Comparative study chemistry for sustainability education in the secondary school curriculum in selected countries

Document Type : Original Article

Author

Alzzahra

10.22034/ijce.2022.241542.1191

Abstract

The purpose of this article is to compare the chemistry curriculum for sustainability in schools in the United States, Finland, China, Nigeria and Iran. The present study is qualitative research in nature, non-experimental in terms of control over variables, applied research in terms of purpose and comparative in terms of method. Using Breday's four-step approach, similarities and The differences between the main elements of the curriculum such as logic, purpose, content, teaching-learning methods and evaluation methods of chemistry education for sustainability in the studied countries are presented. The strategy of selecting countries "different systems, different outputs" and sampling methods is purposeful. Research findings show that most of the similarities in relation to logic and goals and differences are mainly related to the content and teaching-learning methods. The common denominator of the logic and educational goals in the five countries is to link chemistry to ethical and social issues and to prevent climate pollution. The main difference between countries is the freedom of teachers to choose the content and teaching methods, which is much greater in Finland. According to the findings, the attention of curriculum planners and the Ministry of Education of Iran should be focused on the fact that the design of curricula is based on the needs of society, industry, environmental protection and in line with modern technologies.

Keywords


Article Title [Persian]

مطالعه تطبیقی آموزش شیمی برای پایداری در برنامه درسی دوره متوسطه در کشوهای منتخب

Author [Persian]

  • لیلا حبیبی
الزهرا
Abstract [Persian]

هدف از این مقاله مقایسه برنامه درسی آموزش شیمی برای پایداری در مدارس ایالات متحده آمریکا، فنلاند، چین، نیجریه و ایران است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کیفی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از جهت روش، تطبیقی می باشد که با استفاده از رویکرد چهار مرحله ای جورج بردی تشابه ها و تفاوت های عناصر اصلی برنامه درسی از جمله منطق، هدف، محتوا، روش‌های یاددهی-یادگیری و شیوه های ارزشیابی آموزش شیمی برای پایداری را در کشورهای مورد مطالعه ارائه شده است. استراتژی انتخاب کشورها " نظام های متفاوت، برون داد های متفاوت " وروش نمونه گیری، هدفمند است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که شباهت‌ها بیشتر در ارتباط با منطق و اهداف و تفاوت‌ها عمدتا متوجه محتوا و روش‌های یاددهی-یادگیری است. وجه مشترک منطق و اهداف آموزشی در پنج کشور، مرتبط نمودن شیمی به مسائل اخلاقی و اجتماعی و جلوگیری از آلوده شدن آب و هوا است. عمده ترین تفاوت بین کشورها آزادی معلمان در انتخاب محتوا و روش‌ تدریس است که این آزادی در فنلاند بسیار بیشتر است. با توجه به یافته ها، توجه برنامه ریزان درسی و وزارت آموزش وپرورش ایران باید به این نکته معطوف گردد که طراحی برنامه های درسی براساس نیازهای جامعه، صنعت، حفظ محیط زیست و هماهنگ با تکنولوژی‌های روز دنیا باشد.

Keywords [Persian]

  • آموزش شیمی برای توسعه پایدار
  • برنامه درسی
  • دوره متوسطه
  • توسعه پایدار

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 11 March 2022
  • Receive Date: 29 July 2020
  • Revise Date: 10 April 2021
  • Accept Date: 09 March 2022
  • First Publish Date: 11 March 2022