A Comparative Study of Chemistry for Sustainability Education in the Secondary School Curriculum in Selected Countries

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Department of Management & Educational Planning, Faculty of Education & Psychology, University of Alzahra, Tehran ,Iran

2 Department of Management & Educational Planning, Faculty of Education & Psychology, University of Alzahra, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this research is to compare the curriculum of chemistry education for sustainability in higher secondary schools of USA, Finland, Hong Kong, Nigeria, and Iran. This is a qualitative, experimental, applied, and comparative research in terms of nature, variable, purpose, and method respectively. By using the four-step approach of Bereday, the similarities and differences of the main curriculum components of chemistry education for sustainability such as logic, objectives, content, teaching-learning methods, and evaluation methods were determined in the selected countries. Also, the strategy of country selection was "different social systems, different educational outputs" using purposeful sampling technique. The findings reveal that the similarities among countries are mostly related to the logic, and objectives of chemistry education for sustainability and the differences are mainly related to the content and teaching-learning methods. The common similarity of the five countries in the dimensions of educational logic, and objectives is to determine, and explain the relationship of chemistry to moral and social issues and to prevent air and water pollution. The main difference among these countries is the freedom of teachers in choosing the content, and teaching method, which is much greater in Finland than in other countries. According to the findings, the attention of Iran's curriculum and educational planners should be directed to designing curricula related to chemistry education for sustainable development based on the needs of society, industry, environmental protection and coordinated with today's technologies.

Keywords

dor -

Article Title [Persian]

مطالعه تطبیقی برنامه درسی شیمی برای پایداری در دوره متوسطه کشورهای منتخب

Authors [Persian]

  • لیلا حبیبی 1
  • پروین احمدی 2
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Abstract [Persian]

هدف مقاله ، مقایسه برنامه درسی " آموزش شیمی برای  پایداری " در مدارس ایالات متحده آمریکا، فنلاند، چین، نیجریه و ایران است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کیفی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از جهت روش، تطبیقی می باشد . با استفاده از رویکرد چهار مرحله ای جورج بردی ، شباهت ها و تفاوت های عناصر اصلی برنامه درسی - منطق، هدف، محتوا، روش‌های یاددهی-یادگیری و شیوه های ارزشیابی - آموزش شیمی برای  پایداری در کشورهای مورد مطالعه ارائه شد. برای انتخاب کشورها، از استراتژی " نظام های اجتماعی متفاوت، برون داد های آموزشی متفاوت " استفاده شد.  یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که شباهت‌ها بیشتر در ارتباط با دو عنصر منطق و اهداف و تفاوت‌ها عمدتا متوجه دو عنصر محتوا و روش‌های یاددهی-یادگیری است. در دو عنصر منطق و اهداف آموزشی ، وجه مشترک پنج کشورمرتبط سازی مباحث علم شیمی به مسائل اخلاقی و اجتماعی و جلوگیری از آلوده سازی آب و هوا است. عمده ترین تفاوت بین کشورها ، آزادی معلمان در انتخاب محتوا و روش‌ تدریس شیم

Keywords [Persian]

  • برنامه درسی شیمی برای پایداری
  • آموزش برای توسعه پایدار
  • آموزش متوسطه

-

Alake, M. (2013). Green Chemistry: Senior School Student’s Awareness and Practice in Southern Nigeria. International Journal of Engineering Research & Technology (IJERT). 2 (7): 1367-1381.
 
Badrian, E; Honarparvar, B. & Naseri Azar, A. (2011). Designing and validating the field-based chemistry education model based on technology Information and communication, Educational Innovations, 36(9), 101-135
 
Bedgood ,D.(2008). Chemistry in Australia. Chemistry Education Research & Practice, 75(11), 22–23.
 
Burmeister, M.Schmidt, S., & Eilks, I. (2013). German chemistry teachers ‘understanding of sustainability and education for sustainable development - An interview case study, Chemistry Education Research and Practice, 14(2):169−176.
 
 
De Goes, LF. Chen X, Nogueira, KS. Fernandez, C .,& Eilks, I. (2018). Building bridges across disciplines for transformative education and a sustainable future: Evidence of Sustainable Development Education in Brazilian Secondary School Chemistry Textbooks. Aachen: Shaker Verlag. Available at https://www.researchgate.net/
 
Erdogan, N., Stuessy, C. (2015). Modelling Successful STEM High Schools in the United States: An Ecology Framework. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology. 3(1): 77-92.
 
Eilks, I.,& Hofstein, A. (2014). Combining the question of the relevance of science education with the idea of education for sustainable development. Research and Education for Sustainable Development, 3-14.
Egdami, S. (2016). Investigating the components of sustainable development education in the experimental science textbooks of the first year of high school by Shannon entropy method , M.A. Thesis , Faculty of Literature and Humanities, Tarbiat Dabir Shahid Rajaee University, Tehran, Iran, [in Persian]
&nbs