Document Type : Original Article
Authors
1 دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبائی
2 Associate Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Psychology and Education
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی اسناد وگزارشهای بینالمللی و اسنادفرادستی نظام آموزشی ایران به منظور شناسایی مؤلفههای رتبهبندی معلمان و تبیین سازوکاراثربخشی آن در مرحله شکلگیری نظام رتبهبندی معلمان در ایران است. روش تحقیق، تطبیقی، روش جمعآوری دادهها اسنادی -بر مبنای رویکرد بردی- و روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای مضمونی بوده است. یافتههای پژوهش آشکار ساخت که شباهت اسناد در3 مؤلفه«اهداف»، «سیاستها» و «راهبردها» و تفاوت آنها در4 مؤلفه «اصول و ارزشها»، «ساختارمسیرشغلی»، «حیطه عمل» و «پیشبینی چالشهای احتمالی» است که «پیش بینی چالشهای احتمالی» در اسنادبالادستی آموزش و پرورش ایران دیده نشده است. به منظور اثربخشی سازوکار رتبهبندی معلمان در ایران پیشنهاد میگردد؛ اهداف، سیاستها و راهبردها به صورت واضح، دقیق و با توجه به نیازهای واقعی جامعه هدف و ارزشهای فرهنگی رایج از طریق اجماع نظر و ایجاد فهم و ارزش مشترک تبیینگردد؛ بهعلاوه، با توجه به ماهیت حرفهای مدیران مدارس تعریف ساختارمسیرشغلی متمایز از معلمان به این موضوع مشروعیت میبخشد. به منظور ظهور پیامدها و نتایج مورد انتظار و مرتبط با اهداف، تعمیم دامنه شمول و بازنگری تعریف مدرسه و معلم در اسنادبالادستی نظام آموزشی ایران ضروری به نظر میرسد.
Keywords [Persian]