چکیده: این مقاله نتیجه یک مطالعه تطبیقی است که در آن رویکردها، سازوکارها و همچنین پیشرقتهای کسب شده در زمینه آموزش آموزگاران ارائه شده است. این مطالعه بازتابی از ویژگیهای سیستم آموزش آموزگاران در کشورهای فنلاند، انگلستان، ژاپن و ایران است که در آن پرورش آموزگاران آینده و برنامههای آموزشی پیش از خدمت و ضمن خدمت آنان و همینطور مباحث مربوط به سیاستها (ارزشها و دیدگاهها)، رهبری، برنامههای درسی و آموزشی (یاددهی- یادگیری) را پوشش میدهد. نتایج این مطالعه نشان داد که با وجود این که از نظر شکلی و ساختاری برنامههای آموزشی – کارورزی در آموزش آموزگاران، بین ایران و سه کشور مورد مطالعه شباهتهای زیادی وجود دارد اما در روند پذیرش، شرایط موردنیاز برای شایستگیهای مرتبط با عملکرد حرفهای آموزگاران، برنامههای آمادگی آموزگاران (بسترهای سیاستی، روندهای اجرایی)، و ماهیت برنامههای آموزش ضمن خدمت و همچنین نحوه اجرا، ماهیت و محتوای برنامههای مربوط به آموزش آموزگاران بین کشورهای گزینش شده تفاوتهای زیادی وجود دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که اساسی ترین تفاوت در آموزش آموزگاران ایران و کشورهای مورد نظر، چالشهای مرتبط با یادگیریهای پژوهش محور در راهبردهای تخصصی وپداگوژیکی و نقش پژوهش و نگاه علمی در توسعه حرفهای آموزگاران پیش از خدمت در دانشکدههای علوم آموزشی است.
پاسالاری, ., عزیزی, ., غلامی, . (2022). تحلیل تطبیقی از رویکردها، سازوکارها و تحولات آموزش آموزگاران در ایران و چند کشور منتخب. Iranian Journal of Comparative Education, (), -. doi: 10.22034/ijce.2022.246250.1209
MLA
حامد پاسالاری; نعمت اله عزیزی; خلیل غلامی. "تحلیل تطبیقی از رویکردها، سازوکارها و تحولات آموزش آموزگاران در ایران و چند کشور منتخب". Iranian Journal of Comparative Education, , , 2022, -. doi: 10.22034/ijce.2022.246250.1209
HARVARD
پاسالاری, ., عزیزی, ., غلامی, . (2022). 'تحلیل تطبیقی از رویکردها، سازوکارها و تحولات آموزش آموزگاران در ایران و چند کشور منتخب', Iranian Journal of Comparative Education, (), pp. -. doi: 10.22034/ijce.2022.246250.1209
VANCOUVER
پاسالاری, ., عزیزی, ., غلامی, . تحلیل تطبیقی از رویکردها، سازوکارها و تحولات آموزش آموزگاران در ایران و چند کشور منتخب. Iranian Journal of Comparative Education, 2022; (): -. doi: 10.22034/ijce.2022.246250.1209