Comparative study of teachers' rating components in Iran's upstream education documents and international documents

Document Type : Original Article

Authors

1 دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبائی

2 Associate Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Psychology and Education

Abstract

The purpose of this research is to compare the international and international documents and reports of Iran's educational system in order to identify the components of teacher rating and explain its effectiveness in the formation stage of the teacher rating system in Iran. The research method is comparative, the documentary data collection method - based on Brady's approach - and the data analysis method is thematic content analysis. The findings of the research revealed that the similarity of the documents in 3 components "goals", "policies" and "strategies" and their difference in 4 components "principles and values", "career path structure", "scope of action" and "prediction of possible challenges" "Possible challenges" have not been seen in the upper documents of Iran's education. In order to make the ranking mechanism of teachers in Iran more effective, it is suggested; Objectives, policies and strategies should be explained in a clear, precise manner and according to the real needs of the target society and common cultural values through consensus and creating common understanding and value; In addition, considering the professional nature of school administrators, defining a different career path structure from teachers gives legitimacy to this issue. In order to emerge the expected consequences and results related to the goals, it seems necessary to generalize the scope of inclusion and review the definition of school and teacher in the upper documents of Iran's educational system.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

بررسی تطبیقی مؤلفه های رتبه بندی معلمان در اسناد آموزش بالادستی ایران و اسناد بین المللی

Authors [Persian]

  • ام فروه ابراهیمی 1
  • حسین عبداللهی 2
1
2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
Abstract [Persian]


هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی اسناد وگزارش‌های بین‌المللی و اسنادفرادستی نظام آموزشی ایران به منظور شناسایی مؤلفه‌های رتبه‌بندی معلمان و تبیین سازوکاراثربخشی آن در مرحله شکل‌گیری نظام رتبه‌بندی معلمان در ایران است. روش تحقیق، تطبیقی، روش جمع‌آوری داده‌ها اسنادی -بر مبنای رویکرد بردی- و روش تحلیل داده‌ها، تحلیل محتوای مضمونی بوده است. یافته‌های پژوهش آشکار ساخت که شباهت اسناد در3 مؤلفه«اهداف»، «سیاست‌ها» و «راهبردها» و تفاوت آنها در4 مؤلفه «اصول و ارزش‌ها»، «ساختارمسیرشغلی»، «حیطه عمل» و «پیش‌بینی چالش‌های احتمالی» است که «پیش بینی چالش‌های احتمالی» در اسناد‌بالادستی آموزش و پرورش ایران دیده نشده است. به منظور اثربخشی سازوکار رتبه‌بندی معلمان در ایران پیشنهاد می‌گردد؛ اهداف، سیاست‌ها و راهبردها به صورت واضح، دقیق و با توجه به نیازهای واقعی جامعه هدف و ارزش‌های فرهنگی رایج از طریق اجماع نظر و ایجاد فهم و ارزش مشترک تبیین‌گردد؛ به‌علاوه، با توجه به ماهیت حرفه‌ای مدیران مدارس تعریف ساختارمسیرشغلی متمایز از معلمان به این موضوع مشروعیت می‌بخشد. به منظور ظهور پیامدها و نتایج مورد انتظار و مرتبط با اهداف، تعمیم دامنه شمول و بازنگری تعریف مدرسه و معلم در اسنادبالادستی نظام آموزشی ایران ضروری به نظر می‌رسد.

Keywords [Persian]

  • اسنادبالادستی آموزش‌و‌پرورش
  • نظام ارتقای شغلی معلمان
  • اسناد بین‌المللی
  • مطالعه تطبیقی

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 14 November 2023
  • Receive Date: 01 March 2023
  • Revise Date: 29 August 2023
  • Accept Date: 14 November 2023