Document Type : Original Article
Authors
1 PhD student of the Department of Philosophy of Education, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Associate Professor of Curriculum Planning Department, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
هدف پژوهش حاضر، واکاوی گفتمان یادگیری در پداگوژی انتقادی با تاکید بر دیدگاه مایکل اپل است. پداگوژی انتقادی نظریه نسبتا جدیدی در حوزه نظام تربیت و یادگیری مدرسه ای که در آن نابرابری و سکوت در یادگیری طرد و طنینهای تازهای از فهم پذیر کردن لایههای عمیق و پنهان روابط درمدرسه نمایان می گردد. روش پژوهش، کیفی با بهره گیری از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف که جهت پاسخ به سوال اصلی پژوهش: 1- مولفه های گفتمان پداگوژی انتقادی اپل در رابطه با یادگیری چیست؟ 2- این گفتمان از چه ساختارها، بافت های موقعیتی و روابط متنی و بینامتنی تشکیل شده است؟ 3- تاثیرات متقابل این گفتمان با ساختارهای اجتماعی و نهادی بر چه بسترهایی استوار است؟ روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای- اسنادی است. جامعه آماری آن، کتاب های تالیفی مکتوب اپل است و نمونه های تحقیق به صورت هدفمند مرتبط با موضوع انتخاب شدند. بر اساس یافته های پژوهش، مولدمتن در فرآیند یادگیری به دنبال ایجاد ایده گفتمان سازی مبتنی بر گفت و گو، یادگیری منتقدانه، آینده نگر و یادگیری دموکراتیک با جهان برای دگرگون کردن آنها، همراه با ایجاد حس قرابت بوده که در تقابل با منافع صاحبان قدرت و سرمایه داری از طریق دانش در جامعه و مدرسه با پیاده سازی یادگیری بازاری، هوشمندی در یادگیری و توسعه یادگیری برابرساز، منجر به ظهور یادگیرندگانی انتقادی در یادگیری گردد.
Keywords [Persian]