Document Type : Original Article
Authors
1 آموزگار دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرکرد
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Isfahan
3 گروه علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایران
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی ارزیابی عملکرد معلمان کشورایران در مقایسه با کشورهای آمریکا، استرالیا و فنلاند با رویکرد کیفی بود. واحد مورد مطالعه در سطح کلان (کشورها) و استراتژی های انتخاب کشورها استراتژی "نظام های مشابه، برون داد آموزشی مشابه" (استرالیا، آمریکا و فنلاند) بود. داده های مورد نیاز در زمینه شباهتها و تفاوتهای ارزیابی عملکرد معلمان از نظر اهداف، شاخص ها و منابع ارزیابی عملکرد معلمان، از طریق تحلیل اسناد، مقالات وکتب مرتبط گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه یافته ها با استفاده از دو روش مقایسه ای جورج بردی و رویکرد توافق و تفاوت جان استوارت میل صورت پذیرفت .نتایج نشان داد که در هر سه کشور مورد مقایسه با ایران، توسعه حرفه ای معلمان به عنوان هدف ارزیابی قلمداد می شود اما در کشور ایران با اهداف اجرایی- اداری انجام می شود. همچنین درکشور فنلاند، نتایج ارزیابی تأثیر زیادی بر وضعیت قرارداد معلم ندارد. در صورتی که در کشور استرالیا هدف ارزیابی بهبود مستمر کادر آموزشی و اخراج به موقع معلمانی است که نمی توانند یا نمی خواهند خود را بهبود ببخشند. از جنبه شاخص های ارزیابی عملکرد معلمان، همه کشورهای مورد مطالعه در شاخص های شناسایی و توجه به نیازها و تفاوت های فردی دانش آموزان، به کارگیری فناوری های نوین در فرآیند یاددهی – یادگیری و روابط مناسب با همکاران و مشارکت حرفه ای دارای شباهت هستند اما کشور آمریکا در شاخص تاکید بر تفکر سطح بالا، کشور ایران در شاخص پایبندی به ارزش های اسلامی، اخلاقی و دینی و کشور فنلاند در شاخص آگاهی از ابعاد مختلف حرفه معلمی: مبانی اجتماعی، فلسفی، روان شناسی، جامعه شناختی و تاریخی آموزش با کشورهای دیگر تفاوت دارند. از نظر منابع ارزیابی عملکرد معلمان، کشورهای مورد مطالعه در مشاهده مستقیم معلم، بازخورد همتایان، سرپرست، والدین و خودارزیابی دارای شباهت بوده اما کشور فنلاند در ارزیابی مشورتی و تکوینی و کشور ایران بر عدم استفاده از داده های مربوط به کارنامه تحصیلی دانش آموزان با کشورهای دیگر متفاوت هستند. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، بازنگری نظام ارزیابی عملکرد فعلی معلمان در کشور ایران به منظور فراهم آوردن زمینه ای برای بهبود آموزش های ضمن خدمت امری ضروری است.
Keywords [Persian]