Document Type : Original Article
Authors
1 PhD Student, Department of Management & Educational Planning, Faculty of Education & Psychology, University of Alzahra, Tehran ,Iran
2 Department of Management & Educational Planning, Faculty of Education & Psychology, University of Alzahra, Tehran, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
هدف مقاله ، مقایسه برنامه درسی " آموزش شیمی برای پایداری " در مدارس ایالات متحده آمریکا، فنلاند، چین، نیجریه و ایران است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کیفی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از جهت روش، تطبیقی می باشد . با استفاده از رویکرد چهار مرحله ای جورج بردی ، شباهت ها و تفاوت های عناصر اصلی برنامه درسی - منطق، هدف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری و شیوه های ارزشیابی - آموزش شیمی برای پایداری در کشورهای مورد مطالعه ارائه شد. برای انتخاب کشورها، از استراتژی " نظام های اجتماعی متفاوت، برون داد های آموزشی متفاوت " استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شباهتها بیشتر در ارتباط با دو عنصر منطق و اهداف و تفاوتها عمدتا متوجه دو عنصر محتوا و روشهای یاددهی-یادگیری است. در دو عنصر منطق و اهداف آموزشی ، وجه مشترک پنج کشورمرتبط سازی مباحث علم شیمی به مسائل اخلاقی و اجتماعی و جلوگیری از آلوده سازی آب و هوا است. عمده ترین تفاوت بین کشورها ، آزادی معلمان در انتخاب محتوا و روش تدریس شیم
Keywords [Persian]
-