A comparative study of teacher performance evaluation in Iran, USA, Australia and Finland

Document Type : Original Article

Authors

1 آموزگار دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرکرد

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Isfahan

3 گروه علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایران

Abstract

The aim of this study was a comparative study of Performance Appraisal Methodsof teachers in Iran with the United States, Australia and Finland with a qualitative approach Data were analyzed based on George Brady's model in four stages of description, interpretation, neighborhood and comparison.The statistical population included the performance evaluation system of teachers in different countries. The sample was selected by purposive sampling from among countries with advanced education systems including the United States, Australia and Finland. The required data on similarities and differences in teacher performance appraisal in terms of objectives, indicators and resources for teacher performance appraisal were collected through a review of relevant documents, articles and books.The results showed that in Iran, evaluation of teachers' performance is done with executive-administrative goals and based on tasks and no attention is paid to development goals. In terms of teacher performance evaluation indicators, Iran in identifying indicators and paying attention to the needs and individual differences of students, the use of new technologies in the teaching-learning process, appropriate relationships with colleagues and professional partnership with similar countries are similar Regarding the index of adherence to Islamic, moral and religious values, it differs from the three selected countries. In terms of sources of teacher performance evaluation, Iran is similar to the countries studied in direct observation of teachers, peer feedback, supervisor, parent feedback and self-assessment, but in terms of academic record and student learning data as a source of teacher performance evaluation with The other countries mentioned are different.

Keywords


Article Title [Persian]

مطالعه تطبیقی ارزیابی عملکرد معلمان در ایران، آمریکا، استرالیا وفنلاند

Authors [Persian]

  • زهرا قاسمی پیربلوطی 1
  • افسانه کلباسی 2
  • اشرف میرحیدری 3
Abstract [Persian]

هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی ارزیابی عملکرد معلمان کشورایران در مقایسه با کشورهای آمریکا، استرالیا و فنلاند با رویکرد کیفی بود. واحد مورد مطالعه در سطح کلان (کشورها) و استراتژی های انتخاب کشورها استراتژی "نظام های مشابه، برون داد آموزشی مشابه" (استرالیا، آمریکا و فنلاند) بود. داده های مورد نیاز در زمینه شباهتها و تفاوتهای ارزیابی عملکرد معلمان از نظر اهداف، شاخص ها و منابع ارزیابی عملکرد معلمان، از طریق تحلیل اسناد، مقالات وکتب مرتبط گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه یافته ها با استفاده از دو روش مقایسه ای جورج بردی و رویکرد توافق و تفاوت جان استوارت میل صورت پذیرفت .نتایج نشان داد که در هر سه کشور مورد مقایسه با ایران، توسعه حرفه ای معلمان به عنوان هدف ارزیابی قلمداد می شود اما در کشور ایران با اهداف اجرایی- اداری انجام می شود. همچنین درکشور فنلاند، نتایج ارزیابی تأثیر زیادی بر وضعیت قرارداد معلم ندارد. در صورتی که در کشور استرالیا هدف ارزیابی بهبود مستمر کادر آموزشی و اخراج به موقع معلمانی است که نمی توانند یا نمی خواهند خود را بهبود ببخشند. از جنبه شاخص های ارزیابی عملکرد معلمان، همه کشورهای مورد مطالعه در شاخص های شناسایی و توجه به نیازها و تفاوت های فردی دانش آموزان، به کارگیری فناوری های نوین در فرآیند یاددهی – یادگیری و روابط مناسب با همکاران و مشارکت حرفه ای دارای شباهت هستند اما کشور آمریکا در شاخص تاکید بر تفکر سطح بالا، کشور ایران در شاخص پایبندی به ارزش های اسلامی، اخلاقی و دینی و کشور فنلاند در شاخص آگاهی از ابعاد مختلف حرفه معلمی: مبانی اجتماعی، فلسفی، روان شناسی، جامعه شناختی و تاریخی آموزش با کشورهای دیگر تفاوت دارند. از نظر منابع ارزیابی عملکرد معلمان، کشورهای مورد مطالعه در مشاهده مستقیم معلم، بازخورد همتایان، سرپرست، والدین و خودارزیابی دارای شباهت بوده اما کشور فنلاند در ارزیابی مشورتی و تکوینی و کشور ایران بر عدم استفاده از داده های مربوط به کارنامه تحصیلی دانش آموزان با کشورهای دیگر متفاوت هستند. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، بازنگری نظام ارزیابی عملکرد فعلی معلمان در کشور ایران به منظور فراهم آوردن زمینه ای برای بهبود آموزش های ضمن خدمت امری ضروری است.

Keywords [Persian]

  • ارزیابی عملکردمعلمان
  • مطالعه تطبیقی
  • الگوی بردی

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 18 November 2022
  • Receive Date: 24 January 2022
  • Revise Date: 24 July 2022
  • Accept Date: 18 November 2022
  • First Publish Date: 18 November 2022