Analyzing the components of learning discourse in Michael Apple's critical pedagogy with an emphasis on application in Iran's educational system

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student of the Department of Philosophy of Education, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Associate Professor of Curriculum Planning Department, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran

Abstract

he aim of the current research is to analyze the discourse of learning in critical pedagogy with emphasis on Michael Apple's point of view. Critical pedagogy is a relatively new theory in the field of school education and learning system, where inequality and silence in the learning of exclusion and new resonances of understanding the deep and hidden layers of relationships in the school are revealed. The research method is qualitative using Fairclough's critical discourse analysis approach to answer the main research question: 1- What are the components of Apple's critical pedagogy discourse in relation to learning? 2- What structures, situational contexts and textual and intertextual relationships is this discourse composed of? 3- On what platforms are the mutual effects of this discourse based on social and institutional structures? The method of collecting information is library-documentary. Its statistical population is Apple's authored books and the research samples were selected purposefully related to the topic. Based on the findings of the research, the text generator in the learning process seeks to create the idea of dialogue-based discourse, critical learning, forward-looking and democratic learning with the world to transform them, along with creating a sense of kinship that is against the interests of those in power. And capitalism through knowledge in society and school by implementing market learning, intelligence in learning and developing equalizing learning, lead to the emergence of critical learners in learning.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

واکاوی مولفه های گفتمان یادگیری در پداگوژی انتقادی مایکل اپل با تاکید بر کاربست در نظام آموزشی ایران

Authors [Persian]

  • احمد میرگل 1
  • نرگس کشتی آرای 2
  • زهره سعادتمند 2
1 دانشجوی دکتری گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، ، اصفهان، ایران
2 دانشیار گروه برنامه ریزی درسی،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، ، اصفهان، ایران
Abstract [Persian]

هدف پژوهش حاضر، واکاوی گفتمان یادگیری در پداگوژی انتقادی با تاکید بر دیدگاه مایکل اپل است. پداگوژی انتقادی نظریه نسبتا جدیدی در حوزه نظام تربیت و یادگیری مدرسه ای که در آن نابرابری و سکوت در یادگیری طرد و طنین‌های تازه‌ای از فهم‌ پذیر کردن لایه‌های عمیق و پنهان روابط درمدرسه نمایان می گردد. روش پژوهش، کیفی با بهره گیری از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف که جهت پاسخ به سوال اصلی پژوهش: 1- مولفه های گفتمان پداگوژی انتقادی اپل در رابطه با یادگیری چیست؟ 2- این گفتمان از چه ساختارها، بافت های موقعیتی و روابط متنی و بینامتنی تشکیل شده است؟ 3- تاثیرات متقابل این گفتمان با ساختارهای اجتماعی و نهادی بر چه بسترهایی استوار است؟ روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای- اسنادی است. جامعه آماری آن، کتاب های تالیفی مکتوب اپل است و نمونه های تحقیق به صورت هدفمند مرتبط با موضوع انتخاب شدند. بر اساس یافته های پژوهش، مولدمتن در فرآیند یادگیری به دنبال ایجاد ایده گفتمان سازی مبتنی بر گفت و گو، یادگیری منتقدانه، آینده نگر و یادگیری دموکراتیک با جهان برای دگرگون کردن آنها، همراه با ایجاد حس قرابت بوده که در تقابل با منافع صاحبان قدرت و سرمایه داری از طریق دانش در جامعه و مدرسه با پیاده سازی یادگیری بازاری، هوشمندی در یادگیری و توسعه یادگیری برابرساز، منجر به ظهور یادگیرندگانی انتقادی در یادگیری گردد.

Keywords [Persian]

  • پداگوژی انتقادی
  • مایکل اپل
  • تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف
  • یادگیری

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 07 December 2023
  • Receive Date: 18 May 2023
  • Revise Date: 14 August 2023
  • Accept Date: 14 November 2023