Analyzing and Criticizing Foundations of Educational Liberalism and Educational Neoliberalism: A New Conceptualization

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran

3 Associate Professor , Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran

4 Professor, Department of Educational Sciences, University of Tehran, Tehran

10.22034/ijce.2022.294620.1366

Abstract

The purpose of study was to analyze and critique the principles of educational liberalism and educational neoliberalism in order to present a new concept (synthesis). The research method was comparatively qualitative and methods of data collection and analysis were documentary and conceptual analysis respectively. The first findings focus on critique of educational liberalism and include issues such as mere attention to elitism, lack of attention to the needs and interests of learners, training entrepreneurs, and developing skills for learners. Other finding of study is the critique of educational neoliberalism due to monopolistic individualism, preference for capitalist ethics, and commercialization of education. Re-conceptualizing (Synthesis) of educational foundations of these two philosophical schools led to the presentation of combined principles, such as internal-external freedom, human-economic wisdom, excellence-centered & welfare – axis life, theoretical-practical sciences, knowledge-oriented /professional-oriented education, value-driven & life - centered training and public-elite education.

Keywords


Article Title [فارسی]

تحلیل و نقد مبانی لیبرالیسم آموزشی و نو لیبرالیسم آموزشی : یک مفهوم پردازی جدید

Authors [فارسی]

  • مولود سعوه 1
  • محمد حسن میرزا محمدی 2
  • مهدی سبحانی نژاد 3
  • خسرو باقری 4
1 دانشجوی دکترا ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد ، تهران ، ایران
2 دانشیار ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد ، تهران ، ایران
3 دانشیار ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد ، تهران
4 استاد، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران
Abstract [فارسی]

هدف پژوهش حاضر تحلیل و نقد مبانی لیبرالیسم آموزشی و نولیبرالیسم آموزشی به منظور ارائه یک مفهوم ­پردازی جدید است. روش پژوهش،  کیفی تطبیقی و برای جمع آوری و تحلیل داده ها به ترتیب از روش اسنادی و روش تحلیل مفهومی استفاده گردید. نخستین یافته پژوهش معطوف به نقد لیبرالیسم آموزشی و مشتمل بر مواردی همچون توجه صرف به نخبه­ پروری ، عدم توجه به نیازها و علایق دانش ­آموز ،عدم توجه به تربیت افراد کارآفرین ، و توجه اندک به پرورش کسب مهارت برای فراگیران است. دیگر یافته پژوهش معطوف به نقد نولیبرالیسم آموزشی بخاطر فردگرایی انحصارطلبانه، ترجیح اخلاق سرمایه داری و تجاری ­سازی آموزش می باشد. نو-  مفهوم پردازی ( سنتزسازی ) مبانی تربیتی این دو مکتب فلسفی منتج به ارائه مبانی ترکیبی همچون آزادی درونی- بیرونی، خرد انسانی- خرد اقتصادی ، زندگی تعالی – محور/ رفاه- محور ،علوم نظری- عملی ، آموزش دانش محور- حرفه محور ، تربیت ارزش – محور/ زندگی - محور و تعلیم و تربیت همگانی- نخبه گرا گردید

Keywords [فارسی]

  • لیبرالیسم آموزشی
  • نولیبرالیسم آموزشی
  • مبانی تعلیم و تربیت
  • نومفهوم‌پردازی(سنتز)
  • Receive Date: 28 November 2021
  • Revise Date: 13 April 2022
  • Accept Date: 15 May 2022
  • First Publish Date: 15 May 2022