Characteristics of Shiite educational centers in the Timurid and Safavid eras: A historical comparative look

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, History and Civilization of Islamic Nations, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran

2 Assistant Professor, Department of History and Civilization of Islamic Nations, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran.

3 Assistant Professor, Department of History and Civilization of Islamic Nations, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran

4 Associate Professor, Department of History and Civilization of Islamic Nations, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran

10.22034/ijce.2021.291402.1322

Abstract

The establishment of the Islamic Republic in Iran, in addition to politics, also affected the scientific system. One of the influential fields was the field of educational sciences and especially topics related to the history of education. The purpose of this study is to study the characteristics of Shiite educational centers in the Timurid and Safavid periods. The research method is comparative with a historical approach, the primary and secondary sources data collection method and the data analysis method is hidden content analysis. To search for data, keywords were used in Iranian and international information databases. The most important finding of the research indicates that there are differences in 10 characteristics between schools of these two historical periods. In each historical period, the most important source of meeting the financial-material needs of schools has been the tradition of waqf. Another finding of the study is that Shiite schools in the Timurid period were less than ideological-oriented schools in the Safavid period. Also, the variety of curricula and academic open space in the Shiite schools of the Timurid period is greater, but the teaching and evaluation methods are similar in both periods. According to the findings, it is suggested to Iranian policymakers and educational planners, first, to address the economic bottlenecks of the education system, to take a deeper look at the heritage of the Timurids and Safavids in securing teacher salaries and equipping schools through tradition. Second, given the Timurid heritage, try to reduce the ideological role of education system.

Keywords


Article Title [Persian]

ویژگی های مراکز آموزشی شیعه در عصر تیموریان و صفویان : نگاهی تطبیقی تاریخی

Authors [Persian]

  • یوسف ظهوریان 1
  • اردشیر اسدبیگی 2
  • شهربانو دلبری 3
  • علیرضا روحی 4
1 دانشجوی دکتری ،رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد،ایران
2 استادیار، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد مشهد،ایران.
3 استادیار،گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاداسلامی، واحدمشهد،ایران
4 دانشیار،گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی،واحدمشهد،ایران
Abstract [Persian]

استقرار جمهوری اسلامی در ایران علاوه بر حوزه سیاست بر نظام علمی نیز اثر گذاشت. یکی از حوزه های تاثیر پذیر ، رشته علوم تربیتی و بویژه مباحث مرتبط با تاریخ آموزش وپرورش بود. هدف تحقیق حاضر مطالعه ویژگی های مراکز آموزشی شیعه در دوره تیموری و صفوی است. روش تحقیق ، تطبیقی با رویکردی تاریخی ، روش جمع آوری داده ها منابع اولیه وثانویه و روش تحلیل داده ها ، تحلیل محتوی پنهان است. برای جستجوی داده ها از واژگان کلیدی در پایگاه های اطلاع رسانی ایرانی و بین المللی استفاده گردید. مهمترین یافته پژوهش نشانگر آن است که در 10 ویژگی بین مدارس این دو دوره تاریخی تفاوت وجود دارد. در هر دودوره تاریخی ، مهمترین منبع تامین نیازهای مالی – مادی مدارس ، سنت وقف بوده است. دیگر یافته تحقیق مبین آن است که مدارس شیعی در دوره تیموری کمتر از مدارس دوره صفوی ایدئولوژیک - محور بوده اند. هم چنین ، تنوع برنامه های درسی و فضای باز آکادمیک در مدارس شیعی دوره تیموری بیشتر ، ولی شیوه های تدریس و ارزشیابی در هر دو دوره مشابه است. با توجه به یافته ها به سیاست گزاران و برنامه ریزان آموزشی ایران پیشنهاد می گردد اولا برای رفع تنگناهای اقتصادی نظام آموزشی ، نگاهی عمیق تر به میراث تیموریان وصفویان در تامین حقوق معلم و تجهیز مدارس از طریق سنت وقف داشته باشند. ثانیا، با توجه به میراث تیموریان تلاش نمایند نقش ایدئولوژیک نظام آموزشی را کاهش دهند.

Keywords [Persian]

  • تشیع
  • تیموریان
  • صفویان
  • وقف
  • نظام تربیتی

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 09 March 2022
  • Receive Date: 20 June 2021
  • Revise Date: 14 September 2021
  • Accept Date: 20 September 2021
  • First Publish Date: 09 March 2022