ University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Curriculum Studies, Kharazmi University, Tehran, Iran

10.22034/ijce.2021.257295.1247

Abstract

The goal of this research is to perform a comparative study of art and culture of curriculum of high schools in Australia, Canada, Malaysia, and Iran. To achieve this goal, four main elements of purpose, content, teaching methods, and evaluation approaches are considered.The research paradigm is of a qualitative and comparative study type, which follows the “George Bereday” pattern. The employed documents include the chosen countries’ Ministry of Education website, textbooks and the art and culture curriculum courses syllabus, and the relevant published papers. The countries are chosen base on the criterion-oriented type purposive sampling. For the sake of reliability, it is tried to consider the terminologies and concepts based on their definition. Self-review of the researcher and the comparative study experts’ comments are employed to determine the validity of research. For the analysis, the art and culture curriculum of the junior high schools from the chosen countries are extracted and compared. Findings show that art curriculums in Iran, unlike other countries, include calligraphy syllabus. In Australia, culture curriculums are exploited to develop the flexible and analytical thinking and used as an approach for choosing job and field of study. In Canada, the existence of culture curriculums paves the way to develop the equal learning atmosphere. Lastly, in Malaysia, in its culture and art curriculums the presence of the students in different art and cultural ceremonies is underlined. Needless to say, there are similarities in all country’s art and culture curriculums from the four main element point of view.

Keywords


Article Title [Persian]

مطالعه تطبیقی برنامه درسی هنر و فرهنگ دوره متوسطه در استرالیا، کانادا، مالزی و ایران

Authors [Persian]

  • آمنه صدر 1
  • مرجان کیان 1
  • علیرضا صادقی 2
  • عفت عباسی 3
1 گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Abstract [Persian]

هدف این پژوهش بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر و فرهنگ دوره متوسطه در استرالیا، کانادا، مالزی و ایران بود. روش پژوهش تطبیقی کیفی بود، جامعه آماری کل کشورهای جهان و نمونه آماری چهار کشور استرالیا، کانادا، مالزی و ایران بوده است. استراتژی انتخاب کشورها نظام‌های اجتماعی متفاوت و نتایج آموزشی متفاوت بود. روش جمع‌آوری داده‌ها اسنادی شامل منابع ثانویه همچون کتب و سرفصل‌های برنامه‌های درسی هنر و فرهنگ کشورها، مقالات، سایت وزارت آموزش و پرورش کشورهای منتخب، گزارشات ملی و بین‌المللی بود. به منظور پایایی از مفاهیم و اصطلاحات بر اساس تعریف خاص و برای تعیین روایی از خودبازبینی پژوهشگر و نظرات متخصصین مطالعات تطبیقی استفاده شد. روش تحلیل و ارائه نتایج، روش چهار مرحله‌ای بردی است. یافته‌ها نشان داد که محتوای برنامه درسی هنر در ایران و ارزشیابی این درس در مالزی با سایر کشورهای مورد بررسی تفاوت آشکاری دارد. بیشترین شباهت کشورها در اهداف و روش تدریس معلم در این درس است. در برنامه درسی فرهنگ، اهداف و ارزشیابی در استرالیا و کانادا با سایر کشورها تفاوت آشکاری دارد و بیشترین شباهت کشورها در محتوا و روش تدریس است. به برنامه‌ریزان درسی پیشنهاد می‌شود با مطالعه برنامه‌های درسی هنر و فرهنگ کشورهای چندفرهنگی با منابع غنی هنری، در جهت رشد و توسعه برنامه درسی هنر و فرهنگ در ایران همت بگمارند.

Keywords [Persian]

  • مطالعه تطبیقی
  • برنامه درسی هنر و فرهنگ
  • دوره متوسطه

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 09 March 2022
  • Receive Date: 15 November 2020
  • Revise Date: 15 February 2021
  • Accept Date: 16 February 2021
  • First Publish Date: 09 March 2022